Inläggsrubrik: Tips på redigeringprogram för GoPro kamera
Postat: 18 apr 2012, 17:57
Förnamn: Linus
Efternamn: Persson
Hallå!
Någon som har något bra tips på vilket program som är bra att redigera filmer i för GoPro kamera? samt även vilken upplösning som är bäst att köra med, för bäst film.
Inläggsrubrik: Re: Tips på redigeringprogram för GoPro kamera
Postat: 18 apr 2012, 18:41
Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Är det "".mov"" filer som på Contouren så fungerar adobe premiere elements. Jag kör med 720p 60fps. Hellre mer fps än upplösning, men jag är bara amatör på detta. Mvh Johan
Postat: 18 apr 2012, 19:23
Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Själv använder jag Premiere CS3 för det lilla jag redigerar. Vilket jag skulle kalla en stadig plattform att redigera på. Med systerprogram som After Effects och dylikt som till min förståelse ska vara väl kompatibla med varandra beroende på vad du vill göra med materialet.
För filmandet på GoPro och Contour så är min erfarenhet den att 1280*720 i 60 bilder i sekunden brukar vara rätt okej att filma och redigera i. Däremot så har kamerorna problem med ljusinsläpp som ett resultat av de små linserna, så man bör inte förvänta sig vare någon strålande detaljrikedom. Jämfört med 1920*1080 i 30 bilder i sekunden så tappar du massor med bildinformation, men den högre bildhastigheten gör att du får med mer material på samma tid, vilket lämpar sig väl för jäktigare rörelser.
Högre bildhastighet är bra, men kom även ihåg att videoklipp alltid skalas ner under uppladdningen på t ex Youtube, så du kommer inte få ut några 60 bilder i sekunden i videoklippet du laddar upp utan det kommer hamna på runt ~24 bilder i sekunden. Så väl på Youtube kommer videoklippen inte alls vara lika härligt fluida, för kännedom.
Postat: 19 apr 2012, 17:26
Materialet du spelar upp på Youtube måste ju spelas upp någonstans ifrån. Hoppar du från att dela ut videoklipp i 24 bilder i sekunden till att hoppa upp till 60 bilder i sekunden, på samma upplösning, så skjuter bandbreddskraven i höjden. Det är inte något som är rimligt idag, speciellt inte när Internet-infrastrukturen i många länder (bland annat USA) inte är så strålande väl utbyggd, fungerande eller ens tillgänglig.
Kapaciteten att rendera videofiler är något som jag antar går betydligt mycket snabbare framåt än utbyggandet av nätet. Så det besvarar kanske inte frågan riktigt varför vi (eller åtminstone inte jag) sett något experiment med videouppladdning i 60 bilder i sekunden på en mer lokal nivå. Det kanske finns problem flaskhalsar i uppspelningsmetoden som används, vare sig det är flash, HTML5 eller vad det nu må vara - det är ett ämne som jag inte är lika bekant med som jag hade önskat.
Men med det sagt är det trots allt väldigt mycket av ett icke-problem. Även om ökade krav från konsumenterna är bra för industrin och den drivande faktorn för utveckling.
Postat: 19 apr 2012, 22:20
Formatet som du filmar i spelar oftast väldigt liten roll med tanke på vilken typ av kamera vi snackar om, på villkor att ditt redigeringsprogram kan hantera filtypen. Så det finns antagligen ingen anledning till att konvertera någonting.
Men om du redigerat en video och vill veta vilket format du ska välja så passar MP4/H.264 bra om du ska ladda upp klippen på t ex Youtube.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori