Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 16:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Realcapfunderingar..
InläggPostat: 12 dec 2010, 23:29 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Idag testade jag att ladda mina magg realcap, 30 skott.

Det gick inget bra..

Men det var ändå ett intressant experiment!

Inom föreningen har vi använt medic som incitament att hålla samman gruppen. Detta är dock en regel som påverkar spel mer än bara att hålla ihop grupper. Den ändrar till exempel dynamiken mellan anfallare och försvarare ganska mycket.

Det som jag idag insåg var att med 30 skott i magasin så klarar man inte av att strida utan understöd! Med 80 skott så kan man både bekämpa en motståndare och täcka sin egen reträtt utan omladdning. Men 30 skott behövs ofta för att pressa ned eller bekämpa ett mål, så när det är gjort så behöver man att någon annan täcker medan man drar sig ur eller laddar om.

Samma sak när man skall gå in i ett buskage försvarat av en person. Med 80 skott så kan den försvarande dels ta hand om alla han ser och dels täcka sig själv så att han ostört hinner ladda om. Därmed har den anfallande förlorat 2-3 personer utan att ändra något. Om personen i stället har 30 skott så ställs han inför valet att backa eller dö men kanske ta en med sig.

Så.. Vad tror ni, kan realcap vara en intressant spelvariant?

Inläggsrubrik: Re: Realcapfunderingar..
InläggPostat: 12 dec 2010, 23:53 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Jag tycker det låter intressant! hade vara skoj och testa detta på något söndagspel. Skall det vara någon begränsning på understödet då också?

LONE WOLF

InläggPostat: 13 dec 2010, 06:49 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
kör en test, vad är standardutdelningen av mag i försvaret?

Mvh Mats

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 13 dec 2010, 10:06 

Efternamn: Nilsson
Låter helt klart intressand, spec för mig som kör som understöd vanligtvis, känns som att min roll skulle bli viktigare för laget.

Är det 100 eller 200 bul i understöds bössorna då beroende på modell och mag eller vad är tankarna runt det?

"Dörrarna är för trånga i bockaby!"

InläggPostat: 13 dec 2010, 13:08 

Nja. En 5.56 eller 7.62 har en helt annan verkan i terrängen än en bb. Tycker att 80rds är rätt bra för att kompensera detta. Det vore kul att testa iofs.

Däremot hade det varit bra att ha olika kapacitet beroende på mag-kapacitet på riktiga vapen. Om 80rds reppresenterar 30patroner borde väl t.ex m249:an ha 430rds och inte 1500 som det är idag. P90 115rds osv.

InläggPostat: 13 dec 2010, 15:04 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Intressant att testa nått spel.

Annars är jag konservativ och tycker att det funkar bra som det gör med reglerna nu. De känns avpassade för att det skall bli balanserat mellan olika typer av vapen, så att allt blir vettigt att spela med.

Att börja skilja på olika modeller av riktiga vapen och magasinskapacitet tror jag kan få tråkiga följder - t.ex. om vissa bössor börjar anses ha en klar fördel pga större magasin, eller om alla börjar trycka på trum-magasin på sin M4.

Näe, jag förespråkar den typen av kategoriserade mag-begränsningar som vi har idag, då kan folk välja den bössa de tycker är fräckast utan att behöva bry sig om huruvida den är lite sämre/bättre pga magasin. Då får vi se flest olika vapen, och omväxling gör hobbyn roligare.

Att köra realcap på typiskt 30 skott tror jag dessutom kan ge lite fördel till de mer erfarna spelarna ibland oss, som har investerat i pricksäkra bössor och som är duktiga på att sikta och träffa. All heder till dessa herrar, men om övertaget blir för stort kan det ju upplevas som tungt för nybörjare, som kan tappa sugen.

InläggPostat: 14 dec 2010, 13:57 

Förnamn: Johan
Efternamn: Olsson
Jag tycker att begränsandet av omladdningar och magasinmängd etc har negativ inverkan på speldynamiken.

Det går åt mindre boll för att försvara sig än det gör för att anfalla. Det gör att alla begränsningar i bollmängd minskar rörelsen i spelet.

