Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 18:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Öppen fråga om DBoys vapen
InläggPostat: 13 jul 2012, 02:30 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robert
Efternamn: Kindstrand
Som titeln lyder, detta är en öppen fråga om DBoys. tillverkar dom bra eller dåliga vapen? Jag har själv fått blandade signaler från dom forum jag besökt.
Vad är era erfarenheter av Dboys?

//Robban

Inläggsrubrik: Re: Öppen fråga om DBoys vapen
InläggPostat: 13 jul 2012, 09:59 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Jag har begränsad erfarenhet med DBoys AK-sortiment under Kalash. Intrycket jag fått är att den yttre byggkvaliteten är rätt solid, med grövre textur än t ex Cyma, men med fulare* träfärg och betydligt slöare motorer än Cyma.

Eftersom du frågar efter omdömen för DBoys så faller det med största sannolikhet inom ramen för deras M4-utbud. Jag tänker mig gärna att de använder samma rätt slöa motorer även i sina M4-bössor, men det är bara rent spekulation från min sida.

* = synnerligen subjektivt omdöme

InläggPostat: 13 jul 2012, 10:47 
Användarvisningsbild

Förnamn: Andreas
Efternamn: Lofving
En i laget har en Dboys M4. Avtryckaren gick av på den efter ett par spel...
Skall du köpa en billig M4 verkar de vara att rekomendera, men är du ute efter en ak, Cyma.

InläggPostat: 13 jul 2012, 12:36 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
De har Helt OK AK, men de är för det mesta i potmetal men är mycket billigare än cyma, de nya kalash har jag hört ska vara i stål (inte nya i butik nödvändigtvis, men nya modeller) de har bra gears (xyt) och ska generellt sett gå riktigt bra ur lådan vad jag hört. Deras M4or har jag inte hört så mycket om förutom att det är bättre att köpa en SRC Gen 3, vilka är hyfsat mycket dyrare men generellt sett är SRC Gen 3 riktigt snygga och presterar bra och är gjorda i material som efterliknar orginalens textur riktigt väl.

InläggPostat: 13 jul 2012, 15:59 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robert
Efternamn: Kindstrand
Okaj, då har jag fått lite på fötterna iaf. Tackar så mycket! :D

InläggPostat: 13 jul 2012, 18:10 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Min uppfattning baseras på frostys dboys m4. Jag tycker att externt är det en bra och billig bas om du ska bygga vidare på den. Frostys m4 går som en gud men det är för att allt internt är bytt till en uppgraderad box med en avancerad mosfet med sensorer och mickroswitch brytare vilket gör den så att den liknar en ptw i respons osv... vill du ha en bra bössa med bra extern kropp tycker jag du ska investera i en King arms m4 då den oxå är bra direkt ur lådan internt. den ligger på ca 200 dollar exkl frakt från hongkong vilket gör den till en riktigt prisvärd bössa, men se till att der är den med metallkropp och inte plast!
Du kan få testa min nån söndag...

InläggPostat: 13 jul 2012, 18:27 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Kan tipsa om att importera en g&p. Grymt snygga externt samt bra från låda. Finns en uppsjö med valmöjligheter med olika ras från lådan på tex ehobby.

InläggPostat: 16 jul 2012, 19:42 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Min direkta erfarenhet med dboys är begränsad, jag har mest jobbat med VFC's AK's vilka dboys är direkta kopior av. Jag kan bara tala för AK-sortimentet.

Det jag har noterat är att cyma ofelbart har zinkdelar externt som slits fult och ofta spricker, medan dboys "S"-serie är helt i stål sånär som på ytterpipan på vissa exemplar.

Formmässigt upplever jag att cyma ofta är lite "off", medan dboys är relativt formkorrekta (eftersom de är kopior av VFC, som är hyfsat rätt).

Dock är stålet i dboys något sprött så de tunnare delarna kan knäckas, men de är i varje fall tåligare än zink.

Allmänt tycker jag att dboys AK's är externt ganska likvärdiga VFC, vilket är enastående med tanke på att de kostar 1/3 till 1/4 av priset.

Ett uppenbart undantag till mina observationer om cyma är deras RPK som verkar både väldigt formkorrekt och dessutom helt i stål. Dock har dboys inga konkurrerande rpk.

Min uppfattning kan vara lite gammalmodig ifall det kommit något nytt från cyma eller dboys jag har missat.

InläggPostat: 18 jul 2012, 20:46 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Jag håller med sPunk men vill tillägga att du får mycket för pengarna. Alla bössor går sönder och behöver fixas och trimmas. Det är en mycket bra första bössa, du kommer garanterat att bygga om den. så då spelar det ingen större roll vilket märke det är. Jag började med en AGM, sedan köpte jag tre till AGM till. Efter det köpte jag en Classicarmy (lite bättre kvalitet em samma prestanda) efter det TM, sedan en AGM och där efter en Cyma och efter det PTW.

Jag tror det viktigaste är att börja i rätt ände och prova så att man gillar vår sport innan man lägger en förmögenhet på gear.

Lycka till !!!!

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 18 jul 2012, 21:57 

Förnamn: Linus
Efternamn: Persson
När vi ändå snackar om cyma . Är deras ak47 blowback från ehobbyasia något att investera i ?

Tack för svar !

InläggPostat: 19 jul 2012, 11:38 
Användarvisningsbild

Förnamn: H
Efternamn: A
Vad du än gör köp ej Dboys Scar-L som var en av mina först Aeg. Det är en halvdan kopia av CA Scar som i sig är en en väldigt dålig Scar. Håll dig borta från V2gearbox helt och hållet så är du i stort sätt garanterat en 99% trevlig tid inom hobbyn.

Angående Cyma köp så är ett tips att köpa från Taiwangun.com. Dyrare först på pappret men i slutändan billigt och smidigt. Speciellt nu då euron är svag och de har billig UPS frakt. Jag slapp tullkontakt helt och hållet.

Jag bad också Taiwangun "cherry pick:a" en Cyma RPK som passade in precis under AutoB med lite marginal. Och visst så visar intyget som följde med en medelhastighet på 427fps@0.2 med max på 430@0.2.

Men jag är stort fan av Ehobby med såklart...

InläggPostat: 19 jul 2012, 13:46 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
@limpan: Om du syftar på cyma cm.028 (vilket är den vanligaste med blowback i cymas sortiment) är det en helt OK bössa förutsatt att du köper en i trä/metall, men förvänta dig inte att den håller om du faller på den, den är som alla äldre cyma och Dboys gjord i monkeymetal. Vill man ha en cyma i vettig metall så får man köpa en cyma cm.045 eller nyare, det bästa är la i dagsläget cm.048 (akms/ak74) eller cm.050 (AIMS), sistnämnda finns med blowback. dom lär du hitta på alla större butiker, men skulle nog rekomendera taiwangun då det ligger närmast. om du undrar ang. dessa bössor ska du nog fråga borka, han har typ två(?) cm.028, en cm.050 och en vad jag gissar är en cm045 och spelar ju med dem ständigt, så om någon har koll är det nog han.

InläggPostat: 19 jul 2012, 14:27 

Förnamn: Linus
Efternamn: Persson
tack för info , kollat med honom redan , lutar åt airsoftpro.cz faktiskt !

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme