Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 20:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Super duper mega torque VS Faster then light speed
InläggPostat: 15 sep 2012, 16:23 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Fundera lite över motorer, är det stor skillnad mellan torque och speedmotorer? Om det är det, när behöver man en torque? Samma fundering gäller väl även kuggar.

Inläggsrubrik: Re: Super duper mega torque VS Faster then light speed
InläggPostat: 16 sep 2012, 11:35 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Det är skillnad på dem ja. Men en torquemotor är inte en långsam motor, till skillnad från torque-kugg som är "långsammare". Det är i 99% av fallen bäst att ha en kombo med torquemotor och standardkuggar. Speedmotorer och speedkugg används till rena ROF-monster under 120 i fjäderstyrka.

Min standardbössa har 130-fjäder, standardkugg och element ultra-torque-motor. Den roffar för mycket redan med den uppsättningen ihop med 11,1V. Mina semisnipers har samma uppsättning fast med 150/160-fjäder, och dem kan jag köra på 7,4V utan problem. Så det finns egentligen ingen situation längre där man måste använda torque-kuggar för att få motorn att orka. Köp en ordentlig kinamotor istället, så orkar den ALLT.

Motorer har överhuvudtaget blivit mycket bättre på senare år, och det fick vi smaka på när vi köpte en Gunfire speed-motor till kompisens MP5K, i vilken det då satt en TM EG1000 (speed). Jag kände direkt att nya speedmotorn var jävligt stark i magneterna för att vara en speed, och när vi stoppade den i MP5Kn blev roffen DUBBELT så hög, utan att överdriva.

I frågan om torque eller speed när det gäller just motorer så är det inte speciellt noga i en vanlig autobössa, jag köper dock bara torque själv mest för att man kan använda dem till allt oavsett fjäder. Är fjädern svag så går det fort, är fjädern stark så går det också fort. Speedmotorer går marginellt fortare med svagare fjädrar, men betydligt långsammare med starka fjädrar.
Nu gäller detta riktiga kinamotorer som Element, Dream Army, SHS, Gunfire och så vidare. Håll dig borta från gamla skitmotorer från TM, CA, osv.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme