Inläggsrubrik: Re: Äventyr tillsammans - Söndag 6 Maj 2012
Postat: 07 maj 2012, 12:52
VSAF-Medlem
Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10 Inlägg: 2092 Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Tackar!
Jag tackar ödmjukt för alla tagna träffar!
Jag ber om ursäkt för oklarheter och för att jag missade sätta någon erfaren ibland alla nybörjare i guerrillan. Hade det funnits någon iallfall halverfaren så kanske missförstånden blivit färre. Dessutom får man lära sig en del bra trix!Nästa gång fixar vi det!
Resultat: Insatsstyrka främmande makt: Kontakta agend 50p: 50p Extrahera agent fr punkt 2 90p: 90p Not being captured 100p: 100p Kills 1p: 3p (före extraktion) Deaths -4p: 0
Totalt: 243p
Armén: Gripa agent och extrahera från p3 120p: 0p Gripa guerrilla och extrahera från p3 120p: 120p (fast egentligen inte?) Kills 2p: ? Deaths 2p: ?
Totalt: 120p + ?
Guerrilla: Förhöra agent vid punkt 1 100p: 0p Gripa insatsstyrka främmande makt och extrahera från punkt1 40p: 0p Kill 4p: ? Death 1p: ?
Inläggsrubrik: Re: Äventyr tillsammans - Söndag 6 Maj 2012
Postat: 07 maj 2012, 19:44
Blev medlem: 02 apr 2012, 12:31 Inlägg: 391 Ort: Mölndal
Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
sPunk: Stor eloge till att du orkar/kan/vill arra spel på söndagarna. Jag har en liten tanke dock. Jag tror att alla vet med sig själva när det går bra/dåligt vad det gäller kills/killed... I alla fall gör jag det. Samtidigt som det kan var svårt om 2 personer skjuter på samma person. Om han/hon markerar träff så kommer båda skyttarna att räkna in en kill. Det vill säga att ett lag får 2 kills medan det andra får en träff.
Min tanke är att man tar bort poängen för kills/killed och mer inriktar sig på själva uppdraget. Det viktigaste är trots allt att man har kul i terränglådan...
Så, vill du ha hjälp, bolla ideer, tips och markbunden assistans, så är det bara att säga till. Jag vet hur jobbigt, men roligt det kan vara att arra krigsskådespel...
/Stefan
_________________ ODA 162 18Z ---------------------------------------- Observe everything, admire nothing!
Inläggsrubrik: Re: Äventyr tillsammans - Söndag 6 Maj 2012
Postat: 07 maj 2012, 21:14
Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10 Inlägg: 1401 Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Armén skrev nog aldrig på någon platta i och med att vi inte uppfattade att vi hade något att göra runt platserna där de satt uppsatta mer än position 3 där extraktionen skulle ske. Men dit kom vi inte heller någon gång :)
Jag har inte en perfekt idé om vilka kills laget i sin helhet fick med det jag fått besked om är: (k/d) Badger och Stalker fick 14/4 tillsammans. Jag fick 2/2.
Inläggsrubrik: Re: Äventyr tillsammans - Söndag 6 Maj 2012
Postat: 08 maj 2012, 01:28
Blev medlem: 10 jul 2011, 14:42 Inlägg: 59 Ort: Göteborg
Förnamn: Jay
Efternamn: Ortega
haft det jätte roligt som nybörjare....jag tackar alla er för allt stöd, härifrån o nu börjar mitt äventyr..efter vad jag sett o fått erfara under spelet..Nu köpte jag en billigt AEG Cybergun M4a1 till att börja med samt jobbar på Double time - kunna om vapnet så att jag inte står o skjuter utan kulor igen hahaha ..lära mig o förstå HAND signal, etc...sist kände jag mig som jag var en kacklande kyckling o på väg att skjutas ps...på söndag så provar jag o testar spela i Varberg.. så vi syns igen nästa söndag!
Inläggsrubrik: Re: Äventyr tillsammans - Söndag 6 Maj 2012
Postat: 08 maj 2012, 10:55
VSAF-Medlem
Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10 Inlägg: 2092 Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Lite om hur jag resonerar kring poängsystemet ifall någon annan skulle känna att det vore intressant att använda det:
Tanken med poängsystemet är egentligen inte att utse bäst och sämst. Det är mot dig själv du spelar och dina motståndare är medspelare som gör det möjligt. En ideal motståndare är listig, pricksäker och ärlig, sådana bör man vara tacksam mot. Det är dem som gör dig till en bättre spelare.
Idén med poängsystemet är att motivera folk att fatta beslut i spelandet. Ofta så blir söndagsspelen en frågan om vart de två sidorna (oftast bara två) träffar på varandra. Sedan är det bara en frågan om kills/deaths. Jag vill med poängsystemet ställa kills/deaths i kontrast mot att lösa uppdraget, samt även motivera vissa spelstilar.
I mina spel har jag ofta lite baktankar; jag försöker träna sidor av föreningen som den behöver, samt balansera spelen.
Att ge de spelarna som ofta är duktiga på och fokuserade på att vinna striden (genom erfarenhet, skjutfärdigheter, tur, överlägsen utrustning, fusk, engagemang, bra taktik, samordning, välj själv) motiv att undandra sig strid och fokusera på uppgift gör att de som inte har nått samma effektivitet inte blir översprungna direkt. Dessutom tränas den stridsorienterade gruppen på andra färdigheter, som att hålla sig osynliga och lösa uppdrag.
Poängen är en tydlig vink om vad som är fokus, men det är ju möjligt för en grupp att agera i motsats till vad poängen säger. Om du får -4 poäng förvarje death men +1 för varje kill så kanske du ändå känner att du har ett läge där du kommer att gå plus på att anfalla. Det står dig då fritt att göra det.
Om du får 4 poäng för varje kill så kanske det känns dyrt med en allians, och om din allianspartner misstänker att du har en stark motivation att förråda dem så kanske en allians är svår att få till stånd, men i vissa lägen kanske det är värt det.
Så, TangoXray, svaret är att poängen är till för att motivera den attityd gruppen skall ha i spelet. Att publicera poängen därefter är något jag inte varit helt säker på är en bra idé, jag vill inte att någon skall behöva skämmas över sitt resultat. Å andra sidan, om man inte gör det så förlorar poängen lite av sin motiverande karaktär. Risken med hög motivation i airsoft är dessvärre att folk börjar fuska. Inget lätt det där.
Jag tycker att ni i er grupp spelade grymt bra, ni var ärliga med träfftagande, höll humöret uppe och engagerade er även i de fall det inte gick bra. Det kändes som ni fattat galoppen, det är ett äventyr, och ett äventyr utan motgångar är inte särskilt spännande. Givetvis behöver det även framgångar för att vara intressant, men, tro mig, det kommer! Jag tror det tog tre spel innan jag fick min första kill.. Nästa gång hoppas jag på att kunna lära er lite genvägar.
Jag känner mig själv fortfarande inte riktigt hemma i grupper som klarar sig för bra. Idealet för mig är att man agerar effektivt och professionellt, men ändå åker på det i 50% av fallen, eftersom motståndarna är så hårda.
Först ett tack för trevligt spel, gott humör, strålande väder och sank mark.
sPunk skrev:
Jag ber om ursäkt för oklarheter och för att jag missade sätta någon erfaren ibland alla nybörjare i guerrillan. Hade det funnits någon iallfall halverfaren så kanske missförstånden blivit färre.
Snacka inte skit om vår store ledare . Olle skötte sig utmärkt. (Du hette väl Olle, jag är dålig på namn.) Det verkar inte ha spelat någon roll eftersom hela 'armén' inte heller verkade ha koll på regler och tidsgränser. Alltså 6 + 8 pers utan koll. Men jag är inte bitter...
sPunk skrev:
Gripa guerrilla och extrahera från p3 120p: 120p (fast egentligen inte?)
Om regeln var att man måste göra tillfångatagendet inom fyra min efter man blev skjuten så klarade vi det med minst 10 min marginal.
TangoXray skrev:
Samtidigt som det kan var svårt om 2 personer skjuter på samma person. Om han/hon markerar träff så kommer båda skyttarna att räkna in en kill.
Det enda som man kan vara helt säker på är ju hur många gånger man själv har blivit skjuten. Om det inte är fler än två styrkor inblandade så (om man räknar bort FF) vet man iallafall vilket lag som sköt.
Varför inte göra så här: * Uppdrag utfört ger höga poäng, gärna poäng för delvis utfört uppdrag om det går så att man inte behöver känna sig som en komplett sopa. * Förlust inom eget lag räknas personligt & lagpoäng. * Förlust i motståndarlaget räknas bara som lagpoäng, för att främja lagarbete. * Att vara den som faktiskt träffar är vinst nog.
TangoXray skrev:
Det viktigaste är trots allt att man har kul i terränglådan...
Håller helt med. Poängen struntar jag egentligen i, jag är väl för gammal att bli upphetsad av sådant.
Inläggsrubrik: Re: Äventyr tillsammans - Söndag 6 Maj 2012
Postat: 08 maj 2012, 16:32
Blev medlem: 27 apr 2012, 10:50 Inlägg: 110 Ort: Lindome
Förnamn: Andreas
Efternamn: Lofving
Tack för ett bra spel. Håller med om att själv upplevelsen är det viktiga. Det som gör spelet är själva uppdragen och det skall sPunk ha en eloge för, mycket bra upplägg de två gångerna jag varit med.
Personligen tycker jag det kan vara lika roligt att nedkämpa en grupp som att bli nedkämpad och har upplevt bägge delarna de här spelen. Visst var det roligt att ta över en kulle senaste spelet, men det var lika roligt när 20+ låg i en båge runt MOPED´s spawn och Militären kontaktade oss för att erbjuda hjälp. Situationen var minst sagt hopplös. Det är sådant man kommer ihåg! (och berättar för barnbarnen?)
Sålänge folk tar sina träffar och följer reglerna, ägnar jag inte många tankar åt hur mycket poäng man har skjutit in.
Gött mos! Nu kör vi!
_________________ -Living, Loving, Löfving- ODA 162 18D
Inläggsrubrik: Re: Äventyr tillsammans - Söndag 6 Maj 2012
Postat: 08 maj 2012, 17:18
Blev medlem: 15 jul 2011, 15:47 Inlägg: 13 Ort: Göteborg
Förnamn: Olle
Efternamn: H
Gerillan hade det lite kämpigt. Vi fick lite mycket att tänka på och hade som KalleMero skriver ett litet missförstånd kring tiden för hur länge man är tillfångatagen och om det gick att ta tillfånga efter bleedtime osv. Vi blev utpangade ganska enkelt när vi med tre pers försökte oss på fritagning och anföll (gick in i bakhåll).
En annan fråga som jag inte vet om vi redde ut var om det gick att ta till fånga gruppledaren? Jag gick och letade efter mina gubbar efter att jag blivit utskjuten och hittade dem sittande bland fienden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori