Aktuellt datum och tid: 27 apr 2024, 23:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 15 jun 2023, 08:44 
Offline

Blev medlem: 15 jun 2023, 08:05
Inlägg: 8
Förnamn: Filip
Efternamn: Larsson
Tjena alla, är relativt ny på hobbyn och har bara spelat lite löst med ett par polare i skogen där det mer eller mindre är lite vilda-västern regler kring allt!
Köpte mig en bössa (sniper) som kom rätt het från fabrik. skjuter 3.05 joule med .48 bulor. Hur är regler kring joule och liknande, är bössan alldeles för het för "sniperlämpliga" banor eller håller den sig på en bra nivå? Tror jag hade runt 114-115 m/s med samma uppsättning och kulor som verkade vara inom gränsen på tabellen på siten?
Tack på förhand!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 15 jun 2023, 13:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 668
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Här har du VSAF regler, inklusive vår säkerhetstabell.
http://www.vsaf.se/index.php?p=13

En mynningshastighet på 114-115 m/s med .48g ammo placerar bössan i klassen BoltA (max 116.5 m/s med .48g ammo). Du skulle alltså ha ett säkerhetsavstånd på 30m. Den skjuter ungefär så hårt som en bössa får skjuta och fortfarande vara tillåten. Notera att klassen BoltB är som standard inte tillåten om inte arr sagt något annat innan spelet.

Bössan är alltså tillåten. Däremot så vet jag att många som spelar sniper väljer att lägga sig i klassen Semi för att få ner säkerhetsavståndet till 20m. Det är ofta en bättre avvägning som är lättare att nå framgång med på spelplanen.

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 16 jun 2023, 05:11 
Offline

Blev medlem: 15 jun 2023, 08:05
Inlägg: 8
Förnamn: Filip
Efternamn: Larsson
Waagh skrev:
Här har du VSAF regler, inklusive vår säkerhetstabell.
http://www.vsaf.se/index.php?p=13

En mynningshastighet på 114-115 m/s med .48g ammo placerar bössan i klassen BoltA (max 116.5 m/s med .48g ammo). Du skulle alltså ha ett säkerhetsavstånd på 30m. Den skjuter ungefär så hårt som en bössa får skjuta och fortfarande vara tillåten. Notera att klassen BoltB är som standard inte tillåten om inte arr sagt något annat innan spelet.

Bössan är alltså tillåten. Däremot så vet jag att många som spelar sniper väljer att lägga sig i klassen Semi för att få ner säkerhetsavståndet till 20m. Det är ofta en bättre avvägning som är lättare att nå framgång med på spelplanen.



Nice! insåg just nu att jag ljög, var vist med .46 bulor som jag hade dom värdena jag sa, men det är la sak samma!
btw, vad är det för skillnad mellan BoltA/BoltB? Är det bara kraften i bössan man pratar om eller är det några andra variabler inräknat?
Smart btw att downtunea bössan för kortare säkerhetsavstånd, ska ha det i åtanke!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 16 jun 2023, 07:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 509
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
Hej!

Tänkte bara skriva eftersom jag spelar med min sniper som semi som just Waagh nämner ovan.

Jag upplevde innan att det ofta uppstod situationer där det kan gå fort och säkerhetsavståndet krymper till 20-30 m. Därför är det skönare att ha 20 m säk och att kunna verkar mer.

Har du en bra bössa som du lägger lite kärlek (Tridos TDC till exempel) på tappar du inte farligt i längd. Det viktigaste är att du har en tightare träffbild. Men det är min åsikt :)

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 16 jun 2023, 08:17 
Offline

Blev medlem: 15 jun 2023, 08:05
Inlägg: 8
Förnamn: Filip
Efternamn: Larsson
Commander skrev:
Hej!

Tänkte bara skriva eftersom jag spelar med min sniper som semi som just Waagh nämner ovan.

Jag upplevde innan att det ofta uppstod situationer där det kan gå fort och säkerhetsavståndet krymper till 20-30 m. Därför är det skönare att ha 20 m säk och att kunna verkar mer.

Har du en bra bössa som du lägger lite kärlek (Tridos TDC till exempel) på tappar du inte farligt i längd. Det viktigaste är att du har en tightare träffbild. Men det är min åsikt :)


Fan tack för svar! Bössan jag har är en ssg10 som jag ska installera en Tridos på nu till helgen faktiskt :D. Tror jag har en M160 fjäder i min (enligt Novritsch site).

Vad har du för kombination utav fjäder, pistong och yada yada för att uppnå den utgångshastigheten du kör med? Är helt grön på att techa vapen så uppskattar verkligen att få så mycket information om olika kombinationer som möjligt först innan man slänger för mycket pengar i sjön.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 16 jun 2023, 14:50 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 apr 2015, 02:17
Inlägg: 136
Ort: Thn
Förnamn: Henrik
Efternamn: L
Vill du ner lite i utgångshastighet på din ssg10 så kan dessa vara en enkel lösning
https://eu.novritsch.com/product/ssg10-air-brake-pins/

tips är att kolla så de sitter fast och om de skulle lossa att de inte flyger ut ur pipan, hade en som gjorde det när jag testa dem. Men de var några år sedan så hoppas de löst detta.

_________________
Zorro


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 17 jun 2023, 10:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 509
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
FilipAltDelete skrev:
Commander skrev:
Vad har du för kombination utav fjäder, pistong och yada yada för att uppnå den utgångshastigheten du kör med? Är helt grön på att techa vapen så uppskattar verkligen att få så mycket information om olika kombinationer som möjligt först innan man slänger för mycket pengar i sjön.


Lite osäker på vilken fjäder det blev i slutändan men det enda jag bytte var till en annan Novritsch-fjäder samt satte in Tridos och ett nytt hop up gummi (det som rekommenderades av Tridos). Resten är stock. Bössan blev tät och rör sig några decimaler mellan varje skott men sällan en hel m/s vilket visar att den är tät = konsekvent träffbild. Ligger nära gränsen till Bolt A men inte för nära.

Tridos är (enligt mig) ett måste för alla som äger en SSG10. Helt sjukt vad det är en prisvärd uppgradering och lätt att installera.

Sen har jag gjort en del moddar för att göra den tystare som skumgummi i stocken, heatshrink på spring guiden (så att fjädern inte slår mot metall och skapar ringande ljud), olja på en annan fjäder i triggern. Alla dessa går att hitta tutorials på genom lite googling.

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 17 jun 2023, 18:14 
Offline

Blev medlem: 15 jun 2023, 08:05
Inlägg: 8
Förnamn: Filip
Efternamn: Larsson
ZetaORRO skrev:
Vill du ner lite i utgångshastighet på din ssg10 så kan dessa vara en enkel lösning
https://eu.novritsch.com/product/ssg10-air-brake-pins/

tips är att kolla så de sitter fast och om de skulle lossa att de inte flyger ut ur pipan, hade en som gjorde det när jag testa dem. Men de var några år sedan så hoppas de löst detta.


Jo jag har kikat på dom och ska införskaffa om jag får idén att downgradea.
Lutar nog mer mot att köpa en till ssg10 med shortbarrel och lite mjukare fjäder. Kanske behöver air breaks i den ändå dock :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 17 jun 2023, 18:16 
Offline

Blev medlem: 15 jun 2023, 08:05
Inlägg: 8
Förnamn: Filip
Efternamn: Larsson
Commander skrev:
FilipAltDelete skrev:
Commander skrev:
Vad har du för kombination utav fjäder, pistong och yada yada för att uppnå den utgångshastigheten du kör med? Är helt grön på att techa vapen så uppskattar verkligen att få så mycket information om olika kombinationer som möjligt först innan man slänger för mycket pengar i sjön.


Lite osäker på vilken fjäder det blev i slutändan men det enda jag bytte var till en annan Novritsch-fjäder samt satte in Tridos och ett nytt hop up gummi (det som rekommenderades av Tridos). Resten är stock. Bössan blev tät och rör sig några decimaler mellan varje skott men sällan en hel m/s vilket visar att den är tät = konsekvent träffbild. Ligger nära gränsen till Bolt A men inte för nära.

Tridos är (enligt mig) ett måste för alla som äger en SSG10. Helt sjukt vad det är en prisvärd uppgradering och lätt att installera.

Sen har jag gjort en del moddar för att göra den tystare som skumgummi i stocken, heatshrink på spring guiden (så att fjädern inte slår mot metall och skapar ringande ljud), olja på en annan fjäder i triggern. Alla dessa går att hitta tutorials på genom lite googling.


Okay, fett! Installerade precis min TRIDOS och fick bra air seal! Har dock inte testat bössan på längre än 40ish meter än men ska försöka komma iväg och göra det så snart som möjligt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 22 jun 2023, 06:37 
Offline

Blev medlem: 15 jun 2023, 08:05
Inlägg: 8
Förnamn: Filip
Efternamn: Larsson
Testskjutit lite noggrannare med TDC moddad ssg10, verkar vara mycket mer consistent på längre avstånd och träffar 9/10 på 70ish meter nu, känns som en rätt bra distans att nöja sig med. Har köpt en ML Crazy jet 6,04 430mm barrel som jag tänkte byta ut mot originalpipan (6,01).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 22 jun 2023, 07:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 509
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
Som sagt, det är en väldigt bra uppgradering :)

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 22 jun 2023, 07:43 
Offline

Blev medlem: 15 jun 2023, 08:05
Inlägg: 8
Förnamn: Filip
Efternamn: Larsson
Commander skrev:
Som sagt, det är en väldigt bra uppgradering :)


Oja! väldigt nöjd med den och busenkel att installera! Blir nog fler i framtiden då jag vill labba lite med barrel lengths och så vidare! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 22 jun 2023, 15:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 maj 2017, 08:56
Inlägg: 509
Förnamn: Erik
Efternamn: Lundin
Ett annat tips är att göra en sak i taget och testa lite.

Blir lätt att man börja modda för mycket och inte hinner bedöma om senaste åtgärden var lyckad.

_________________
"Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet"
- General James "Mad dog" Mattis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Joulegänser för sniper
InläggPostat: 23 jun 2023, 07:34 
Offline

Blev medlem: 15 jun 2023, 08:05
Inlägg: 8
Förnamn: Filip
Efternamn: Larsson
Commander skrev:
Ett annat tips är att göra en sak i taget och testa lite.

Blir lätt att man börja modda för mycket och inte hinner bedöma om senaste åtgärden var lyckad.


Jo det låter vettigt, bössan skjuter rätt bra som den är nu men har läst så mycket gott om crazy jet-pipan! x) kanske spelar lite med den som den är och känner av först innan jag byter!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010