Aktuellt datum och tid: 30 apr 2026, 18:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 284 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bockaby (söndag) 080330: CTZ! Uppdat ang. park. o bet!
InläggPostat: 01 apr 2008, 18:53 
Användarvisningsbild

Förnamn: Cristian
Efternamn: Salinas
Vi från Stockholm hade riktigt svårt att hitta och vid tio i nio var vi på gränsen till panikslagna, annars måste jag säga att allt gick bra. Riktigt kul måste göras om.

http://www.iRRegulars.se

InläggPostat: 01 apr 2008, 20:09 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
Hej.
Vill tacka för bra spel till alla.
En sak jag tänker på är att ha beredskap i fall av skada eller annat.
1. medic eller någon som kan första hjälpen.
2. bil i bäredskap och någon som kan vägen till sjukhuset
3. radio kanal till arra för snabbt kontakt
4. handlingsplan i fall av skarp skada.

Inte dumt att fråga alltid om det fins på spelet folk som har utbildning inom sjukvård.

InläggPostat: 01 apr 2008, 21:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: A
Efternamn: T
Läste att någon ville ha karta över Bockaby. den finns under media.

Tack ännu en gång till Mad John och hans vänner i RI för ett nice spel =)

mvh. Anders.

"Work out your own salvation with fear and trembling."
Philippians 2:12

BOHICA

InläggPostat: 02 apr 2008, 11:31 
Användarvisningsbild

Citera:
Jag har full förståelse för att ni vill spela, men det kanske hade blivit ett bättre arrangemang

GABTAG, kan du precisera dig lite mer? :wink:

InläggPostat: 02 apr 2008, 17:21 

Förnamn: Mattias
Efternamn: T
Enda negativa jag har att säga är träfftagandet. Annars hoppas jag verkligen på fler spel på Bockaby i sommar!

InläggPostat: 02 apr 2008, 17:25 

Förnamn: Jimmy
Efternamn: Svensson
Tackar för ett prima spel.

La upp en bortappad tråd i övrigt. Allt upphittat och borttappat kunde kanske skrivas där.
Har nämligen själv tappat ett par nvg ess googles i TAN.

InläggPostat: 03 apr 2008, 15:06 

För det första är jag inte från skåne och för det andra;

Att folk inte tar träff är inte något man skriver på en minus lista, det är inget man säger "det var inte så farligt med fuskandet" och det är definitivt inget man har en "det är oftast mycket fusk i CQB så det är väl ok" mentalitet till.
Folk som inte tar träff medvetet (flera av dom jag sköt i ansiktet och på händer på väldigt nära håll plus diverse andra) hör inte hemma i airsoft.
Till dom säger man -du är inte välkommen på fler spel i fortsättningen. Det är inte på något sätt acceptabelt att inte ta träff. Det är när folk börjar acceptera sånt här som fusket sprider sig mer och mer. Hade folk blivit bannade från spel för fusk så hade ingen vågat hålla på och fuska.
Ingen ska komma och säga att jag gnäller. Det är väldigt sällan jag säger till någon på spel att dom inte tar träff, idioter som inte tar träff hör inte hemma på en airsoft "bana". Dom kommer inte sluta att ta fuska för nån skriker "ta träffen" dom slutar fuska när arrangörerna bannar dom från spelen.
Det blir kanske tunt med folk på spelen särkilt om man spelar med dom som var på detta bockybyspel men det blir fan så mycket roligare att spela för dom som är kvar.

InläggPostat: 03 apr 2008, 17:07 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Haagg
Jag tror inte det är någon som säger att fusk är OK skänadren, när det är medvetet inte tar träff så måste själv klart arrangörerna måste göra något åt det. Vad som där emot sas är att i CQB är det mycket lättare att missa träffar för man är osäker, då det ofta smattrar kulor mer eller mindre överallt, speciellt när man är i byggnader. Visst, tråkigheter händer, men att stå och vara regelhora hjälper oftast inte, utan det är bara att blicka framåt. Precis som i alla andra sporter som förekommer fult spel även inom airsoft. Så länge det finns en männsklig faktor att räkna in så kommer det alltid att vara så, dessvärre.

InläggPostat: 03 apr 2008, 17:15 

För det första:
Jävligt bra skrivet skändarn! Jag håller med dig till punkt och pricka.

För det andra:
Det står tamigfan att du är från skåne iallafall! :wink:

Det jag störde mig på allra mest var att folk aldrig kan lära sig att ligga ner när de är träffade. Vart fan finns känslan när utskjutna spelare trallar omkring mitt i smeten? Dessutom så var det sagt att man ska ligga kvar i tio minuter efter träff om inte medic anländer. Sa John så för att det var kul? Nej, han menade det! Det var en regel gott folk!
Det var en sak till jag ville skälla om som jag har glömt av, men det kommer la fram...

Detta är endast vädjande och konstruktivt:
Jag saknade lite skog, John. Liiite mer kunde jag väl ha fått? :)
Sedan om du är ute efter att ha någon som bara glider omkring, kollar läget och säger fy så fråga styggavargen. Spelströgaren no.1 :lol:

Senast redigerad av stelbent 03 apr 2008, 17:16, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 03 apr 2008, 17:15 
Användarvisningsbild

Håller helt med vad du skriver skändarn, man blir inte av med "fuskarna" om man inte gör nåt drastiskt (typ bannar dem från spel). Nu skall vi kanske inte gå så långt initialt att inför ett spel portförbjuda någon, där emot som förslag kanske man skall anlita "trusties" i varje lag. "Trusties" är spelare som vi själva väljer ut för varje spel och som vi vet till 100 % tar träff samt en person som förstår att hela poängen med airsoft, eller till stor del iaf, falerar om folk inte tar träff. De skall under spelets gång "tillrättavisa" personer (givetvis diskret och på ett snyggt sätt) i uppenbara situationer där träfftagande inte kan misstolkas eller betvivlas. Visar det sig att det upprepas, riskerar personen i fråga bannas från framtida spel. Man kan säga att "trusties" är arrangörens förlängda arm. Eller så har man som fotografer och filmare, en färgglad väst på sig och går runt och observerar/övervakar spelet. Kanske känns bättre att arrangör tillrättarvisare en spelare än en lagkamrat...?

Detta är förslag som jag hoppas innerligt slippa ta till i våra spel.

InläggPostat: 03 apr 2008, 17:46 

Stelbent: Angående det där med att ligga död så sa faktiskt John att antingen ligger man på plats i 10 minuter och väntar på medic och efter 10 min går till spawn och väntar 2 min, eller så går man direkt till spawn och väntar 12 min direkt.

Om vi ska hålla på och diskutera detta med att folk inte tar träff så skulle min lagkamrat vilja att den killen som sköt ut hans tand träda fram. (killen var med i tan)

Lagkamraten stog och tömde ett mag över killen och han reagerade inte. Utan då ropade min lagkamrat att ta träff då för fan. Då vände sig tan killen om och drog en automatskur i ansiktet på min kompis och sedan tog han träffen och gick till spawn. Så ni som gnäller på att OD var dåliga på att ta träff ska nog tänka över lite hur duktiga TAN var?
Jag kan tänka mig att båda sidorna var lika dåliga på att ta träffar. Så det var inte ensidigt som vissa här på forumet försöker få det till.

Men som sagt ända sättet för att få bort fuskare är att göra som skändaren säger. Jag håller med han fullt ut. Hade detta skötts på något bra sätt kanske min lagkompis hade sluppit att lägga ut flera 1000:- på en ny tand tack vare att någon tyckte det var roligt att skjuta en automatskur i ansiktet på honom innan man tog träff.

Vi klandrar ingen för detta då man är med på egenrisk men vi tycker det var jävligt dåligt gjort.

InläggPostat: 03 apr 2008, 18:31 
Användarvisningsbild

Förnamn: Hampus
Efternamn: Samuelsson
Fusk är aldrig något vi ska acceptera, självklart. Men ibland så känner faktiskt personen ingeting så man får alltid säga till med utgångspunkt att han inte försöker fuska. annars blir det lätt tråkig stämning på spelplan. Som jag skrev innan så sköt jag en kille på halvmeters avstånd i överarmen, blev förvånad att han inte märkte något men när jag sa till så sa han bara , "oj, ursäkta, träffad...". Svårare än så ska det inte var. Det som absolut inte är acceptabelt är det vi råkade ut för vid A2.
Flertalet salvor sköts i en persons ryggsäck och skytten skrek vid tre tillfällen att han vart skjuten, vilket förnekades. En annan person från våran sida som kunde se träffarna sade då till honom, varpå han nekade och skjuter ut våran skytt. Skyten går då fram till killen med väskan och förklarar att han skjutit mängder med kulor i hans rygga från 7 meters avstånd under en längre tid. Träff förnekas fortfarande och han fortsatte spela på som inget hänt. Tilläggas att han hade minst en lagkamrat som utan tvekan borde vara vittne till träffarna men som inget gjorde. Oavsett om skytten i fråga mot förmodan hade fel i att han träffat personen så ska han ju fortfarande ta denna träff. Nä, hoppas man slipper mer sådant :(

Funktionärer på byggnadernas tak hade underlättat i sådana situitioner men ska fan inte behövas.

InläggPostat: 03 apr 2008, 20:01 
Användarvisningsbild

jag råkade själv ut för en situation där jag inte "tog träff" mest för att jag inte kände någonting, och jag hörde ingenting eftersom det smattrade rätt bra i trät bakom huvudet, fick ett "ta träffen!" och blev direkt efteråt träffad, blev lite sur i stridens hetta då jag ansåg mig inte varit träffad, men insåg sedan att jag gott kan ha missat det pga just omstädigheter och gick bort till de som jag kunde minnas mig vart där och bad om ursäkt.

Men jag insåg även i det läget att det inte alltid är lätt att märka om man blir träffad om någon viner till i jacktyget eller smäcker i västen, för det som jag e van vid att höra i skogsspel (den lilla smätten mot uniformen el. liknande) hörde jag aldrig under bockaby pga väldans massa kulsmatter mest överallt.

Självklart är det inte ok att "inte ta träff", men att missa att man blev träffad kan hända den bästa, men jag förstår dock inte att man siktar på ansikte/händer som vissa refererar till, vi är väl inte ute efter att skada varandra, då e det faktiskt DU som borde stanna hemma.

och webtomten, om eran förening är sverok ansluten så har din polare med tanden varit försäkrad under spelet eftersom jag antar att ni åkte som lag? : http://www.sverok.se/foerening/foersaekringar.html

InläggPostat: 03 apr 2008, 20:11 

Picazzo jo vi vet att han är försäkrad och folksam är redan inkallad på ärendet! Men det handlar inte om att vara försäkrad eller inte.
Det handlar om ifall det är acceptabelt att bete sig som denna TAN killen gjorde.
Så enligt mig spelar det ingen roll om han är försäkrad eller inte. Det låter ungefär som att det är okay att göra så här bara för att killen ifråga är försäkrad. Och det tycker jag verkligen inte det är. Så försäkring eller inte spelar ingen roll. Det är sättet han handlade på.

Senast redigerad av webtomten 04 apr 2008, 22:17, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 03 apr 2008, 20:24 
Användarvisningsbild

jag sa väl för fan inte att det va ok? jag försökte vara hjälpsam, du har redan förtydligat att det inte är ok i tråden.

InläggPostat: 03 apr 2008, 20:47 

Jag förstår att du kanske inte spelat så mycket cqb innan picazzo men jag kan upplysa dig om att huvud och händer är det första och oftast det enda man ser när man spelar cqb specielt mot erfarana spelare, det är ääven därför trimmet är anpassat till detta.

Jag har varit på två stycken stora cqb spel i england. på det första var det extremt mycket "marshalls" som gick runt och kollade. Detta var vid en första anblick väldigt tråkigt för spelupplevelsen just pga dom gula västarna. Det var dock inte i närheten så tråkigt för upplevelsen som fusket som blev när det inte fanns på plats vid andra tillfället. Jag hoppas att vi inte ska behöva komma dit. (vi kanske redan är där vid vissa spel bara att vi inte har folket som kontrollerar spelarna) Så jag vill uppmana alla att verkligen rannsaka sig själva, ta alla träffar! få det till ett mantra både för dina lagkamrater och dig själv.

Det är självklart att det kan ske misstag och att folk inte känner. jag råkgade Själv ut för en verkligen pinsam fadäs så sent som igår. sånt händer inget att gapa om! Det är folk som medvetet struntar att ta sina träffar eller övertalar sig själva om att det är "studsar" som ska packa väskan och dra.

InläggPostat: 03 apr 2008, 21:55 
Användarvisningsbild

Förnamn: Karl
Efternamn: Herolf
Jag hade skoj på spelet trots lite gnäll som hördes. Förslag som kanske kan förbättra spelet nästa gång:

1. Antingen mindre spelare eller så spel i skogen runt om också. Det var alldeles för mycket folk i byn.
2. Ingen medicregel, bara respawn. Medics är bra ibland men i det här fallet segade det mest ner anfall och gjorde folk osäkra på om folk tagit träffar etc.
3. Ev. mer gulvästar som fotar och håller koll på folk (håller med skändarn att det vore tråkigt om det ska behövas).

InläggPostat: 03 apr 2008, 22:35 
Användarvisningsbild

det tror jag faktiskt var ett bra förslag finarvas, eller köra milsimregler, dvs 1 liv = medic en gång, nästa gång automatiskt respawn?

Och ok Skändaren, då missförstog jag det du skrev, ja, oftast ser man bara händer, axel, huvud i CQB, jag läste det som att du siktade där, my bad ^^

InläggPostat: 04 apr 2008, 00:54 

Förnamn: Gabriel
Efternamn: Svensson
@ John: Visst kan jag precisera mig: Du vill kasta plast på småpojkar i camofluagekläder! Yellow_Flash_Colorz_PDT_06

REQUEST :!: När blir nästa lir av i Bockaby?

+1 på min nallebjörn Finarvas, helt skippa medicregeln eller max 1 healning och sen respawn.

+1 på sälen Per, klockrent talat!

InläggPostat: 04 apr 2008, 08:48 
Användarvisningsbild

Och jag som hade planerat ett spel i Bockaby i maj...men tvekar nog att arra igen. Det verkar som om folk inte kan spela där (någon som skrev att "det är nåt speciellt med CQB och Bockaby").

Det finns 2-3 alternativ som jag ser det:
1: inbjudan (enbart spela med folk som man känner då det verkar som om man visar mer hänsyn/respekt/ödmjukhet mot folk man känner). "Bygga broar" går bollbort här, tydligen, men funkar säkert på andra platser.
2: ha funktionärer på plats som "övervakar". Bläää...
3: mindre antal spelare.

@ Finarvas:
- Tyvärr får man inte spela i skogen runt om. Den gräns vi hade satt är den som gäller från hyresvärden.
- Har man ingen medic så blir det bara ett än mer fasligt spring. Jag tycker att man skall ha medic men då måste den följas punkt slut. "Felet" jag gjorde var att gå med på att man fick ett val: antingen ligga kvar i 10 min eller gå tillbaka till respawn i 12 min. Skall man bara ha respanw tycker jag att man måste fort som fan springa från eldstiden, hukad med en "dödsduk" frenetiskt viftandes samt utalandes: "Träffad kommer"! Inte att förglömma när man precis blivit träffad: inte bara vråla träffad utan även visa "dödsduken" för den som skjöt ut dig!

Sist men inte minst: hädanefter kommer det vara ett krav på våra arrangemang att när man är säker på att man träffat någon men den träffade av någon anledning inte känner/märker det, frågar man i en artigt och trevlig ton: "Tar du träffen?" Dels "räddar" man ansiktet/hedern hos den man frågar och dels så uppstår det inga tvivel hos den man träffat samt att den goda stämningen består. Man svarar inte "nej" på den frågan (som en gjorde i Fabriken). :roll:

Man måste tänka på att det är en sport som bygger på gentlemannamässigt betteende och den som inte kan köpa det, göre sig icke besvärade på våra spel!!! (eller i klarspråk: fuck off)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 284 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme