Inläggsrubrik: sikte till rpks74 (vad är koscher och inte?)
Postat: 12 jul 2012, 12:10
Förnamn: H
Efternamn: A
Köpt mig en RPK. Så ni AK experter får gärna tipsa om ni har tid.
Den är tänkt att vara en så kallad battlefield pickup, då jag spelar som US SF stil. Hänger inte så mkt på militaryphotos och så men vad vore rimligt och inte i en sådant fall?
Jag gissar att de kör Warszawa-pakt grejer (mao så som de hittar vapnet på plats) rakt igenom men det kanske stoppar på US grejer med vad vet jag?
Tackar
_________________ “Any group is weaker than a man alone unless they are perfectly trained to work together.” ― Robert A. Heinlein, Starship Troopers
Senast redigerad av Page 21 jul 2012, 21:52, redigerad totalt 1 gång.
Inläggsrubrik: Re: sikte till rpk74s (vad är koscher och inte?)
Postat: 12 jul 2012, 14:42
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Jag kan inte påminna mig ha sett vare sig bilder på RPK-47 eller RPK-74 med någon form av optik i fält. Inom airsoftbruk däremot så är det ju inte helt ovanligt att folk monterar på ett POSP-sikte.
Vill du använda monteringsskenan så är det tre olika modeller jag kommer att tänka på: - POSP - PK-AS - Kobra
Det som är tråkigt med PKAS:en och Kobra:n är att de är rätt så dyra på respektabla ~300-350$. Det finns kineskopior, men det är en så strykande åtgång att det som oftast knappt är värt att ens titta efter.
Annars har du möjligheten att montera på en siktesbas och installera ett sikte på rails istället. Skulle RPK inte vara utfasad i fördel till PKM:en så hade du säkert kunna hitta bilder på FSB-killar i Ryssland med Eotech-sikten på sina bössor.
Men för att konkretisera: Vill du ha en RPK följandes den estetik som är sedd i fält så är det nog lite fantasifullt att ha optik alls. Vill du däremot bara behålla tillbehören ryska så har du tre olika modeller tidigare nämnda som passar, åtminstone rent fysiskt.
Själv skulle jag nog sikta på att skaffa bättre vanliga järnsikten först och främst då de ofta sitter kvar när man har kikarsikte på ryska bössor som backup. sedan är ju RPK:n i stort sett utfasad och ersatt av PKP vilket är en PKM utan utbytbar pipa men med extra tjocklek och kylning på pipan, så att hitta bilder från idag är nog ganska svårt.
Guarder ska vad jag vet ha OK bipods.
_________________ "Det är svårt när det är svårt" PKM Abuser / PTW Destroyer Drakon Jastreb
Postat: 12 jul 2012, 22:02
Sålänge du inte kör med trumma är rpk som vilken auto a-b bössa som helst....så du behöver inte klara viktkravet.
Och viktkravet i sig är inte så viktigt hittills inom vsaf. Finns flera som lallar runt med star m249 som väger 2.5kg utan att någon rynkar på ögonbrynen.
Postat: 17 jul 2012, 22:54
Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Dock så är Flamdämparen den enda delen som synligt skiljer sig mellan RPK 47 och 74 så det är bara att plocka av den från Cyman så blir det en 47 så man kan rocka trumma. (full trumma lägger till en hel del vikt)
_________________ Knowledge is power, hide it well.
Postat: 18 jul 2012, 11:59
Tack
Jag har bara de långa midcap maggen än så länge men jag har ambitionen att köra trumma.
Jag beställde aldrig trumma då jag har fått olika bud angående hurvida trumma funkar till Cyma RPK. Vissa säger Cyma-trumman funkar medans andra säger att den inte gör det....
om nån känner till mer om detta så kommentera gärna
_________________ “Any group is weaker than a man alone unless they are perfectly trained to work together.” ― Robert A. Heinlein, Starship Troopers
Postat: 18 jul 2012, 12:48
Tack Andreas.
Jag är fort. lite skeptiskt har sett video där Cyma trumman glappar i RPKn och hört andra som säger det är för tajt i RPKn med den och vissa som säger att den funkar.
vet inte riktigt vad jag ska tro :/
Generellt sett är alla sånna här saker lite olika från exemplar till exemplar, dom är ju trots allt massproducerade i kina :3 köp en och modda om det behövs, du kan inte veta i förväg ifall det kommer funka eller inte. men troligtvis funkar det fint.
_________________ "Det är svårt när det är svårt" PKM Abuser / PTW Destroyer Drakon Jastreb
Postat: 19 jul 2012, 14:02
Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Mmm min gamla kina?-trumma funkade alldeles utmärkt i min cyma 028 och random jing gong metallkropp men var tvungen att dremla rätt friskt på den för att den skulle gå in i RPK'n.
_________________ Knowledge is power, hide it well.
Postat: 19 jul 2012, 14:22
jag beställde en från taiwangun igår. jag hade ändå bonuspoäng att plocka ut där som biokulor som jag tänkte köra i RPKn.
jag tänkte sätta mig in i hur man gör så att trumman börjar mata av ljudsignal eller så (nån op-amp transitor eller vad det kallas). Om nån har nån guide till det så hade det varit toppen.
du kan ju annars lägga in en signalkabel från triggern (som också går till mosfeten, som du borde ha :3) till magasinbrunnen där du har en kontaktplatta mellan magasin och brunn som triggar matningen, då kan du ha kvar orginalknappen också och pumpa upp kulor innan strid och sen matar den automatiskt mer varje gång avtryckaren är intryckt, och du slipper problem med att inte mikrofonen ev. bråkar.
Bara en spontan idé jag kom på när jag läste din post skepparn kan säkert reda ut en sådan lösning, om du inte har koll på sånt här vill säga.
Postat: 21 jul 2012, 14:58
Jag satte in mosfet tidigare i veckan men om jag i framtiden ska ha nått mer specialgjort så är jag öppen till att anlita skepparns expertis
För att återkomma till siktena så gick så klar en av "taggarna" på framsiktet av när den välte omkull från bipoden
ska epoxylimma tillbaka den så att det ser ok ut. Men det verkar som att byta siktena är nått man inte kommer ifrån på den här bössan. Annars är den helt underbar måste jag säga med tanke på vad den kostar. All ledig tid sen jag fick den så har jag suttit och smekt den
Inläggsrubrik: Re: sikte till rpks74 (vad är koscher och inte?)
Postat: 22 jul 2012, 13:12
Förnamn: David
Efternamn: K
Jag skulle rekommendera Cybergun-trumman (om det fortfarande är samma rebrandade trumma som jag fick). Jag har fem olika trummor, och den är i särklass bäst. Till skillnad från många andra så bygger den upp ett fjädertryck långt över det att översta kulan i röret har nått hopuphuset. Detta gör att du inte alltid behöver mata trumman när du skjuter, utan kan göra emellan skurar.
Men det absolut bästa är såklart att parallellkoppla trummans motor med AEG-motorn, eller köra den på en separat spänningskälla (9v-batteri rekommenderat) där en switch använder AEG-motorspänningen som ON-signal. Jag har kikat på att göra samma i mina RPK, men har inte haft orken att modifiera magasinbrunnen. För det behövs som bargusen säger nån typ anslutning mellan magget och resten av elsystemet, och att dra elen genom både magbrunn och magg är ju inte det lättaste. Inte om det ska bli snyggt och bra.
Toleranser i magasinbrunn och magasintopp är ett relativt stort problem för AK, och det är ingen idé att rekommendera det ena eller det andra som säkert alternativ tycker jag. Men det finns trick för att lösa både lösa och tröga magasin om du får problem
När det kommer till sikte så rekommenderar jag att du skaffar ett helt standard 4x28 POSP. Det är robust, har praktisk förstoring och siktvinkel, det är RS, och kostar inte speciellt mycket med tanke på vad man får (1500kr med frakt från ryssland ungefär), och det är jättesexigt. Annars finns ju det billigare alternativet: en railadapter för sidoskenan och ett ACOG. Är det tänkt att vara nåt en västsoldat plockat upp i fält så är det väl inte mer osannolikt att man satt ett eget sikte på bössan.
Postat: 22 jul 2012, 18:02
Tack för bra läsning.
Det ska väl lösa sig med Cyma trumman som är på väg gissar jag.. Det var även roligare än vad jag trodde att köra med de långa "45patron" maggen idag. De var bara i vägen liggandes, men funkade ibland bra som en hög mono-pod.
Postat: 28 jul 2012, 00:58
VSAF-Medlem
Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10 Inlägg: 2132 Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Vad som är koscher tolkar jag är en fråga hur railen är TÄNKT att nyttjas. Du kan givetvis välja att peta på vad rails du helst vill, detta är airsoft!
RPK med siktesrail på sidan kallas för övrigt RPKN (för "notj", natt, vilket är vad railen är till för).
Alla N-vapen är så ovanliga i ryssland att det är snudd på omöjligt att hitta bilder på dem i bruk, med det enda undantaget för AK74M (vilka alla har rail och som därför borde hetat AK74MN om det funnits rättvisa i världen).
Ett N-vapen i A-stan är knappast omöjligt, men med tanke på hur ovanliga de är i tjänst så är chansen liten att särskilt många överlevt, speciellt eftersom railen väger en del och passande optik är lika ovanligt och slits snabbt.
Vapnena används med följande system: Nattsikten: A-stan: NSPU & 1PN58; kostar 2500:-+ senare: 1PN51 & 1PN93 9000:-+ Optik: 1p29, 4500:-+ eller, i undantagsfall PSO-1 & PSO-1M (POSP's militära förlaga) 2000:-+
Polis-spetsnaz (det alla tänker på när de tänker sig hur en spetsnaz ser ut) har ytterligare endel underlig optik att välja på idag, inklusive US. Men om du BFPUar en sådan så kan man fråga sig vad du gjorde i beslan och hur du kom därifrån levande.
PSO-1 på andra vapen än SVD är extremt ovanligt, speciellt med tanke på att vapnen som man kan sätta dem på är extremt ovanliga och dessutom oftast bara delades ut inför nattstrid. PSO-1 har bara Höjdledskam för SVD och bullet-drop-vinklarna i siktet är anpassade för SVD. PSO-1 på andra vapen funkar därför bara på det avstånd man ställt det för, vilket brukar vara en stor nackdel i modern strid.
Såvitt jag har förstått det så är orsaken till att man ibland ser dem monterade på annat än SVD i fält att endel officerer använder PSO-1 på sitt vapen i stället för kikare för observation. Smidigt att kunna skjuta en eller annan upphoppande fuling.
Jag tror att en USGI BFPU RPK som du håller på att bygga i verkligheten ganska kvickt skulle få en picatinnyrail eller 5.. Iallafall om ägaren hade tänkt använda optik. Glp, jag rekommenderade just rails på AK..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori