Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Famas:en skulle jag säga ryker ut ur ekvationen direkt. V1-låda vilket gör att reservdelar och nya kompletta boxar är onödigt svårt, om ens alls möjligt, att köpa. Jag har hört folk snacka om att V1-lådan har hög förväntad livslängd - men det är ju ingen tröst om man inte kan åtgärda ett fel när det väl dyker upp. En Famas är inte helt omöjlig att använda, men som första bössan ligger man taskigt till om den pajar.
Alternativ på bullpup-vapen vore ju valfri Jing Gong AUG eller med viss reservation för den milt illa designade L85:an.
AUG:en har V3-låda, är strålande billig och finns i flera olika utföranden. Lite underlig tvådelad avtryckardesign som ett resultat av bullpup-designen, vilket kan göra den lite trixig att meka med från och till. Kör AUG-magasin, finns för billig peng från MAG.
L85:an har jag inte lika mycket erfarenhet med men det är en dyrare bössa, egen gearboxdesign, illa placerad eldväljare. Men den kör vanliga M4-magasin som tröst.
FAMAS har sina egna mag, men kulmatningen sitter på samma ställe och storleken verkar vara densamma så det är inte omöjligt att M4-mag passar. Men kanske dumt att chansa. Verkar vara samma bössa med laddare och batteri till båda. (förutom att tactical store fått för sig att skriva 1.3J men har samma utgångshastighet).
Förnamn: Wiggo
Efternamn: Wiggo
Jag har ägt AUGar tillverkade av TM, JG och CA. De jag har kvar är alla av märket JG.
TM är helt ok och fungerar bra ur out of the box, men kolven på mina 2 vart av den knarrigare varianten, typ tunn ABS. Likaså fick jag skaffa hela nya gearboxar när jag skulle uppgradera dem.
JG är en mera eller mindre rippad konstruktion av TM, fast med en förstärkt gearbox från början och som dessutom tål lite mera. Kolven kan allt fortfarande vara av ABS, men den känns solidare och stabilare och mina knarrar eller knakar framförallt inte. De känns stabilare med.
CA. Den CA jag ägde kändes rätt stabil och presterade gott ur lådan, men så fort jag skulle modda den eller byta lite delar så stötte jag på patrull då toleranser och mått inte verkade vara samma som på JG o TM. Därför såldes den vidare rätt kvickt. Dock så är kolven tillverkad i kompositmaterial på licens av Mannlicher med trademarks o allt på om man gillar sånt.
ASG har jag ingen som helst uppfattning om alls skall jag medge, av anledning att jag inte känt behovet att prova med mina JG.
Mest av allt skulle jag vilja ha en AUG som tillverkats med autentiska mått i alla de autentiska material som förlagan är tillverkad av, ex stål o kompositmaterial, men tja, ingen har velat tillverka en sån än! ;o)
Förnamn: Richard
Efternamn: Larsen
Jag kan instämma på det Wiggo säger, äger för nuvarande 3 augar CA/JG/TM varav CA är den enda jag har ägt sedan den var ny de andra två är inköpta begagnade så kan inte uttala mig så mycket om hur just de två är "out of the box". Men den jag är mest nöjd med när det kommer till det yttre är min CA. Den känns stabil, har en sjyst finish och funkar som den borde efter mycket användande. Avtryckaren på CA är även bäst enligt mig då det krävs lite mer kraft för att gå ifrån Singel till Auto, på JG krävs nästan ingen kraft alls och TM ligger lite på ett mellanting (detta kan bero på hur använda de varit innan jag fick dem så kan inte svara helt 100% för dem). En negativ punkt med CA är delarna i Gearboxen den kommer med. De är inte av bästa kvalitén bl.a. sitter det plast bushings vilket säkert funkar bra men känns inte optimalt (även om jag inte bytt mina än efter ca 1.5år ) kuggarna gick efter ett tag för mig men detta var med 120 fjäder. Men allt detta går ju att byta ut mot ex. dream army för en billig peng.
Det är inte jobbigt att modda batteri delen i bössorna för att få plats med ett sjyst lipo batteri. Jag kör för nuvarande med 11.1V 1800mAh Turnigy Nano-Tech. (Modda gör man genom att kapa ca 2/3 av den plattan som håller gearboxen på plats).
Sedan finns det gott om tillbehör till Aug om man vill fortsätta bygga på sitt vapen. Det är ju även en V3 i den som tidigare nämnts och denna är ju inga problem alls att hitta nya delar till. Det enda som är special är Nozzle (fast verkar funka fint med standard ak, jag har det i min JG och den rullar på). Cylinder huvudet finns även den i special aug variant men eftersom ak nozzle funkar ser jag inte varför inte standard cyl huvud inte borde funka, inget jag testat än dock.
Ja de är väll de synpunkter jag kan komma på just nu, hoppas de kan vara till någon nytta iaf
Mvh
_________________ Bobba Happy Lemon I have a big stick!
Och framför allt: har inte Umarex sån där fantastiskt händig snabb-byte av fjäder genom att bara öppna en lucka bak på bössan, och byta fjäder mha en skruvmejsel på 30 sekunder?
Om det stämmer tänker jag att det vore mycket praktiskt på en nybörjarbössa. Enkelt att byta från CQB till Skogsbössa, utan att köpa extra vapen.
Förnamn: Christer
Efternamn: Wendeborn
Det är nog inte så större skillnad på dem med tanke på att växellådan trots allt är en jing gong, så det är samma invändigt. Kanske är någon skillnad utvändigt, stabilare byggnad, bättre material eller något. Ett tips jag kan ge iaf om du ska köpa från cybergun är att kontakta dem och se om du kan få rabatt om du beställer med Li-Po batteri och laddare till, de är mycket flexibla. Jag har personligen lyckats få med gratis batteri och laddare till bössa (Li-Po)
Umarex och Jing Gong (eller GSG KSK-1 som kartongen är märkt med) är samma bössa. Umarex har korrekt märkning, Jing Gong har ingen märkning. Jag har just köpt just denna Jing Gong.
Tomper skrev:
Och framför allt: har inte Umarex sån där fantastiskt händig snabb-byte av fjäder genom att bara öppna en lucka bak på bössan, och byta fjäder mha en skruvmejsel på 30 sekunder?
Inte på den modellen. Umarex har en dyrare modell som möjligen har den finess.
Det enda problemet med G36-serien är dess magasin som är för stora för de flesta västar. Jag provade igenom hela Röda Stjärnans sortiment i här i Göteborg (de börjar få ett riktigt bra sortiment nu) av västar och det är bara ett fåtal som sväljer dessa magasin. Och då har jag redan tagit bort jägarmag-kopplingarna på dem.
Förnamn: Johan
Efternamn: Johansson
jag köpte G36 Umarex som mitt första vapen den funkar riktigt bra har inte haft några problem med den. sen kör jag med m4 mag vilket funkar bra de med. de tråkiga är att man måste dela gearboxen för att byta fjäder. men jag tycker det är ett väldigt bra första vapen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori