Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 16:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eluppgradering
InläggPostat: 03 dec 2012, 21:40 

Förnamn: Rasmus
Efternamn: Jonsson
Hej!,

Tänkte uppgradera min AK74(Cyma048) med lite el komponenter för att få högre rof.
Lipo batteri: hört att man måste ha mosfet för att sätta in det, vad gör mosfeten som förhindrar att batteriet brinner upp?
http://shop.ehobbyasia.com/bb-battery/batteries/lithium-batteries/king-arms-7-4v-2500mah-20c-lithium-battery.html

Kondensatorer: 4st 10V, 2200UF
ref http://www.airsoftmechanics.com/home/content/view/16/30/1/3/

Mosfet: IRF3703
ref http://www.airsoftmechanics.com/home/content/view/23/30/1/8/

Har sett att man kan ha två stycken för att "döda" avtryckaren på något viss men att det då skall vara en n och en p Mosfet
Källa: http://www.airsoftforum.com/board/Aeg-Electrical-Guide-t104376.html

T-deans skall ävens köpas in från Rödastjärnan om inte annat rekommenderas :)

Mvh Rasmus

Inläggsrubrik: Re: Eluppgradering
InläggPostat: 03 dec 2012, 22:38 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Att köra Li-Po utan mosfet är inte så himla farligt som vissa kan få det att låta. Den risken du utsätts för genom att använda Li-Po (främst 11.1v) är att "nöta ut" trigger assemblyn med omnejd. Det är den korta versionen, de med ett större intresse för det tekniska får gärna fylla på.

Fördelen med mosfet är i stora drag främst att undvika att du sliter ut trigger assemblyn. Samt beroende på vilken mosfet du skaffar så kan du även få bättre respons, snabbare ROF, etc.

Däremot riskerar du ökad risk för strul med mosfet ute i regn, med en risk för kortslutning av mosfeten. Risken varierar naturligtvis beroende på var mosfeten är placerad i bössan (i kolven eller under topplocket) och hur väl mosfeten är omsluten med lämpligt vattenavvisande material.

Summa summarum: Mosfet är bra, men oroa dig inte för att du behöver ha en mosfet innan du kör Li-Po. Blir det mycket på en gång så ta Li-Po batteriet först, det är ju ändå något av ett krav för att kunna spela ordentligt ute i den plötsliga Göteborgskylan, och släng på en mosfet när det passar.

InläggPostat: 04 dec 2012, 11:27 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
När folk säger att man ska ha mosfet om man ska använda lipo så menar man egentligen att man bör använda mosfetswitch när man använder ett batteri med hög spänning och/eller hög ström. Att gå från 9,6V NiMh till 7,4V LiPo ger inget större upphov till mosfetswitch.

Går du från 8,4V NiMh till 11,1V LiPo däremot (eller 12V NiMh för den delen) så kommer spänningsöverslaget i switch assembly att ge väldigt mycket mer sot, samt att hög spänning ger högre ström, som ihop med spänningsfallet över SA ger stor effektförlust (alltså värme) vilket kan smälta switch assembly.

Många som vill kalla alla typer mosfetswitchar för "en mosfet" kan även mena att en datoriserad switch typ MERF är bra att använda när man använder LiPo därför att datoriserade mosfetswitchar i regel har skydd mot låg spänning på LiPot (som inte får hamna för lågt i spänning). Det har inte analoga switchar däremot (man kan bygga en analog switch med lågspänningsskydd, men då krånglar man till det så mycket att man lika gärna kan bygga den digital).

När man bygger mosfetswitchar med två mosfetar (en N och en P) så är det en switch med aktiv broms, som aktivt bromsar motorn när du släppt avtryckaren. N-mosfeten fungerar som strömbrytare, P-feten kortsluter motorn (vilket gör att den tvärstannar).

Jag har testat det där med en megastor kondensatorbank, märkte inte nån skillnad direkt, du kan få köpa mina om du vill. Gjorde en urkopplingsbar på 10000uF ungefär.

Vill du bygga egen switch rekommenderar jag 3034-fetar, och 4905 som P-fet.

Vi har för tillfället slut på Deans på RSM, väntas få in nya den 12/12.

Det här var den långa versionen :3 Mvh, Skepern

InläggPostat: 05 dec 2012, 14:43 

Förnamn: Rasmus
Efternamn: Jonsson
Tackar för information! Det gjorde det hela mycket klarare för mig!,
Får se om det är värt och bygga en mosfet då jag helst vill ha en cutoff för lipot och köra 11.1V.

Då är det ett relä eller en digital mosfet som gäller, får leta information om båda då jag inte kan något om det, posta gärna om ni har någon matnyttig länk! :)

Mvh Rasmus

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme