Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Vi fick ju inte tag på GPS-grejer till spelet hos SKAF, men det känns som ett behov föreningen borde kunna fixa med personlig mobiler.
Har folk testat någon av de appar som finns, som gör att man kan se flera positioner på en gång och kanske också skicka meddelanden? (team GPS installerade jag, men det kostar $1.99 om det ska fungera i bakgrunden när mobilen somnar).
_________________ -Janusz - Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad
kruxet är att vi behöver telefonkort i dem också. Så det skulle vara bra om man hittade en som finns på både iphone och Android, och som folk bara kan köra igång på sina privata.
Ett annat alternativ är att man lär använda karta och kompass. Analoga saker håller längre, får inte slut på batteri eller är lika känsligt för väta och stötar. Av alla storspel jag varit på med fräcka digitaltekniker, så upplever jag att det suveränt i teorin innan spelet, men att det mesta brukar fallera efter +12h i skogen.
Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
1+ på popup. En hyfsad kunskap i navigation samt kommunikation med laget räcker väldigt långt. Sedan skadar det ju inte att någon/några har med handhållna GPS enheter eller telefoner i nödfall .
På storspel är kartläsningen lite av charmen! samt att hitta sina kamrater.
Edit: annars ger jag ett + i kanten till MotionX som rabbit nämnde innan. Oftast finns det ju en i gänget med iphone .
Förnamn: Adam
Efternamn: Muzur
Mmm, karta och kompass är klockrena att använda, en riktigt bra feeling får man
Dessutom kan eventuellt gruppeldaren ha gps för att koordinera anfallen så då behövs inte många. Jag antar att HQ kan då se prickarna på kartan vart alla grupper rör sig och kan styra därefter.
Jag var nog inte tydlig med syftet. Det är inte för att varje spelare ska springa runt i skogen med näsan mot en pekskärm, utan för spelledning att dirigera grupper, hjälpa grupper som kommit på avvägar och kunna skapa ett så spännande spel för alla som möjligt. Då är det bra att faktiskt veta var varje grupp finns, så inte nån står och vaktar en position medan det tänkta motståndet går vilse. Så jag tänkte mig en telefon per grupp, med extra batteripack, en app som funkar och en dator för staben. På flera sådana här system verkar man också kunna skicka meddelanden, vilket är bra för mer komplicerade order.
Självklart skall inte alla ha en pekskärm framför sig (Det ser man tillräckligt av i vardagen... ). Men om man har order att gå till position F7 tex, så kan man ju iallafall ha någon i gruppen som kan hantera en karta eller GPS-enhet(Med handhållen GPS är det ju 100% att man inte kommer fel om handhavaren har någorlunda koll på riktningen). Och ofta har man ju en "ish" uppfattning om hur lång tid man har till målet. Även om ni har koll på båda grupperna via datorn/paddan så kan stackarna i skogen fortfarande komma på villovägar.
När vi varit på större spel och inte haft någon med Iphone (för motionX) så har vi jobbat så med att vi rapporterat in posisiton 1 gång i timmen eller vid eventuell kontakt med fi/kalla på medevac. Samt tid vid eventulla R&R (pauser) så arr inte behöver tänka på oss under tiden medans vi ligger i något snår och käkar/vilar eller sover.
Vet att en arrangör från Uddevalla som har något större spel om året, brukar använda sig av "GPS Puckar" som en i varje grupp har med sig. Som de sedan ser pos på via dator. Tyvärr har jag ingen prisuppgift på detta. Men hör med Webtomten på ASS så kan ni nog få lite information
Hör runt med lite arrangörer Sverige runt och hör vad de kör för lösning på det hela.
Om nån har iPhone så prova att installera teamGPS. Det ska vara gratis för er. Laget heter "VSAFx" med lösenordet "x". Sänd PM så ska jag kolla hur det fungerar.
Förnamn: Camilo
Efternamn: Quiroga
Janosz skrev:
Om nån har iPhone så prova att installera teamGPS. Det ska vara gratis för er. Laget heter "VSAFx" med lösenordet "x". Sänd PM så ska jag kolla hur det fungerar.
Gjort
- testat team talk Kan se Team list med för nuvarande 6 pers
Fick massa fel-meddelanden om att jag inte kunde sända meddelanden.. Startade om appen och kunde skicka ett meddelande till, sen fick jag samma problem. Osäker om du höll kanske på med nåt på din sida som kanske påverkade?
edit: samma för Wiggo men vi kunde skicka till enskilda personer men inte till alla. Låter som att du kanske dödade broadcast Janosz?
edit2: kollade förbrukad data - 13,3 MB på nån timma redan så det är nog fast data-abonnemang som gäller...
Laddar ner BattleTac free-versionen för att testa (funkar på ipad också) - Finns ett specifik Airsoft variant för 22sek som man slipper ads.
Den verkar stödja egen karta plus ingame status som dead/alive/hurt etc..
BattleTac Airsoft är nog ingen dum idé heller. Man kan ha egen symbol beroende på typ av enhet (kul på större sim), namn, vad ikonen representerar (typ storlek: enhet, pluton, armé etc..) samt en massa info om personen inklussive bild om man vill. - t.ex. radio kanal som personen använder!
Man har en inbyggd kompass (i HUD) man kan använda, så man lätt kan ta riktning i kartan.
Man kan ladda egen karta som läses upp till deras server. - t.ex. vår koordinatkarta med terräng + höjd etc..
Sedan kan man lägga POI med en viss varaktighet upp till 3 dar. - då kan arr i förväg lägga upp de eller under spel. - POI kan i sin tur definieras med typ av POI som t.ex. fiende, bas etc..
Finns också chat (dock bara broadcast) med egen text samt även templates för det mest vanliga (Roger etc..)
Jag har kollat in detta under den närmaste timman och det ser lovande ut. Mycket mer användbart än tidigare alternativ. Dessutom är det en iOS/Android/PC-plattform (på PC måste man anv Google Chrome som browser).
Man kan använda olika kartsymboler för vilken aktivitet man gör/förband man är eller vilken storlek så som team/squad/section/platoon osv.
Man kan välja mellan några olika kartor, av vilka dock Google Hybrid känns bäst. Man kan göra egna kartor, men inget jag tittat på än.
In-Game, Wounded, SOS, Dead och Offgame. De kan ju ha olika konsekvenser, men viktigast är att om man lämnar spelmarken o går hem så bör man inte glömma att ställa in Offgame, för annars indikeras man fortfarande som kvar på kartan, ÄVEN om man stängt ned appen.
Man kan ge varandra POI's (points of interest), sätta destinationer för sig själv, beordra förflyttningar och rapporterara sin position till sitt lag och till Organizern. När man anger en destination antingen för sig själv eller en spelare/grupp så får man informationen på skärmen och så dyker det upp en färdriktningpil som visar vägen till destinationen.
Organizer är en funktion man kan ha antingen på PC (gratis) eller på telefon (kostar eftersom man måste köpa betalappen) för att kunna agera spelledare för två sidor samtidigt. Då man kan se båda sidorna samtidigt på samma karta (utan att de kan se varann på kartan såklart). Man kan ge order, POS eller kommunicera till båda sidor separat eller samtidigt. Organizern syns heller inte på kartan för någotdera av lagen eftersom den personen/funktionen är tänkt att vara en spelledarperson. De olika lagen har två olika färger, blå och röd, som fastställs efter att den första kanalen man ställer in och som används av det ena laget blir det blå laget och den andra kanalen för det andra laget blir röd.
Rätt coolt. Janosz, Jag tror att detta är det program du letar efter.
Intressant! Perfa eftersom den funkar till Android med. Jag loggar in och testar lite med.
Har ni märkt något av hur mycket batteri det drar med appen på. Och kan man som med MotionX ställa in att man uppdaterar sin position var 5te eller 10nde minute? Så man slipper ha en livefeed som tar slut på mobildatan under en dag.
EDIT:Såg att det fanns intervall på 5 eller 15 minuter vilket kan vara lagom
Låter min vara på under morgondagen för att se lite hur mycket surf/batteri det drar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori