Jag har velat ha en drönare länge men hittills har de inte kunnat göra allt jag velat så jag har låtit bli. Airdog verkar ändra på det och verkar perfekt för Airsoft. Liknande drönare kommer från andra projekt men Airdog verkar vara den som är kommer vara mest robust generellt.
Airdog och liknande projektet Hexo jobbar båda på att kunna vejja för hinder. Hexo drönaren påstår någon ligger lite före där. Nackdelen med den drönaren är att den kräver smartphone men är också något billigare. Har man en tålig smartphone så kan Hexo vara ett alt. Men den dedikerade kontrollern till Airdog verkar vara mer robust än smartphone styrning.
Man bör kanske vänta tills det finns ett mer avancerat system för att undvika hinder..
Inläggsrubrik: Re: Airdog, helt autonom gopro-drönare särskilt för actionsp
Postat: 26 jun 2014, 07:04
Blev medlem: 07 jun 2014, 15:00 Inlägg: 90 Ort: Rydboholm - Borås
Förnamn: Daniel
Efternamn: Nordh
Jo den där kontrollen verkar vara ett smart drag.
Om man spelar på någon urban bana där de inte har allt för mycket höga hinder så skulle man ju faktiskt kunna ställa den på en höjd så att den inte flyger in i något, skulle ju funka på Bockaby i alla fall i "staden"
Jupp å en ganska dyr sådan, men går man ihop ett par stycken å sponsrar för kittet där man fick 2 stycken så kanske man kan komma undan någon tusenlapp
Inläggsrubrik: Re: Airdog, helt autonom gopro-drönare särskilt för actionsp
Postat: 27 jun 2014, 13:41
Förnamn: Henrik
Efternamn: A
De som tagit fram dessa verkar främst hålla på med vattensporter där få hinder existerar. Men det verkar som de fattat att vi andra vill ha förmåga att undvika hinder så de verkar jobba på det och vi kommer garanterat få se en drönare som kan göra det rätt så snart om inte redan nuvarande revision av drönarna kommer kunna detta. Har vi otur och att det inte räcker med smart mjukvara för att lösa problemet så kanske det krävs mer hårdvara. Kanske behöver den någon slags IR-utrustning (eller vad nu moderna bilar har för "fickparkeringshjälp") om kan upptäcka hinder eller annat sorts teknik.
Om vi inte får det med nuvarande revision av hårdvara så kommer vi garanterat få det med nästa revision. Det dröjer nog max 1-2 år innan vi kan köpa väldigt bra drönare där man kan fokusera på spelet och bara behöver bry sig om att byta batteri och eventuellt SD-kort.
Hoppas att de kan registrera och hålla koll på andra drönare med så att de inte krockar. Detta borde vara ännu enklare att lösa än att se fysiska hinder i terrängen. Det borde räcka med att drönarna automatiskt eller deras ägare kommer överens om vilken höjd (Z) som respektive drönare ska hålla sig till när de kommer för nära varandra. Men man skulle kunna göra ett mer dynamiskt system om man orkar som programmerare gissar jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori