Aktuellt datum och tid: 27 nov 2020, 06:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spelbank
InläggPostat: 19 nov 2014, 23:26 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Detta är VSAF's spelbank!

Tanken är att en arrangör kan klippa och klistra ett av dessa spelen med eller utan egna tillägg.

Gör så här:
* Logga in i forumet.
* Gå till kalendern.
* Tryck på "Skapa Spel"-knappen i den orange bården med år och månad
* Fyll i fälten i formuläret som öppnas.

- Avgifter är normalt 50:- för medlem, 0:- för årsvis markavgift och 80:- för icke-medlem. 2015 är avgiften 0:- för tjejer; du kan skriva "Tjej: 0" i fältet "spelavgift".
- Nedan ligger texter som du kan klistra in i fälten "Spelbeskrivning", "Regler", "Område & Vägbeskrivning" och "Övrig information". Dessa texter är färgkodade på samma sätt som här.

Varje spel ligger som ett eget inlägg. Generell information som gäller alla spel ligger i detta inlägg. I de fall en rubrik förekommer både här och i det valda spelet, använd den ur spelet.

Följande spel finns nedan:

1. Capture the flag
2. Domination
3. VIP
4. Anfall & Försvar
5. Deathmatch
6. Airsoftorientering
7. Troféjakt
8. Escape & Evade
9. Happy Lemon Bomb!
10. Amöba!

Inklusive alla alternativ så bör spelbanken täcka de allra flesta upplägg som spelats inom VSAF.

Tänk igenom minimiantalet. Om du sätter för få så kan ett fåtal bortfall göra att spelet får ställas in på plats. För många så blir det komplicerat om du ändå vill genomföra spelet. 10 brukar fungera.

* Tryck på "skapa spel" längst upp
* Gå till spelet i kalendern och kopiera rubriken inklusive datum.
* Gå till "VSAF Spel och Arrangemang" på forumet och skapa en tråd där du pejstar Rubrik & datum. I första inlägget klipper du lämpligtvis in Spelbeskrivningen


Område: (Pejsta in i rutan "Område & Spelbeskrivning" i kalendern)

Bergsjön:

Citera:
Vattentornet - Bergsjön

http://www.vsaf.se/index.php?p=12

Vägbeskrivning med utgångspunkt Centralstationen:
http://goo.gl/maps/CQKK

GPS-kordinater:
WGS 84 (lat, lon):
N 57° 45.768', E 12° 4.191'

Norrskensgatan 20, 415 19 Göteborg


Karta över spelområdet:

Översikt:
https://drive.google.com/open?id=1VDQcu ... UMcQLrVz7c

Spelkarta:
https://drive.google.com/open?id=0B6R-o ... 01WOW84REE

Ifall kedjan är spänd över ingången till parkeringen när ni kommer och vill köra in, ring arrangören.



Analysvägen:
Citera:
Analysvägen Mölnlycke

Hitta:
https://drive.google.com/open?id=1lPrPo ... -73QJcNHqE

Orientering på marken. Ta med!!
https://drive.google.com/open?id=0B6R-o ... EptSEtMY0k

Parkera på parkeringen vid hållplatsen "Analysvägen" eller ta buss 513 Heden till Öjersjö via korsvägen till samma hållplats.

Samling på B10. Följ stigen som börjar i södra änden av parkeringen in tills terrängen öppnar upp sig. B10 är safe till spelstart.

Safezone under spelet ligger nedanför kanten från B10, ut mot vägen.

Undvik som vanligt att drälla på parkeringen och håll alla vapen gömda där.




Regler (Pejsta in i rutan "Regler" i kalendern)

Citera:
Alla tillhör ett stridspar eller en stridstriss. Undantag kan göras för sniper med prickskyttevapen om arrangören frågas och godkänner, läs nedan.

* Stridspar spawnar var 10e minut, alltså 1200, 1210, etc. Individer spawnar inte. Om bara den ene i ett stridspar behöver gå till respawn så följer den andre med inom rimlig tid. Om man bli lämnad i sticket av sin kamrat så hör man av sig till arrangör i stället för att vänta oändligt länge.

* Träff markeras genom att man omedelbart höjer armen och säger träff högt. Först därefter tar man fram dödsduk.

* Frivillig bleedout, 5 minuter under vilken man kan helas. Efter bleedout kan man inte längre helas utan går till respawn.

En individ i ett stridspar kan hela den andra, 2 minuters handpåläggning.

Det är tillåtet att arrangera om stridsparen och byta medlemmar vid behov, men det kräver att alla involverade stridspar är kompletta och vid liv.

En enskild sniper kan inte medicas och har obligatorisk 5 minuter bleedout.

Vi hjälps alla åt och tar ansvar för att spelet blir jämnt och roligt för alla!

Ha tålamod med varandras snedsteg! Om ni upprepade gånger finner anledning att bli irriterade, ta det vid sidan om spel.


Alternativ
I ett spel som bygger på att man skall slå ut motståndaren händer det ofta att de utslagna spawnar alla på en gång och kommer ut i samlad styrka nästan direkt, vilket innebär att de lätt övermannar den tidigare vinnaren. Då bör man köra med tidsstyrd spawn:
Citera:
* Stridspar spawnar efter 10 minuter i spawn. Individer spawnar inte. Om bara den ene i ett stridspar behöver gå till respawn så följer den andre med inom rimlig tid. Om man bli lämnad i sticket av sin kamrat så hör man av sig till arrangör i stället för att vänta oändligt länge.

Gör spelarna mer eftertänksamma om att välja sina strider:
Citera:
maggbegränsning: max 5 magasin för AEG, max 1500 boll för understöd.

Ett alternativ som tillåter dem med många magasin att fylla dem delvis:
Citera:
ammobegränsning: max 400 boll för AEG, max 1500 boll för understöd.

Om man använder någon av de föregående så behöver man tänka igenom när folk får ladda igen, exempelvis:
Citera:
Omladdning endast tillåten på bestämda punkter vid bestämd tid. Hel timme till 10 över, exempelvis 1200-1210

Om man vill motivera folk att hålla ihop i grupp på bekostnad av att striderna blir mer långdragna:
Citera:
1 medic per grupp, medic kan bara hela medlemmar i hans egen grupp, 2 minuters handpåläggning

Enkel variant av fångnappning, bestäm vad belöningen blir, poäng eller annat:
Citera:
fångnappning: Man kan fångnappa en utskjuten motståndare genom 15 sekunders handpåläggning, vilket ger ?. Fången går därefter till spawn som efter knife kill.

Mer komplicerad fångnappning:
Citera:
Fångnappning. Man kan fångnappa en utskjuten motståndare genom 15 sekunders handpåläggning

- Fången upplivas omedelbart.

- Fångens stridsparskamrater tillåts spawna utan honom tills dess att han inte längre är en fånge och fången får informera dem om detta.

- Fången är obeväpnad. Vapnen läggs i närheten eller tas med, allt efter fångens önskemål. Fången kan även önska att få behålla sina vapen i vilket fall han inte tillåts använda dem förrän han inte längre är en fånge.

- Fången får försöka rymma.

- Fången får inte använda fångens motståndares vapen.

- Fången har 5 minuters obligatorisk bleedout.

- Fången kan alltid medicas av den sidan som fångat honom. Omedelbar helning vid handpåläggning av vem som helst oavsett övriga medicregler.

- Fånge som blöder ut under flyktförsök genomgår en vanlig respawn plus en kvart.

- Fången räknas inte längre som fånge (vilket innebär att han får börja skjuta igen) om fången återansluter till sin egen sida och tar hand med en medspelare som inte är fångad.

- Tänk på säkerhetsavstånden! Hota eller kontrollera inte fången med vapen som har säkerhetsavstånd.

- Fångnappande är bara tillåtet av den som har ett syfte med det. När inga oavklarade uppdrag kräver fångnappning så kan man inte längre fångnappa.

- När en fånge nappats så har man 30 minuter på sig att avsluta det uppdraget som motiverade fångnappningen. Därefter måste fången släppas om uppdraget inte lösts. Man kan försöka lösa uppdraget med ny fånge.

Ett intressant sätt att ha en föränderlig karaktär på spelet:
Citera:
När du blir skjuten så byter du sida. Din stridsparskamrat kan välja att följa med eller slå sig ihop med någon annan. Du får informera din stridsparskamrat om att du bytt sida.

Om man vill gynna riktad eld i stället för moln av nedhållande eld:
Citera:
AEG tillåts endast skjuta enkelskott, understöd skjuter korta skurar 2-4 boll

Ett sätt att skapa lite mer undersökande känsla, med spaning och potentiella allianser. Glöm inte att räkna ut vilka uppdrag de skall få bara!:
Citera:
Sidorna kommer ges individuella uppdrag som är hemliga för motståndaren

Avgränsad spelyta. Ta med markeringar eller använd någon naturlig gräns
Citera:
Vi spelar på en begränsad del av spelområdet.

Om man vill ha ett hetsigt spel. Tänk ut en yta där man kan se varandra från.
Citera:
Sidorna startar inom synhåll från varandra.

Speciella roller för den som har specialintressen:
Citera:
Ifall du har en särskild roll du är intresserad av att testa, säg till. Exempelvis stridsfotograf, civilist, spanare, reporter etc. Sådana idéer kan bakas in i spelet och erbjuda spännande alternativa airsoftupplevelser!

Poängsatta uppdrag där spelarna kan välja och prioritera uppdrag mot kostnader. Ett sätt att exempelvis motivera folk att vara mer försiktiga med sina liv. Man viktar spelet genom att uppskatta antalet förluster som är rimligt att ta för att lösa ett uppdrag, så genomsnittsresultatet blir 0.
Citera:
Varje sida kommer ha ett antal poängsatta mål att lösa. Dessa mål kan vara allt från att fångnappning, spaning, säkring av objekt eller folk, anfall, försvar, infiltration..

Det kan dessutom förekomma poäng för att man beter sig korrekt för sin roll, exempelvis kan SF förlora poäng för förluster medan guerrillas bara får poäng för kills..

Poängsatta uppdrag kräver skrivna poängsatta uppdragslistor. Dessa kan delges på spelet och vara olika för olika grupper, eller vara kända i förväg genom att läggas till i spelbeskrivningen:
Citera:
Guerrilla:
* Kill 1p
* Death -1p
* lösa uppdraget 5p
Special forces:
* Kill 0p
* Death -2p
* Lösa uppdraget 10p




Övrig Information (Pejsta in i rutan "Övrig Information" i kalendern)

Citera:
Ny på airsoft?
Ny i Göteborg?
Om du vill prova på så är det bara att dyka upp vid spelstart! Allt du behöver är ett elektriskt automatiskt airsoftgevär med batteri, magasin och ammunition samt skyddsglasögon.

Om du vill låna vapen så har föreningen fyra lånekit som kan lånas gratis, kontakta styrelsen i god tid. Kitten innehåller bössa, batteri, väst, magasin och ögonskydd. Det enda du behöver utöver kittet är lämpliga kläder och skor samt ammunition av märket green devil.

Lånebössorna får endast laddas med green devils, kulan som föreningen säljer för 140:- för medlem, 180:- för gäster.

Det går bra att gå med i föreningen på plats om någon i styrelsen medverkar, annars gäller inbetalning till VSAF konto. Kostnad 100kr. Då blir markavgiften 50:-. Annars är den 80:-

Medlemskap är bra för dig, föreningen och Airsoft; läs mer här:
http://www.vsaf.se/index.php?p=7

Betänk att vi har haft mycket fräcka tjuvar på marken! Ta endast med det du behöver och tänk över hur du skall skydda det.

Föreningen har kulor i vikterna 0.25 0.28 och 0.30. Beställ genom att kontakta Styrelsen.

Alternativ
Du kan ta emot Swish:
Citera:
Jag kan ta emot Swish på nummer XXX. Skriv VSAF-login och vad du betalar för!


Du tar emot Swish på föreningens nummer:
Citera:
Jag kan ta emot Swish på nummer 1234056560. Skriv VSAF-login och vad du betalar för!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 19 nov 2014, 23:45 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
1. Capture the flag

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)


Variant 1:
Citera:
Capture the flag

Spelarna delas in i två sidor. Varje sida har varsin flagga som även är deras utgångspunkt.

På området finns en tredje flagga.

Vinnare är den som hämtar den tredje flaggan och tar den till sin egen, samt håller den i 30 minuter i ett sträck.

Blöder man ut med flaggan i hand så lämnar man flaggan där man blödde ut.

Om man av valfri anledning lämnar flaggan någonstans så måste man sätta den i marken så att den syns och kan plockas upp och föras vidare.

Variant 2:
Citera:
Capture the flag!

Spelarna delas in i två sidor. Varje sida har tre flaggor placerade i ett däck. Laget använder denna punkt som utgångspunkt.

Under tiden en sida transporterar en flagga så får denna sida inte ta ytterligare flaggor ur motståndarens däck.

En flagga räknas som att den transporteras så länge den inte återtas av motståndaren eller befinner sig i ett däck. Om man lämnar den på marken av någon anledning så måste man alltså kolla om den står kvar innan man tar en ny!

Vinnare är den som har alla flaggor i sitt däck samt håller dem i 30 minuter i ett sträck.

Om man blöder ut med flaggan i hand så lämnar man flaggan där man blödde ut.

Om man av valfri anledning lämnar flaggan någonstans så måste man sätta den i marken så att den syns och kan plockas upp och föras vidare.

Variant 3:
Citera:
Spelarna delas in i två sidor. Varje sida får placera varsin flagga som även är deras utgångspunkt vid spelstart.

En poäng för den som intar motståndarens flagga och håller den i 30 minuter i ett sträck. Man håller motståndarens flagga från det att man kan röra vid den (samt att man ställt den upp om den ligger ned) tills dess att den välts. Motståndaren kan avbryta domineringen genom att välta flaggan temporärt.

Efter att man tagit motståndarens flagga så ropar man "poäng!", väntar 3 minuter och utgår sedan från den tagna flaggan. Motståndarna utgår nu från den andra flaggan. Spawnpunkterna byts inte.

Vinnaren är den sida med flest poäng vid spelstopp


Alternativ:
Varje sida kan ha fler än en flagga placerad i däcket.
De olika sidorna kan ha olika många flaggor.


Förberedelser
* Ordna flaggor. Föreningen har, hör med styrelsen
* Välja platser för flaggorna, långt från respawn, långt isär i lagom och likartat försvarbar terräng.
* Ställ ut flaggorna & eventuellt däcken på marken före spelstart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 19 nov 2014, 23:56 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
2. Domination

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)


Variant 1:
Citera:
Domination!

Spelarna delas in i två sidor.

På området finns en flagga.

För att vinna måste man ta punkten där flaggan står samt hålla den i 30 minuter i ett sträck.

Punkten anses domineras av den som har någon placerad så att han kan ta på flaggan.

Variant 2, om man vill ha mer resursplaneringsproblem att lösa:
Citera:
Domination!

Spelarna delas in i två sidor.

På området finns tre flaggor.

Vinnare är den som tar samtliga punkter där flaggorna står. När man tror att man har alla tre så skriker man game. Om man skriker game utan att ha alla 3 flaggor så förlorar man.

Punkten anses domineras av den som har någon placerad så att han kan ta på flaggan.

Variant 3:
Citera:
Domination!

Spelarna delas in i två sidor.

På området finns tre flaggor med tillhörande papper och penna.

Uppgiften är att ta punkterna där flaggorna står och skriva upp tiden då man tog flaggan på papperet. Efter spelet räknar man hur mycket tid respektive sida har hållit varje flagga. Vinnare är den som har mest tid.


Förberedelser
* Ordna flagga. Föreningen har, hör med styrelsen
* Ordna något sätt att anteckna tid som är knutet till flaggorna
* Välja plats för flaggorna, långt från respawn.
* Ställ ut flaggorna på marken före spelstart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 20 nov 2014, 13:20 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
3. VIP

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)


Variant 1
Citera:
VIP!

Spelarna delas in i två sidor.

En person utses till VIP.

Tre flaggor placeras i området.

VIP'ens sida skall transportera VIP från sin bas till var och en av flaggorna, i valfri ordning, där VIP skall vidröra flaggan.

VIP har obligatorisk 5 minuter bleedout, tid som han måste stanna kvar där han blev utskjuten innan han får gå till respawn.

Fånga VIP. Man kan fångnappa en utskjuten VIP genom 15 sekunders handpåläggning

- VIPen upplivas omedelbart.

- VIPens stridsparskamrater tillåts spawna utan honom tills dess att han inte längre är en fånge och fången får informera dem om detta.

- VIPen är obeväpnad. Vapnen läggs i närheten eller tas med, allt efter VIPens önskemål. VIPen kan även önska att få behålla sina vapen i vilket fall han inte tillåts använda dem förrän han inte längre är en fånge.

- VIPen får försöka rymma.

- VIPen får inte använda VIPens motståndares vapen.

- VIPen kan alltid medicas av den sidan som fångat honom. Omedelbar helning vid handpåläggning av vem som helst oavsett övriga medicregler.

- VIPen räknas inte längre som fånge (vilket innebär att han får börja skjuta igen) om VIPen återansluter till sin egen sida och tar hand med en medspelare.

- Tänk på säkerhetsavstånden! Hota eller kontrollera inte VIPen med vapen som har säkerhetsavstånd.

- När en VIP fångats så har man 30 minuter på sig att leverera honom till VIP'ens hembas. Därefter måste VIPen släppas om uppdraget inte lösts.

Variant 2:
Citera:
VIP!

Spelarna delas in i två sidor.

En person utses till VIP.

Tre flaggor placeras i området.

VIP'ens sida skall transportera VIP från sin bas till var och en av flaggorna, där VIP skall vidröra flaggan.

VIP har obligatorisk bleedout.

VIP'ens motståndare fångar VIP genom att hela upp honom. Han följer därefter sina motståndare.

Extrahera fångad VIP: VIP'ens motståndare kan extrahera en VIP genom att försvara honom i 30 minuter efter att han helats upp.

Alternativ (klistra över motsvarande text efter "tre flaggor.."):
Citera:
Flaggorna är numrerade

VIP'ens sida skall transportera VIP från sin bas till var och en av flaggorna, i nummerordning, där VIP skall vidröra flaggan.

Ordningen är okänd för VIP'ens motståndare

Alternativ (klistra över motsvarande text efter "tre flaggor.."):
Citera:
Flaggorna är placerade längs en bestämd rutt, känd för VIP'ens motståndare

VIP'ens sida skall transportera VIP från sin bas till var och en av flaggorna, längs rutten, där VIP skall vidröra flaggan.


Alternativ: VIP'en ersätts av ett föremål, en väska eller låda till exempel, om man kör det andra scenariet.

Förberedelser
* Ordna flaggor. Föreningen har, hör med styrelsen.
* Välja plats för flaggorna, långt från respawn.
* Ställ ut flaggorna på marken före spelstart.
* Utse VIP (och hitta frivillig).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 20 nov 2014, 14:05 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
4. Anfall & Försvar

Nästan alla situationer kokar ned till anfall och försvar. Det kan därför vara värt att träna på. man får dock akta sig så att det inte blir enformigt.

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)

Variant 1:
Citera:
Anfall & Försvar!

Spelarna delas in i tre sidor.

Tre flaggor ställs ut på marken längs en ungefärligt nord-sydlig reträttlinje.

Två av lagen anfaller tillsammans och ett försvarar.

Anfallarna får inte gå förbi en öst-västlig linje genom punkten som försvaras förrän punkten är intagen.

Punkten är intagen när anfallarna tar på flaggan.

När flagga 3 faller så byter man om så att en anfallarsida tar över som försvarare, sedan börjar man om och tar flaggorna i omvänd ordning, och börjar med flagga 3.

För anfallarna gäller det att ta alla flaggorna i ordning så fort som möjligt. Tiden att ta flagga 3 är poängen som anfallarlagen tar med sig. Vinner gör den med minst tid.

Försvararnas motivation är att fördröja anfallarna för att försämra deras chanser att vinna.

Variant 2:
Citera:
Anfall & Försvar!

Spelarna delas in i två sidor.

En flagga sätts upp på en punkt.

En sida utses till försvarare, ett till anfallare.

Försvarare genomgår spawn som normalt, men är inte spawnade förrän de tagit på flaggan. De kan alltså gå från respawn till flaggan med dödsduk.

Spelet är över när anfallaren tar på flaggan.

Tiden från start av omgång tills dess att flaggan tas noteras.

När anfallaren tagit flaggan byter anfallare och försvarare roll.

Vinnare är den som har tagit minst tid på sig.


Förberedelser
* Ordna flaggor. Föreningen har, hör med styrelsen.
* Välja plats för flaggorna, långt från respawn.
* Ställ ut flaggorna på marken före spelstart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 20 nov 2014, 14:53 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
5. Deathmatch

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)


Variant 1:
Citera:
Deathmatch!

Två sidor, en jägarsida och en tävlarsida.

Från början är alla spelare i Tävlarsidan.

När en tävlare blir utskjuten går han igenom respawn och går därefter med i jägarsidan.

Jägarsidans uppdrag är att växa så snabbt som möjligt.

Vinnare är siste man kvar på tävlarsidan!

Variant 2, Tvåsidigt alternativ:
Citera:
Deathmatch!

Tre sidor, en jägarsida och två tävlarsidor.

Från början är alla spelare jämt fördelade mellan de två Tävlarsidorna.

När en tävlare blir utskjuten går han igenom respawn och går därefter med i jägarsidan.

Jägarsidans uppdrag är att växa så snabbt som möjligt.

Vinnare är den tävlarsida som utplånas sist!


Förberedelser
* Inga!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 20 nov 2014, 15:02 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
6. Airsoftorientering

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)


Variant 1:
Citera:
Airsoftorientering!

Spelarna delas in i två sidor.

På området, på okänd plats, finns ett antal numrerade flaggor med var sin unik stämpel.

Varje sida får ett antal papper med en slumpvis ordning av flaggor. Samma ordning på alla papper på samma sida. Pappren delas ut så att varje sammanhållen enhet; stridspar, trissar eller individer, har ett papper.

Uppgiften är att ta sig till flaggorna i den ordning som anges på papperet och markera sin närvaro på pappret med stämpeln vid flaggan. Alla papper måste stämplas innan sidan får gå vidare på nästa flagga.

Vinnare är den sida med flest poäng vid spelavslut

Variant 2:
Citera:
Airsoftorientering!

Spelarna delas in i två sidor.

På området, på okänd plats, finns 6 numrerade flaggor.

Varje sida får ett papper med flaggorna i slumpvis ordning, olika papper på olika sidor.

Uppgiften är att försvara flaggorna i den ordning som anges på papperet. Den som kan ta på flaggan anses försvara den. Om man någon gång under tiden då man skall försvara en flagga inte kan ta på flaggan så har man förlorat försvaret och kan lämna flaggan.

Efter att man har försvarat färdigt en flagga och fått poäng stämplar man papperet i rutan för tiden.

Den ena sidan försvarar sina flaggor varje gång klockan slår halv eller hel i 15 minuter, så mellan 1130 och 1145 sedan 1200-1215.

Den andra sidan gör samma fast varje gång klockan slår kvart i eller kvart över, till exempel 1145-1200 sedan 1215-1230.

Vinnare är den som lyckats försvara flest flaggor vid spelavslut.


Förberedelser
* Ordna papper med slumpvisa rader av flaggor. tillräckligt många papper för att det skall räcka till alla.
Här finns ett excel-blad som slumpar ut listor. Du behöver troligtvis kopiera den till ett eget blad för att slumpningen skall fungera:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HCcYT-l2n4KIgkbZETU-1qa1gC0QY6VhXH9A5fhKmmg/edit?usp=sharing
* Ordna flaggor. Föreningen har, hör med styrelsen
* Ordna eventuellt stämplar, pennor eller orienteringsklämmor till flaggorna så att man kan markera på papperet att man varit där.
* Välj plats för flaggorna.
* Ställ ut flaggorna på marken före spelstart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 20 nov 2014, 23:04 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
7. Troféjakt!

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)


Variant 1:
Citera:
Troféjakt!

Spelarna delas in i två sidor.

Varje sida har en behållare placerad synligt på var sin sida av spelområdet. I vardera behållare ligger ett 20-tal markörer.

Varje sida skall försöka ta sig till motståndarnas behållare. Varje spelare som lyckas får ta en markör från motståndarnas behållare. Sedan tar man sig tillbaka till sin egen behållare, och lämnar markören där.

Blir man utskjuten på vägen tillbaka, med en markör på sig, så tar man med markören till Respawn, och lämnar den där.

En spelare kan maximalt bära på en markör åt gången.

Spelet tar slut när ena sidan har alla markörer, eller när tiden tar slut. Vinnare är den sida med flest markörer vid spelslut.

Variant 2:, mer besläktat med deathmatch. Observera att bleedout måste vara obligatorisk:
Citera:
Troféjakt!

Varje spelare börjar med en markör.

Spelarna ger sig sedan ut själva, en och en, på spelområdet

När man skjutit ut en spelare så kan man gå fram till denne och få dennes alla markörer.

Spelet tar slut när en spelare har alla markörer, eller när tiden tar slut.

Vinnare är den spelare med flest markörer vid spelslut.

Variant 3: Målet är att nedkämpa motståndarna helt eller dra sig ur innan man tar för stora förluster. Observera att bleedout måste vara obligatorisk:
Citera:
Kill Confirmed!

Spelarna delas in i två sidor.

Varje sida har en behållare placerad i respawn. I vardera behållare ligger ett 50-tal markörer.

Varje in-game-spelare har alltid en markör. En spelare utan markör genomgår respawn och hämtar en markör.

När man skjutit ut en spelare så kan man gå fram till denne och få dennes alla markörer.

Man kan när som helst avlämna alla markörer utom en i respawn.

Spelet tar slut när en sida har alla markörer, eller när tiden tar slut.

Vinnare är den spelare med flest markörer vid spelslut.

Förberedelser
* Ordna markörer; pokerchips, kort, spelkulor etc.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 20 nov 2014, 23:22 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
8. Escape & Evade!

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)


Variant 1:
Citera:
Escape & Evade!

Spelarna delas upp på två ojämna sidor, den starkare cirka 4 gånger större än den svagare

Den svagare gruppen har ett antal punkter som den skall besöka vid vissa klockslag. Klockslagen och punkterna är okända för den större gruppen.

Den större gruppen skall hindra den mindre gruppen från att besöka så många punkter som möjligt.

Om den svagare gruppen lyckas besöka över hälften av sina punkter så vinner denna spelet, annars vinner den starkare.

Alternativ (klistra in sist i texten för spelvarianten): Ett möjligt tillägg, men då blir bleedout obligatoriskt, samt att punktlistan måste ges i minst två kopior:
Citera:
Det är tillåtet för den större gruppen att genomsöka de utskjutna från den mindre gruppen efter listan på punkter.

Den genomsökande säger helt enkelt att den genomsöker en person och denne lämnar en kopia på listan om han har listorna.


Förberedelser
* Bestäm punkter och tider, dokumentera ned dessa så de kan lämnas till spelarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 08 jul 2015, 14:41 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
9. Happy Lemon Bomb!

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)


Citera:
Happy Lemon Bomb!

Spelarna delas upp i 3 sidor.

I mitten av banan står en Bomb. När denna armeras så räknar den ner från 10min till 0min och smäller (tjuter) sedan.

Bomben går att desarmera genom att hålla inne armeringsknappen i 20 sec och då nollställer sig uret och bomben kan armeras igen.

Det finns klara signaler från bomben när den blir armerad, desarmerad, halva tiden har gått och när det är en minut kvar.

Den sida som lyckas armera bomben och försvara den tills den tjuter får ta ett kort som ligger vid bomben och allesammans ta tillbaka det till sin spawn.

När hela sidan är i spawn och kortet är avlämnat så börjar sidan om och kan försöka ta sitt nästa kort.


Alternativ: Föreningens olika bomber beter sig lite olika, ändra beskrivningen och reglerna så att den passar den bomb du har.

Förberedelser
* Ordna fram bomben. Föreningen har flera bomber, men hör med styrelsen i god tid innan du lägger upp spelet!
* Ordna markörer; pokerchips, kort, spelkulor etc.
* Planera tre olika respawnområden långt från varandra och utanför spelområdet.
* Hitta en lämplig plats för bomben som inte gynnar någon spawn orättvist mycket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spelbank
InläggPostat: 01 jun 2016, 19:01 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 1958
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
10. Amöba!

Spelbeskrivning (Pejsta in i rutan "Spelbeskrivning" i kalendern)


Citera:
Amöba!

Spelarna sprider ut sig i terrängen en och en.

Spelet börjar med att alla spelar, som singelspelare, mot alla.

Vid träff gäller 2 minuters obligatorisk bleedtime, därefter går man ur sikte och respawnar som singelspelare.

Under bleedtime kan man bli medicad av alla genom handpåläggning i 10 sekunder. Man spelar därefter tillsammans med den som medicade.

När alla spelare är på samma sida så vinner de.


Spelregler (Pejsta in i rutan "Spelregler" i kalendern)[/size]
Citera:
* Träff markeras genom att man omedelbart höjer armen och säger träff högt. Först därefter tar man fram dödsduk.

* Obligatorisk bleedout, 2 minuter under vilken man kan helas. Efter att man helats spelar man på samma sida som den som helade. Efter bleedout kan man inte längre helas utan går undan så att man inte syns och respawnar som en singelspelare.

Vi hjälps alla åt och tar ansvar för att spelet blir jämnt och roligt för alla!

Ha tålamod med varandras snedsteg! Om ni upprepade gånger finner anledning att bli irriterade, ta det vid sidan om spel.


Förberedelser
* Bestäm en starttid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010