Inläggsrubrik: 2007-05-06, Skogen, Scenariospel OBS!!! NY INFO! OBS!!!
Postat: 10 apr 2007, 21:18
Blev medlem: 11 aug 2006, 13:23 Inlägg: 609 Ort: Borås
Då det inte kommer att finnas tillgång till några TGB 11:or, måste både scenariot och logistiken ändras något! Här kommer ändringar inför söndagen:
- Scenario: Pga misslyckade försök med att efterlikna Granatgevär m48, skall TS1 istället apptera en bomb (ca. 15 sek. stubin och smällare) i ÜDRF´s ammodepå. När (eller om) TS1 har sprängt ammodepån skall de bege sig till Extraction Point. Väl vid Extraction Point skall de lägga en rökgranat och när väl rökgranaten är antänd är det Game Off. Uppgifter om exakt vart Extraction Point ligger får de i ett kuvert när ammodepån är sprängd. Placering av bomben är i nedre höger hörn av I6 på kartan.
- Ny placering av ÜDRF´s läger/Stabstält: För att även få ett mer intensivt spel flyttade vi lägret från J6 till I6.
- När (eller om) TS1 spränger ammodepå skall de två befälhavarna i lag ÜDRF öppna ett kuvert och där finns instruktioner om vart TS1´s Extraction Point finns.
- Placeringa av ammodepån är i nedre höger hörn av I6 på kartan och markeras med en grön presenning.
- Pga rådande väder föreslår jag att samtliga deltagare tar med sig extra mycket vatten! Vart ÜDRF´s placerar sina förnödenheter/vatten får de själva bestämma. Däremot så hamnade TS1´s förnödenheter någonstans i rutorna F4, F5, F6 eller F7 vid uthoppet. Även bomben som TS1 skall apptera hamnde där.
Vi har även bestämt att lagen "gearar upp" på två olika ställen (pga av genomgång av taktik samt spara tid):
OBS! Transport för TS1 från parkering till SZ och upp till LZ är ordnad, om än i väldigt enkel form.
Håll utskick efter två gula pilar (en vid avfarten vid gamla Varbergsvägen samt en vid SZ):
Jag hoppas att denna info skall räcka så här långt! Jag kommer att repetera allt vid genomgången strax innan "game on". De som skall tälta kan väl försöka att vara där vid 19-tiden...?!
__________________________________________________________
Spel Ett scenariospel med lika mycket action som smyga: Behind Enemy Lines
Ni som inte orkar läsa allt, läs Sammanfattning längst ner!
Bakgrund: Efter en lyckade inflygning och till synes perfekta fallskärmshopp, ändrade sig uppdragets förutsättningarna omgående. Pga. felberäkningar med diverse sidovindar landar de 1.6 km fel! Team Shadow 1 (nedan kallat TS1) har nu splittrats upp i 5 team (Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo) som dock måste fullfölja sitt uppdrag: att ta sig ner till vattendraget för att spränga ett vapenförråd som tillhör Über Dictator Revolutionary Fighters (nedan kallat ÜDRF). Enda sättet är till fots och genom skogen med start från dropzone (rutorna C1 och B2, B3, B4, B5) och för att till sist nå vattendraget vid landets gräns (ruta K7).
De 5 teamen vet inte exakt vart respektive team befinner sig utan kommunicerar endast (initialt) via radio. Plutonchefen för TS1 omkom i fallskärmshoppet så gruppcheferna får helt enkelt samråda under dagen.
GPS: Pga för få GPS:er slopar vi detta och använder bara kartan!
C1: Lat 57°36'2.93"N Long 12°40'44.80"E (DZ) B2: Lat 57°36'5.30"N Long 12°40'52.15"E (DZ) B3: Lat 57°36'5.46"N Long 12°41'0.11"E (DZ) B4: Lat 57°36'5.35" N Long 12°41'8.88"E (DZ) B5: Lat 57°36'6.80"N Long 12°41'18.31"E (DZ) F4: Lat 57°35'39.37"N Long 12°41'10.66"E (Camp ÜDRF) H4: Lat 57°35'28.63"N Long 12°41'21.04"E (Huvudvägen) K7: Lat 57°35'7.30"N Long 12°41'42.47"E (Vapenförrådet)
OBS! NY karta över området: (Ett tips är att ni skriver ut kartan och tar med till spelet!) Förklaring samt regler: Scenariot är precis vad det heter: 5 st. 5-mannagrupper befinner sig bakom fiendens linjer för att utföra ett uppdrag: spränga ett viktigt vapenförråd som ÜDRF har i sin ägo. Under denna förflyttning skall man även ta sig förbi 3 st. utvalda ställen/passager (med bla hjälp av GPS) så snabbt det bara går. Dessa passager får resp. team info om på speldagen.
Överallt (men vart?) finns fienden (ÜDRF) och de är ca. 60-80 st (beroende på intresse av detta spel), så stealth och smyga runt funkar minst lika bra som "pang på rödbetan". Samtliga 5 grupper kan samarbeta under dagen, ex koordinera ett gemensamt anfall på större vaktpost, överraska med bakhåll på någon patrull, minera en väg osv. för att sedan dra sig undan (var team för sig eller gemensamt). Det viktiga är att alla de 5 teamen löser sina uppgifter och tar sig ut ur "fiendeland" helskinnat! Det finns alltså fördelar att varje team går var för sig och det finns fördelar att alla teamen går ihop, dock: varje gruppchef väljer själv vad som skall göras utefter varje situation.
OBS! På udden vid ruta J7 (vä. sida) kommer det att stå en RPG som skall avfyras och när den är det och RPG:n träffat sitt mål (vapenlagret på andra sidan vattendraget) är spelet slut! Denna "RPG" är en atrapp och består av ett papprör samt en styck vanlig nyårsraket fäst på en björntråd som går över vattendraget (ca. 40-50 meter).
Vad det gäller ÜDRF och dess styrkor är deras uppgift att försvara sitt land mot diverse fiendestyrkor och det gör man inte genom att "skjuta först och fråga sedan" utan först identifiera vem det är (det kan finnas civila i skogen, riktiga civila för den delen också). Visar det sig, med ganska stor sannolikhet, att det är fienden ja då skall man jaga ut dem ur landet alt. bekämpa inkräktarna till siste man. Till sin hjälp har de några TGB 11, TGB 13 samt TGB 20 för att bla patrullera vägar samt förflytta sina trupper.
ÜRDF´s kända platser (OBS! Denna information är väldigt knapphändig):
- en bas vid ruta J6 där de utgår ifrån, Camp ÜDRF - patrullering på huvudvägen som går igenom rutorna F4, G4, H4, H5, I5, I6, J6, K6 samt K7 - patrullering vid vattendraget vid rutorna I7, J7 samt K7 - platån vid ruta H4 - gläntorna vid ruta E5 och F4 - övrigt område är okänt hur ÜDRF rör sig
Medic: (man skall ropa "Medic" ej ”sjukvårdare” då detta är reserverat för skarpa skador.)
TS1: när någon i respektive team har blivit träffad (ropar man givetvis ”Medic”) och då måste hela gruppen stanna och Medic läka den sårade (som under 3 minuter håller bägge sina händer på sin kollegas bröst). Övriga i teamet säkrar/vaktar närområdet. Är det fortfarande strid bekämpas fiendestyrkan först eller att man helt enkelt väljer att drar sig undan (med den sårade). Man får bli träffad obegränsat antal gånger.
Om ett helt team blir utskjutet: Iom att gruppcheferna bestämmer vad/hur gruppen skall samverka med varandra, kan ex. gruppchefen i Alpha skicka sin Medic (eller hela sin grupp) till Bravo för att läka dem. INGEN respawn för laget!
ÜDRF: när någon blir träffad (ropar man givetvis ”Medic”) och lägger sig ner med en orange eller röd tygbit väl synlig (förslagsvis) på sitt huvud. Man måste ligga kvar till en av lagets Medic´s kommer och läker personen och detta görs genom att Medic håller bägge sina händer på sin kollegas bröst under 3 minuter.
Om ett helt team/en grupp blir utskjutet: Det kommer att finnas 8-10 Medic och hur de agerar får ÜDRF´s befäl bestämma. Om en grupp på ex. 6-8 st. blir utskjutna är det endast Medic i gruppen som får kalla på Medic och då ange rätt kordinat där de således befinner sig. Om det tar 1 minut eller 37 minuter...ja, det är upp till resp. Medic. Som det ser ut nu så kommer ÜDRF att ha tillgång till TGB 11, 13 och 20 för snabbare transporter osv. Dock så funderar vi på att ha en tidsgräns på 15 minuter: kommer ingen Medic innan det så går man tillbaka till basen. INGEN respawn för laget!
Rök och handgranat: Pga. brandrisk tillåts INGEN rök, handgranat eller öppen eld under spelets gång. Skall kolla om det går att fixa eld till korvgrillning i Safezone efter spelet.
Cammo: Inga specifika krav dock lämpligt cammo för spel i skog. Det är endast TS1 som kommer att ha armbindel.
Antal deltagare: 100-105 st. fördelat på följande sätt: TS1: 25 st. fördelat på 5 team och resp. team skall ha denna indelning/roller:
1 befäl, 1 medic, 1 sniper-par, 1 understöd (lådmagasin, trummagasin, C-magasin, alla andra förutom understöd använder sig således av Std-magasin). Sniper-paret behöver inte vara i teamets omedelbara närhet utan kan rekognosera åt det hållet de skall förflytta sig men dock max 50 meter från sitt team. Befäl, Medic och sniperns "parhäst" får ha vilket vapen som helst förutom sniper- eller understödsbössa. Samtliga får ha radio men det är endast befälen som pratar med varandra (i nödfall även övriga) annars är det i sub-kanalerna (i resp. team).
ÜDRF: 80 st. och ÜDRF skall ha denna indelning/roller:
1 befäl med 1 assistent och resten soldater. Max antal medic är 8 st. UDRF´s befäl har fullt förfogande över sina styrkor och bestämmer själv således hur dessa skall fördelas/förflyttas samt utser själv vilka som ev. blir hans/hennes gruppbefäl. Samtliga får ha radio men det är endast befälen som pratar med varandra (i nödfall även övriga) annars är det i sub-kanalerna (i resp. team).
Ladda/äta/drick/övriga behov: Scenariot kommer att pågå hela dagen så allt görs in-game. Tänk dock på att det råder eldförbud på spelområdet!
Plats: Skogen, 10 min söder om Fabriken (Länk: http://img136.imageshack.us/img136/3633/hittahit2oq2.jpg)
Ev. så kommer parkering ske någon kilometer innan området (vid en stor parkering) då det finns väldigt ont om plats vid/i Safezone. Om nu parkering sker på annat ställe så kommer transport att ordnas mellan parkering och spelområde. Därför är det viktigt att man är i god tid på parkeringen och är (helst) ombyt och klar när transport sker till spelområdet!
Vägbeskrivning parkering/område osv:
Datum: 2007-05-06 (Söndag)
Tider: Samling: 09:00
Spelstart: 10.00 (kom i god tid för att börja 10:00! Sista transporten från parkeringen till spelområdet går 09:30 så om ni missar den får ni gå den sista kilometern och kanske missar spelstart)
Spelstopp: ca 16.00
Skulle detta scenario ta slut för tidigt delar vi upp oss i 2 lag och spelar ett "vanligt" spel.
Media Ett filmteam på 2-3 personer från Borås Mediautbildning kommer att dokumentera hela dagen (ett team kommer att följa TS1 och ett team kommer att följa ÜDRF) för att senare klippa ihop materialet till en film. Dessa personer kommer att bära en röd, orange eller gul väst eller hjälm så att samtliga spelare vet vad de i n t e får skjuta på.
Arrangör: Mad John
Avgifter: Spelavgift: 100 kr (70 kr markhyra, 30 kr rekvisita)
Om någon har rekvisita som är spelförhöjande, tveka inte att skicka mig ett PM då!
Önskelista: - Om någon kan ta med sig Chronograf (Krokodilen) - Om någon kan ta med sig 25 st. armbindlar (Någon...?) - Om någon kan sälja ex. snickers, knäckemacka och dricka (Bunker) - Om någon kan sälja miljövänliga BB´s (Krokodilen) - Skräpa inte ner utan plocka upp allt skräp efter dig!
Förhållningsregler: (OBS! Läs detta noga då detta är ett löfte till markägaren och en förutsättning för att vi får hyra området.)
Allemansrätten: Allemansrätten gäller även då området är arrenderat. Det innebär att folk har rätt att vandra omkring på marken. Samtidigt har vi även rätt att utöva vår verksamhet på ett säkert sätt. Om "civila" vandrar in i området under spel kan vi vänligt be dem gå en annan väg, dock inte tvinga bort någon.
Skyltning och avspärrning: När vi spelar skall vi (enligt kontrakt) skylta om detta vid ställen där folk kan tänkas ta sig in på marken (bla så vi fäller ner bommen vid Safezone).
BB´s: Miljövänliga kulor skall användas. Dvs. kulor som inte innehåller miljöskadliga ämnen och bryts ned över tid (T ex. Biotech). Kulorna bör ha något så när diskret färg (ej orange t ex). *EDIT* När det gäller sniper så är det ok med icke miljövänliga BB (då en del spelar med bla .36 samt .43). Dock, de som spelar med lägre vikt skall givetvis ha miljövänliga BB.
Allmänt folkvett Allmänt vett gäller, skräpa inte ner, respektera djur, växt och människoliv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori