Aktuellt datum och tid: 28 apr 2024, 06:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 11 mar 2012, 23:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 dec 2008, 11:38
Inlägg: 1323
Ort: Sitra Ahra
Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
FPJ tackar som vanligt för att vi fick köra över motståndarsidan! ;)

haha

Nä men tack alla för ett gött spel =)

_________________
FRONTSCHWEIN

LONE WOLF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 09:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 apr 2006, 19:06
Inlägg: 166
Ort: Göteborg
Förnamn: Dino
Efternamn: F
Tackar för ett gött spel! Alltid lika roligt att komma ut och plasta Yellow_Flash_Colorz_PDT_04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 11:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 aug 2006, 13:23
Inlägg: 609
Ort: Borås
Bra spel (inte från våra sida kanske :roll: ) på ett mycket bra område!

Ser fram emot nästa (scenario)spel! :D

_________________
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 16:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 jun 2009, 11:42
Inlägg: 1178
Ort: GBG
Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Har räknat lite statistik på trim.

vi var 60st spelare.
Så här var det fördelat

0m - 16st spelare.
5m - 31st spelare.
10m - 12st spelare.
20m - 1st spelare.

Spelare med 10m fanns representerade i dom flesta lagen jämt fördelat på båda sidor!! Jag har pratat med ett par spelare, på båda sidor, igår som också hade höga trim (10m), det är viktigt att man håller säkerhetsavstånden så att ingen blir skadad. Vi utreder om vi behöver begränsa trimen till nästa spel pg.a att några inte följer reglerna. Om det uppdagas leder det till banning!!! Följs inte reglerna så kommer spelen att upphöra på Container Yard!!! Yellow_Flash_Colorz_PDT_13

_________________
SÖNDRA OCH HÄRSKA !!!!!
Great leaders inspire greatness in others !!!
Sea Shepherd (Göteborgs Airsoftförening)

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 17:57 
Offline

Blev medlem: 01 mar 2012, 00:25
Inlägg: 28
Förnamn: Erik
Efternamn: Enarsson
Min tanke: Avstånden på CY gjorde att mycket eldväxling skedde på avstånd kring 25-30 meter, samtidigt som alla trånga utrymmen gjorde risken att stöta på någon bara ett par meter bort var överväldigande. Jag skulle helst se att de som tillåts bära högtrimmat måste ha en sidearm med 0m säk. Att använda pistol bland lådorna är verkligen ingen belastning då jag upplevde att pipan på min M4 var otymplig nog som det var när det ble trångt. Detta skulle i så fall innebära att varje gång man hamnade i en situation som innebar att man kunde tvingas vika runt ett hörn eller passera en vinkel utan insyn så skall sidearm ersätta primary för att undvika risker. När kusten är klart kan pistolen hölstras och man kan återgå till geväret. Det kan låta meckigt men det är så jag alltid spelar när jag har pistol med mig.

Alltså; sätt krav på sidearm om man vill vara med och leka med säk-bössa, och för allt i världen, sluta inte ha spel på CY Arendal, det var en helt fantastiska mark att spela på!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 18:57 
Offline

Blev medlem: 20 mar 2006, 14:44
Inlägg: 211
Ort: Gothenburg
Min personliga åsikt är att det skulle bli roligare med 0m säkerhetsavstånd om alla har det. Visst, det var en del skjutande mellan containerrader, men allra mest action hade vi när vi gick från container till container, och då blev det sällan mer än 5m när man väl var i kontakt.

Blandspelstillägget torde ju gälla om man kör med VSAFregler, vilket ställer till det, för då kan du i princip inte använda bössan om du har ett containerhör närmre än vad säkerhetsavståndet är. Jag hade själv inga problem med att säkerhetsavståndet inte hölls, men blev beskjuten på alldeles för nära håll (bara glad att det gick bra). Vi som grupp (GRU13 och NI) kör ganska aggressivt när vi väl sätter fart, och kommer då väldigt lätt innanför säkerhetsavstånden, att då tro att folk förmår sig, eller hinner dra sig ur tror jag är lite mycket begärt.

I övrigt ett välarrangerat spel.

Lite plus och minus:
+ välorganiserat
+ trevligt område
+ lyhörda arrangörer

- för höga trimgränser
- en del tråkig attityd hos vissa spelare


Just attityden tycker jag är värd en egen tråd nästan. Sen jag började spela (2002) så har det varit kutym att om någon säger att man är träffad/utskjuten, så tar man det utan gnäll, oavsett situation. Det finns inte i min bok att man kan ha 100% koll på om man själv blir träffad eller inte. Det handlar inte om att fuska, eller att man på något sätt spelar ojuste, utan om att alltid ge motståndaren the benefit of a doubt. Att då bli bemött med höjd röst och riktigt otrevlig attityd gör mig bedrövad. Jag spelar inte så värst mycket söndagsspel längre så jag har svårt att säga något om attityden generellt i göteborg, men jag hörde från flera håll att man tyckte "folk" överlag hade lite väl hård attityd (jag peppade själv mina egna gubbar när de bitvis blev lite för negativa).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 19:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 nov 2003, 20:24
Inlägg: 811
Ort: Kållered
Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Där vill jag hålla med Hiro.
Om någon säger att man är träffad så skall man ta träffen utan diskution.
Detta är något som inte står skrivit i reglerna men är väl vedertaget sedan länge.
Detta faller väll in i "gentleman reglerna"
Är man 100% säker att man träffat någon som inte tar träffen så skall man säga till, annars kan man inte heller gnälla på folk som inte tog den träffen.
Kan ju vara så att han inte uppfattade det.

Att folk blir sura och förbannade under spel kan man förstå ibland och kanske måste acceptera. Men efter spel skall man kunna snacka igenom det och lösa det som vuxna, även detta borde falla in under "gentleman reglerna".

_________________
Lag: VIRUS
http://www.virus-airsoft.org/[/b][/color]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 21:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 maj 2011, 00:36
Inlägg: 308
Förnamn: Robin
Efternamn: Johansson
Dagens:
Kilt skjuter på Borka for teh lulz.
MISSAR!
Och träffar en fiende bakom

_________________
"Ge honom inte redbull!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 21:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Jag håller med både LeGradovic och Hiro gällande säkerhetsavstånd. En tanke för framtiden vore kanske att komplettera ett trim-tak med Auto A med ett krav på sidearm, med eventuellt slopat sidearmkrav för CQB-trimmade bössor.

Själv hade jag inga större problem med säkerhetsavstånden och när jag väl blev träffad på nära håll så siktades det lågt, vilket naturligtvis är bra men att inte ta för givet.

Tyckte det funkade bra ute igår och jag hade onekligen roligt.
Seriöst arrangerat och det märks att Ghost & Co lagt ner energi på det hela, inte att nämna att området lämpar sig väl för ändamålet.

Träningsvärken gjorde sig påmind i morse när jag skulle cykla iväg till skolan :P

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 22:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 jun 2009, 11:42
Inlägg: 1178
Ort: GBG
Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Jag håller med Hiro och Nicke om att a gentlemen agreement är ibland det viktigaste för att vår sport och attityden måste bli bättre nästa gång. Det var endast några få spelare med 10m säkavstånd som fick klagomål. Inga med mindre 5 och 0 vad jag vet. Vi behöver prata inom laget inför nästa arr men vi vill inte att våra spel ska få dåligt rykte, vi vill att det ska vara kul att spela på Container Yard! Vi kommer att se över trimmen.

Mvh Ghost med Sea Shepherd

_________________
SÖNDRA OCH HÄRSKA !!!!!
Great leaders inspire greatness in others !!!
Sea Shepherd (Göteborgs Airsoftförening)

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 12 mar 2012, 22:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 apr 2011, 20:01
Inlägg: 303
Ort: Gööööteborg
Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Måste säga att det här med sidearmkrav låter som en mycket bra idé! körde själv med semi-AUG (20m) + mp5k (0m) och tycker att det är absolut inget problem att ha en sidearm, bara hänga den i en sling eller ha i passande hölster så kan man få upp den på sekunden!

i och med semi var sidearmen uppe mycket vid sidan av semin, och detta funkar fint, så länge man dumpar mainen när det ens finns en risk att någon kommer in i säk. hade tyckt det var tråkigt om det blev krav på cqbtrim, då jag gillar att hålla mig på avstånd och lägga boll, vilket jag inte tror mig vara ensam om.

Själv hade jag inga större problem med folk som skjöt för nära, troligtvis pga att jag spelar som jag gör (prickskytte + högljutt smygande). men jag vill lägga min röst för att man bör ha sidearm på åtminstone auto B och uppåt. Dessutom att man tar ansvar för att använda den när det finns risk att hamna under säk!(vilket dom flesta jag sett gör) regler kan bara hjälpa så långt.

_________________
"Det är svårt när det är svårt"
PKM Abuser / PTW Destroyer
Drakon Jastreb


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 13 mar 2012, 09:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag hade 20 kills i söndags, och spelade första halvan med säk10, för att sedan byta till säk5. 19 av dem jag sköt var på 10+ meter, de flesta på 20-30. Jag såg bara en gång en fiende på kort avstånd (2 meter), Borka (förlåt), och då sprang han ut framför mig när jag just lagt eld på fiender 20 meter bort. Jag sköt rent reflexmässigt, och var inte tränad nog att tänka på pistolen i det läget.

*Ursäkt igen till Jogges kompis. Mitt fel*

Om man ser på filmen som Krille lagt upp så skjuter han hela tiden på fiender långt borta. På de avstånden gör det stooor skillnad om man har cqb eller säk10. Containerformatet anser jag ger en avsevärd fördel till dem med höga trim och sidearm.

Självklart ska man ha pistol om man inte har cqb-bössa. Dessutom är det bara att införa att om man skjuter fiende innanför sin säk så dör man själv, inte fienden.
Janusz

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 13 mar 2012, 10:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 maj 2011, 00:36
Inlägg: 308
Förnamn: Robin
Efternamn: Johansson
+1 Janosz

_________________
"Ge honom inte redbull!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 13 mar 2012, 13:41 
Offline

Blev medlem: 20 mar 2006, 14:44
Inlägg: 211
Ort: Gothenburg
Janosz, själv så hamnade jag själv nästan alltid i lägen där jag skjöt på folk från 5 meter och neråt, det handlar ju mer om spelstil, och vilket spelstil arr vill att banan utnyttjas till. Bara lägre trimm tror jag hade gett ett snabbare spel, då man måste ta sig närmre. Blandade trimm ger annan spelupplevelse, personligen har jag på det området hellre en tät och intim upplevelse, självklart finns det andra som vill ha en annan upplevelse. Där blir det upp till arrangörerna att slutligen bestämma vilken sorts spel de vill ha (och de är ju inte hindrade av att testa olika sorters trimm under samma speldag, ex scenarion där bara cqb-trimm är tillåtet, och scenarion med blandspelstillägg).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 13 mar 2012, 14:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 dec 2008, 11:38
Inlägg: 1323
Ort: Sitra Ahra
Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Jag tycker dock det är väldigt dumt att köra med trim om man inte har en pistol eller liknande som är CQB-vänligt.

Vet man om att man skall spela på ett sådant här ställe och bara man har med sig en bössa som gör 110-130m/s så bör man tänka över sig spelstil mycket noga.

Själv körde jag 130 lösning i min ptw men och drar alltid mitt hagelgevär (70m/s - 0,20) om jag skall in eller runt mellan tajta områden. Det gör jag för att jag inte skall få någon skit på mig och att motståndare inte skall på få onödigt ont.

Medelavståndet på dem jag sköt ut låg på 5m och det var många gånger man sjukt tacksam att man har ett CQB-Vapen ut i strid för det kommånga tillfällen man rent princip krocka med folk på spelplanen.

_________________
FRONTSCHWEIN

LONE WOLF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Container Yard Challenge - II - Söndag 11 Mars 2012
InläggPostat: 14 mar 2012, 08:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 jun 2009, 11:42
Inlägg: 1178
Ort: GBG
Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Det va en handfull spelare med 10m som jag pratade med som fick klagomål eller vådasköt på för kort avstånd. Risken att skada någon är större med 10m trim på korta avstånd. Ingen med säkerhetsavstånd på 5m fick klagomål.

Problemet ligger i spelområdetskaraktär, med smala gångar, massor med hörn, skrymslen och skuggpartier. Man måste ha uppsikt över allt samtidigt. Men det är också det som gör området unikt, till en rolig och anorlunda spelupplevelse.

Analysen är den, att när men spelar ett offensiv spel så ökar risken för överraskningar vilket gör att man råkar skjuta av en salva i ren reflex. Det är också i dessa situationer som klagomålen mestadels uppkommit. Det är också då dom höga trimmen blir farliga.

Vi inser samtidigt att införa ett krav på skyddsmask eller side arms är orimligt och fel väg att gå. Vi kan rekommendera det.

Vi her efter övervägande tagit beslutet att vid nästa spel inte tilllåta AutoB för att sedan utverdera det. Säkerhetsavståndet på 5m (AutoA) kvarstår.

Vi tror samtidigt att detta kan ändra spelets karaktär lite, med tätare dueller och snabbare tempo och mer smygande, vilket är posetivt och kan ge en större spelupplevelse. Så vi tror att detta kan leda till ett bättre och roligare spel.

Semi och Bolt A & B är inte offensiva spelstilar så dessa berörs inte, och utrymmet för dessa kvarstår.

Låt oss utverdera det den 22/4 då nästa spel kommer att äga rum (blev klart igår)

Mvh Ghost med Sea Shepherd

_________________
SÖNDRA OCH HÄRSKA !!!!!
Great leaders inspire greatness in others !!!
Sea Shepherd (Göteborgs Airsoftförening)

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010