Aktuellt datum och tid: 27 apr 2024, 05:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 151 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 16 mar 2009, 10:56 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
De spelen som arrangeras av mig är så kallade militärsimulerade spel, icke att förväxla med milsim. Tanken är att vi skall spela i organiserade styrkor, plutoner och kompanier, ledarskapsstyrt, god radiodisciplin, taktiska manövrar, etablerandet av stridsplaner och aggresiv strid. Realism i kombination med det roliga som airsoft erbjuder, är vad det handlar om.

Tanken med SUP istället för medic, är att en utskjuten position kan helt plötsligt inte börja leva. Tanken är dels att få bort gubben i lådan, som blir utskjuten tusen gånger men ändå tittar upp hela tiden. Man skall alltså kunna rensa en position.
Det är även ett sätt att få grupperna och plutonerna att spela tillsammans. Det blir svårare att gå ut på en Ninja/rambo manöver själv. Blir man utskjuten är det en lång väg till SUP:n samt att det blir en längre healing tid om man inte får hjälp. Det blir också svårt att veta var den är om man inte deltar i sin chefs stridsplan.

Jag fick höra delade åsikter om SUP systemet. Många tyckte att det var jätte bra medan andra tyckte att det var för lång tid om man gick själv, man visste inte var den var eller att det gamla systemet med medic känns mer invant.

Vad finns det för åsikter om:

Scenariot och spelupplägget?
Reglerna (SUP)?
Lagindelningen?
Annat?

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 16 mar 2009, 10:56 
Offline

Blev medlem: 11 nov 2003, 09:18
Inlägg: 2401
Ort: Kungsbacka
Förnamn: Peter
Efternamn: D
Krigsmaskineriet tackar för gött spel! Goa medspelare och trevliga motspelare! Gött att folk tog ledarskapsroller - vi behöver fler och träna mer samarbete! Roligt med kompanistrid och utvecklingen av "projektet".

Kommunikation är svårt. Radioapparater är ett gissel. Bättra raidos och måste nog ha fler folk som bara jobbar i "stab" för att få mer ordning, t ex information om att spawn/SUP flyttas kontinuerligt och om fiendens position mm var svårt att nå ut med...

Edit: Något som alltid borde gälla är att folk som lämnar spelet anmäler detta och kompanichef/plutonschef har någon form av lista att checka av folk på. Det var mycket oklart var folk höll hus ibland och om vi var 15 pärs eller 45 som stred på vår sida.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 16 mar 2009, 11:08 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Redovisning från 2:a pluton Vänner komp. Jag har tagit emot betalningarna från min pluton. Dennis skall ha tagit emot pengar från Spetsnaz komp samt götha vänner. Bromso har pengar för komp. spanings gruppen.


Totalt: 710 kr
Till Dennis för spelet (25kr per person): 425kr
Till föreningen: 285kr

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 16 mar 2009, 12:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 maj 2005, 07:30
Inlägg: 1043
Ort: Göteborg, Kungsladugård
Förnamn: Hampus
Efternamn: Samuelsson
En påse med AK-mag upphittat, återfås mot beskrivning.

_________________
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 16 mar 2009, 14:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 apr 2008, 12:57
Inlägg: 26
Ort: Trollhättan
Lite "tyckande" från mitt håll:

Scenariot och spelupplägget
Mycket bra! Personligen tycker jag att spel av den här typen är betydligt roligare och mer spännande än tex CTF. Spel som kräver kommunikation mellan såväl chefer som fotfolk blir SÅ mycket mer intressanta än när man har smågrupper som ränner runt på egen hand och leker Chuck Norris. Dock märktes på Spetznaz-sidan (2:a pluton) avsaknaden av radio i många fall. Efter att jag bärgat en fallen kollega till SUP sprack kontakten med övriga plutonen och det blev minst sagt rörigt en stund. Dessutom föll vår första stödjepunkt under tiden jag och min sårade vapenbroder vandrade runt som svampplockare i skogen och vi visste inte var punkt nummer 2 låg, då vi saknade både kommunikation (våra radioanrop förblev obesvarade trots att vi var inom räckvidd) och karta. För att undvika sådant i framtiden borde kanske en mer genomförlig kartgenomgång genomföras innan strid (med objekten utmarkareade) och kanske borde radio vara obligatoriskt (känslig fråga?). Min uppfattning är att ett riktigt radiosamband ökar spelupplevelsen med 200% - under förutsättning att det finns någon i mottagande ända...

Reglerna (SUP)
Klart mycket roligare att ha en förbandsplats än att ha medics! Det ökar realismen när man slipper folk som spawnar i ryggen som gubben i lådan. Dock blev det mer än besvärligt när vår SUP blev inringad, men vi får väl skylla oss själva som inte bet ifrån bättre i läget innan... :P

Lagindelningen
Har inget att klaga på överhuvudtaget! Och det är kul när man som utböling får spela ihop med mer sammansvetsade gäng.

Annat
Samling på parkeringen kl 9.00 betyder väl just DET eller? :-P Hade varit kul att kunna ta tillvara tiden lag-/pluton-/gruppvis och gå igenom kartor och taktik innan spelstart lite mer ingående.

SAMMANFATTNING: Jag ser gärna fler scenariospel på de superba markerna i Kode och skrota gärna Medics i dessa spel också! Kul med lite mer realism när detta handlar om taktik och radiosamband snarare än att ha rätt knappar i uniformen. Tack än en gång till Bennyray och Dennis samt övriga som såg till att vi fick en kanondag i skogen!

_________________
Klaga inte på spawntiden! Det tog Jesus tre dagar att återuppstå...
| airsoft.xboyz.se | VSAF | Google is your friend! |


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 16 mar 2009, 17:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 nov 2003, 20:24
Inlägg: 811
Ort: Kållered
Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Tackar också för ett mycket trevligt spel...

Det enda som jag tycker är tvärt om vad föregående tala skrev.
Medics fungerar mycket bättre och är klart roligare.
Uppsamlings platser fungerar bättre kanske om dem skulle vara fasta punkter som inte flyttades omkring.
Blev flera ggr som den punkten låg aldeles för nära den punkt som skulle tas.
Den måste bort från dem "intressanta" platserna, kanske till och med utan för spel området.

Tack än en gång alla.

_________________
Lag: VIRUS
http://www.virus-airsoft.org/[/b][/color]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 16 mar 2009, 18:22 
Offline

Blev medlem: 30 dec 2007, 23:53
Inlägg: 71
Ort: ÅSA
Vill tacka för ett grymt roligt lir. Mer sådat.. Vill tacka krigsmaskineriet med Krokko i spetsen för ett gött lir ihop. Yellow_Flash_Colorz_PDT_01

_________________
PARABELLUM


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 16 mar 2009, 20:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01 mar 2006, 19:12
Inlägg: 459
Ort: Götene
Förnamn: Dennis
Efternamn: Andersen
Först vill jag tacka för ett otroligt SVÅRT och roligt spel. Jag hade titeln kompani chef spetznaz. Det var som sagt svårt men ändå kul . JAg vill rikta allt mitt tack till kroko och halvord utan er hade vi fått på röven väldigt mycket mer än vad vi fick :oops: . Hoppas att ni har tålamod med mig fler gånger för denna gång lärde jag mig otroligt mycket.
Och ett stort tack ska skickas till björn för ett as coolt upplägg på spel och nya innovativalösningar och nya delar inom ett airsoft komapni spel.

redovisning spetznas/götha vänner

14 x 50 = 700 ej medlemmar
40 x 40 = 1600 medlemmar
2 x 100 = 200 medlemsavgift

resultatet då blir 2500 kr totalt

och till gården ska då 1350:-
och in till föreningen 1150:-



MVH Dennis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 16 mar 2009, 22:44 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2092
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Gött och vilt även om halva min grupp var ute och virrade i olika omgångar och av lite olika anledningar. Vi var ju den delen av spetsnaz som inte är samtränad och det märks varje gång. Lite ovant för min del att stå och försöka hålla emot anfall, jag brukar ju som kanske är bekant gärna hålla mig i en buske i motståndarnas närhet.

Jag gillar SUP-idén, medicregeln ger som sagt gubben i lådaneffekten. Dessutom finns det ingen anledning för stora mängder folk att känna sig hindrad av en mindre mängd, annat än gentlemannamässiga, eftersom man bara kan medica upp sig. Förluster kostar inget för en anfallare med medic.

Ett problem som SUP delar med medic är dock att försvararen, som kommer pressas tillbaks från sina försvarspunkter, lämnar sina fallna bakom fiendens linjer. anfallaren vinner däremot mark och kan medica upp eller leda undan sina förluster under förhållandevis lugn. Anledmingen till att man med viss säkerhet blir tillbakapressad som försvarare är att, speciellt när man inte själv väljer mark, man måste försvara i cirkel, medan anfallaren kan anfalla punkter. När man med riktiga vapen väljer en försvarspunkt så ser man till att man kan täcka varandra, men airsoftvapnens räckvidd gör detta svårt. Konsekvens: anfallaren får upp sina förluster på medic-tid eller korta spawntiden med SUP, försvararen får respawna.

Några unika problem med SUP är att antingen ligger den mitt i försvaret eller så kommer det komma folk utifrån hela tiden och det inre försvaret utarmas. I slutstriderna är SUP alltid under beskjutning.

Det är luddigt vad som händer när SUP-en faller. Tanken var väl egentligen att man skulle kunna ta varandras SUP? Vad händer när man inte har någon SUP?

Fösvar kan hända är mer effektivt i verkligheten, men i airsoft är det bara en tidsfråga innan man faller. Även om man lyckas fördröja tillräckligt mycket så känns det sådär att i praktiken åka på nöten hela dagen. Givetvis kan anfallaren ta mer förluster, men i slutändan blir det ju inget kul spel om inte försvarspunkterna faller. Dessutom har anfallaren större möjligheter att agera som försvar får man helt enkelt reagera. Vi hade en generell motangreppsorder, men försvarspunkten hade fallit illa kvickt om vi genomdrivit den ordern. Dessutom saknade den mål eftersom anfallarna inte hade något som de behövde försvara. Alltså skulle jag efterlysa mer varierade uppdrag.

Idéer: 15 minuter bleedout, sedan startar man om från en av ett antal förutbestämda platser, gärna lite offgame, så att man inte blir bevakad. SUP såsom nu, men bara för ditledda. Ifall SUPen faller så gäller bleed-out tills SUP återupprättas. Ett tydligt förfarande för hur SUP upprättas och fälls, exvis att plutc sätter upp ett papper märkt SUP, den som river den river pappret. På så vis kan man splittra anfallarnas uppmärksamhet en smula. Om man vill ha ett försvar som inte bucklar sig oavsett vad man gör, utan som måste angripas på rätt sätt för att falla, så måste försvararsidan vara starkare än anfallaren inte tvärt om. Antingen med generösare respawn/medic-regler eller mer folk. Ett exempel för de som minns var skogen i borås, första spelet, där en mindre grupp infiltrerande soldater ()20 st) skulle ta sig an en större försvarande styrka (60 pers). De försvarande kunde om de var kvicka nog omorganisera försvaret och slå tillbaks eventuella anfall, medan anfallaren var tvungen att spana ut svagheter och slå snabbt och hårt innan motreaktionen kom. Anfallsmålet kändes väl svårt i det spelet, men styrkeförhållandena lagom. Problemet med anfallsmålet, för er som inte var där var att för att nå det var man tvungen att springa rakt in i motreaktionen efter att man slagit igenom..

Jag tycker att det var många intressanta nya grepp för att komma till rätta med problem vi haft hittills. Jag tycker exempelvis radiosambandet och radiohierarkin fungerade bättre än vanligt, även om radios alltid är ett meck. SUP -idén är spännande och jag tycker det är värt att bygga vidare på den. Dennis, du gjorde ett fint jobb, jag kan inte direkt komma på något jag skulle gjort direkt annorlunda ens i eftertanke. Tro mig, när kulorna börjar regna är det ett mirakel varje gång man lyckas få någon att göra något. Idealiskt skulle man ha en stab som kan flytta klossar på kartor och lugnt instruera och inhämta information, men man vill ju spela airsoft!

Mycket på en gång som sagt, vi får väl se om någon orkar läsa!

Tackar sport, majoren och hadji för särskilt gott samarbete!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 17 mar 2009, 09:15 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Till nästa spel är det bra om samtliga chefer är på plats innan resten av gänget kommer. Vi har då tid på oss att snacka igenom scenariot och reglerna i lugn och ro. Lite deligering av de praktiska uppgifterna behövs också, tex ta betalt m.m. Då får ledarna mer tid på sig att planera.

Vi på anfallarsidan upplevde även vi svårigheter. Det var inga lätta objekt att ta. Plutonerna gick åt flera gånger om. Många gånger fick större delen av min pluton spawna på 15 minuter, särskilt vid första objektet. detta var inte unikt för försvarana. Det ligger dock i anfallets natur att man agerar och försvaranas att reagera, precis som spunk skriver.

Förslag på militärascenario mottages tacksamt!

Jag anser dock att det krävs många fördelar hos anfallarna, för att ett anfall skall vara genomförbart. Jag var med på anfallssidan i spelet i skogen. Jag upplevde det som vansiningt/omöjligt att som anfallare ta ett objekt som försvarades av 3-4 gånger vår storlek, med en spawn mitt i objektet där till. Det går inte att anfalla en spawn! Man kan inte anfalla ett objekt och ta den, om det försvaras av en så stor styrka. Vårt anfall den dagen var lyckosamt inledningsvis, då vi hade överraskningsmomentet. När detta var förlorat tvingades vi försvara oss tills alla var döda. De vi hade skjutit ut spawnade fort och det dröjde inte länge förän vi hade hela fi-styrkan mot oss. Det fanns ingen möjlighet för oss att anfalla och vinna den dagen!


Tanken med SUP:n är att de som healas skall komma som förstärkningar till sina kompanier. Det var alltså meningen att de skall komma till striden bakom sina egna trupper för att förstärka upp. Att ha en spawn/SUP i det objekt som skall försvaras gör det näst intill omöjligt att ta det objektet. Så länge som jag har spelat airsoft så har jag aldrig sett en spawn som försvaras falla. Vi på anfallssidan hade inga problem, vad jag vet, att kommunicera och få ut info. om vart SUP:n var någonstans. Det är klart att man kan ha fasta positioner i terrängen, som är SUP om detta underlättar!? Jag föredrar dock de mer mobila SUP:arna.

Det viktigaste är dock att vi lär oss att kommunicera. Se till att vänta in de som healas. Avdela soldater som kan leda in dem till sina grupper osv. Ta endast strid då du är stark nog att vara lyckosam. Det är viktigt att gruppcheferna tar sitt ansvar. kommunicera med ledningen och ser till att alla soldater är på plats eller att man hämtar upp dem om de är i SUP:n. Tanken är att vi skall bli så bra som möjligt. Att vi som spelar ihop i denna regionen skall utvecklas som organisation, oavsett om man tillhör projektet VÄNNER eller ej. Reglerna försöker jag anpassa så att lagarbete, kommunikation, stridsteknik, planeringsarbete främjas! Detta är syftet med reglerna.

Detta är vad jag anser. Jag hoppas att jag har bemött all er kritik och funderingar. Om inte ställ frågan/kommentaren igen!

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 17 mar 2009, 15:14 
Offline

Blev medlem: 10 okt 2004, 20:51
Inlägg: 1264
Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
Jag tänker på en anna sak en trend som kanske vi borde kunna ändra.
Som någon har sagt tidigare att folk kommer i god tid.
Sen det känns som många stressar upp att gå in i spelet och röja.
För vi spelade längre, det fanns mera tid att utveckla spelet att spåna samordna etc till och med äta. De som har inte ledar roll borde prova den och se ur ledar roll perspektiv.
Vill gärna spela ibland längre, tar tid att njuta spelet. Upplever som stressande ibland med spel.
En sak till ammo begransning, hitta ett sätt som kan fungera. Vi i dräpers om jag inte ha fel tyckte om det senaste vi spelade på Tango1.

_________________
you can run... but you'll just die tired!
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 17 mar 2009, 20:56 
Offline

Blev medlem: 19 jan 2004, 13:24
Inlägg: 570
Ort: Göteborg
Förnamn: Marcelo
Efternamn: Moreno
Håller med Dejans förslag ang. ammo begränsning. Förhöjer spelet en aning om man bara får ta med så mycket ammo som man har mag. Har man 20 mag. är det ok men ingen x-tra påse med boll eller annat. Understöd frångås denna regel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 17 mar 2009, 21:09 
jag som nybörjare tror inte jag håller med Golgo13 riktigt där, tänk om man inte har så många magg just nu? skall man vara tvungen att hoppa spel då? alla har inte 20 magg, just nu har jag tex bara 2 st:P


Upp
  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 17 mar 2009, 22:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2007, 17:54
Inlägg: 23
Förnamn: Hakan
Efternamn: Braberg
Jag måste berömma iden med SUP.
Jag tyckte spelet blev mycket roligare med detta.
Det blev ju lite luddigt ibland var SUP var just då iofs, men som Spunk sa:

Citera:
Ett tydligt förfarande för hur SUP upprättas och fälls, exvis att plutc sätter upp ett papper märkt SUP, den som river den river pappret. På så vis kan man splittra anfallarnas uppmärksamhet en smula.


Eller helt enkelt en pinne med en speciell flagga på? Som måste hämtas och flyttas om SUP ska flyttas?

Hela iden med att det var 15 min om man gick dit själv och 2min om man blev "buren" var ju helt strålande! MYCKET roligare än Medic imho! (Även om jag själv verkligen gillar att spela Medic)

Jag spelade ju i "Vänner" så jag anföll ju hela dagen (nja.. kändes som jag "föll" hela dagen, bra skjutet Kompani Spetznas.. :( ) så jag har ju bara den sidan att referera till. Men hela iden med SUP är verkligen värd att spinna vidare på och utveckla.
Tack igen för en superdag i skogen alla!
//Håkan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 17 mar 2009, 23:05 
Offline

Blev medlem: 05 maj 2008, 18:41
Inlägg: 144
Jag tycker att SUP-systemet verkar bra, tror mest att man måste spela in sig lite. Jag tror att den här sortens spel gynnas av det. Man måste tänka efter mer innan man ger sig in i strid och det sätter kanske mer press på att det finns kunniga personer som styr och ställer.
Enligt mig så borde det testas att man har fördel med kroppsskydd och hjälm också med detta systemet.

Enligt mig så är den här sortens "militärsimulerade" spel dom roligaste.
Mer sånt!
Tack alla för ett grymt spel!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 18 mar 2009, 17:03 
Offline

Blev medlem: 29 apr 2005, 21:32
Inlägg: 3216
Ort: Göteborg
Förnamn: B
Efternamn: E
Jag har funderat på regler med hjälm och kroppsskydd. Man kan tänka sig att om man har något av dessa skydd och blir träffad på dem så blir man "chockad", alltså man ligger på sin plats i 2-5min. Därefter så lever man igen. Andra gången man blir träffad eller om man blir träffad på oskyddad kroppsdel så måste man tas till SUP:n som vanligt!


Dessa spel är och skall vara krävande för både ledare och soldater, det är så vi kommer att utvecklas till ett välfungerande maskineri! Vi kommer att utvecklas och bli bättre under resans gång, det är jag övertygad om!

_________________
Stridsverket
Stridsverket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 18 mar 2009, 18:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 feb 2009, 00:52
Inlägg: 1630
Ort: Göteborg
Förnamn: T
Efternamn: S
Som nybörjare så kan jag helt klart se flera brister i förslaget angående kroppsskydd.

Vem bestämmer vad som är ett "fungerande" kropps skydd?
Hur avgör man ifall man blev träffad på pansarplatten eller på en annan del av västen?
Hur vet man ifall personen man siktar på har kroppsskydd? ska man sikta på ansiktet bara för att vara på den säkra sidan?
Varför ska vi göra det svårare för nybörjare att komma på jämna vilkor med dom som spelat längre än vad det redan är?

Folk som saknar resurser att köpa en ny stridsvest och hjälm för detta ändamålet kan ju lika gärna ta någon gammal hockey utrustning, sprejja den svart och påstå att det är Uzbekistansk SF gear?

Min personliga åsikt är att vi inte borde göra det mer kompliserat än vad det redan är, i verkligheten så kör man sällan med kroppspansar när man strider i skogen då det är alldeles för otympligt för att vara till någon igenklig nytta.

Den ända gången kroppspansar är att föredra IRL är när man är på patrul uppdrag i urban miljö. helst när man har eget transportmedel.

Ifall förslaget med kroppspansar går igenom så tycker jag att man borde ha något som simulerar den extra vikten som ett sådant kroppspansar skulle betyda i verkligheten, såsom begränsat med ammo, eller längre spawntid.

Jag tror ju helt klart att det är bättre att låta det vara som det är, att kompicera det ytterligare med extra utgifter för nybörjare, och fördelar för dom som kör Amerikanskt eller Ryskt gear kommer kosta mer än det smakar för den största delen av oss som spelar.

Sedan är ju jag bara en nybörjare i sporten, så igentligen så har väl inte jag alla fakta på bordet, men detta är iallfall hur jag ser på saken.

_________________
"Perhaps Rome fell the same way. On a sword of misadventure, made by its own lies and delusion."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 18 mar 2009, 20:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 apr 2008, 12:57
Inlägg: 26
Ort: Trollhättan
Bra poäng där Sport! Sen får jag inte riktigt ihop kroppskyddsresonemanget riktigt. Vi pratar å ena sidan om mer realism i spelen och å andra sidan om att man inte "skulle stryka med" om man får en träff i skallen bara för att valt att ha pottan där istället för under sängen. Visst en modern Kevlarkruka klarar en pistolträff även om hjärnan lär få sig en åktur. Men skjut på den med en automatkarbin så blir det andra bullar.

Exempel:Kevlarhjälm beskjuten med AR-15 från ca 50 med en vattenbehållare som symboliserar skallen. Kanske inte helt 100%-igt test men jag skulle inte vilja ha MIN skalle i den där hjälmen under provskjutningen när man ser resultatet:
Bild

De flesta av oss spelar ju med vapen som i verkligheten har kalibrar kring 5.56 och 7.62. Ska vi ha nån sorts realism i spelen bör man ju ta hänsyn till detta. Hjälmen har man ju faktiskt mest för att undvika andra föremål som yr i luften under en strid efter tex en granatkrevad - inte för att stå emot en direktträff.
Samma sak gäller ju med kroppsskydd - rätt kombination av vapen och ammuntion tar sig igenom.

Jag tycker därför att, förutom Sports inlägg ovan, att en speciell regel rörarande hjälmar och kroppsskydd snarare skulle minska realismen i spelen. Jag menar - handen på hjärtat - ALLA tar ju inte träff sådär jättelätt i dagsläget. Ska vi nu införa en ny dimension till det:

- "Jag träffade ju!"
- "Nej den tog i västen"
- "Haha, pilutta dej - mina bb's är simulerade Armour Piercing kulor från Green Elite så du är VISST ute".

Nej, jag tycker att "träff-reglerna" är bra som de är... Min åsikt.

_________________
Klaga inte på spawntiden! Det tog Jesus tre dagar att återuppstå...
| airsoft.xboyz.se | VSAF | Google is your friend! |


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 18 mar 2009, 20:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06 jan 2007, 22:30
Inlägg: 89
Ort: Trollhättan
Förnamn: Jorgen
Efternamn: Lonnquist
Jag börjar med att tacka för en härlig söndag, även om bössan rasade.

Beträffande skyddsplåtar o pottor så ser jag bara problem.
Om man har skydd och får en svärm över sig, är det då 1a träffen? Hur bedömmer man att motståndaren har gjort ett uppehåll för att skjuta skott 2 eller svärm 2. Jag tror att den som har skydd som får 2 feta svärmar BBS över sig kommer gapa sig fördärvad för att man skall sluta skjuta. Jag tror att det kan skapa onödig osämja på spelet, vi gör ju detta för att det skall vara kul inte för att vi skall bli ovänner.

Jag tycker det är viktigt att styrelsen tar ställning i frågan med för och nackdelar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OP GARBO 2009-03-15 (söndag), kode maskin
InläggPostat: 18 mar 2009, 21:20 
Offline

Blev medlem: 05 maj 2008, 18:41
Inlägg: 144
Jag håller med om att det känns tveksamt att folk ska börja ropa "Väst!";
det blir bara onödigt jidder.
Men som jag ser det så behöver man inte göra skillnad på var på kroppen man får träffen, inte heller hur många kulor.
Träff är träff men det är tiden i spawn/SUP eller antalet "medicliv" som påverkas.

Kämpar man på med tung utrustning så kan man gott ha fördelar för det,
sen kan man alltid diskutera viktkrav osv på den utrustningen och vad som räknas som kroppsskydd.

Jag tycker inte heller att man ska försvåra för nybörjare/låginkomsttagare. Men jag tycker att man kan speltesta det och om det blir allt för stora ojämnheter i lagen så kan det väl slopas. Det är väl inte sådär jättemånga som kör med hjälm och kroppsskydd som det är nu?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 151 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010