Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 05:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Projektet Vänner
InläggPostat: 30 mar 2011, 15:12 

Förnamn: B
Efternamn: E
Projektet Vänner är en organisation som syftar till att organisera och förbättra spelandet inom vsaf och göteborgsregionen. Vi har en militärliknande struktur med en befälshierarki. Tillsammans åker vi på storspel och arrangerar egna spel. Våra riktlinjer är:

1. Att du vill vara med i en toppstyrd hierarkiskorganisation. Då vi är i fält så gör man det som sin ledare säger till en. I strid måste allt ske efter ett huvud. Självklart finns det utrymme för förslag. Men när ordern är given då gör man det. När vi inte är i fält då finns det mer utrymme för åsikter. De åsikter man har, delger man sin närmsta chef (tex gruppchefen) som i sin tur delger sin närmsta chef. Det fungerar inte om 160 man kommer till kompanichefen med sina åsikter.

2. Professionell attityd är viktigt. När vi är i fält då gör alla sitt bästa för att enheten ska kunna fullfölja sitt uppdrag och var effektiv. Att endast vara ute efter att maximera sin ”Killrate” är inte konstruktivt för enheten. Allt gnäll som drar ned stämningen undanbedes. När vi är i safezone är det lika viktigt att vi har kul. Här får man vara så oseriös som man vill. Det viktiga är att vi lär känna varandra främst inom plutonerna men även inom organisationen.

3. Deltagande är a och o för att vi ska kunna skapa en fungerande organisation. Jag förstår mycket väl att man inte kan vara med varje söndag. Det är inte heller nödvändigt. Man bör dock sikta på att kunna komma ut ca 2 ggr per månad. Samtidigt som det viktigaste är att man kommer ut på de särskilt anordnade spelen, som syftar till att göra plutonerna samövade både inom och mellan varandra.

4. "Fair play" innebär att man tar träff när man blivit träffad eller tror sig bli träffad. Man bör även överväga att ta en träff på uppmaning från skytt eller annan person i närheten, om nu detta inte är helt orimligt. Man är artig och korrekt både mot med- och mot-spelare. Det vore tråkigt om framtida motståndare uppfattar detta projekt som drygt och fullt av idioter. Behandla andra som du skulle vilja bli behandlad själv. Personer med "tråkig" attityd får antingen lägga band på sig eller göra något annat!

Organisationen

Skapare av projektet:
Björn Dräpers

1:a vänner kompaniet

Kompledning:
Chef: Spunk

Kompanispaning:
VIRUS

1:a pluton (Götheborgs Vänner)
Chef: Björn Dräpers
Maskineriet
Antagonisterna
Parabellum
Dräpers

2:a pluton (Götha Vänner)
Chef: Osito
R.I.
FPJ
WIMP
Sea Shepards
Tap Water
FoHo

3:e pluton (Västkustens Vänner)
Chef:?
?

1:a Vänner kompaniet har olika std. utrustningar. Det som är grunden är dock uniformen. Alla skall ha en woodlanduniform med jacka/skjorta eller dyligt samt byxa i detta kammo. Huvudbonad, väst och annan utrustning skall matcha denna utrustning. T.ex. OD, brun, svart. Det får alltså inte vara ett annat kammo på denna utrustning eller liknande.

Senast redigerad av Bennyray2 30 mar 2011, 15:24, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Projektet Vänner
InläggPostat: 30 mar 2011, 15:21 

Västkustens vänner som tidigare var en pluton med M90 inriktning har numera lagts ned pga av att flera spelare flyttat över till Götha vänner ovh många andra valt att lämna vänner för andra projekt i deras egen närhet.

Denna pluton är numera konverterad till en woodland pluton och kommer att ingå i 1:a vänner kompaniet.

Tanken är att alla som kommer in nya till airsoften eller inte hållt på så länge skall kunna samlas inom denna pluton. Ni kommer att få en unik möjlighet att skapa en egen pluton från början. Undertiden hoppas vi på att grupper och lag bildas från dessa spelare samt att chefer växer fram som kan leda plutonen och grupperna både i strid och på forumet.

Innan denna pluton är självständig kommer de individer som ingår här få spela tillsammans med antingen Götha eller GBG - vänner. Här kommer ni att bli introducerade av vänner projektet och vårt unika sätt att spela airsoft på. Ni kommer att få lära er hur airsoftstrid går till på stridspars-, omgångs-, grupps-, plutons- och kompani-nivå.

Vi har utvecklat taktik, som vi lånat från våra olika militära-erfarenheter, inom skyttestrid i skog, bebyggelse. Strid och förflyttning med fordon, mörkerstrid, patrullstrid och mycket annat.

InläggPostat: 30 mar 2011, 15:32 

Vi söker nu efter individer och lag som är intresserade av att spela airsoft på det ovan beskrivna sättet.

Vi anser att det är viktigt för alla er som kommer nya att ni blir välkomnade in i vår gemenskap. Att ni får känna er delaktiga och utvecklas. Vi har ett bra samarbete inom projektet och en bra stämmning. Vi är både mycket seriösa i vad vi gör, men vi gillar att ha kul och tar oss inte på för stort allvar.

Alla åsikter, funderingar och förslag är välkomna antingen här eller på PM! Det går också att prata med mig eller andra rep. på söndagsspel eller andra tillställningar. Samtliga Vänner finns tillgängliga om ni undrar något!

Ni som vill vara med kan skriva det i denna tråd eller skicka pm till mig. Det jag vill veta är vad ni heter och vad i har för nickname här på forumet. På så vis kan ni läggas till vårt kompaniforum samt ert eget västkustens vänner forum.

InläggPostat: 31 mar 2011, 01:10 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Jag kan nog tänka mig att join the vänner, see new people, and shoot them.

Spelar i dagsläget i woodland med OD väst.

Matti heter jag, Djihani på forum. Airsoft har jag lirat några år nu. Spelade mer aktivt när jag hade polare som spelade i Sthlm, blitt mer sporadiskt de senaste snart två åren här i GBG. Svårt att komma iväg när ingen drar i en och bössorna krånglar.

Har militär utbildning, stod mest framför slottet och såg vacker ut men när hästnissarna polerade sina hästar fick vi åtminstone grotta ner oss i skogen en liten liten smula. Väl därute kånkade jag runt på en Ksp58 och ända sedan dess har jag närt viss kärlek för understödsbössor. Vi fick väl viss utbildning inom strid i bebyggelse också men på min tid fick man inte skjuta automateld inomhus så där sa sprutan "pang pang" ;)

Spelat mest med nertrimmad mp5'a eller maruihagel (när allt annat brakar ihop) sista åren men skaffade mig en splittrans 249'a härommånaden... har inte fått i ordning den dock under vintern men på sommaren kanske den matar med vanliga batterier utan massa ninjameck, brände 1 av 3 maggmotorer när jag försökte koppla det till huvudbatteriet :D

Studerar förresten till konservator på Universitetet till vardags.

InläggPostat: 31 mar 2011, 12:15 

Vad bra! Jag lägger till dig till vännerkompaniets forumsdel samt västkustens.

InläggPostat: 31 mar 2011, 12:31 

Fick ett PM från Dark-Young, som är intresserad av en vänner pluton med rysk-utrustning. Det hade varit intressant med ett syster-kompani till 1:a vänner kompaniet (woodland). Detta nya kompani skulle då vara 2:a vänner kompaniet (ryskt).

Finns det intresse från er som spelar med rysk-utr. att skapa en pluton under dessa förutsättningar?

Jag och vi i vänner tror att airsoftens framtid ligger i att organisera sig enligt vänner-projektet eller liknande. Att vi i Göteborg har kommit så här långt i utvecklingen är väldigt stimulerande. Om vi lyckas skapa 2 stycken kompanier, någon gång i framtiden, så kommer vi att kunna arra väldigt bra spel. Både helgspel och söndagsspel. Vi kommer också kunna behålla mer spelare och alltså då ha fler deltagare till dessa spel. Blir vi fler måste vi också skaffa fler och större marker. Fler medlemmar som spelar ger också förutsättningarna, ekonomiskt, för att skaffa fler och större marker.

Vill vi behålla spelare som kommer och provar på airsoften, så måste vi ta hand om dem och se till att alla som vill får vara med i gemenskapen.

Detta tror jag att vänner-projektet kan tillhanda hålla!

InläggPostat: 31 mar 2011, 19:28 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Jag kommer att finnas som mentor för Västkustens vänner och som stöd så länge ni vill. Jag har också märken för er som är intresserade.

Mvh Mats (Ghost)

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 31 mar 2011, 20:17 

Förnamn: Joakim
Efternamn: Andersson
Är väldigt ny inom airsoft men har redan gear, uniform och förståelse för krigsföring.

Behöver bara en liten sporre och som någon tidigare uttryckt sig: 'nån som drar i en'.

Lirar med Woodland uniform, halvkittad Ak47 och Glock/MP5k som backup. (Något random, jag vet. Gillar att vara lite oortodox.)

Har för tillfället en chestrig i coyote brown som jag har planer på att dusta i OD / Svart för att passa till uniformen bättre.

Själv är jag en grabb på 21 (i Juli) som förtillfället är fast anställd som sjukvårdssoldat på Lv6, Halmstad. Spel i Göteborgsområdet är inga problem då jag oftast, snart permanent besitter bil och har dessutom ett körkort i min ägo.

Har även en rumskamrat som tidigare spelar mycket i stockholmsområdet men flyttat hit eftersom han numera är min kollega på grannplutonen.
Hade vart kul om man kunde släpat med honom också!

Som sagt, motivation i form av öppenhet och gemenskap sökes!

Mvh Joakim!

InläggPostat: 31 mar 2011, 21:24 

Är du och din kamrat intresserade av att gå med i plutonen?

InläggPostat: 31 mar 2011, 22:05 

Jag skulle mer än gärna vila vara en del av plutonen.

InläggPostat: 02 apr 2011, 09:44 
Användarvisningsbild

Förnamn: Anders
Efternamn: Kampe
Jag funderar sätta igång med spel igen. Är en gammal Hemvärnare intressant? :roll:
Synd att det inte går att träffa lika bra med airsoft som med AK4:an... Yellow_Flash_Colorz_PDT_10

InläggPostat: 02 apr 2011, 13:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Det e klart att du är. Välkommen in i Pluton Västkustens Vänner 1:a komp.

Alla som vill vara med lägger jag upp så att ni får tillgång till Västkustens del i forumet.

Mvh Mvh Mats

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 03 apr 2011, 19:56 

Ni är båda tillagda till forumet! Se till att komma ut på spel, lär känna varandra och bli samspelta.

InläggPostat: 09 apr 2011, 19:54 

Förnamn: Jonaz
Efternamn: Carlson
Jonaz 36år jobbar med Lord Crimson.
Har militär utbildning inom understöd,samt förflyttning med fordon under strid(fordonsmonterad ksp skytt)

Gillar som sagt ksp understöd in real life men inom airsoft är jag väldigt grön då jag lirat paintball i flera år och hånat er airsoftare tills jag provade själv:-)

Nu har jag en M4a1 variant men kommer förmodligen skaffa på mig en mp5sd och en P226 sig sauer.

Spelar inte i något cammo idag så där är jag väldigt formbar men vill som sagt spela med mp5,steyr aug,p226.

Spelar hellre nära mina fiender än att ligga på avstånd och skjuta folk.

Ser att jag skule kunna ta en betydande plats i en grupp då jag gillar att följa order samt utveckla mina ideer om hur en strid skall läggas upp...
sign me in i västkustens kommando grupp...

InläggPostat: 13 apr 2011, 07:35 

Jägermeister är det du som var svart klädd?
Vill du leda grupp eller rentav plutonen?

Har blivit lite tekniska problem så att jag kan inte lägga till flera spelare och de som var tillagda har åkt ut. Jag kommer lägga till er så fort jag fått tillbaka behörigheten!

OBS! har problem med mitt internet hemma så jag tittar in på forumet sporadiskt nu.

Senast redigerad av Bennyray2 13 apr 2011, 08:24, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: 13 apr 2011, 07:50 

Ni som skall läggas till är:
1. jägermeister
2. Fighter
3. lewkie
4. Djihani

Har jag missat någon? Ni kanske kan bilda en grupp tillsammans?! Gruppchefs-/plutonchefs-aspiranter någon?

Jag tycker att det är kul att denna pluton börjar ta form. Ni är nu 4 personer och kan börja bilda grupp och lag. Träffar ni spelare eller lag som ni vill ha med i plutonen se då till att rekrytera dem!!!! Tillsammans är vi starka och kan ha mycket kul tillsammans i vänner-org.

InläggPostat: 15 apr 2011, 13:58 

Hmm, vore det inte för min extremt lilla erfarenhet inom hobbyn skulle jag nog klara av att agera gruppchef / stf.

InläggPostat: 15 apr 2011, 22:53 

javisst björn är det jag jonaz som var helt klädd i svart....

känner att jag mycket väl kan ta gruppchefs platsen men risken är att jag inte får all tid till att "jobba" som gruppchef hemifrån med bilhobby,vice president i mc klubbben-jaa jag är en kille som bär skinnväst med fullt ryggmärke enligt sverige modell,barn..tiden kommer nog inte räcka till för att aktivt leda en grupp varje söndag..men accepteras det av gruppen tar jag gärna platsen som gruppchef..

InläggPostat: 18 apr 2011, 03:29 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Jag föredrar nog att grotta in mig mer på att strida och spelar gärna en understöd/CQB roll i gruppen men eftersom jag verkar vara den enda med flera års erfarenhet av airsoft kan jag tänka mig en roll som stf/andre gruppchef åtminstone till en början där jag kan bidra med hjälp/råd för vad som fungerar och skiljer sig från "verklig" taktik.

Som fattig student ser jag gärna att någon annan köper på sig ordentlig kommunikationsutrustning och agerar chef/samordnare med andra grupper. Själv har jag en tattig PMR-radio att tillgå.

Edit: Vi måste ju självklart ha ett fräsigt gruppnamn! Men det kanske kan vänta tills vi får tillgång till plutonsforumet igen.

InläggPostat: 18 apr 2011, 06:19 

Dijhani: Instämmer med dig ett fräsigt namn borde vi givetvis ha...Kan ju inte heta något mainstream på svenska...utan ett underbart fräckt namn på arabiska som ingen kan uttala...haha hade lett till en hopplös frustration när man ska dela in lag på olika spel... Yellow_Flash_Colorz_PDT_12

Skämtåsido så tycker jag det hade varit jättebra om du ville vara chef till en början då du har flerårig erfaranhet av plastkulskrigsföring bakom dig och som sagt vet vad som funkar i vissa situationer och inte.

Radio kanske vi kunde gå ihop ett antal stycken och köra en stor beställning från Kina eller så..Tänker då på PUXING model som kan lysssna av 2 frekvenser samtidigt(krävs väl om man skall chefa).

Men som sagt mer tjat om detta när forumsdelen drar igång helt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme