Aktuellt datum och tid: 27 apr 2024, 17:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Shimma+antireversal
InläggPostat: 27 sep 2015, 21:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Jag trodde jag fattat det där med shimning, att få kuggsystemet att snurra så lätt och fritt som möjligt. Poängen skulle vara att minimera motstånd, dvs slitage på kuggar, gearbox och motor. Logiskt. Bra.

Men så satte jag i anti-reversallatch och snurrade. Det är ju en jävla broms som sitter där! Känns som det kvittar om jag shimmar bra eller bäst, för A-R-L skapar ju mer friktion än all dålig shimning i världen. Har jag gjort nåt fel eller ska det vara såhär?

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Shimma+antireversal
InläggPostat: 27 sep 2015, 21:51 
Offline
VSAF-Medlem

Blev medlem: 28 jul 2006, 20:32
Inlägg: 413
Ort: Gothenburg (Partille)
shimmsandet skall vara så lite rörelse i sidked för dreven som möjligt.
men dem skall endå snurra ett par varv vid bra shimmsning.
Anti reversal latchen sitter där för att hindra pistongen att dra dreven åt fel håll o på det sättet ge dig bak sug eller missmatningar.

//Johan

_________________
Som people play it safe, some people is in the zone.
Me im always in the SafeZone


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Shimma+antireversal
InläggPostat: 28 sep 2015, 06:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 apr 2014, 16:39
Inlägg: 122
Ort: Göteborg
Förnamn: Oscar
Efternamn: Jägerby
Janosz skrev:
Men så satte jag i anti-reversallatch och snurrade. Det är ju en jävla broms som sitter där!


Du ska snurra kuggarna med anti reversal inte imot.
My work here it done 8)

_________________
Råttjägarna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Shimma+antireversal
InläggPostat: 28 sep 2015, 16:33 
Offline

Blev medlem: 16 okt 2014, 20:07
Inlägg: 101
Ort: Göteborg
Förnamn: S
Efternamn: N
Janosz skrev:
Jag trodde jag fattat det där med shimning, att få kuggsystemet att snurra så lätt och fritt som möjligt. Poängen skulle vara att minimera motstånd, dvs slitage på kuggar, gearbox och motor. Logiskt. Bra.

Men så satte jag i anti-reversallatch och snurrade. Det är ju en jävla broms som sitter där! Känns som det kvittar om jag shimmar bra eller bäst, för A-R-L skapar ju mer friktion än all dålig shimning i världen. Har jag gjort nåt fel eller ska det vara såhär?

Som jag har förstått shimming så handlar det mer om att maximera kontaktyta mellan kuggar så att kraftöverföringen blir optimal och att (som Daytrader skriver) att förhindra att kugghjulen rör sig i sidled vilket orsakar slitage.
Klart att det inte ska vara shimmat så det är supertungt för motorn att dra, men man får ju tänka på att den redan drar en rätt trög fjäder så lite extra är inte hela världen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Shimma+antireversal
InläggPostat: 28 sep 2015, 18:06 
Offline
VSAF-Medlem

Blev medlem: 28 jul 2006, 20:32
Inlägg: 413
Ort: Gothenburg (Partille)
sen har jag ju iofs stött på ett par ggr ...att anti reversal latchen inte vill funka i gearboxen pga olika tillverkare för olika boxar.
O får man den oturen så rör sig in A-R-L utan låser sig o dreven.

om däremot allt funkar drar du med fingret mot springguidens håll för att ge dem rotation.

//Johan

_________________
Som people play it safe, some people is in the zone.
Me im always in the SafeZone


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010