Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 09:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mark!
InläggPostat: 02 jul 2011, 13:26 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Bergwall
HItta denna på youtube och jag skulle vilja att VSAFs mål skulle vara att få till en sådan här mark
http://www.youtube.com/watch?v=YMxNjwVs ... ded#at=210

Inläggsrubrik: Re: Mark!
InläggPostat: 03 jul 2011, 22:56 
Användarvisningsbild

Förnamn: Gabriel
Efternamn: Nyberg
Jag är inte helt insatt i vad priolisten är nu, men skulle det funka är jag gärna på och spenderar några dagar på att gräva värn och snickra ihop lite hus! Finns det några marker där vi kan göra detta på då?

InläggPostat: 04 jul 2011, 01:06 
Användarvisningsbild

Förnamn: Michael
Efternamn: Andersson
What Brasse said!

InläggPostat: 04 jul 2011, 11:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
+1

InläggPostat: 04 jul 2011, 12:31 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Vem som helst kan arrangera en byggdag men problemet är bara att få ihop tillräckligt med folk som vill arrangera sig i detta.

Sedan har vi problemet och att på bergsjömarken får vi knappt göra något.
Vi får inte hålla på att gräva och göra åvärkan på naturen.

Och om vi gör något i bergsjön så är frågan hur länge det får stå kvar i det skicket vi bygger upp det i? Folk i denna trakten har vissat oss flera gånger att dem har förlite att göra och flera gånger kommit upp till våran mark och förstört saker vi byggt mm.

Möjligheterna till att få gräva värn och bunkersystem är att vi hittar en mark som är privatägd där vi kan tillåtelse från markägaren att göra dessa saker.

Själv är jag mycket posetiv till byggdagar men har inte tid att arrangera mig i fler saker i föreningen än dem jag redan har hand om.
Medlemsdelen, storspelen och söndagsspel tar redan en heldel tid för mig.

Finns det några som är intresserade av att starta en arbetsgrupp för markutvecklig så är jag jätte intresserad att vara med, men inte att ta på mig någon ledarroll för gruppen.

LONE WOLF

InläggPostat: 04 jul 2011, 20:38 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Bergwall
Problemet är att vi inte har någon mark att bygga på.
Därför vill jag att VSAFs stora vision ska vara att spara egna pengar till en mark som VSAF äger totalt

InläggPostat: 05 jul 2011, 01:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Hmmm.. I hate to piss on someones parade.. BUT...

Om man tittar på prisstatistiken på skogsmarkspriser för 2010 i VG-län så landar man på 511 Skr/m³. Om man räknar om det i 1 Hektar, 100x100m mark, så landar man alltså på 51100. 1 hektar är ju varken särskilt häftigt eller heller mycket att komma med, men för var och en som läser detta så kan ni ju själva räkna om det i de dimensioner ni själva skulle önska och snart skulle ni oxå inse att det är en ganska respektingivande summa pengar det handlar om.

Självklart ett drömscenario att ha råd till egen mark, men för oss som förening känns det en smula stooooort.. ;) I alla fall om jag får säga mitt, då vi har andra saker att kunna lägga pengar på.

http://www.lrfkonsult.se/PageFiles/1561 ... helar_.png

OBS - Personlig åsikt nedan:
Ps. Ny mark är mer än välkommet och jag söker själv med jämna mellanrum efter rimliga marker i omnejd Göteborg, men jag tror att det blir svårt att köpa loss och förvalta våran egna skogsfastighet. Jag tror snarare att vi får fortsätta att leta arrende eller skogsfastigheter som vi kan ha "till låns".
Dessa kan även vara lättare att "göra sig av med" om vi inte längre kan eller vill använda dem.

Edit - Stavfel......

InläggPostat: 05 jul 2011, 03:22 
Användarvisningsbild

Vi har ju också ett problemet att den typen av förening vi har får inte gå med vinst. Vi skall helst gå plus minus noll.

Så det blir svårt att lägga undan pengar.

Den möjligheten som vi har är vi kan söka bidrag för sådana här saker.
Men då gäller det att allt är spikat och klar så att det inte finns massa oklarheter vid ett köp av en mark, föreningslokal eller vad vi nu är intresserade av att inhandla till föreningen.

Men som sagt så måste vi först ha en mark där vi känner att det är värt att lägga energi och pengar på.

Jag uppmanar alla i föreninga att ständigt leta nya marker där vi kan vara och spela på. Känner ni nån som äger skog/mark som kan vara intressan att spela på kolla upp området och ta redan om möjligheten finns för oss att spel airsoft där.

LONE WOLF

InläggPostat: 05 jul 2011, 07:55 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Precis. På den tiden vi fick hyra marken i Kode så hade vi ju fått lov att gräva och bygga lite fortifikationer på sina ställen. Det är förhoppningsvis inte omöjligt att vi kan få till nått liknande på andra marker, om vi lyckas få bra relationer med markägaren.

InläggPostat: 05 jul 2011, 12:16 
Användarvisningsbild

Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Att flera är på jakt efter marker eller fastigheter att spela på är bara bra och positivt, det är något vi alla skall försöka att uppmuntra, för alla måste ju ändå gilla tanken att komma ut på spel på en ny och "okänd" mark!?

InläggPostat: 05 jul 2011, 16:13 
Användarvisningsbild

Samt att vi visar att vi är en mycket seriös och aktiv förening.

Alla i föreningen har ju lika mycket möjligheter att vara med och påverka.
Har ni förslag på marker skriv det här på forumet eller kom och presentera det på ett styrelsemöte eller arrangera ett spel där.

Allt av intresse är välkommet.

LONE WOLF

InläggPostat: 07 jul 2011, 22:01 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Ytterligare en sida är att det känns tråkigt att lägga så mycket energi när en mark blir ospännande så snabbt som de blir. Efter max 10 spel förlorar den fräckste mark sin fascinationskraft.

Vi har även att hantera att VSAF är en förening som organiserar 150 pers, med ungefär lika många åsikter om hur och vad som skall byggas.

Komplicerade anläggningar, även om vi skulle ha råd att säkra mark, staketa in den och bebygga den, kräver mycket jobb, dels för att bli till, dels för att hållas i skick, dels för att förändra den så den erbjuder nya utmaningar och slutligen riva den, vilket även är en avsevärd ekonomisk kostnad. Detta jobb kan vi inte bara låta bli att utföra eftersom vi inte kommer tillåtas låta den stå och förfalla. Det vill säga att vi måste committa över många år hur och vem som skall bygga, sköta och slutligen riva anläggningen, vilket är svårt med en förening där medlemmar kommer och går likt vår. Varje år är det någon som är superenergisk på årsmötet som inte ens spelar airsoft nästa år. Med tanke på att en så där tät bebyggelse kräver bygglov så tror jag vi kommer få svårt att ens få tillåtelse med den strukturen som föreningen har. Enskilda medlemmar har bättre möjligheter här och om någon tar upp det och har en seriös plan så tycker jag VSAF skall stötta.

Jag skulle hellre se att olika spelare/grupper driver egna marker/arenor, så utbudet och variationen blir större. Det är lite så vi jobbar nu, Torslanda drivs av Jogge, bocken drivs av borås brandkår och olofstorp drivs av Rym. Jag tror att VSAF skall satsa på det som ingen annan kan erbjuda; en central obebyggd söndagsspelsmark, så stor som möjligt och så taktiskt intressant som möjligt.

Vi borde använda vår ekonomi till att byta ut denna regelbundet och försöka se till att den blir något större, men båda har visat sig vara svårt. Det finns helt enkelt ont om mark som passar beskrivningen: minst lika stor, minst lika central och minst lika taktisk som bergsjön.

Utöver det tycker jag VSAF skall stödja alla realistiska initiativ att skaffa, säkra och utveckla marker och arenor i regionen. Så har jag alltid försökt agera.

Kanske inte den mest spännande utvecklingsplan, men jag har svårt att se så värst många andra alternativ som faktiskt är realistiska. Med alla pengar i världen är vårt primära behov en central söndagsspelsmark och problemet är att hitta den, inte egentligen att betala för den.

edit: Jag skulle klassa in Kode i gruppen marker som drivs av en medlem (D.Andersen), där VSAF gick in och stöttade genom att hyra marken. Hjälp från VSAF kan vara allt ifrån avrådande från användande till airsoftspel öht till att VSAF skriver kontrakt om marken och köper in byggmaterial.

InläggPostat: 08 jul 2011, 14:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
+1 på spunken.

På Klacken användes inte under mina år de riktiga bunkrar och värn som faktiskt fanns där för att det alldeles för lätt bara blir huvudträff i samband med såna skydd.

Ska det vara något i CQB väg tycker jag man bör ha något rejält och ändamålsenligt, tex att man får tag i gamla fabriks/kontorslokaler. Kan vara värt att hålla ett öga på den nya banan som vapenbutiken anlägger i Sthlm och ta lärdom av deras felsteg.

Dock så vill jag inte bara vara en neggo-Matti, ny mark är alltid kul!

InläggPostat: 15 jul 2011, 13:13 
Användarvisningsbild

r_bergwall skrev:
HItta denna på youtube och jag skulle vilja att VSAFs mål skulle vara att få till en sådan här mark
http://www.youtube.com/watch?v=YMxNjwVs ... ded#at=210

http://www.youtube.com/watch?v=YMxNjwVstPI&feature=player_embedded#at=97

Här har du en förlängning på filmen du la upp, Riktigt fett bunker och skyttegravsystem ;)

LONE WOLF

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme