Aktuellt datum och tid: 01 maj 2026, 06:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nya spelare som vill prova på
InläggPostat: 30 maj 2014, 09:50 

Förnamn: Albin
Efternamn: Hagström
Hejsan!
Jag och viking_j har införskaffat oss vapen och skydd och är sjukt sugna på att testa ett airsoft spel.
Problemet är att vi båda är i slutet på högskoleexamen och tentor ligger i prioritetslistan. Vi har kollat i schema och vi kan inte förrän nästa söndag. Det vinns inget på kalendern som är arrangerat den dagen.
Vi undrar om det kanske kommer att komma upp något eller om vi kanske får följa med på ett privatspel så vi får testa på hobbyn så snart som möjligt.

Inläggsrubrik: Re: Nya spelare som vill prova på
InläggPostat: 30 maj 2014, 09:54 

Förnamn: Robin
Efternamn: Halldin
dyker upp söndagsspel typ 2-4 dagar innan oftast ==)
är nästan alltid! Tror dock inte det blir denna söndag då det är spel nu på lördag!

InläggPostat: 30 maj 2014, 11:20 

Okej, bra att veta, tack! :)

Men vad gäller annat, finns det några praktiska saker att ta med sig på spel utöver vapen och skydd? Kan det grillas och fyllas på vatten på plats osv, sådana praktiska ting - noobs här vettu!

InläggPostat: 30 maj 2014, 11:34 
Användarvisningsbild

Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Välkomna till en skön hobby och ett skönt gäng. :)

Precis som Robanjo skriver så brukar de spelen som hålls på söndagarna läggas upp ungefär mitt i veckan innan söndagen.
Andra arrangörer i andra föreningar (en del av dem i närområdet använder våran kalender) eller på större spel kan ibland lägga ut spelen lite tidigare eller under längre tid för att på så vis kunna fylla upp med fler spelare.

Edit

Apropå andra praktiska ting som kan vara bra att ha med sig så finns det ju ingen tillgång till toalett eller vatten liksom att det är en bit att gå till Bergsjöns Centrum, så att ladda upp med lite fika, vatten o förberett sig på att vara utan bekvämligheter ett par timmar kan vara smidigt. Sedan så är ett par täta skor eller kängor alltid att rekommendera eftersom spelmarken i Bergsjön är en erkänt "Blöt" spelmark. Även nu sommartid kan man stappla rakt in i träsket eller ett par våta partier där man kan trampa ned sig till vaden om man har bråttom.

Värt att nämna är definitivt att vi under ett par tillfällen varit drabbade av tjuvar som vittjat eller tagit med sig ett antal väskor och/eller vapen som legat kvar i Safezone eller Spawnpunkterna under spel. Det har inte hänt speciellt ofta, men oavsett vilket så är det ju ganska drygt att bli drabbad.

Grilla är alltid trevligt! Det finns idag ingen förberedd grillplats så engångsgrill rekommenderas i sådana fall. Samtidigt är Bergsjön i många fall känd som en blöt spelmark, men sommartid kan delar av den bli riktigt torr o fin så man kan därför behöva vara uppmärksam när man tänker grilla.

//W

InläggPostat: 30 maj 2014, 11:51 

Tack för ett väldigt bra svar så nu har man lite koll på hur det ligger till.
Då kommer vi säkert med på ett spel söndag nästa helg :)

InläggPostat: 30 maj 2014, 13:15 
Användarvisningsbild

Förnamn: William
Efternamn: Forsth
Kul med fler nya, vi har bara spelat lite över ett år, och man lär sig snabbt vad man behöver, vatten är väll prio ett, och eventuellt nått att äta. kan bli långa dagar, och det blir bara varmare och varmare hela tiden!

Kan rekommendera tandskydd! ifall att ni inte har det - jag kör SISU, länk nedan!

http://shop.tandskydd.com/index.php?route=product/category&path=36

Ha det gött - W

InläggPostat: 30 maj 2014, 15:01 
Användarvisningsbild

Efternamn: Bourne
Det har aldrig varit någon längre pause på något spel jag varit på iaf, så att ta med sig grillen är nog onödigt. Det brukar bli så att man tar någon minut eller två att käka på medans man står i spawn efter att man blivit utskjuten. Men som nämnts tidigare så är det ju trevligt att grilla så känner ni för att göra det och ta en lite längre pause i spelet så kör på det:)

Vatten och något att äta, jag brukar ta en chokladkaka och en stor redbull. Andra äter mackor eller jordnötter. Men något att äta och dricka är iaf nödvändigt.

Tandskydd är verkligen att rekommendera, vill man slippa sår i ansiktet så kan man köra med en mask istället.

En annan grej att ta med är dödsduk. Någon färgglad sak som du kan vifta med eller sätta på huvudet för att markera att du blivit utskjuten. Jag har en halv reflexväst men en stadium plastpåse eller liknande fungerar också.

InläggPostat: 30 maj 2014, 19:47 

Förnamn: Karl
Efternamn: Thomte
Tack för tandskyddslänken willone, har tänkt på att skaffa ett då stålnäts masken var så jäkla obekväm men har inte vetat var man får tag på ett, ska inhandlas så snart man får betalt (shit airsoft är ett svart hål för stålar)

InläggPostat: 31 maj 2014, 06:35 
Användarvisningsbild

Efternamn: Forsth
Jo, airsoft kan bli hur dyrt som helst! Vissa kör med tandskydd från typ sportia gjorda för hockey, en skena för typ 69 eller 99:- dock är det helt omöjligt att prata med dem i! Men för att börja spela behöver du vara skydd, bössa, batteri och ammo, allt annat kan man ta över tid!

Mer troligt att man efter ett tag inser vad man vill syssla med eller ha för inriktning, så om man inte har en väldigt bra ide från början vad man vill ha för grejor och utrustning, låt det växa fram, spana in andras gear på spelen. Finns gott om fina grejor där ute!!!!

För lite av varje, gratis frakt över 69 e

http://gunfire.pl/

En av mina nya favoriter, gratis frakt

http://www.airsoftpeak.com/advanced_search_result.php

InläggPostat: 31 maj 2014, 12:48 

Jättebra tips :)
jag har tränat kung fu innan så tandskydd har jag men hade ingen aning om att det skulle vara en bra att ha med :)
vårat batteri på vapnet är en ni-mh batteri på 9,6V och 1100mAh kommer det att hålla en hel dag eller måste man köpa ett bättre batteri?

InläggPostat: 31 maj 2014, 13:03 
Användarvisningsbild

Efternamn: Bourne
Batteriet kommer nog räcka. Mitt likadana batteri räckte till ca 2000 skott. Och jag tror inte att ni kommer skjuta 2000 skott om ni inte har en spelstil som är bättre anpassad för ksp:)

Men dom batterierna är ändå skräp så lika bra att köpa ett eller 2 nya. Dom kostar ca 80 kr/st ifall man beställer ifrån tex hobbyking.

Ett 11.1 volts lipo kommer öka ROFen på vapnet något enormt jämfört med 9,6v, och är enligt mig en av dom billigaste och effektivaste uppgraderingarna man kan göra på sitt vapen.

DOCK ÖKAR DETTA SLITAGET på bössan men dom går sönder förr eller senare ändå och uppgraderingsdelarna och det som går sönder är ganska billiga att byta.

För att summera det hela, Ja ditt batteri kommer räcka men beställ LIPO batterier ändå:)

InläggPostat: 02 jun 2014, 11:23 

Förnamn: Jonathan
Efternamn: Johansson
Låter riktigt bra detta!

Vi väntar lite då med att köpa extrabatterier tills vi provat på, så får väl köra på single firemode om det skulle vara så :) tack för svaren!

InläggPostat: 02 jun 2014, 15:07 

Då kommer en ny fråga då det ligger ett spel uppe den dagen jag kan testa för första gången :)
Jag skall välja trim, jag har en standard m4 CQB som skjuter 110m/s, vilken skall jag välja?

InläggPostat: 02 jun 2014, 15:12 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Om det är med 0.20-kulor så är det Auto A.
Tänk dock på att chrona bössan om du inte gjort det, tillverkarens uppgivna utgångshastighet är ofta fel.

Här har du tabellen över olika trim:

http://www.vsaf.se/index.php?p=13

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme