Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 04:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Understöds familjer!
InläggPostat: 04 dec 2004, 19:57 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kenny
Efternamn: Johansson
Har en i laget som vill veta vad han behöver fixa och köpa för att få sin gjordtjänd understöd bössa!

Är en G3 Sg1 räcker det med en:

RWC G3 Auto-Winding Box Magazine for Marui G3 Series

Eller måste han modda en:
TOP M249 R2500 Auto Winding Box Magazine

????

Sen är det ju en debatt som behöver komma upp är ju:

Dessa går ju köpa:

ex
Hero Arms Auto-Winding Drum Magazine for M16/ M4Series
Hero Arms Auto-Winding Drum Magazine for G36 Series

Visst dom är lite större och klumpiga men inte till vikten...

----------------

Magasin som går att köpa till riktiga vapen:
HK11E 50-Round Drum - also fits G3/HK91 **LEO marked**

mer info:
http://www.calssportingarmory.com/hk11e50rddrum.htm

Magasin som kommer komma till riktiga vapen:

HK33/HK53/HK93 100-round drum BETA C-MAG
MP5/HK94 100-round drum BETA C-MAG - also fits MP5K/SP89
G36 100-round drum BETA C-MAG

mer info:
http://www.calssportingarmory.com/HKMagsPost91404.htm

Även USA vissa special förband har jag sett att dom börjar andvända det... Så frågan är ju då
ska vi i VSAF neka vanliga assault skyttar att andvända dom.. ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 dec 2004, 20:30 
japp det är precis vad vi ska göra

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 dec 2004, 21:12 
Användarvisningsbild

Härligt !!!

börja med G3 då... :wink:

så jag kan meddela min lagkamrat, när det klart!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 dec 2004, 14:37 

Förnamn: Peter
Efternamn: D
Nu är jag inte riktigt med. Är frågan om en G3 SG-1 skall få spela som understöd eller om de angivna magasinet skall få användas som understödsmagasin i ett vapen som finns med på listan över godkända understödsvapen?

I och med de senaste beslutet som röstades igenom på det extra årsmötet är det styrelsen som avgör vad som går upp på listan över understöd och inte. Nu har vi inte hunnit arbeta fram något bra system för hur detta skall fungera. Jag kan dock med relativt stor säkerhet säga att en standard G3 SG-1 inte kommer att stå på listan över understöd (oavsett magasin) och skall därför använda standardmagasin.

eller missförstår jag dig?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 dec 2004, 16:49 

Förnamn: Edwin
Efternamn: Lindgren
Kanske dax att byta namn från understödsvapen till maskingevär eller kulspruta, så man inte kan misstolka att ett automatgevär/karbin med c-mag är ett "understödsvapen"? Sen om styrelsen har svårt att bestämma sig om de skall godkänna ett vapen eller inte, så kan de ju lägga ut en allmän rådgivade poll, om medlemmar vill godkänna understödsvapen x? Närmare demokrati än så kan man väl inte komma?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 dec 2004, 18:03 
Användarvisningsbild

Popup skrev:
Kanske dax att byta namn från understödsvapen till maskingevär eller kulspruta, så man inte kan misstolka att ett automatgevär/karbin med c-mag är ett "understödsvapen"?

Bara för att jag har en automatkarbin med c-mag har jag INTE ett understödsvapen oavsett vi snackar airsoft eller på riktigt.
Jag kan understödja en annan soldat/person under dess framryckning med min automatkarbin. Detta innebär dock INTE att jag innehar ett understödsvapen utan att jag har en understödjande uppgift med de medal jag har på plats.
En understödsbössa är byggd för att tåla hög eldgivning under lång tid med möjlighet till pipbyte, bandmatning och högkapacitets magasin/kasett alternativt ha sådan kraftig kaliber/styrka att den vid avfyrning kan slå ut nyckelpunkter/materiell/fordon för FI.
En M16/M4/AK47/Ak5/andra automatkarbiner är inte byggda för detta då de efter ca 300 skott i snabb följd kan börja att självavfyra. Visst, nu är det vi håller på med inte på riktigt.
Vill man vara petnoga ända ut i fingerspetsarna så räknas även prickskyttegevär av kaliber .50, det vill säga blandannat Barret .50cal (även känt som AG90), Granatgevär, Granatspruta, Pansarskott, Multi grenade launcher (byggd för att plocka ut blandannat kulsprutevärn) som understödsvapen. Men denna diskutionen är tillräkligt invecklad som den är utan att blanda in dem :wink:.

Vårt arbete i styrelsen handlar väl om en väldigt fin balans gång för att ALLA skall få en så levande och intensiv spelupplevelse som möjligt.

"Med min automatkarbin är jag mer rörlig och kan ta terräng snabbt men har bara mina 68bb´s att leka med medans Berra kulspruteskytt har det det lite svårare med att röra på sig då den förbannade pipan fastnar i alla j*vlar granar, den är tung och otymplig men väl i eldställning kan han hålla ner FI och låta min grupp jobba med att "rulla" över FI"

Popup skrev:
Sen om styrelsen har svårt att bestämma sig om de skall godkänna ett vapen eller inte, så kan de ju lägga ut en allmän rådgivade poll, om medlemmar vill godkänna understödsvapen x? Närmare demokrati än så kan man väl inte komma?

Detta är ett het ämne på VARJE styrelse möte och vi har fått upp ett fåtal riktlinjer men inget är spikat. Vi i styrelsen kommer defentivt jobba vidare på denna punkt då nuvarande situation inte är, enligt mig, hållbar.

icE skrev:
Är en G3 Sg1 räcker det med en:

RWC G3 Auto-Winding Box Magazine for Marui G3 Series

Personligen vill jag inte se vanliga automatkarbiner med boxmag som "understödsvapen" då de helt enligt egen åsikt inte är eller uppfyller de kritier som en understödsbössa har.
Jag vill se att understödsbössor är aningen otympliga, tunga och medför att personen som opererar med den inte får de möjligheterna som jag har som vanlig "grunt" med automatkarbin.
Jag vill se att man "kan byta pipa". Utseendet räcker självfallet.
Samtidigt skjuter jag mig själv i foten när jag säger följande:
Jag vill inte heller hämma custombygget där hemma i stugorna. Som exempel, anser jag att den sjukt fräcka custombyggda M4:an som appslapp gjort i form av "M4 SHRIKE" något jag inte vill stoppa.
Men som sagt, detta är en åsikt som defenetivt inte delas av hela styrelsen så vi får snacka vidare om detta och få fram en optimal lösning helt enkelt. :)

Mitt tips till dig icE oavsett hur regler för understödsbössor blir är att ta fram lite bilder på den bössa du har för avsikt att bygga och visa att den används operativt av något förband i världen och används i syfte att understödja så får väl styrelsen som helhet ta ställning. Hittar du inte det så kanske tillverkaren har bilder på att det ÄR en understödsbössa, den har bara inte blivit såld eller hunnit komma ut i operativ tjänst. Vi är inte omöjliga på något vis och visar det sig att vi som styrelse har fel så får ni som medlemmar störta oss :wink:.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 jan 2005, 23:41 
Användarvisningsbild

Att understöd kan fylla den med 4000-8000 BB vilket inte är så realistiskt heller.

Förslag på att måste "modda" boxen så det bara rymmer ex 500-1000 BB
då ett understöds vapen inte har över 4000 kulor...

Ett annat förslag är att införa olika klasser på understödsvapen som inte är riktigt gjord kända så måste dom vara moddade med ex max 3-500BB

Klass 1 - Gjord känd max 1000 BB
Klass 2 - Ej gjord känd max 300 BB

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 jan 2005, 00:04 
Användarvisningsbild

krokodilen skrev:
Nu är jag inte riktigt med. Är frågan om en G3 SG-1 skall få spela som understöd eller om de angivna magasinet skall få användas som understödsmagasin i ett vapen som finns med på listan över godkända understödsvapen?

I och med de senaste beslutet som röstades igenom på det extra årsmötet är det styrelsen som avgör vad som går upp på listan över understöd och inte. Nu har vi inte hunnit arbeta fram något bra system för hur detta skall fungera. Jag kan dock med relativt stor säkerhet säga att en standard G3 SG-1 inte kommer att stå på listan över understöd (oavsett magasin) och skall därför använda standardmagasin.

eller missförstår jag dig?

Det är så en i mitt lag har en G3 SG-1 och vill bygga om den till ett understöd så frågan är räcker ex detta:

Vill inte lägga massa pengar och bygga och den inte går igenom!

ex1
G3 SG-1
+ C BOX
+ modda dit ett handtag
+ En annan stock

ex2
G3 SG-1
+ C BOX
+ RIS/RAS system
+ modda dit ett handtag
+ En annan stock

Räcker detta ?
Något handtag kan man ju modda på pipan

Måste stocken bytas ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 jan 2005, 18:52 

Förnamn: Peter
Efternamn: D
I ärlighetens namn kan jag inte ge dig ett rakt svar i nuläget. Senaste styrlsemötet i onsdags diskuterade vi understöd minst en timma utan att komma fram till något vettigt. Som regeln ser ut nu är det att bössan skall byggas så att den passar in i någon av de listade vanpenfamiljerna. Där finns HK21 med. Vad som gör det hela svårt är att vi behöver fortfarande någon form av kritierier som säger när en AEG blir en HK21, detta finns inte. Personligen anser jag att de du listar i EX2 och EX1 kan utgöra en HK21 (vet dock inte vad en C BOX är). Jag har ju en liknande själv som bekant. Det är dock inte upp till mig att bestämma.

Vi vet helt enkelt inne vem som skall bestämma detta och på vilka grunder. Det går att hitta i princip vad som helst när det gäller verkliga vapen och den så kallade "RS motsvarigheten" faller ganska fort i förhållande till tanken om att ett understödsvapen också skall ha någon nackdel. Det finns helt enkelt understödsvapen i verkligheten som är både lätta, tunga, långa, korta, med stödben, utan stödben, med bandmatning, utan bandmatning, med utbytbar pipa och utan utbytbarpipa osv.

Vi har ingen direkt lösning på detta. Därav nödlösningsförslaget på senaste årsmötet "Alla bössor med understödsmagasin är understöd". Denna röstades ju dock ner enhäligt och därför är vi tillbaka på ruta 1. Vi skall dock ta fram ett beslut på detta så snart vi kan, så får vi se om det fungerar i praktiken.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme