Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 18:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Behöver nog lite hjälp med att uppgradera v3 bössor.
InläggPostat: 22 maj 2012, 23:30 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tommy
Efternamn: Andersson
Har två stycken Aug nu, en hade jag tänkt Auto B och den andra CQB. Vill gärna att delarna som de ska ha ska klara starkare fjäder än så helst då jag kanske vill göra CQB till Auto B och Auto B till Semi.
Men jag har egentligen ingen aning om vad som är bra.

Så det jag undrar är.
Vilken precpipa är bra för en rimlig peng? (Cirka 600:-, är madbull bra?)
Vad för slags kuggar borde man ha?
Bör jag tänka på motorbyte?
Behövs tappetplate bytas?

Är det här något bra? Skaffa kanske två kit och sedan en 120/130 fjäder?

Har som sagt ingen riktig koll och vill inte bara gå på instinkt, kan bli jäkligt fel då.

Den ena är en TM och den andra en JG, inga inre uppgraderingar vad jag vet.

Inläggsrubrik: Re: Behöver nog lite hjälp med att uppgradera v3 bössor.
InläggPostat: 23 maj 2012, 05:54 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Prometeus precpipa, nytt hårdare gummi

Originalkuggarna håller nog ett tag på jg om du kör kraftigare fjäder.
Annars hightorque kuggar

Hightorque motor, tex elements röda (om jag inte tänker helt fel)

Förstärkt pistong

Mosfet är att rekommenda

Någon mer får gärna komma med synpunkter/fylla på

Edit: bra shimmning, 11v lipo och täta cylinder och hopup.

InläggPostat: 23 maj 2012, 21:04 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Helt enligt min smak, krille! Det rätta är att börja med luftkanalen. Den avgör vad du behöver för mekanik.

Prometheus pipor är kallsmidda vilket ger bästa tänkbara precision, samt är av rostfritt stål vilket minskar risken för krökning eller repning.

Tätare pipor, som 6.03 ger tätare system, vilket kräver mindre fjäder vilket minskar slitaget. Det kräver dock att du drar loppet då och då, ca varannat spel.

Prometheus tillverkar både täta och vida pipor, bara att välja.

Tillägger den billigaste uppgraderingen, ett bra hopgummi! Olika funkar olika i olika bössor beroende på hur hoppen samverkar med gummit och pipans hopfönster. Hårda gummin brukar vara sämre än mjuka i min erfarenhet. Jag kör just nu guarders svarta med bra resultat (även om det är ganska hårt). Du behöver inga hårda gummin förrän du går upp på semisniper.

tappetplaten behöver du aldrig byta förrän den gamla slutar funka. Det kan vara väl värt med en nozzle dock. Jag gillar KM!

Prometheus triple torque drev är ganska svårutslitliga. Jag har aldrig lyckats skapa något sebart slitage på dem och inget har någonsin havererat. Ett bra drev är segt med en tunn ythärdning. Min erfarenhet är att de flesta andra drevtillverkare härdar dreven för djupt så de blir sköra.

JG'n klarar säkert en 130-fjäder, men maruibössan har sektordrev av potmetal som måste bytas.

Motorbyte.. Om du vill ha rappare respons och högre rof. För att gå upp på semisniper kan det vara lämpligt att gradera upp. Guarder torque up är fin och inte för kraftfull. Om du vill ha nytta för 11.1V så måste du ha en mer kraftfull motor än original, annars eldar du för kråkorna. En standardmotor har nytta för runt 8v levererade med tillräckligt mycket ampere. Resten går åt till gnistor, värme och att göra motorkolen till damm.

Nytt hophus kan ge dig mer precision, men ge akt på tillverkningsmetoden. Gjutning ger dålig precision. Fräsning, om den är rätt utförd ger fin precision. Gillar pro-win's ak-hus, men tror dom har aug-hus också. Erfarenheten är att vissa av dessa är citroner dock. En liten fräsmiss och de blir skräp.

Skall du köra 11.1V så är det bra med en dator. En Merf tillåter dig att ha 11.1V-rapp enkelskott men ändå ställbar rof.

Skall du bygga en fullblås-semisniper så är det ett ganska seriöst projekt som kräver att du vet vad du gör för att det skall bli hållbart.

Cylindrar, pistonger, cylinderhuvuden och pistonghuvuden är lyxuppgraderingar. Du vinner litegrann fps, men du får räkna med att du behöver byta allt på en gång. Olika märken är inte helt kompatibla. Som tur är är svaret vad det brukar vara: Prometheus!

Se till att du har solida bussningar för semisniper. Kullager ger dig marginellt mer batterilivslängd i lösningar under 130m/s.

Guarder är väl aldrig jättedåliga, men sällan heller bäst.

InläggPostat: 24 maj 2012, 09:16 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tommy
Efternamn: Andersson
Tackar för alla tips, semisniper blir det nog inte än på väldigt länge, ville mest veta lite vad som krävs så man slipper köpa allt nytt om jag skulle få för mig att testa. Blev element helical high torque drev, börjar med att göra den till auto A så jag lär mig säkerhetsavstånden bättre innan jag går över till auto B.

Får se om det blir en Prometheuspipa, de var ganska dyra tyvärr men om det är bra kvalité så kan det vara värt det.

Ny motor kommer jag nog köpa om ett tag får se vad det blir då.
Men jag tror inte jag behöver byta hopup snart, köpte nyligen ett hopuphus i metall från G&P med nytt gummi så det borde funka ett tag.

Sorry Bargus om du nu läser det, men blev den andra mosfetkretsen jag visade från vapenbutiken. 30% rea på en Merf 2 var för frestande.

Får se hur den blir när alla delar kommer in, bör vara en intressant måndag jag får.

InläggPostat: 24 maj 2012, 14:32 
Användarvisningsbild

Förnamn: Arvid
Efternamn: Berg
Så länge du blir nöjd :3 hoppas du får den att funka som du vill!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme