Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 14:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Medlemsavgift.
InläggPostat: 19 jan 2011, 10:37 

Tänkte fråga hur tankegångarna går med att ha en hög medlemsavgift, hur tänkte årsmötet?

Hur påverkar det syftet för VSAF som förening?

Vi kan ju snabbt slå alla ekonomiska tankar åt sidorna, då det bevisligen ger en bättre ekonomi med en lägre avgift, så varför tycker årsmötet att det är dåligt med många medlemmar?

Nu när den höjt så blir iallafall jag tveksam till att gå med, då jag inte ser att det gynnar mig som privatperson så mycket längre.

Inläggsrubrik: Re: Medlemsavgift.
InläggPostat: 19 jan 2011, 14:47 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Hög medlemsavgift ???
Tycker den fortfarande är väldigt låg.

InläggPostat: 19 jan 2011, 15:16 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Finns det lite mer info för oss som inte kunde närvara på årsmötet?

InläggPostat: 19 jan 2011, 16:40 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Tornquist
Ja hade varit intressant att veta hur mycket medlemsavgiften har kommit upp i nu. Samt varför.
Mvh Johan

www.virus-airsoft.org/

InläggPostat: 19 jan 2011, 16:46 

Nicke, sluta vara ett troll. Det spelar verkligen ingen som helst roll vad du tycker är mycket eller litet i sammanhanget. Men vill du ha en lite elitistisk klubb för inbördes beundran så får du gärna skapa upp en ny förening som tar hur mycket i avgift som helst, jag ser inte att det finns något syfte med att ha det i VSAF. Varför försvåra medlemskap, förklara gärna den positiva utkomsten av det?

För två år sedan sänktes medlemsavgiften från 200kr till 100kr, trots protester från bland annat Nicke. På årsmötet i år togs beslutet att höjja den igen till 200kr, och jag undrar vad anledningen är.

Jag ser det för högst otroligt att den skulle vara ekonomisk, då det mig veterligen har lett till mångt fler medlemmar att ha en lägre avgift de två föregående åren, och varje extra medlem som är bidragsberättigad ger mer klirr i kassan.

Så då är frågan om syftet är att försvåra för medlemskap? I dagsläget ger varje medlem, förutom klirr i kassan även fler röster i både val till ombud till Sveroks Riksmöte, och fler röster på Sverok Västs eget årsmöte (som för övrigt är ganska snart, och jag hoppas någon från VSAF idkas närvara i år). Som jag ser det ger en högre medlemsavgift en högre tröskel att gå med, vilket är dåligt för värvandet av nya föreningsaktiva, och är även en motarbetning av det syfte jag trodde VSAF hade som en organisation som skall stötta och utveckla airsoft i västergötland, det gör man inte med färre medlemmar, det gör man med fler.

Och för att ytterliggare kontra den ekonomiska frågan som bla Nicke tror löses med hög medlemsavgift, så förlorar VSAF årligen 15-25 000 på att inte rapportera träffar, och få del av Sveroks träffbidrag, detta är mångt mycket mer än vad en medlemsavgifter någonsin drar in.

Kan deltagande på årsmötet som vill ha hög medlemsavgift sälja in idén till mig? Och varför skall jag betala dubbelt så mycket i år som förra året, vad får jag ut av det som är värt dubbelt så mycket?

(och för ren information, jag var inte medlem under 2010, men satt i styrelsen under 2009, och har varit föreningsaktiv inom airsoft, primärt i föreningen MilSim, sedan 2002, och i Sverok sedan 1995. Jag spelar dessutom hyffsat ofta, även om det blir få söndags-spel)

InläggPostat: 19 jan 2011, 17:52 

Förnamn: Edwin
Efternamn: Lindgren
Under gårdagens årsmöte argumenterade jag starkt emot att höja medlemsavgiften, tyvärr glömde jag att reservera mig emot beslutet.
De argument jag möttes av var bland annat:
* Förbättra kassaflödet för att lättare klara av större inköp
* Förbättra möjligheten till inköp av rekvisita, för att höja kvaliteten på spelen
* Att skillnaden mellan 100 och 200 knappt är märkbar på ett helår.

InläggPostat: 19 jan 2011, 18:03 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Det är jag som har tagit upp att vi borde ha en högre medlemavgift.

Först och främst så bygger ju hela våran ekonomi på att vi arrangerar spel och att medlemmar och övriga kommer på dessa evenemang.

År 2010 har vi haft väldigt lite spel jämfört med tidigare år.
Samt att vi har haft lite folk på nästan alla spel som har arrangerats under årets gång.

Vi tror att orsaken till detta är att:

1. Många storspel har lockat många spelar och dem har valt att åka på dem istället.

2. Att gamla medlemmar har bland annat har tröttnat på bergsjönmarken.

3. Vi har haft svårt att hålla kvar nya spelare. Detta tror vi beror på att inte så många nya lag har tillkommit under årets gång.

4. Vi måste få mer medlemmar som arrangerar spel.
Skulle tex. Spunk bli sjuk så går föreningen i princip under.

Och nu under 2011 kommer vi i som förening sattsa på framförallt medlemmarna.
Vi vill att våra medlemmar skall ha tillgång till fler alternativa spelmarker samt till våran föreningslokal för eventuella aktiviteter som mek, film och bara träffas med laget eller andra människor.

Och i dagsläget så har vi ekonomi för att precis driva en mark och det är bergsjön. Vill vi ha flera marker så måste främst arrangerar fler spela och locka mer nya spelare.

En höjning av medlemavgiften tycker iaf jag är att det är säkrare för våran ekonomi nu när vi vill skaffa oss fler spelmarker. Samt även mer rekvisita som alla får ta del av när man håller spel inom VSAF.

Markförslag är varmt välkomna.

Det är ett betslut som styrelse & medlemmar som var delaktiga på årsmöte som röstade fram att vi skulle höja medlemsavgiften.

Min personliga åsikt: 200kr, det är fyra öl på krogen. Det är ingenting.
Som en relativt-aktiv medlem spara du över 1000 kr om du är ute över 17 gånger på ett år, samt att betalar du årsavgift (800kr) och arrangerar 3 spel så får du ju tillbaka dina 800kr och sedan betalar du ju bara för din ammo resten av året.

// Per Andreasson

LONE WOLF

InläggPostat: 19 jan 2011, 18:07 

Men det är ju huvudlöst. Var bevisas korrelationen mellan högre medlemsavgift och större kassaflöde? Och om nu ekonom är stötestenen, varför görs det inte genom exempelvis träffbidragen? Som jag skrev här ovan, enbart träffbidragen hade gett 15-20 papp, enkelt, per år, det är lika med 100 medlemmar som betalar 200kr, eller 200 medlemmar som betalar 100kr, dvs en piss i mississippi. Medlemsavgiften skall inte vara en bärande del av ekonomin i en förening, det är föreningens aktiviteter som bör stå för den inkomsten.

Hur ser det ut med bidragsberättigade medlemmar 2008 kontra 2009? Hur mycket "förlorade" VSAF på att sänka medlemsavgiften?

Det går alldeles utmärkt att dra in pengar på andra sätt, något jag försökt föra fram under gågna året. Styrelsen kan ta kontakt med mig för lite räkneexempel.

InläggPostat: 19 jan 2011, 18:12 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Förstår inte varför det skulle bli en elit klubb pga vilken avgiften skulle vara.
Det blir inte ett dugg svårare att bli medlem om avgiften är 200, 300 eller 400kr.
Min syn är inte att vi nödvändigtvis måste vara så många medlemmar som möjligt, utan att ha medlemmar som engarerar sig i föreningen.

Budgetten som gjordes går plus 3000 kr i år.
Byggt på en höjd avgift.
Det är inte mycket pengar, räcker med några få extra utgifter för att den skall spricka.
Frågan har varit om vi har råd att ha kvar föreningslokalen.
Antingen drar vi in mer pengar eller kanske gör oss av med lokalen.
Att arrendera en mark till känns uteslutet om vi inte har mer klirr i kassan.

Medlemsavgiften är ettav flera sätt som höjs för att dra in mer klirr i kassan.
Spelavgiften kommer att höjas något men även priset för kulorna.

Sedan jobbar vi mycket med att det skall komma mer spelare på våra spel.
Detta är det som drar in mest i slutändan.

Att söka förenings bidrag är något vi borde göra.
Mycket pengar att dra in där.

Om vi höjer lite här o lite där så kanske vi har råd att ha kvar det vi har i föreningen idag samt kanske att vidare utvekla oss, mer mark, skaffa cool rekvesita mm mm.

Varför man bör vara med i föreningen - Solidaritet.
Förutom alla andra fördelar det ger varje medlem.
http://www.vsaf.se/index.php?p=5

Det var medlemmarnas vilja att det skulle höjas.
Med en klar majoritet.

Mötes protokollet kommer upp inom kort...

InläggPostat: 19 jan 2011, 18:35 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
hiro skrev:
Nicke, sluta vara ett troll. Det spelar verkligen ingen som helst roll vad du tycker är mycket eller litet i sammanhanget. Men vill du ha en lite elitistisk klubb för inbördes beundran så får du gärna skapa upp en ny förening som tar hur mycket i avgift som helst, jag ser inte att det finns något syfte med att ha det i VSAF. Varför försvåra medlemskap, förklara gärna den positiva utkomsten av det?

För två år sedan sänktes medlemsavgiften från 200kr till 100kr, trots protester från bland annat Nicke. På årsmötet i år togs beslutet att höjja den igen till 200kr, och jag undrar vad anledningen är.

Jag ser det för högst otroligt att den skulle vara ekonomisk, då det mig veterligen har lett till mångt fler medlemmar att ha en lägre avgift de två föregående åren, och varje extra medlem som är bidragsberättigad ger mer klirr i kassan.

Så då är frågan om syftet är att försvåra för medlemskap? I dagsläget ger varje medlem, förutom klirr i kassan även fler röster i både val till ombud till Sveroks Riksmöte, och fler röster på Sverok Västs eget årsmöte (som för övrigt är ganska snart, och jag hoppas någon från VSAF idkas närvara i år). Som jag ser det ger en högre medlemsavgift en högre tröskel att gå med, vilket är dåligt för värvandet av nya föreningsaktiva, och är även en motarbetning av det syfte jag trodde VSAF hade som en organisation som skall stötta och utveckla airsoft i västergötland, det gör man inte med färre medlemmar, det gör man med fler.

Och för att ytterliggare kontra den ekonomiska frågan som bla Nicke tror löses med hög medlemsavgift, så förlorar VSAF årligen 15-25 000 på att inte rapportera träffar, och få del av Sveroks träffbidrag, detta är mångt mycket mer än vad en medlemsavgifter någonsin drar in.

Kan deltagande på årsmötet som vill ha hög medlemsavgift sälja in idén till mig? Och varför skall jag betala dubbelt så mycket i år som förra året, vad får jag ut av det som är värt dubbelt så mycket?

(och för ren information, jag var inte medlem under 2010, men satt i styrelsen under 2009, och har varit föreningsaktiv inom airsoft, primärt i föreningen MilSim, sedan 2002, och i Sverok sedan 1995. Jag spelar dessutom hyffsat ofta, även om det blir få söndags-spel)

Att blåsa bort Nickes åsikt som någonting orelevant i sammanhanget tycker jag inte riktigt befogat då medlemsavgiften tidigare varit obefintlig och betalat för sig själv efter egentligen två kulköp. Men jag förstår att det finns mycket åsikter och känslor gällande medlemsavgiften då det finns många vinklar på det, vilket jag ju känna på igår på mötet då det var ett hett ämne som också lades mycket tid på.

Å ena sidan vill man ju försöka ha en något högre medlemsavgift än tidigare för att generera mer pengar per nyregistrerad medlem men å andra sidan vill man hålla trösklarna så låga som möjligt för att få in fler nya medlemmar.

Min åsikt är att med en för låg medlemsavgift så blir det lätt att medlemsstatusen används som ett rabattkort som betalar sig själv nästan direkt. Det är ju naturligtvis bra för föreningen utifrån att få upp antalet medlemmar. Men det som är viktigare än medlemmar är ju trots allt aktiva medlemmar. Det krävs ju inte många aktiva medlemmar på spel för att överskugga Sveroks bidrag. Efter två deltagna spel och kulköp har man tidigare fått tillbaka pengarna. Höjer man avgiften, som nu gjorts, så krävs åtminstone fyra deltagna spel och kulköp på ett helt år innan man får tillbaka pengarna - vilket fortfarande är svindlande fördelaktigt.

Men återigen, jag förstår de vinklar som finns. Föreningen drar ju in de riktiga pengarna på spel, inte på medlemsavgiften, så det finns ju anledning till att vara kritisk och ifrågasätta beslutet. Samtidigt känner jag att höjningen är på sin plats för att balansera antalet förmåner samt att ge en liten extra säkerhet i årets budget - speciellt om frågetecknen runt föreningslokalen rätas ut.

Rent procentuellt är det en stor ökning. Men tvåhundra är fortfarande småpengar med tanke på hur mycket man sparar genom ett ens bara ganska aktivt år. Själv är jag ju en ny medlem och är absolut redo att rösta på ändringar igen för nästa år - men från mitt perspektiv ligger tröskeln för airsoft och föreningen inte i det ekonomiska runt medlemsavgiften.

InläggPostat: 19 jan 2011, 18:42 
Användarvisningsbild

Jag kan klart hålla med Hiro om att vi hade kunnat tjäna en bra slant på träffbidragen. Men tyvärr har ingen av oss i styrelsen tagit på oss detta och inte lagt så stor kraft på det.

Jag skall iaf ta och kolla närmre på detta och jag skulle vara hemskt tacksam om Hiro skulle ge en hjälpande hand.

LONE WOLF

InläggPostat: 19 jan 2011, 18:47 

Ja, det var möjligtvis årsmötes vilja, men jag hävdar att resonemangen kring det är falska. Får du en 3000kr högre budget på bibehållen mängd medlemmar?

1. Det blir en mindre förening med mindre medlemmar, detta kommer inte ge fler medlemmar som aktiverar sig.
2. En mindre förening ger färre bidrag.
3. En mindre förening får mindre att säga till om, vilket rimmar illa med VSAFs syfte att värna airsoften i västra götaland (vem lyssnar man mer på, en förening med 50 medlemmar, eller en med 200?).
4. Det är hånfullt att säga att 200kr inte är mycket, när det bevisligen för många är mer än 4 öl på krogen. Specifikt de yngre medlemmarna drabbas, de som går på studiemedel etc. Det är även dem som drar in medlemsbidrag till föreningen. 2010 var det bidraget 75kr med medlem upp till 25 år. Gissa vilka medlemmar som vi kommer tappa?
5. Ni behöver fler spelare på spelen, det gör ni genom att a, höjja medlemsavgiften, b, höjja spelavgiften och c, höjja kulpriset. Förklara den logiken för mig.
6. Att det handlar om ekonomi är lurendrejjeri, eller om du verkligen tror på det bara korkat. Stora träffbidraget ger 40kr/medlem, och kan sökas en gång i månaden, men ett maxtak på 8000kr (dvs 200 deltagare på en träff). Lilla träffbidraget ger 200kr, max två gånger i månaden. Bägge kräver att man är ute en månad, respektive 2 veckor i förväg. Gör matten du, om föreningen står och faller med 3000kr, så förstår jag verkligen inte varför ni inte hystar in träffbidragen, ta pengarna ifrån där de finns.
7. Få med Sverok väst på arrangemang. Varje arr som styrelsen på något sätt engagerar sig i ger deltagardagar till Sverok, detta i sin tur ger mer bidrag till distriktet, som då faktiskt kan ge sökta bidrag till föreningarna. VSAF kommer inte få allmosor av distriktet om ni inte själva presterar.
8. Och som slutkläm angående att det skall betala sig (Borka). Finns det ett egetintresse av att ha en hög tröskel för medlemskap, även för medlemmar som inte aktiverar sig nämvärt? Personligen skulle jag säga ja, om det vore en liten källarförening, som inte gärna vill ha in vem som helst, och nej, i det här fallet, när man med många medlemmar faktiskt får mer att säga till om, även om medlemmarna i sig inte är jätteaktiva inom föreningen. Det är ju fine and dandy om föreningen håller kvar samma mängd medlemmar på höjt avgift, men min erfarenhet lutar åt att det inte är så. Och halverat antal medlemmar ger mer efterverkningar än halverad inkomst.

Jag vill inte stå på nästa årsmöte och se att VSAF har halverat antal medlemmar, det kanske ger samma i inkomst på medlemsavgift, men förlorar på varje bidragsberättigad medlem, och i föreningens styrka som språkrör för hobbyn i Västra Götaland.

(och ursäktar om jag låter skarp, inte min mening, men det är ett ämne som ligger mig nära)

InläggPostat: 19 jan 2011, 22:04 
Användarvisningsbild

Lägger in lita fakta från tidigare år, bara så ni kan se hur det sett ut tidigare.

2008: 200 SEK = 67 medlemmar = 13 400 SEK
2009: 100 SEK = 133 medlemmar = 16 900 SEK (De som medverkade på årsmötet har dock betalt 200 för att få medverka på årsmötet)
2010: 100 SEK = 92 medlemmar = 9 200 SEK

Personligen så tror jag inte att det bara är de 100/200 SEK i avgift som styr antalet medlemmar utan de aktiviteter som föreningen ordnar samt de förmåner medlemskapet ger innehavaren. Självfallet är det dock lättare & billigare att betala 100 SEK än 200 SEK, speciellt om man har det knapert. Nu har dock årsmötet fastställt att avgiften för 2011 skall ligga på 200 SEK/år för att ge vår förening ett större stöd. I stort är det ändå så att alla pengar VSAF (vi) får in är till för att vi som medlemmar skall kunna spela & få så roliga spel som möjligt.

InläggPostat: 19 jan 2011, 22:19 

Förnamn: Jonas
Efternamn: Swedberg
Skulle man inte kunna ha en ordinarie medlemsavgift på 200kr/år och en medlemsavgift för studenter på 100kr/år.

Det där med stora träffar, skulle det även gälla spel?
Ex om man skulle lägga upp ett spel i kalendern en månad innan och det kommer 25 pers så är det 1000kr.

InläggPostat: 19 jan 2011, 22:27 
Användarvisningsbild

pris på :

Spel?

Kulor?

InläggPostat: 19 jan 2011, 22:29 

Jag är ganska haj på träffbidraget, så skulle kunna dra det med styrelsen om det finns intresse. Så slipper vi det i tråden.

Och jo, det får väl bli en ny diskussion om medlemsavgift till nästa årsmöte, med en ordentlig analys.

Det går vad jag vet inte att ha olika medlemsavgifter i en förening.

InläggPostat: 19 jan 2011, 22:33 
Användarvisningsbild

Spelavgift: 50 kr medlem & 60 kr gäst.

Kulor:150 kr medlem & 200 kr gäst.

Det hade varit jätte bra om du kunde göra detta Hiro. Du kan ta det med mig om du känner för det eller vill du ta det med hela styrelsen?

LONE WOLF

InläggPostat: 19 jan 2011, 22:51 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
Bra sagt Jens. Många bra åsikter från övriga.
Det är få som spelar inom VSAF nu för tiden. För bara 2 år sedan vi hadde inga nya spelare. Om jag förstår så är det viktigt med deltagandet. Deltagandet avgörs av bra arragemang. Kanske VSAF borde synnas mer organiserad för att det skall finnas kvalité i spelet. Tycker inte att 200 är mycket om det leder till bättre. Vi kan testa och utvardera. Man skall kanske ge bestämmande röst till de medlemar som är mest aktiva som betalar 40 kr 3ggr i månaden.
Vi är många som har åsikter men få som vill hjällpa och vara aktiva.
Sen Ni som har kompetens (t. ex Hiro) hjälp oss istället. Vi få kolla villka resurser vi har och hur kan vi utnjyta de på besst sätt. Tycker att VSAF är en bra sak som hände till oss, som många i sverige känner till.
Många nya som har kommit har get oss mycket och många gammla som skapade väggen ditt.
mvh Dejan

InläggPostat: 19 jan 2011, 23:21 
Användarvisningsbild

Förnamn: Donald
Efternamn: Skruf
Min förhoppning är att den höjda avgiften leder kanske till bättre rekvisita under spel, hjälper till att finansiera ett storspel etc..

Många/en hel del "?" av oss som spelar har bössor/gear som kostar en bra bit över 10k kr strecket och det borde inte vara orimligt att lägga ut 200 spänn för medlemsavgift(mindre än två biobesök) men det är klart, vissa har sämre ekonomi och det måste man respektera.
Allt i vår omvärld blir hela tiden dyrare, en del av marknadsekonomin, kulor, vapen, gear, lokal, resa till/och tillbaka från spel, markhyra etc. Allt handlar om prioriteringar i det vardagliga livet. Min förhoppning är att den höjda avgiften blir till medlemmarnas fördel i längden.

Vi alla får se till att den avgift på 200 riksdaler går till något positivt som man får tillbaka iform av ökad gemenskap, känsla för spel, engagemang etc.

Vi alla måste sprida airsoftens positiva budskap vidare även om det kostar 200 spänn.

InläggPostat: 19 jan 2011, 23:29 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
100kr avgift för medlemmars första år, 200kr därefter.

+

Alla lovar att dra in minst en nybörjare varje år.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme