Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 21:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Newb haven - Söndag 7 Oktober 2012
InläggPostat: 06 okt 2012, 09:01 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Vad innebär stridsskygga roller?
mvh

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 06 okt 2012, 09:18 

Efternamn: K
Jag tror de innebär att du kan lämna sprutan hemma :wink:

InläggPostat: 06 okt 2012, 09:23 
Användarvisningsbild

Efternamn: Tornquist
Ja det kanske räcker med skyddsglasögon? ;)

lustigkurre !

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 06 okt 2012, 10:31 
Användarvisningsbild

Förnamn: Sebastian
Efternamn: Faltin
Jag hör vad du säger Spunk, dock är det vad jag vet väldigt många som inte gillar den biten, där av frågan :). Ny som gammal airsoftare.

Jag kommer ut mest för att testa min PTW med ny cylinder, har haft strul i ex antal månader så jag räknar med att bränna av mycket plast även om de står att vi skall vara skygga ;)

InläggPostat: 06 okt 2012, 11:25 
Användarvisningsbild

Om man väljer att spela nu på sön.....vad kommer den stridsskygga roller innebära?

Jag har inte personligen inte så mycket fritid som jag skulle vilja ha(familj/jobb)...och då vill ju jag maximera spelandet (kampmoment) när jag väl kan komma ut.

Så om reglerna för detta spel innebär att jag inte kan göra detta så kan ju jag välja att medverka vid annat tillfälle istället.

Där av frågan vad detta innebär.

InläggPostat: 06 okt 2012, 11:41 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Appslapp: Nej, denna gången kommer det absolut vara mindre kampmoment för din del. Jag kommer fortsättningsvis skriva tydligt när det blir mer eller mindre av den varan så du och alla andra vet vad som kommer gälla och kan prioritera. Jag kommer även försöka varva speltyper mer än vad som skett hittills.

Du är givetvis välkommen ändå, men du kommer få en mer SF-orienterad roll och det blir mer tänka och planera. Förhoppningsvis en del utmanande moment, men inte strid.

CAPOne: Jag förväntar mig egentligen inte att någon skall gilla den regeln i sig.

Det är som med trafikregler, det är ingen som gillar att behöva följa dem. Men om man tar bort dem så formas trafiken annorlunda och blir mer kaotisk.

Regeln är inte där för att vara rolig i sig utan för att forma spelet (och kommande spel) till något roligare för alla.

Det är samma grej med magasinsbegränsningar, laguppdelningar, vapenklasser, medic etc. De reglerna är inte nödvändigtvis roliga i sig och som individ och lag klarar man sig utan dem, men spelen formas av dem. Bra eller dåligt, det beror på vilken regel och vem man är.

Om spelen i sig uppfattas som dåliga av merparten deltagare så är det dags att fundera igenom saker, men hittills så har jag fått väldigt positiva reaktioner av dem som de vänder sig till; de som inte byggt upp sin erfarenhet ännu.

Äldre spelare, mig själv inklusive, som är vana vid att kunna springa runt lite hur som helst blir dock ofta frustrerade av att spelen inte är som vanligt, det är jag medveten om. Därför skriver jag tydligt vad det är som gäller och försöker varva speltyper.

Detta är ett spel där en oerfaren får en chans att försöka lösa stridsuppdrag utan att bli översprungen. Den oerfarna spelaren får dock "betala" för detta genom att hålla ihop i en grupp, vilket ju är jobbigare än att låta bli. Nästa gång är regeln borta, då får han röra sig hur han vill så länge han spelar, men får räkna med att mest sitta i spawn.

InläggPostat: 06 okt 2012, 12:00 
Användarvisningsbild

Tänka och planera gör jag hela veckorna;)

AS spelar jag för att få ut det som inte kommer ut under veckorna...så detta spela är inte för mig.

InläggPostat: 06 okt 2012, 12:21 
Användarvisningsbild

Förnamn: inte
Efternamn: intresserad
jag tycker det kommer bli ett bra spel, man får en chans att lära sig markerna och kanske hittar några andra nya spelare som man lär sig sammarbeta bra med.

tycker om dom andra spelen med. men blir som sagt mycke spawn sittande.

jag undrar dock om det finns en möjlighet att lägga ut en karta över området som har utmarkerade kullar och spawns. på det viset kan man få en lite bättre översyn på mark. och förhoppningsvis får man lite lättare att hitta runt när man hör var fi är via radio. eller när man ska anfalla specifika mål.

InläggPostat: 06 okt 2012, 12:35 
Användarvisningsbild

Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Det finns för närvarande 2 olika kartor på forumet som finns här: viewtopic.php?f=16&t=3689

Det har båda i sin form olika för- och nackdelar och de passar alla olika.

En sak som jag vill peka på är att den översta kartan som Ghost länkar till (som innehåller höjdkurvor bland annat) ligger ned, roterad 90° åt vänster, alltså att Norr på kartan som den ligger presenterad pekar åt vänster. Det är lätt att upptäcka om man läser av siffrorna för höjdkurvorna och anpassar kartan efter det.

InläggPostat: 06 okt 2012, 12:48 
Användarvisningsbild

Förnamn: inte
Efternamn: intresserad
jag gillade skepparns karta där, precis en sån jag var ute efter. för spawn platserna är utsatta, och den stora stigen mellan spawnerna. vilket ger en bra mental bild om avstånd och riktningar mellan landmärkena.

InläggPostat: 06 okt 2012, 14:37 
Användarvisningsbild

Spunk, har du lust att förklara lite mer ingående vad våra roller kommer att vara och vad för uppdrag vi får?

Verkar ju inte vara mer än ett fåtal "veteraner" eller vad vi nu var kallade :) är väl annars bara att dela upp oss på varsin sida och försöka hålla ihop vardera sida tillsammans med de som är nya, så får de dessutom lära känna oss och vårt spelsätt etc? blir kanske lite mer win/win och så slipper vi sitta och gäspa och göra en "nicke" (hitta en fin sten, fram med termosen och dricka kaffe) ;D

om vi bara skall stå på en plats och försvara en punkt och inte ha särskilt mycket rörelse så får vi nog tyvärr stanna hemma med.

InläggPostat: 06 okt 2012, 16:05 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Nej, det blir inget sitta still. Helt och hållet tvärt om faktiskt.

Man spelar för att samla poäng. Poäng får man genom att lösa uppdrag, vilket kan innefatta att att kontakt med någon, hitta något, dokumentera något, döda någon eller bara generellt skapa förluster. Man kan även förlora poäng genom att ta egna förluster.

Ni kommer få uppdrag där ni får mindre poäng för att vinna över motståndare och förlorar mer poäng för att ta förluster jämfört med de mer osamspelta. I stället kommer det vara er fokus att lösa era uppdrag. Så i korta drag, ni undviker att hamna i konflikt och tar kalkylerade risker för att utföra era uppdrag. Om ni behöver strida bör ni göra det kort och effektivt och dra er ur snabbt.

Konsekvensen blir att ni tränar mer på att använda striden för att lösa uppdrag snarare än att träna på strid.

I grund och botten blir dock varje spel det som de som spelar gör det till. Om du känner dig ängslig för att scenariet skall spela dig snarare än tvärt om så föreslår jag att du tänker över vad det är egentligen du vill åstadkomma och funderar på om det finns möjlighet att göra det inom ramarna för scenariet som erbjuds. Det är mycket mindre scenariet än din egen inställning som avgör om du får ett roligt spel. Min erfarenhet är att man kan få utlopp för det mesta inom vilket scenarie som helst om man bara tänker till lite.

InläggPostat: 06 okt 2012, 19:42 
Användarvisningsbild

Någon som har 1-3 PTW shimms? Min nya cylle vobblar och behöver lägga till och testa om någon snäll själ har och kan ta med :)

InläggPostat: 07 okt 2012, 01:20 

Förnamn: M
Efternamn: Andersson
Kan hända att jag inte dyker upp pga brist på skjuts

InläggPostat: 07 okt 2012, 17:07 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Härligt spel, mycket bra arrat!
Enda halvkassa var ju då det dåliga träfftagandet samt en libanes.
Ja och att min bössa pajade.....

// Krille

InläggPostat: 07 okt 2012, 17:30 

Förnamn: Blä
Efternamn: Blo
kunde inte komma idag då jag inte har mitt kit iordning för spel än. Blir det spel nästa vecka? Prova prova någonting lite mindre innan det är dags för Container Yard :?

Sons of Fenrir

InläggPostat: 08 okt 2012, 10:41 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Janusz med polare får tacka för ett bra om än frustrerande spel. Det fanns alltid att göra, men jag har nog aldrig varit så mycket i spawn som gruppchef. Vi, Svennarna, blev omringade och förintade två gånger.

Poängräkning för svennarna var i halvtid 17 förluster och endast 3 kills. Men vi ryckte upp oss mot slutet och hamnade på 25 förluster och 14 kills.

Vi failade hårt på uppdrag 1, att lämna info vid flagga blå1 kl.13. Vi blev instängda av två lag mot kanten på spelområdet, och kunde inte komma nånvart. Det verkade inte som om nån av lagen ville ha vår info heller, vilket var synd. Hoppas ni sprängde rätt grej.

Uppdrag 2, flagga röd 2 kl.14, letade vi efter men hittade inte. Vi kom så långt som älgtornet och lite bortom det i mitten, men sedan...

Uppdrag 3 höll vi flagga röd3 från kl.15- runt 15.30. Jag var inte där, men ni som anföll och appache som försvarade den punkten kan la komma överens om Sport och grabbarna hann upp och tog flaggan till 15.30?

Janusz

InläggPostat: 11 okt 2012, 20:29 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Kassören: meddelande: sPunk bergsjön 121007

Medlemmar: 18 (x50 = 900)
Gäster: 8 (x60 = 480)
Lånebössor: 3 (x40 = 120)

Summa 900+480+120 = 1500:-