Begränsningarna av bollantalet gör också att högre trimmade vapen blir mycket effektivare. Att ofta använda spelsätt som ger 150 trim stora fördelar är inte en väg som jag tycker är helt lämplig.

mvh Johan

InläggPostat: 14 dec 2010, 15:15 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
Vad jag tycker är baserad på många år av spelandet. Vad som är viktigt att förstå är följande.
olika regel ger olika typ av spel alltså en variation. Detta variationen behövs för att det skall inte bli trakigt. Alla spelare uppmutras att komma med scenario som skall baseras på deras regel för just deras spel. Visa grund regel från VSAF skall följas.
Av 30 pers kommer vi alla 30-tio att ha en åsikt. Det skulle vara omöjligt att göra och styra en scenario.
Det är viktigt att vi testar olika saker och sen utvardera. det är också viktigt att vi respekterar spelets regel och scenario för att det skall bli som tänkt så gott det går.
Tror mig mycket som ändrades till bättre sen 11 år tillbaka när jag började spela
mvh Dejan

InläggPostat: 14 dec 2010, 22:12 

Förnamn: B
Efternamn: E
Jag tycker inte att man skall vara inne och peta för mycket med regler och begränsningar. Som skimutis sa. En skarp patron har avsevärt mycket mer effekt än en plastkula. För att få mer effekt behövs således fler kulor.

Instämmer också med Johan. Att anfall kräver mycket ammo, personal och understöd. De som anfaller i airsoft är oftast lika många som försvararna, har inget understöd i form av flyg eller indirekteld. De har endast det som finns på västen. Tar man då bort stor del av den ammon så försvårar man ett redan svårt läge.

InläggPostat: 15 dec 2010, 11:39 

Förnamn: Gabriel
Efternamn: Svensson
Tycker också att reglerna är bra som dem är. Refererar till Skimutis inlägg.

För att göra annorlunda spel däremot, så kan man dock göra mycket spelmässigt, där man kan förbjuda omladdning i strid för försvarare (bara tillåta omladdning i ex sz). Anfalle däremot kan ha ammolådor ute i fält som dem måste gå till för att få ladda om. I lådorna har varje enskild spelare sin egna påse, så det inte blir några bekymmer där.

Finns mycket att göra som sagt, men att rucka för mycket på magasinkapacigeten ska man nog passa sig lite för. Jahög hade inte haft några problem att testa, men är tveksam till att det hade funkat bra med 30bbs per mag.

InläggPostat: 15 dec 2010, 12:37 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Håller med alla som har bra argument, vill dock påpeka att det inte är fråga om en regeländring, utan en spelvariant som spelledaren kan välja vid arr. sedan är det upp ditt oss att haka på.

sPunk jag provar gärna denna variant, det kan bli en kul variation som Dejan säger.

Mvh Mats

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 15 dec 2010, 19:03 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Nu orkar jag inte läsa igenom allt, men:

"realcap" ger ingen positiv verkan gentemot realism i airsoft, därför att man måste skjuta mer i airsoft för att uppnå samma verkan som RS. 80 skott airsoft är en väldigt bra översättning från 30 skott RS. Mindre än 50 skott i ett gevärsmag blir bara irriterande.

Om jag skulle arra ett spel idag, hade jag haft följande ammoregler:

RS kapaciteten x 2.5-3 (alltså ett STANAG får laddas med ca 80 som idag)
Bössor som RS används som understöd får ha obegränsat (som idag, typ)
Inga omladdningar i fält, bara på specifika platser (spawn, flaggor etc)
Möjligtvis med större spelarantal att man har en gubbe som, om man är nära honom, gör att man får ladda om även i fält.

InläggPostat: 15 dec 2010, 19:49 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
.

InläggPostat: 15 dec 2010, 21:47 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Det är ju om du skulle arra ett spel.

Finns ju många som uppskattar lite variation inom airsoft.

Om det nu är så att ett realcap spel skulle hållas så är det ju upp till dem som tycker att det är värt att prova på ett sådant spel.

LONE WOLF

InläggPostat: 15 dec 2010, 21:55 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Och eftersom det inte är så många som spelar häromkring ändå, är det bra att kompromissa.

Eller spela små spel.

InläggPostat: 16 dec 2010, 11:05 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Efternamn: Wiren
Oj! Respons!

Jag har funderat endel sedan senast.

I snabba korthållsstrider där man inte behöver skjuta genom buskage så tycker jag inte 5.56-är-mer-effektiv-argumentet håller. Snarare tvärt om pga den klena rekylen.

Frågan är lite kul att se hur folk besvarar eftersom det speglar väldigt mycket respektive persons spelstil och spelupplevelser..

Iallafall, jag tror faktiskt inte att realcap skulle hålla eftersom de flesta vapen har mycket högre ROF än på riktigt. med 30 skott och 1200RPM så är det inte mycket suppression.. Mitt perspektiv beror på att min bössa nu skjuter 650RPM, vilket även det käkar magg hisnande fort. Men jag kan iallafall välja två mål innan magget är slut.. Vilket ju är själva poängen med automatvapen..

Jag tror realcapvarianten kan vara något att hala fram vid något specialtillfälle. Övningen gav iallafall mig en intressant upplevelse av hur mycket man behöver understöd med realcap även i de strider där airsoft borde ha bättre träffchans än verkliga vapen.

InläggPostat: 18 dec 2010, 01:38 
Användarvisningsbild

Förnamn: A
Efternamn: T
Skulle vara skoj att prova helt klart!
fast vänta gärna till våren spunken. det är otrevligt och humbug väder nu.

"Work out your own salvation with fear and trembling."
Philippians 2:12

BOHICA

InläggPostat: 28 dec 2010, 21:21 
Ghost skrev:
kör en test, vad är standardutdelningen av mag i försvaret?

Mvh Mats

Mmmh, vi fick 4 mag á 30 x 5,56nato till ak5:an när jag låg inne i början av 2000talet. Till KSP58:an hade vi 100 x 7,62nato under framryckning resp. 200 x 7,62nato (i ammobox) vid statisk (ligga/sitta) eldgivning/understöd.

Förstår att RoF har inverkan på antalet "patroner" man vill ha med sig.
Enligt den militärdoktrin :mrgreen: som rådde under min tid i gröna kläder sköt alla utom ksp-skyttarna semi-eld. Automateld fick bara förekomma då man rensade diken el. fientliga värn osv.
Vet inte om de släppt på det och numera anser att "mest bly i luften vinner".
Well, dynamiken lär väl absolut inte vara densamma då man ska hålla reda på kulornas antal och täcka varandra om man kör realcap. Borde dock vara något för de som suktar efter största möjliga realism, eller?

InläggPostat: 28 dec 2010, 21:53 

nja.

Vi på I5 som gjorde stridande tjänst fick efter GSU'n ut 8st magasin. Sen till 58:an var det mycket riktigt 100rds, fast per kasset. Så vitt jag minns hade ksp-skyttarna åtminstone 3st kasseter. Officiellt alltså. Sen vad som fanns gömt i stridsvästen var ofta ännu mer.
Hade ni bara en kasset per ksp-skytt?

Mest bly i luften har nog alltid varit målsättningen, men blyet ska ju iaf ligga i målområdet. AK-skyttarna jobbar just därför med punkteld så att träffbilden inte ligger i trädtopparna. 30rds tar ju slut väldigt fort på automat dessutom. Vi fick lära oss att rensa med punkteld också. Man vill ju inte ha första magasinsbytet typ en meter in i rummet/värnet.

Med ksp'n är ju värt att nämna att man strävar efter så låg RoF som möjligt. Man börjar med en högt ställd gasregulator då bössan är kall för att undvika eldavbrott. Får då en hög RoF. När man skjutit den varm börjar man ställa ner gasregulatorn och sänker på så sätt successivt RoF'en. Sparar på detta sätt ammo och kan bibehålla en vettig träffbild. Om tid och möjlighet finns dvs.

Nog soldf.se fasoner :oops:

Jag tror inte man uppnår nån högre grad av realism i skogsmiljö iaf. I CQB känns det som realcap har större potential.

InläggPostat: 04 jan 2011, 23:20 
Skimutis skrev:
nja.

Vi på I5 som gjorde stridande tjänst fick efter GSU'n ut 8st magasin. Sen till 58:an var det mycket riktigt 100rds, fast per kasset. Så vitt jag minns hade ksp-skyttarna åtminstone 3st kasseter. Officiellt alltså. Sen vad som fanns gömt i stridsvästen var ofta ännu mer.
Hade ni bara en kasset per ksp-skytt?

I och med att KSP58 inte ingick i vår ordinarie utbildning och klämdes in så fick vi nada tilldelat och utbildningen var enbart en eftermiddags "slänga sig framstupa i snömodd utan regnkläder och låtsas ladda/ladda om/byta pipa/patron ur" + "skjuta en skur spårljus varvat med vanliga patroner när tid fanns under en annan skarpskytteövning"
Det var roligt att brassa iväg en salva dock, men hade gärna haft mer praktisk strid i mark osv. Kasetten kommer jag vagt ihåg, men var det inte en med 200rds i oxå? Glömt en del sen lumpen.. Skyller på Lightzeimers...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme