Aktuellt datum och tid: 30 apr 2026, 02:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Årsmöte! - Onsdag 6 Februari 2013
InläggPostat: 15 jan 2013, 11:00 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Här kommer agendan postas.

Mer info allt eftersom!

Inläggsrubrik: Re: Årsmöte! - Onsdag 6 Februari 2013
InläggPostat: 15 jan 2013, 11:12 
Användarvisningsbild

Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Jag har bokat i kalendern. Om det inte är på en särdeles dum tid, så kommer jag!

/Stefan

Observe everything, admire nothing!

InläggPostat: 30 jan 2013, 23:50 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

VSAF Årsmöte 13-02-06

Dagordning

1 Mötets öppnande

2 Mötets behörighet

3 Val av mötets ordförande

4 Val av mötets sekreterare

5 Val av två personer att justera protokollet

6 Styrelsens verksamhetsberättelse för förra året

Citera:
Under året arrangerades 42 endagsspel med ca 20 spelande på varje. Totalt sett har föreningen engagerat ca 800 spelande.

Därutöver arrangerades två större spel i bockaby samt en mässa.

Föreningen representerade sig genom att delta i sci-fi-mässan, men tyvärr lyckades vi inte vara med på Gothcon i år på grund av brist på folk.

En arbetsdag hölls på marken, där den upprustades i allmänhet.

Som ett resultat av att två butiker under året slagit upp portarna i staden så har under året nya sökt sig till vår förening i en aldrig tidigare skådad takt. Detta ställde föreningen inför nya utmaningar som vi brottats med under året.

Föreningen genomled en svår brist på kulor under sommaren, orsakad av att leverantörens maskin brutit ihop. Bristen kunde i viss mån mildras av de nya butikerna, men styrelsen har startat ett arbete med att hitta alternativ för att säkra framtiden. Under sensommaren fick vi slutligen leverans och lagrena är nu välfyllda i de flesta vikter.

Vi har under året lämnat vår lokal i enlighet med årsmötesbeslutet. Vi kunde göra detta före den utsatta tiden, vilket sparade en del hyra.

Föreningens hyrbössor hade blivit rejält nedgångna så nya köptes in, i enlighet med årsmötesbeslutet. Denna gången blev det kalash AKS74U med tillhörande 4cells chestriggar.

7 Ekonomisk berättelse för förra året

Bilaga:
ekonomi in.gif
ekonomi in.gif [ 33.1 KiB | Visad 8913 gånger ]

Bilaga:
ekonomi ut.gif
ekonomi ut.gif [ 31.31 KiB | Visad 8913 gånger ]

8 Revisorernas berättelse för förra året

9 Ansvarsfrihet för förra årets styrelse

10 Årets verksamhetsplan

Citera:
Under året tänker styrelsen fokusera på de egna spelen. Spelen skall fylla sin funktion, att introducera nya spelare och träna erfarna i ett gemensamt sätt att spela, allt medan de givetvis skall vara så underhållande som möjligt. Styrelsen menar att framtiden är att uppmuntra en högre grad av organisation mellan spelare.

Tanken är att, med större grad av samövning kommer större möjligheter att samverka på externa större arrangemang.

För att lyckas med detta vill styrelsen se över sin plats i spelarrangerandet och hur spelarrangerande görs i allmänhet.

Styrelsen vill även förtydliga:
* Medlemsskapets syfte
* Medlemsskapets förtjänster
* Medlemsskapets tidsgränser.

Styrelsen vill se över spelreglerna, och eventuellt uppdatera dessa med senaste praxis:
* dödsduk
* medic
* Standarduppsättningen
* Trim
* Säkregler

Med tanke på den ökade synlighet vår hobby fått med de nya butikerna som öppnat i staden tänker styrelsen utse en PR-ansvarig vars uppgift det är att förse dessa butiker med informationsmateriel samt att se till att sådant material finns i erforderlig mängd hos butikerna. Denne skall även hålla ögonen öppna för tillfällen att synas samt meddela styrelsen.

Styrelsens egna interna arbetsrutiner kommer ses över och i likriktas med hur arbetet går till i andra ideella föreingar. Styrelsens uppgifter skall klargöras.

11 Årets budget och fastställande av medlemsavgift

Citera:
Intäkter 2013

45 spel med
20 spelare I snitt,
varav 20% ickemedlemmar,
avgift medlem 20:-
avgift ickemedlem 50:-:
20*0,8*45*20+
20*0,2*45*50=
23400:-

130 lösta medlemskap, 100:- medlemsavgift.
130*100=
13000:-

5 Betalda Årsmedlemsskap a 850:-
10*400=
4000:-

Totala intäkter:
23400+13000+4000=
40400:-

In från 2012:

Konton:
83340:-

Kulor i lager, 18 lådor a 3000:- :
18*3000=
54000:-

Totalt in från 2012:
83340+54000=
137340:-

Totalt kapital:
137340+40400=
177740:-

Fasta utgifter:
Underhåll av lånekit: 3000:-
Markhyra: 23680:-
Webb/IT: 3000:-
Bankavgifter: 2000:-
Övrigt: 10000:-
PR: 4000:-

Totala fasta utgifter:
3000+23680+3000+2000+10000+2000=
43680

Planerade utgifter under 2013
Inköp rekvisita: 5000:-
Markförädling: 4000:-
Sci-fi-mässan: 3000:-

Totalt planerade utgifter under 2013
5000+4000+3000=
12000:-

Sparande 2013:
Undansättas till mark: 40000:-
Undansättas till hemsidan: 20000:-
Undansättas till kulor: 60000:-

Totalt sparande:
120000:-

Totala utgifter:
43680+12000+120000=
175680:-

12 Val av årets styrelse
Citera:
Valberedningens gemensamma styrelseförslag för år 2013:

Ordförande:
- Peter Wirén (sPunk)

Ledamöter:
- Christian Backman (backman)
- David Englund (spjuver)
- Wiggo (Wiggo)
- Janusz Maxe (Janosz)
- Mikael Steisner (Borka) (Själv aktiv i valnämnden men har ej deltagit i överläggningarna kring sin egen nominering)

13 Val av årets revisor

14 Val av årets valberedare

15 Propositioner

Inga

16 Motioner

A. Av Janusz Maxe
Citera:
Då det verkar råda en del oklarheter kring föreningens bollförsäljning vid andras arrangemang, och att denna service i nuläget kanske används felaktigt av ickemedlemmar, så ser jag följande lösning.
Bollförsäljningen vid egna arrangemang är ganska självklar. Men lägre bollpriser är en av de fördelar som föreningen erbjuder sina medlemmar, och det är inte bra att en medlem kan köpa stora mängder boll för att sälja dem vidare till ickemedlemmar. Detta underminerar själva idén med föreningen. De olika priserna ska ju motivera till att man blir medlem, inte att man lär känna någon medlem som kan köpa ut åt en. Bollhanteringen tar både pengar och tid i anspråk från föreningen.

Det är också olyckligt om föreningen skulle konkurrera med till exempel andra butiker vid spel som ordnas av andra arrangörer, där föreningen blir som en allmän försäljare av boll. Därför bör arrangören kontaktas vid externa arrangemang, för att klargöra att det är ok att föreningen förser sina medlemmar med boll. Om någon då vill bli medlem för att få boll är det ju precis så det ska fungera. Däremot ska föreningen inte sälja till ickemedlemmar, då föreningen inte ska vara en ambulerande butik. Vi har inte boll för att få in pengar, utan som en service till våra medlemmar, och som en motivation att bli medlem.

Mycket kan vinnas på att påminna medlemmar om att de inte ska undergräva sin egen förening genom att sälja boll vidare. Folk är i allmänhet ärliga. En del av den möjliga ”langningen” sker förmodligen av att folk inte tänker på det som ”langning”. En enkel fråga, samt ett tak på två påsar per person borde räcka för att minimera detta problem.

Jag föreslår därför:
• att VSAFs årsmöte fastslår följande regler för föreningens bollförsäljning:
a) VSAF:s eget arrangemang: Sälj till alla deltagare, max två påsar per person, med prisskillnad för medlemmar och ickemedlemmar.
b) Andras arrangemang som bollsäljande VSAF-representant befinner sig på: Be om arrangörs tillåtelse att sälja till föreningens medlemmar. Max två påsar, men även en (1) påse om arrangören kräver det.
c) Vid försäljning ska VSAF-representanten påpeka att medlemspris bara är för medlemmars eget bruk, och fråga köparen om ”det är det till dig själv?"

B Motioneras av Janusz Maxe:
Citera:
Jag anser att det skulle vara väldigt bra om nya lag och spelare ska kunna prova nya roller utan att investera tusentals kronor. Därför bör föreningen införskaffa ett prickskyttevapen och en KSP för utlån. För att få tillgång måste man vara medlem och säga till i god tid, och kanske själv hämta upp och lämna under veckorna före och efter spel, då de är otympliga och tunga. Priset på lån skulle vara jämförbart med det för lånebössa, korrigerat för inköpspris och slitage. Jag kan gissa att sniper hamnar på 100 kr och KSP på 150, ungefär.

Därför motioneras
- Att föreningen bör köpa in ett prickskyttegevär och en KSP för utlån.

17 Övriga frågor

18 Mötet avslutas

InläggPostat: 01 feb 2013, 16:50 
Användarvisningsbild

Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Här kommer en vägbeskrivning till lokalen vi håller årsmötet i.

Lokalen heter Storstugan och ligger i Gamlestadens Medborgarhus.

Beskrivningen riktar sig först till de av er som åker kollektivt och som då bör kliva av vid SKF (Blå pilen på bilden).

Efter att ha klivit av så går ni över Artillerigatan in i Gamlestan, följer Brahegatan och korsar korsningen Brahegatan/Götaholmsgatan.
Cirka 15-20 meter efter korsningen finner ni om ni riktar blicken åt höger (österut) en upplyst skylt "Medborgarhus".
Gå in på gården bakom skylten och in genom huvudentrén där man även finner biblioteket (från gatan så ligger det HITOM Röda pilen på bilden) där ni kliver in och går längre in i lokalen, förbi det stängda biblioteket. När ni ser er om inne i byggnaden och känner igen bekanta ansikten så har ni kommit rätt.

För er som tar er dit med bild så har jag inte kunnat finna något speciellt ställe där det är bättre tillgång på parkeringsplatser än andra i kvarteren omkring utan det är lika lätt eller svårt överallt.
Jag vet inte om jag kan rekommendera COOPs parkering, dels för att jag inte tror man får parkera där utan att vara kund i butiken eller hur aktiva parkeringsvakterna är i sin jakt på stackars bilister på den parkeringen.

Bilagor:
medborgarhuset.jpg [413.53 KiB]
Inte nerladdad än

InläggPostat: 02 feb 2013, 11:25 

Förnamn: B
Efternamn: E
Går det att betala medlemsavgift på plats eller måste man göra det innan?

InläggPostat: 02 feb 2013, 22:49 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Som vanligt går det givetvis utmärkt att betala medlemsavgiften direkt till lämplig styrelseledamot!

InläggPostat: 06 feb 2013, 15:49 
Användarvisningsbild

Allright. För er som haft lite svårt eller haft funderingar kring vart ni skulle komma in så har jag fått ännu en nyckel idag så vi kan använda huvudentrén på medborgarhuset.
Ni ska alltså INTE som jag tidigare skrev använda er av ingången i hörnet förbi entrén.
Den ursprungliga posten har blivit ändrad.

InläggPostat: 06 feb 2013, 16:16 
Användarvisningsbild

Allright. Jag tänkte efteråga här, någon som kan hjälpa oss med en projektorduk ikväll!?
Min har blivit avlägsnad ur mitt förråd, utan mitt godkännande varpå jag inte kunde finna den där den alltid står eller ja, vanligtvis stått.

Om du har en bärbar projektorduk och har lust att ta den med ikväll så får du gärna skicka mig ett PM eller skriva svaret här i tråden.

// W

InläggPostat: 21 feb 2013, 16:32 
Användarvisningsbild

På Årsmötet inbetalt medlemskap: 7x200 tot 1400 insatt på föreningens Bg 14/2.

Följande personer löste nytt medlemsskap:

Golgo13 200
Krokodilen 200
TangoXray 200
PoPup 200
MarX 200
BennyRay2 200
Dirz 200

InläggPostat: 21 feb 2013, 21:49 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Hej, jag kunde inte medverka då jag låg i 40graders feber men skulle gärna vilja läsa protokollet från mötet. Så undrar när det kommer.

puss och kram!

Mvh Ghost

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 21 feb 2013, 23:51 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Protokollet ligger ute för justering sedan härom dagen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme