Sköljmedel Tvätt 1 ml Sköljmedel Disk(maskin) 1 ml Ajax 1 ml Aceton* 1 ml Isopropanol** 13 ml Vatten 4 ml
* Observera att aceton kan lösa upp färg och plast. Jag har testat att köra utan aceton vilket ger samma resultat. Acetonet används för att lösa upp fett, smuts, färg mm. ** Isopropanol = Spolarvätska, T-Röd, K-sprit
Vill påpeka att jag inte är helt hundra på om denna lösning är giftig för ögonen, men de ämnen som kan vara potentiellt skadliga är dem som inte avdunstar dvs Sköljmedel Tvätt och Disk.
Senast redigerad av Jogge 28 aug 2011, 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Hehe yes jag med, men det funkar
Jag har inte märk någon skillnad på glaset(plast) sedan jag testade, dock hade jag nu i efterhand inte använt aceton i medlet.
Det som händer när man häller på det är att all alkohol och aceton avdunstar men jag vet inte om det stannar kvar något som kan göra skada, typ tvättmedel.
Om man luktar på vanligt immedel så kan man känna lukten av alkohol/aceton... Nån expert här inne som kan svara på om följande blandning är skadlig?
Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
Nja de e ju just det att en kemist en gång höll ett litet föredrag för mig om hur flyförjävligt basiskt vanligt maskindiskmedel är och hur lite man skulle behöva för att fucka upp just ögona eller ett par linser.
Det är ju förstås rena rykten då.
Men sen kan de ju vattnas ut eller neutraliseras av de andra ämnena, vad vet jag men det ska man nog räkna på innan man har det i ögona.
_________________ Knowledge is power, hide it well.
Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Djihani skrev:
Nja de e ju just det att en kemist en gång höll ett litet föredrag för mig om hur flyförjävligt basiskt vanligt maskindiskmedel är och hur lite man skulle behöva för att fucka upp just ögona eller ett par linser.
Måste bara varna lite ifall ni ska testa detta. Ni ska INTE använda maskin-diskmedel utan det är sköljmedel för maskindisk exempelvis "SUN".
Maskindiskmedel kan polera ditt glas så att det blir helt repigt, samma sak gäller för Yes.
Vet fortfarande inte om sköljmedel är är skadligt dock
Förväxla inte heller sköljmedel tvätt (kläder), observera att det inte är samma sak som tvättmedel för kläder.
Förnamn: H
Efternamn: A
jag körde Sportswash och avjonat vatten (50/50% mix) på bocken. Applicerade med kompress och torkade av med torr kompress.
antagligen inte alls lika bra som jogges recept men det fungerade betydligt bättre än utan. Detta har kanske mest med att göra att glasen blev otroligt rena efter denna behandlig (inga partiklar för imman att binda till) än att sportswash i sig gav anti-fog effekt.
_________________ “Any group is weaker than a man alone unless they are perfectly trained to work together.” ― Robert A. Heinlein, Starship Troopers
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Hittade en spray på synoptik på kungsgatan. 35 spänn för en liten flaska som nog räcker 10 gånger eller så, om man öser på ordentligt. Det enda jag ångrar är att jag inte fick tummen ur och införskaffade detta redan i somras, för då hade jag sett fler av de som sköt ut mig
_________________ -Janusz - Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori