Aktuellt datum och tid: 27 apr 2024, 07:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 14 jan 2011, 18:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 jan 2011, 15:44
Inlägg: 22
Förnamn: Gabriel
Efternamn: Nyberg
Mitt ligger på 1,2 A, det är väl ändå ganska skapligt? Kan ju vara så att batteriet är dåligt/skadat, men jag ska pröva med ett annat, tack för tipset! De kommande veckorna har jag prov att plugga på, men från februari borde jag kunna spela.

_________________
(V) (;,,;) (V)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 14 jan 2011, 18:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 jun 2009, 14:07
Inlägg: 278
Förnamn: David
Efternamn: K
Det finns ingen märkning på ett batteri som anger ström (A, som du anger).

Du menar naturligtvis Ah, som är ett mått på kapacitet, alltså den laddning som batteriet kan hålla, inte heller där något som har med ström eller effekt att göra.

När man talar om hur starkt ett batteri är, menar man spänningen (volt) i samband med den inre resistansen (som ska vara så låg som möjligt), och en låg inre resistans i ett batteri står tyvärr inte på cellerna, utan måste mätas fram (om man inte googlar cellen och kollar).

Batteriet du har är ett 8,4V 1100mAh 2/3A antar jag, och är på tok för klena, speciellt på trimmet i din bössa som bör vara 130, och det är anledningen till att den låser sig. Det finns en hel rad med grejer du bör göra med bössan (inte dyra nödvändigtvis) och köpa till för att den ska bli pålitlig, särskilt i kylan (det batteri du har nu kommer du inte nånvart med förrän tempen börjar närma sig iaf +10C.

Vill du ha mer hjälp och info så kan du PM:a eller adda mig på msn, jag har väl haft ett 20tal AK så jag kan skiten nu vill jag påstå :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 01 maj 2011, 22:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 apr 2011, 22:15
Inlägg: 329
Ort: Uddevalla
Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
-

_________________
Development team 6 group 14 (tidigare TF Insomnia) - http://www.facebook.com/TFInsomnia?fref=ts
__________________
дракон ястреба


Senast redigerad av Krille_1992 07 jul 2012, 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 14 jun 2011, 20:39 
Offline

Blev medlem: 14 jun 2011, 14:38
Inlägg: 35
Ort: Göteborg
Förnamn: Hans
Efternamn: Sanell
Hej allt och alla!
Eftersom så många andra har dragit sina presentationer här så är det väl lika att fortsätta denna strålande trend! :)
Blivit frestad att testa på denna lite annorlunda hobby av en polare som fick för sig att börja nu i vår så hoppas att det kommer bli lite spel i närheten av Göteborg i sommar (med folk som kanske har lite utrustning att låna ut Yellow_Flash_Colorz_PDT_06 )
Aja 26 åring som nu äntligen klar med plugget så nu har man massa tid över till hobbys så som airsoft :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 14 jun 2011, 22:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 dec 2008, 11:38
Inlägg: 1323
Ort: Sitra Ahra
Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Tjenare och välkommen.

Det är bara att säga till så löser vi en låneutrustning till dig nästa spel du kommer på. Så det är inga problem. :D

_________________
FRONTSCHWEIN

LONE WOLF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 10 okt 2011, 21:57 
Offline

Blev medlem: 10 okt 2011, 21:13
Inlägg: 2
Förnamn: Marcus
Efternamn: Nordstrom
Hejsan VSAF!

Vi är ett litet gäng som bestämt oss för att börja med airsoft!
Cirka 7st i dagsläget
Åldrar mellan 22-30, med de flesta i den övre 20-årsåldern

De flesta av oss är belägna i Göteborg, och vi har börjat införskaffa oss utrustning.
I dagsläget så har varje person i vår grupp en AEG och en del av oss har börjat skaffa camo och utrustning.
Vi är såklart väldigt ivriga att få skjuta in våra vapen och få springa runt i skog, men funderar en del hur vi skall gå tillväga.

Tex när det gäller regler kring magasin, då många av oss ej hunnit införskaffa midcaps än, och har endast highcaps tillgängliga.
Camo är även något vi för tillfället arbetar med.

Är det okej att dyka upp för spel så som vi är? Finns det något ställe för oss som bor i centrala Göteborg att skjuta in våra vapen på?

Tack för hjälpen och hoppas vi syns på slagfälten! / Marcus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 10 okt 2011, 22:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 dec 2008, 11:38
Inlägg: 1323
Ort: Sitra Ahra
Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
vitalic skrev:
Hejsan VSAF!

Vi är ett litet gäng som bestämt oss för att börja med airsoft!
Cirka 7st i dagsläget
Åldrar mellan 22-30, med de flesta i den övre 20-årsåldern

De flesta av oss är belägna i Göteborg, och vi har börjat införskaffa oss utrustning.
I dagsläget så har varje person i vår grupp en AEG och en del av oss har börjat skaffa camo och utrustning.
Vi är såklart väldigt ivriga att få skjuta in våra vapen och få springa runt i skog, men funderar en del hur vi skall gå tillväga.

Tex när det gäller regler kring magasin, då många av oss ej hunnit införskaffa midcaps än, och har endast highcaps tillgängliga.
Camo är även något vi för tillfället arbetar med.

Är det okej att dyka upp för spel så som vi är? Finns det något ställe för oss som bor i centrala Göteborg att skjuta in våra vapen på?

Tack för hjälpen och hoppas vi syns på slagfälten! / Marcus


Hej och välkomna.

Vi har regler om att highcaps är inte tillåtet. Men om arrangören godkänner att ni får spela med dem så är det inga problem.

Skjuta in vapen gör ni på något ställe där ni inte stör civila eller liknande, typ nån skog. Annars skjuter ni in dem på vår mark i bergsjön innan nästa spel ni är med på. Tänk bara att använda bio-kulor (var rädda om miljön). =)
http://www.vsaf.se/index.php?p=12

Ni är givetvis välkomna på våra spel i den stil ni vill spela med.
Anmäl er i vår kalender bara. =)

_________________
FRONTSCHWEIN

LONE WOLF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 10 okt 2011, 22:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Citera:
vitalic


Hej och välkommen/välkomna!

Det är bara för er att komma över på något söndagsspel när ni känner att det passar. Finns ingen konkret klädkod utan det är helt efter eget behag, så har ni inte fixat kompletta uniformer och/eller utrustning så är det inga problem alls.

Gällande område att skjuta in bössorna på så är det ju lämpligt att göra det på marken i Bergsjön i samband med spel. Dyk upp väl innan samlingstiden så finns det god tid att skjuta in bössor och träffa folk och få lite hints och tricks.

Saknar ni någonting så finns det ofta en del grejer som kan lånas ut, så det är bara att fråga i tråden för relaterat spel - så tveka inte om ni är en väst- eller bössa kort.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 11 okt 2011, 13:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 jun 2009, 14:07
Inlägg: 278
Förnamn: David
Efternamn: K
Nä försvinn :3

Nädå, men ni kan ju fråga om folk har magasin att låna ut annars. Vad är det för bössor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 02 jul 2012, 11:52 
Offline

Blev medlem: 24 jun 2012, 11:35
Inlägg: 654
Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Hejsan hoppsan!

Eftersom en hel del andra nya tyckte detta var ett bra ställe att introducera sig på, så duger det gott och väl åt mig med. :)

Har länge velat börja spela lite mer seriös airsoft än det man körde som liten med fjäderpuffor i skogen men att hitta folk var svårare än man kan tro..
Tills polaren skickade ett mms på en av era flygblad vid wizard games vid Kville.
Har nu suttit och kollat igenom erat forum, regler och allt sådant och eran organisation verkar riktigt trevlig, hade vart kul att ta del av eran spelupplevelse.

Har 2 polare som är sugna på att lira lite med, ev av dem studerar dock fortfarande och kan inte lägga pengar på annat än snabbmakaroner och nudlar i nuläget..
Hur ofta finns lånebössor tillgängliga?

Det där med Auta A och Auto B, finns det lite svängrum i det? Småtrimmade min GR4'a en pyttebit med M120 fjäder, har inte kollat med kronograf men skulle gissa på att den ligger på strax under 120 (pessimist här vettu).
Eftersom det är pytte över A, kan man kanske räkna den som A ändå? =)

Är miljökulor ett måste? Har såklart inget emot det men har precis köpt in ett stort lager med .30 Devil blasters som hade vart synd om de bara ligger här hemma. Kan man köpa .25g eller .30 miljökulor på plats isf?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 02 jul 2012, 12:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 apr 2011, 20:01
Inlägg: 303
Ort: Gööööteborg
Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Lurvski: gött att ni hittat hit!

Lånebössor brukar finnas typ en eller två, ska köpas in nya vad jag hört men det är också vanligt att medlemar har något att låna ut.

Regler är regler och bör inte brytas på grund av just det. har du en bössa som du inte vet vad den gör, kör den som en klass över det du tror den gör. till exempel när jag trimmar ned mina bössor till 90(cqb) vill dom alltid ligga på typ 102 (auto A) sen om du kör en 120fjäder och har tätat duktigt är det inget konstigt att komma upp i 130+ (min semi gör 158 med 130fjäder, inte jag som byggt den men vad jag vill säga är att om man kan bygga bössa så går det att få ruskigt bra effekt ur en mesig fjäder och man kan absolut inte lita på fjäderns värde). sen så finns trimreglerna för att undvika skador, inte för att klassifiera effektivitet på bössor. en bra cqb-bössa kan prestera tusen gånger bättre än en auto B. men för att svara lite kort - nej det finns inget svängrum i trimreglerna.

Kulor finns vanligtvis att köpa på spel, vet dock inte om det nya lasset kommit än så det kan vara brist på .25 och .28 dessa är av märket green devil och är troligtvis marknadens bästa kulor för vanliga AEG. och ja du ska helst ha miljökulor.

_________________
"Det är svårt när det är svårt"
PKM Abuser / PTW Destroyer
Drakon Jastreb


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 02 jul 2012, 13:04 
Offline

Blev medlem: 24 jun 2012, 11:35
Inlägg: 654
Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Bargus: tack :)

Fair enough, regler är regler.

Men om det inte finns .25 eller .28 miljökulor på plats, kan jag köra med de vanliga sålänge? Hittade inte .25g/.28g miljö i de vanliga nätbutikerna som jag brukar kolla runt i..

Fanders det var något annat jag tänkte fråga om också men kommer inte ihåg just nu... :/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 02 jul 2012, 13:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 apr 2012, 12:31
Inlägg: 391
Ort: Mölndal
Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Här kan du beställa bra (bästa) miljökulorna. Det är samma som klubben tillhandahåller normalt;

http://www.airsoftbutiken.se/kulor-drivmedel/kulor-6mm/025g/025g-1kg-bio-beige

/Stefan

_________________
ODA 162
18Z
----------------------------------------
Observe everything, admire nothing!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 03 jul 2012, 12:52 
Offline

Blev medlem: 24 jun 2012, 11:35
Inlägg: 654
Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Ahaaa, hade helt missat airsoftbutiken.se, tack för tipset. :)
Så, beställt 3 pösar, borde räcka ett tag.

Btw. hur ofta spelar ni? kollade på kalendern och det verkar lite glest i nuläget..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 03 jul 2012, 14:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 apr 2012, 12:31
Inlägg: 391
Ort: Mölndal
Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Normalt spelas det varje söndag i Bergsjön. Söndagens spel brukar komma upp i kalendern under veckan innan...

/Stefan

_________________
ODA 162
18Z
----------------------------------------
Observe everything, admire nothing!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 10 jul 2012, 10:22 
Offline

Blev medlem: 10 jul 2011, 14:42
Inlägg: 59
Ort: Göteborg
Förnamn: Jay
Efternamn: Ortega
Nybörjar som jag efter några spel...här är mina tips!!!!

*** JOINA ELLER SKAPA ETT LAG!!! (oftast som nybörjare...blir Teamkill lätthänt.. svårt att komma ihåg vilka är med i ditt lag under spelet )
*** Kolla youtube om Stance and movement!
** För att ha rolig med ditt nya hobby, kolla på Youtube ' airsoft tactics/tactical' + drills också basic hand signals!

prova!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 16 aug 2012, 17:09 
Offline

Blev medlem: 16 aug 2012, 05:19
Inlägg: 6
Förnamn: Joakim
Efternamn: Ravantti
Hejsan alla!

Jag heter Joakim och är 21 år. jag hittade detta intresset för airsoft spel för ca ett år sedan, men har nu äntligen hittat ett bra ställe i gbg att spela.

jag och min flickvän är väldigt intresserad utav att börja med detta, och då undrar ja om ni har några tips för mig som vill köpa en egen bössa men vill inte spendera så mycket pengar när de gäller första vapen. samma sak med min flickvän!

PS. jag funderar på en sniper t ex urban sniper, skulle den kunna vara något?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 16 aug 2012, 20:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2010, 20:10
Inlägg: 1401
Ort: Göteborg
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Hej, Joakim!

Det där med att fatta ett beslut om förstabössa är inte helt lätt. Det finns ju en rätt bred flora av olika bössor att välja bland. Men om du vill komma undan så billigt som möjligt så kan du hitta bössor från ungefär 1 500:- om du inte nödvändigtvis skall ha en bössa helt i metall.

Både G36- och AUG-familjen är två exempel på väldigt priseffektiva plattformar.

Vapenbutiken har en rea just nu vilket kan komma väl till pass, även om sortimentet som ett resultat snabbt sinar ut.

Några exempel:
Jing Gong G36C
Cyma AKS74U, med metallkropp

Röda Stjärnan har även börjat få till ett rätt ordentligt airsoftsortiment. Plus att de har en hel del olika uniformer och utrustning: http://www.rodastjarnan.com/airsoft/automatkarbiner

Rent generellt så brukar en försiktig varning utfärdas mot att satsa på prickskyttebössor som nybörjare, då det ofta krävs en hel del pengar till att få bössorna att prestera ordentligt - inte att nämna att man sätter sig i en roll som också kräver en hel del utav användaren och bössan.

Det är rekommenderat att börja med en vanlig automatbössa och känna därefter vad man vill satsa på. Då kommer man in i spelet ordentligt och får tillfälle att skaffa sig erfarenhet som i framtiden skulle göra övergången till prickskytt än mer framgångsrik.

Men för all del, har du svårt att bestämma dig eller bara vill ha mer kött på benen så är det bara för dig och flickvännen att komma förbi nästa spel och se och känna på folks bössor, om varför inte hyra en bössa och komma med på spelet.

Har du några frågor eller funderingar så får du gärna skicka mig ett PM, jag är online som mest hela tiden.

_________________
Styrelsen 2023
Flickr
Youtube


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 16 aug 2012, 21:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 apr 2012, 12:31
Inlägg: 391
Ort: Mölndal
Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Jag håller med Borka. Undvik sniper till att börja med.
Hyr en bössa under en söndag och var med och kasta plast.

Du flesta om inte alla är mer än villiga att dela med sig av sina erfarenheter inom den rika flora av vapen som finns!

Välkomna!

/Stefan

_________________
ODA 162
18Z
----------------------------------------
Observe everything, admire nothing!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kommer jag igång? [Nybörjare se hit]
InläggPostat: 16 aug 2012, 22:23 
Offline

Blev medlem: 16 aug 2012, 05:19
Inlägg: 6
Förnamn: Joakim
Efternamn: Ravantti
tack för svaren.

Jag kollade lite i min källare och hittade en H&K G36C som ja kom ihåg att ja köpte för ca 2-3 år sedan, men vet inte om den är riktigt bra.
har för mig att den är köpt på teknikmagasinet. skulle den kunna användas, eller är den bara skrot?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010