Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 16:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: exploderande lipo- vanligt?
InläggPostat: 23 nov 2012, 06:54 
Användarvisningsbild

Förnamn: jonas
Efternamn: partanen
en kompis nyinköpta 7.4 lipo expolderade igår efter 40min-60min laddning och soffan började brinna. soffan e förstörd och lgh e rökskadad.. något speciellt man ska tänka på eller finns det en viss risk? hänt någon annan här? blev i alla fall nojig! gillar min soffa Yellow_Flash_Colorz_PDT_06

Inläggsrubrik: Re: exploderande lipo- vanligt?
InläggPostat: 23 nov 2012, 08:28 

Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Li-Po batterier ska aldrig lämnas på laddning utan uppsyn och heller inte ligga på något som kan fatta eld.
Det är inte vanligt men det händer att de smäller eller börjar brinna.
Inte helt 100% på varför det händer då jag inte är så haj på el, men skulle gissa på kortslutning. Liknande hände ett av mina batterier som kontakten hade råkat sletits av på, sladdarna gick emot varandra och det fräsde som fan och batteriet började svälla som fan, han separera kablarna och slängde det i badkaret snabbt som fan. :P

Tips: lägg batteriet på något som inte kan fatta eld, t.ex en kastrull och ha det laddandes under uppsyn. Känn på batteriet lite då och då och se om det börjar bli varmt. Blir det varmt så dra genast ut kontakten och vänta lite.

InläggPostat: 23 nov 2012, 09:22 
Användarvisningsbild

Jag tror detta är extremt ovanligt om man tar hand om batterierna & aktar sig för att överladda dem. Skulle batteriet punkteras eller börja svälla så är det bara att kassera detta omgående.

För att minimera skador vid eventuell kortslutning eller överladdning så kan jag rekomendera att man införskaffar en brandsäker påse & en laddare av hyffsad kvallitet.

Lipo guard, finns billigt på ebay.
Bild

InläggPostat: 23 nov 2012, 09:25 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
En kompis visste inte hur lipo fungerade, utan försökte ladda via Tamaiya-kontakten. Den brann inte men svällde upp och fick slängas.

Om ni vet att ni inte gjorde något sådant fel är det ganska anmärkningsvärt. Var det första gången batteriet laddades?

Senast redigerad av Janosz 23 nov 2012, 09:32, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 23 nov 2012, 09:31 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Jag gissar på en dålig laddare. För jag antar att din kompis försökte ladda batteriet genom att koppla ihop balanseringskontakten mot laddaren och inte mot batterikontakten, eller?

Att försöka ladda batteriet genom Tamiya/Deans-kontakten är knappast någon succé.

InläggPostat: 23 nov 2012, 09:39 
Användarvisningsbild

Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Observera att mobiltelefoner kör Lipo, och de laddas om och om igen, lämnade över natten, utan större problem. Om det ens var liiiiiten risk att de tog eld vid laddning skulle telbranchen vara stämd till helvetet för länge sen.

Detsamma gäller bärbar DVD-spelare. Förmodligen också bärbara datorer.

InläggPostat: 23 nov 2012, 10:17 
Användarvisningsbild

Förnamn: Michael
Efternamn: Andersson
Litiumbatterier används i princip i allting som är modernt och bärbart.

Om ett li-po fattar eld så är det för att det har hanterats fel(kortslutning, obalanserade celler eller direkt skada till batteriet till exempel).
Li-po:n exploderar inte spontant, om en soffa började brinna så fanns det en anledning.
Ladda med ordentliga laddare, hantera dem varsamt och se till att batterikontakterna är korrekt lödda.

Men det säkra före det osäkra, ladda batterierna i något brandsäkert. ;)

InläggPostat: 23 nov 2012, 10:41 
Användarvisningsbild

Förnamn: jonas
Efternamn: partanen
ja det låter vettigt allt ni säger måste fixa något brandsäkert till mig självxD hur han gjort det vet jag inte vet bara att han var arg.. hörde inte så mkt haha

InläggPostat: 23 nov 2012, 11:03 

Förnamn: M
Efternamn: Andersson
Det är dessa diskussioner som gör mig glad att jag fick tag på ett LiFe batteri, gött att kunna ladda utan att oroa sig ^^

InläggPostat: 23 nov 2012, 15:25 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Jag skulle rekomendera att gå till hobbex och köpa en laddare typ b3 eller e3 eller vad de nu heter med balanseringskontakt för 7.4 och 11.1 + köpa en lipo-påse, påsen mest för att det är gött att ha dem i något när man bär på en massa andra hårda prylar som ev. kan buckla eller punktera batterierna i ryggan, inte så kul. har man en vettig laddare så kan det inte gå fel så länge inte laddaren slutar vara vettig, dvs kortis eller nåt, men det är högst osannolikt om man är försiktig.

InläggPostat: 23 nov 2012, 16:29 
Hej alla på Vsaf.

Jag heter Mattis och som många vet jobbar jag på Röda stjärnan i Göteborg. Det var jag som sålde laddare och batteri till Alexander igår.

Jag vill börja med att säga att jag är extremt ledsen att detta har hänt. Jag vill också berätta hur det gick till och vad vi har gjort för att se till att det inte händer igen.

Jag tog hand om Alexander i butiken igår kväll. Vi kollade på en massa olika vapenmodeller, magasin, västar mm.
När vi kom till laddare så visade jag den laddare jag själv använder: en laddare från SRC. Problemet med SRC är att de tillverkar laddare både för NiMh batterier och Lipo batterier men paketerar dem i identiska kartonger med en stor bild som tydligt visar en LiPo-laddare, men med en klistermarkör som berättar vilken laddare det är. Då jag själv använder SRCs Lipo laddare tog vi en kartong ifrån hyllan och fortsatte titta på annat. Kartongen innehöll då en NiMh laddare.

Batteriet har sedan anslutits i den enda kabel som finns på NiMh laddaren, varpå laddaren visat laddning utan att man kan veta att något är fel. Efter en stund har batteriet exploderat och satt eld på textilier i närheten.

Jag är extremt ledsen att det hänt. Det känns fruktansvärt.

Vi har kontaktat försäkringsbolag för att se till att Alexander får all hjälp vi kan ge för att ersätta skadorna som uppkommit.

I butiken har vi nu märkt upp alla laddare tydligt med en lapp på locket som berättar vilken typ av batteri laddaren är till för. Lipo och NiMh är också skilda från varandra. Detta borde förtydliga både för personal och kund vilken laddare man håller i handen.

Hälsingar från Mattis och personalen på Röda stjärnan

InläggPostat: 23 nov 2012, 21:04 
Användarvisningsbild

Förnamn: Otto
Efternamn: Af Johanneberg
Borka skrev:
Jag gissar på en dålig laddare. För jag antar att din kompis försökte ladda batteriet genom att koppla ihop balanseringskontakten mot laddaren och inte mot batterikontakten, eller?

Att försöka ladda batteriet genom Tamiya/Deans-kontakten är knappast någon succé.

jag laddar alltid genom Tamiya/Deans-kontakten..... orkar aldrig balansera längre... de få gånger jag gör det så är dom alltid balanserade..... detta beror på att jag aldrig använder batteriet tills det är tomt utan laddar alltid långt innan :)

InläggPostat: 24 nov 2012, 14:07 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Jag måste passa på att trots vad som har hänt så är LiPo inte en farlig batteriteknik jämfört med andra. Det som hänt är inte ett spontant missöde, utan berodde helt och hållet på att fel laddare användes, en laddare som försökte tolka lipobatteriet och tolkade det som ett mycket stort NiMh med tanke den låga resistansen, och bara pytsade på mängder med ström och batteriet tog eld.

Om man laddar andra batterityper på fel sätt kommer det att bli lika farligt, och grejen med NiMh är dessutom att de exploderar och skvätter batterisyra om sig. Om man vill vara på säkra sidan är Li-Mn betydligt mindre aggressivt än LiPo om något går snett, men hanterar man ett LiPo på rätt sätt är det ingen fara.

För att vara 100% säker på att en olycka inte leder till brand som det gjort den här gången kan man med fördel ladda batteriet i en gjutjärnsgryta. Lipopåsar skyddar till viss del, men inte under transport eftersom de är mjuka. Bäst är att ha batteriet i vapnet under transport, och i grytan där hemma.

Angående att ladda lipo utan att balansera dem:
Tänk på att om du laddar en cell över 4,2V, även om det bar är lite grann (4.25V exempelvis) så tappar du permanent kapacitet i den cellen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme