Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 17:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad är ett VSAF-storspel?
InläggPostat: 18 okt 2011, 21:17 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Frågan i trådens titel har gäckat styrelsen under många år. Tillåt mig ett försök att förklara! Detta är mina personliga åsikter och reflektioner..

När man arrangerar ett söndagsspel så är det enkelt att se fördelarna med att göra det inom VSAF. Framförallt erbjuder föreningen en spelmark med ett mycket bra läge.

Problemet ur VSAF's perspektiv är att vi gärna vill uppmuntra skapandet av en variation i spelutbudet, med fler genomtänkta scenarier, kanske längre spel, nattspel, mer komplicerade uppdrag..

När vi kommer in på detta möter VSAF dock ett problem. Frågan är ifall VSAF kan stödja något annat än ett söndagsspel på ett effektivt sätt! Fördelen med marken som VSAF erbjuder för söndagsspel försvinner för alla de speltyper jag räknade upp ovan. Få av dessa spel skulle kunna utnyttja bergsjön utan att det skulle urarta till de söndagsspel som vi ändå håller (varför är en lång diskurs som jag gärna håller på annan plats).

Problemet blir än värre när man lägger till att som arrangör inom VSAF så har du även vissa skyldigheter, som vi inte kan frånskriva oss. All rekvisita som köps in och allt överskott tillfaller till exempel föreningen. Det blir därför föreningens styrelses uppgift att bestämma om avgiftens storlek och rekvisitainköpen representerar den bästa investeringen av medlemmarnas pengar. Om man verkligen VILL donera rekvisita och överskott till föreningen så måste det ju vara bättre att man gör det efter att spelet klarats av! På så vis slipper arrangören hämmas av att styrelsen måste godkänna allt och styrelsen slipper oroa sig över medansvar.

Summa summarum så skulle ett VSAF-spel innebära ett ansvar för arrangören såväl som styrelse, ett ansvar som ingendera sidan egentligen gynnas av. Detta utan att VSAF egentligen erbjuder något nämnvärt i retur. Jag upplever att VSAF skulle hämma en arrangör i onödan.

Nu är detta emellertid en tråkig situation och sådana är till för att lösas. Givetvis vill styrelsen, så långt lagar och regler tillåter oss, stödja alla initiativ, så har det alltid varit. Tyvärr, tycker jag, så finns det alldeles för lite vi kan göra, som faktiskt motiverar fram nya spelupplägg!

Dags att tänka lite annorlunda!

Utan att för tillfället ta på mig något arrangörsansvarslog det mig att det unika med ett VSAF-spel är att vi kan göra ett spel för oss! Alltså, det normala storspelet går ju ut på att man ringer arr och säger att man är nästan lika fräck som riktiga SF. Arrangören frågar om man har en frän pickis och man säger stolt ja. Sedan kokar arrangören ihop ett antal mer eller mindre obehagliga överraskningar lagom fördelade över 2-3 dagar.

Min tanke är att vi, så att säga, katalogiserar vad för kringrekvisita medlemmarna har och vilka preferenser för spelupplägg medlemmarna har. Ur det skulle en arrangör kunna bygga scenarier där vi får använda vår egen kringrekvisita och spela de uppdrag vi vill spela. Jag exemplifierar:

sPunk gillar ryssgrejer! Han har en massa asfrän kringrekvisita så som luftvärnsrobotar, tält, minor, sabotagemateriel, radiostationer, pansarskott.. Men han inser att det inte är något större idé att släpa med sig sprängutrustning till ett söndagsspel eftersom det är just rysk sprängutrustning, den passar ju till hans utrustning. Ett söndagsspel som går ut på att han skall själv sitta och fnula med sprängdeg tycker han känns lite fånigt. Dessutom skulle ju det spelet bli annorlunda jämfört med ett vanligt söndagsspel bara för honom.

I stället skulle spunk kunna tänka sig att ha ett mission på ett storspel där han skall smyga upp på en bro och kleta fast den på en räls. Dessutom tycker han det vore roligt ifall vakterna fick se hans fina spränggrejer sittande på bron.

Om vi samlar ihop alla sådana önskemål och bakar ihop en sammanhängande historia kring det så tror jag vi skulle kunna klämma ut många fina spel med mycket cool utrustning som hanteras av dem som tycker mest om den. Dessutom kan vi, givet våra önskemål, målmedvetet försöka hitta en mark som passar.

Nu kan det ju vara så att det bara är jag som samlar på mig en massa grejer utanför det man använder på ett söndagsspel? Eller så kanske jag är ensam om att se en massa sköna scenarier som jag skulle vilja utföra?

Frågan är hur vi katalogiserar önskemål och rekvisita i så fall? Jag kan lägga till fält i profilen på forumet, som kan vara synliga eller osynliga för alla utom admin. Skall informationen vara hemlig eller synlig? eller skall rekvisitafältet synas medan uppdragsfältet vara osynligt?

För att inspirera lite så är uppdrag som jag själv skulle vilja genomföra:
* Aptera (inerta) sprängämnen på en bevakad järnvägsbro.
* Göra ett IRA-överfall på en lastbilskolonn; 2 pers i balaclava ut framför och daska var sin brännflaska framför främsta fordonet, resterande i skogen öppnar upp en 4-sek salva sedan drar man sig kvickt ur.
* Upprätthålla riktig basdisciplin, med skjutställningar, mineringar och patrullrundor under hot om överfall. Dock är hotet i normala AS-spel alldeles för stort, nästintill att det bara är en frågan om tid.
* Gå från by till by, ala green berets, och försöka samla stöd hos lokalbefolkningen
* Spela krånglig byäldste som arrangerar ett överfall på föregående green berets så fort de lämnar byn.
* I full jump order, utrustad med radiopejlutrustning försöka ta mig till supplypod'en som har en radiofyr på sig för att skaffa ammunition mm.
* Att själv, med endast minimal utrustning ta mig in på spelområdet, hitta caches med den utrustning jag behöver för att genomföra mitt uppdrag, sedan assasinera ett mål och försöka evada ut ur området.

Määh, det blev ju en roman.. Igen.. Är jag ute och vimsar?

Inläggsrubrik: Re: Vad är ett VSAF-storspel?
InläggPostat: 18 okt 2011, 22:34 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
..Och, givetvis, när vi vet vad vi vill göra så bjuder vi in folk från hela sverige som får fylla ut!

InläggPostat: 19 okt 2011, 07:28 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Lysande sPunk!

Jag skulle gärna också vilja köra mer uppdrag och scenarion. Jag har inte vart på nått storspel mer än endagsgrejer i Bockaby, så jag vet inte hur det brukar funka normalt.

Idéer på uppdrag:

Varje gång jag åker under Angeredsbron så tänker jag att det vore fräckt att ha ett spel där man försöker anfalla över en bro. Aptera bomb på en järnvägsbro låter tufft. (och nej, jag menar inte att vi skall spela på Angeredsbron)

Nedskjuten helikopter har ett par besättningsmän som är skadade. De tvingas spela med spjälkade ben/arm eller ögonpatch eller diverse handikapp. De skall undvika att bli fångade. Ett lag försöker hitta och fånga dem, ett mindre lag försöker hitta dem först och ta dem till säkerhet.

Matrix-fest. Blir man inte lite trött på alla camokläder? Ena laget spelar Agenter i mörk kostym, andra som Resistance i valfri Goth/Synth/Läder/Coolness-outfits. Alla vapen är tillåtna men man får bara skjuta singlefire (för att få lite mer variation, och låta folk använda sina apcoola hagelgevär, desert eagles, osv). Arrangör fixar enklare form av scenario, med lite telefoner som skall letas upp, virus som skall laddas in, osv.

Zombie-fest. Blir lite mer skojfriskt och med en gnutta skådespeleri. Scenario med folk som spelar militär, överlevande jägare, nån polis, vetenskapsmän, vanliga familjer, bikers, etc. som försöker överleva mot horder av zombies. När man blir "biten" måste man dra på sig en zombie-målad balaclava och så får man jaga folk.

InläggPostat: 22 okt 2011, 21:04 

Förnamn: B
Efternamn: E
Instämmer med spunk. Jag tycker att vi borde anorda mer intressanta spel med intressanta uppdrag dels på söndagar men även som storspel.

För min egen del så begränsas jag i bristen av mark. Vi var nära i våras att arra ett SF-spel på sisjöns skjutfält, men blev i sista sekund nekad marken. Marken avgör ofta vilken typ av spel man kan arra, och äggar mina fantasier och ideér kring spel. Utan marken har jag inget att knyta upp mina ideér på.

Jag vill själv utföra realistiska uppdrag på realistiska sätt. Uppdraget i sig är viktigt, men även reglerna runtomkring. På bullit for the bastards hade vi ett hyfsat realistiskt skadesystem som gjorde det mycket besvärligt att ta förluster, ammo var begränsat samtidigit som konflikten och uppdragen var realistiska och motiverande.

Att utföra dessa uppdrag med målet att inte ta några förluster är bland det roligaste jag gjort inom airsoft.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme