Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 18:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppgradera/modda vapen!
InläggPostat: 18 jul 2013, 21:38 

Förnamn: Jacob
Efternamn: Engert
Hej igen, tänkte skriva ännu en nybörjartråd, denna gång om hur uppgraderingar av vapen går till. Kanske lite dumt att skriva detta med tanke på att jag faktiskt inte äger ett vapen än, men jag tänkte att det är bra att veta sånt här ändå :)

Så då kommer jag till frågorna som jag gärna vill ha svar på, får se hur lång listan blir, börjar väl med basic stuff och blir kanske lite mer avancerade frågor i slutet...

1. Vilka uppgraderingar kan man göra på ett vapen?

2. Vilka delar är bäst att börja med att byta ut om man vill byta så lite som möjligt, utan för mycket krångel?

3. Ska man tänka på tillverkare när man köper delar? Skiljer kvalitén mellan dessa mycket?

4. Vilken uppgradering ger störst/mest märkbar "förändring" (RoF, accuracy, range) på vapnet?

5. Vilka delar behöver bytas i samband med att man byter en annan del?
Ex: man byter fjäder till en M130, och måste då byta motorn för att den ska orka dra den nya fjädern.

6. Vill man ha det bästa av det bästa? Är en 6.01 tight bore bättre än en 6.03? (Antar att svaret är ja, men är det värt prisskillnad etc.?)

7. Om man har maxat sin utgångshastighet genom att byta ut allt förutom fjädern, är det då bättre att köra allt uppgraderat med en svagare fjäder, eller att köra en starkare fjäder i ett ouppgraderat vapen, för att nå samma utgångshastighet? Dvs att båda exemplen i slutändan har samma utgångshastighet, men det ena har en starkare fjäder än den andra.

8. När bör man uppgradera ett vapen? Hur ofta bör man underhålla det?

9. Vilka verktyg behövs vid en uppgradering? Var kan man skaffa bra fett för gearbox och dylikt?

Det var väl allt jag kunde komma på i nuläget, skriver kanske mer senare...

Inläggsrubrik: Re: Uppgradera/modda vapen!
InläggPostat: 18 jul 2013, 22:11 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Kör standard till att börja med, och byta ut delar när dem går sönder (Gearboxen menar jag nu).

Annars är lipo,deans kontakt, hopgummi och precpipa en bra start. Möjligtvis ett bättre hophus. Mosfet kan vara bra för responsen och för batterierna.

En annan grej som är bra som nybörjare, kör på en bössa som chronar 90-100. Så du får 0m säk innan man vant sig vid vilka avstånd man strider på. 100 trim och en bra hop räcker långt!

InläggPostat: 18 jul 2013, 22:41 

Förnamn: Anders
Efternamn: R
Som krille skrev! Delar i boxen kan du låta vara tills det verkligen måste bytas.
Annars löda om till deans kontakt och köra lipo batterier, byta till ett bra hophus/gummi och precpipa är de bästa du kan göra för minst krångel. Utgångshastigheten behöver du verkligen inte oroa dig över om du har bra hop och pipa du kommer riktigt långt ändå! Jag kör fortfarande med 100 trim och om jag ska vara ärlig så har jag absolut inga tankar över att trimma upp den.
Jag kör med en 6.1 tbb i min SCAR och har aldrig någonsin haft problem med att det fastnar kulor eller något annat, det är det jag brukar få höra av andra, att det är mera risk att få pipstopp eller liknande på grund av att pipan är för liten
Märke på delar tycker jag att Dream Army gör riktigt grymma grejer för betydligt mycket lägre pris än andra märken utav samma kvallite.
Hoppas du förstår vad jag menar annars e det bara att fråga vidare Yellow_Flash_Colorz_PDT_06

InläggPostat: 19 jul 2013, 09:24 

Tack för infon!

Grejen är väl att jag vill kunna maxa utgångshastigheten i vapnet genom diverse uppgraderingar av cylinder, pistong och prec-pipa. Då vet man att det inte finns några läckor av luft i vapnet. Om man då lyckats nå upp till 110-115 m/s efter dessa uppgraderingar så kan man byta fjädern till en svagare variant för att få ner hastigheten till 100, vilket också borde ge mindre påfrestningar på vapnet :) Det är så jag tänker iaf.

InläggPostat: 19 jul 2013, 13:48 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Har du läst de andra nybörjartrådarna? eller läst på vapenforumet på airsoftsverige? Om du sätter dig och läser några timmar så fattar du precis vad du ska göra utan att behöva ställa några frågor :) http://airsoftsverige.com/forum/viewfor ... 6199d83a12

InläggPostat: 19 jul 2013, 19:14 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Bargus, du kan vara trevligare än så. ;-)
Hej, välkommen till hobbyn. Kul att du vill uppgradera. Förutom de tips du fått här, finns det många trådar här och på airsoftsverige som tar upp ämnet.
Vi ses i skogen

InläggPostat: 19 jul 2013, 20:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Åh förlåt om jag lät otrevlig, jag tänkte inte så mycket när jag skrev det, var mer menat som ett tips :)

InläggPostat: 20 jul 2013, 23:26 

Jo självklart kan jag läsa trådar lite här och där, men tycker det är trevligt att snacka lite med folk å få mer direkta svar :) Men som sagt, ska söka efter lite relaterade trådar på airsoftsverige.com etc, finns ju bra info på youtube å andra utländska forum också :)

InläggPostat: 23 jul 2013, 18:10 
Användarvisningsbild

Förnamn: Eddie
Efternamn: Johansson
Intressant tråd. Jag köpte en G36CV i våras men kom aldrig igång och börja spela. Nu på utlandssemester så lär jag inte komma igång förrän mitten av augusti.
Men hursomhelst, jag höfta lite i skogen och uppskatta att den gjorde 45-55m med hygglig precision och 0.25g ammo.
Är det normalt avstånd? Jag skulle gärna haft 10-15m till om det är möjligt. Vad bör jag byta isåfall?
Jag antar hop-up gummi och pipa? En längre bör väl göra gott om jag kan gömma den lite snyggt i en ljuddämpare.
Mvh: O'Brian

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme