Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 16:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Riksdagsmotion om orangeflamdämpare
InläggPostat: 12 jan 2013, 00:02 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robert
Efternamn: Kindstrand
Tydligen så har nån Miljöpartist lagt en motion i riksdagen om att det ska bli lag på orange flamdämpare på Soft Air Guns Aka Airsoftvapen. Jag har mejlat nöten och sagt min mening i det hela men jag rekommenderar er alla att göra det samma! Jag bifogar länken till motionen och mejladressen till miljönissen.

http://www.airsoft.nu/nyheter/2013/01/1 ... softvapen/

mats.pertoft@riksdagen.se

Mejla in era synpunkter! Jag glömde min bästa: att om alla airsoftvapen får orange flamdämpare, hur hundrar det kriminella från att färga sina äkta till orange för att få överläge mot polisen??

Mitt mejl:
Hej Mats!

Läste att du lagt en motion i riksdagen om att alla airsoftvapen ska ha orange pipa(flamdämpare) för att vapnen kan misstolkas som äkta när kriminella utför sina våldsdåd.
Jag måste först säga att jag förstår din vinkel på det hela, men tror du ärlig talat att tvinga oss vanliga och ärliga airsoftspelare att köra med orange pipa kommer att minska våldsdåden?
Om en kriminell har lagt upp en plan på att råna t.ex en guldbutik; med tillvägagångssätt, flyktplan och pengatvätt, tror du inte att den personen ifråga är tillräckligt smart för måla toppen på ett airsoftvapen svart istället för orange(?!) då är du så jävla långt bakom flötet att inte änns kustbevakningen kan rädda dig.
Din patetiska motion du lagt lägger tyvärr ytterligare ett löjets skimmer över er rikspolitiker som tror att kriminella är grottmänniskor som inte fattar att det finns färg man kan använda. Allt ni gör är att förstöra för oss ärliga Airsoftare som försöker köra så realistiskt vi kan på våra spel. Din lag kommer med all sannolikhet att gå igenom då ni i riksdagen inte har någon kontakt med fotfolket och oss vanliga hederliga människor.
Din lag kommer dock inte ha någon effekt på dom kriminella som förstör, rånar och blir dödade pga och med attrapper av vanliga vapen. Kriminella vet va 1+1 blir dom är inte dumma bönder från Södertälje.
Som sagt, jag förstår ditt tänk, men du är helt ute och cyklar.

"life finds a way" -våldsdåden kommer inte att minska för att ni bestämmer att man ska ha orange flamdämpare. Det är ju bara naivt och korkat att tro. Prata med Airsoftföreningarna i sverige och sen kom med något konstruktivt!

Det va mitt mejl till honom.

Mejlbomba!!

Inläggsrubrik: Re: Riksdagsmotion om orangeflamdämpare
InläggPostat: 12 jan 2013, 00:42 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Är lite på örat men blev lack som fan och skickade ett mail med, detta är vad jag skrev:

Tjena Mats!

Såg på airsoft.nu att ni politiker har kokat ihop ännu ett galet förslag för att försöka lösa svåra saker.
I detta fall kriminella med vapen. Ja det stämmer att kriminella har använt sig av soft airguns för att råna butiker och så och det är klart att om pipan hade vart orange så hade man ju sett att det var en leksak och inget riktigt vapen. Då hade ju allt löst sig lätt och snabbt.
Problemet är ju att här i verkligheten så har vi något som heter målarfärg. Den är mycket användbar.
Visste du att med svart målarfärg så kan man måla över en orange pipa? Fantastiskt! Eller hur?!

Skämt åsido.. vad tror du denna lag skulle göra? Stoppa våld eller rån? Knappast...
Meeeen skulle den kanske reta upp varenda airsoftare i hela sverige? absolut! Som du vet så är det 18 år gräns på dessa leksaksvapen, dvs att vi alla har rösträtt, gissa hur många av oss som kommer rösta på er.
Gå inte samma stig som Annie Lööf, erat parti kan fortfarande räddas

Mvh
En laglydig airsoftare

InläggPostat: 12 jan 2013, 00:47 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Suck

InläggPostat: 12 jan 2013, 00:57 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Miljöpartiet och Centern tycks vilja göra karriär på att slösa bort resten av riksdagens tid.

InläggPostat: 12 jan 2013, 05:11 
Användarvisningsbild

Förnamn: H
Efternamn: A
Va inte för dumma mot honom bara, han menar väl och han kan inte hjälpa att han är en "do-gooder". Dessa ska alltid prompt hjälpa till där de behövs minst med saker som de inte har en susning om. Ska man bo i Sverige är dessa omöjliga att undvika så det är bara att vänja sig.

http://www.urbandictionary.com/define.p ... =do-gooder

Do-gooder

"An earnest but often naïve person (typically educated and white) who wants reform through philanthropic or egalitarian means. e.g. wealth redistribution, social justice, welfare, third world immigration, adoption of "disadvantaged" children (usually non-white and from abroad), affirmative action and spending other peoples' money for good causes. See also white guilt. Do-gooders always mean well but may misinterpret opposing preferences to be racist, cold, intolerant or greedy. They genuinely want human development & positive environmental awareness, although the methods are a source of debate."

InläggPostat: 12 jan 2013, 11:28 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Skickade även ett mail och sade mina åsikter.

Lade även till att en rånare skulle kunna måla sitt riktiga vapen med orange flamdämpare.
Om nu polisen skulle möta detta skulle han antagligen ta det lugnare emot "Rånarna med leksaksvapen", rånaren skjuter polisen(erna) och hoppar in i sin minibuss och sticker därifrån. Kanske är långsökt men det skulle likaväl kunna hända.

EDIT: I allt allvarligt prat så får jag passa på att lägga in bilden som går runt på facebook

Bild

InläggPostat: 12 jan 2013, 13:32 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Från Mats Pertofts twitter:
Citera:
@JonathanRL Intressant förslag, tar med mig det. Denna nuvarande motionen kommer att bli avslagen, tar med mig ditt förslag från Norge, tack

InläggPostat: 12 jan 2013, 13:36 

Förnamn: Blä
Efternamn: Blo
Vad föreslår Norge? :s

Sons of Fenrir

InläggPostat: 12 jan 2013, 13:43 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Så här är det i Norge:
Citera:
Norway

The Arms control legislation (Våpenforskrift) requires that one has to be at least 18 years old to buy, but can be used and owned by younger if they are wearing protection and approved by parents. A firearms certificate is not required.

Using an airsoft firearm in while committing a crime receives the same punishment as the one you would receive for using a real weapon. The police are allowed to treat you as if you were carrying a real gun, as many airsoft rifles are difficult to tell from their real counterparts.

One is also required to carry firearms inside a bag, or some other kind of container to conceal the firearm from the public. In addition there are some restrictions on the usage of uniforms in public, airsoft explosives and smoke grenades during gameplay.

InläggPostat: 12 jan 2013, 13:46 

Saxat från wikipedia:
Citera:
Using an airsoft firearm in while committing a crime receives the same punishment as the one you would receive for using a real weapon. The police are allowed to treat you as if you were carrying a real gun, as many airsoft rifles are difficult to tell from their real counterparts.

Antar att detta är vad han syftar på.

InläggPostat: 12 jan 2013, 13:53 

Förnamn: Blä
Efternamn: Blo
Är ju helt vettigt och är som det är i praktiken i Sverige ju :)

Sons of Fenrir

InläggPostat: 12 jan 2013, 13:59 

Googlade lite och nej, brott som utförs med replika är mildare än brott som utförs med skarpladdat vapen.

InläggPostat: 12 jan 2013, 14:02 

Förnamn: B
Efternamn: E
Jag instämmer med era åsikter men tycker inte om tonen. Jag anser att vi förlorar på att gå i affekt och vara otrevliga. Vi bör hålla oss sakliga och korrekta när vi diskutera med politiker eller andra myndigheter. Vore bra om kommunikationen med denna politiker kunde föras av styrelsen för VSAF.

InläggPostat: 12 jan 2013, 14:19 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Jag håller med Björn. Sitter folk och blir upprörda så pass att det kliar i fingrarna så är det ett tecken på att man inte skall skriva vid just det tillfället. Står det mellan att vänta några timmar och samla ihop sig eller att skriva ett dåligt inlägg och vara en dålig diplomat anser jag att det första nämnda är att föredra.

InläggPostat: 12 jan 2013, 14:42 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Kanske bara är en copy paste, men till svar fick jag iallafall.

Citera:
Tack,

Tar med mig dina synpunkter.

med vänliga hälsningar

Trevlig ton och att vara lugn i konversationen är viktigt.
Det verkar även som att många fått respons på ASS och användaren Hammerhead har inlett en diskussion med Mats.

Detta kommer allt ordna sig skall ni se!

InläggPostat: 12 jan 2013, 17:04 
Användarvisningsbild

Förnamn: Olle
Efternamn: H
Verkar inte som om motionen kommer få så där väldigt stort stöd. Airsoftvapnen inte är problemet här. Ledaren i svenskan idag:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sk ... 819364.svd

InläggPostat: 13 jan 2013, 15:16 
Användarvisningsbild

Förnamn: H
Efternamn: A
Ickeaggressionmetoden var det jag var ute efter (när jag pekade på att han tror att han gör nått bra) då den funkar nästan alltid bäst. Bjud med nämnda politiker på spel som han kan utnyttja i PR syfte (kanske bjuda med nån tidning?) och vi slipper dåligt kalibrerade lagar. Positiva transaktioner. "take whole" som Sun Tzu sa.

Airsoft kan lyftas fram som nått miljövänligt. Majoriteten använder eldrivna vapen utan avgaser, miljövänliga kulor. Friluftskänsla och respekt för skog och natur. Miljöpartiet och airsoftspelare kan nog hitta gemensam mark bokstavligt talat.

InläggPostat: 13 jan 2013, 19:13 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Svar från Mats på tidigare skickat mail.
---------------------------------------------
Hej,

Tack för ditt mail och den informationen det innehöll.
Tack särskilt för informationen om resultatet av regleringen i USA, som jag har efterlyst men inte fått tidigare.
Det får mig även att klart omvärdera förslaget.
Anledningen till min enskilda motion är på inget sätt att svartmåla seriösa airsoft-spelare.
Motionen, som är en enskild motion och därmed inte står för hela Miljöpartiet är att jag i höstas uppmärksammades på problematiken med att replikavapen lätt kan förväxlas med riktiga vapen.
Jag fick då även tipset att USA har ett regelverk om att vapenpipan måste vara orange för undvika förväxling och tyckte att det kanske vore något att prova i Sverige.
Nu har jag förstått att t ex Norge har en annan reglering, att rån med replikavapen döms hårdare.
Jag är personligen öppen för olika lösningar men tror att problemet borde uppmärksammas mer.

med vänliga hälsningar

Mats Pertoft
Riksdagsledamot (MP) Stockholms Län
Ledamot i Skatteutskottet och skattepolitisk talesperson
Ersättare i Finansutskottet
Ordförande Miljöpartiet i Stockholmsregionen
---------------------------------------------------

Han är riktigt trevlig och jag har fått hans telefonnummer om det är något mer som vi vill prata med honom om. Det är alltså inte vår sport han vill åt, utan dom som använder replikor vid rån m.m.

Jag tror att han nu letar efter en mer hållbar lösning, vi kanske kan hjälpa honom?

Mvh Ghost

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 14 jan 2013, 01:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Stefan
Efternamn: Karlsson
Fick ett liknande svar på det mailet som jag skickade också.
Han verkar vettig. Och hans förslag är väl inte helt huvudlöst, dock lite ogenomtänkt. Det enda jag retade mig på i hans mail var att han envisades att skriva vapenpipa, trots att jag påpekade att det var en flamdämpare han menade. Men man kan ju inte kunna allting om allting.

Vet inte vad han gör egentligen, men kan han vara en person att ta upp problematiken med gasdrivna vapen med?

/Stefan

Observe everything, admire nothing!

InläggPostat: 16 jan 2013, 11:23 
Användarvisningsbild

Förnamn: Aake
Efternamn: Losman
Kan man inte göra såhär:

Om man nu nödvändigtvis skall råna en bank med Airsoftvapen MÅSTE man måla flamdämparen (varför inte hela vapnet) orange. Dessutom måste man kontinuerligt ropa "Detta är en atrapp" under tiden.
Flyktbilen måste dessutom vara tydlig märkt med skylt "FLYKTBIL" både fram och bak.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme