Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10 Inlägg: 2132 Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Hej Wulfhere! Kul att höra av er skövdegrabbar! Vi borde se er oftare här! Du bet att ni alltid är välkomna.
Först och främst så har i princip inte VSAF ett generellt krav på bio-kulor, utan det beror på mark. Däremot så har vi en uppfattning om vad som är tillåtet att kalla Bio-kulor.
De kulor som VSAF säljer är Green Devil. Jag är inte helt säker men jag vill minnas att namnet "Green Devil" hittades på av Kroko tillsammans med vår leverantör till och med.
Enligt vår info så är green devil från samma fabrik som G&G. Båda är tillverkade i Taiwan och kvalitén är mycket snarlik så jag tror det är sant. Möjligtvis får G&G något mer prima kulor än vi.
VSAF godkänner i nuläget alla typer av kulor klassade som "biodegradable", i praktiken kulor av potatismjöl. Hårda kulor, Ala de nyare glasartade bioval är inte välkomna, inte pga deras bioegenskaper utan deras skadepotential.
Tidigare utförde vi, som du säkert minns, avancerade innehållstester på biovalkulorna. Detta var väldigt arbetsintensivt och inget vi mäktar med flera gånger. Som tur är så är Green devil's material certifierat.
Pontex Polyblend, som tillverkar plasten är för övrigt en av världens största polymertillverkare och tillverkar plast till exempelvis nike.
Skulle en biodegradable-kula visa sig innehålla giftiga ämnen så kommer vi sannolikt snarast förbjuda den som bio-kula. Alla uppmuntras hålla sig till certifierade bio-kulor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori