Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 19:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Airsoftvapenproducenter, betyg på företag och rekommendation
InläggPostat: 23 okt 2010, 12:59 
Hej!
Tänkte starta en tråd till hjälp för oss noobs som är lagom obevandrade i producenter av airsoftvapen, och även till hjälp för dem som bara har vapen från en firma och sneglar på en annan. Alla åsikter och observationer är av värde och egna kommentarer ex "Producent A gör kvalitetsmässigt bättre bolt-sniperbössor än Producent B" är mycket välkomna. Betygsättning efter pris, realism, kvalitet, tillgång på reservdelar/uppgraderingarär ovärderliga (sjutusen solar, med en smak av vår och äldre herre Yellow_Flash_Colorz_PDT_01 ).
Man kan för visso läsa sig till mycket på nätet men äkta erfarenhet från folk i närheten smäller högre.

Vad jag lyckats komma fram till, genom att läsa mej till och terrorisera folk på forumet här, är detta (Har försökt sammanställa en så objektiv bild som möjligt):

Tokyo marui; något dyra men höga kvalitetskontroller, bra internals och ok externals. Verkar vara den största japanska aktören, riktar sig främst mot inhemska marknaden. Deras olika AK47 AEG:s verkar vara riktigt bra enligt vissa.

Ares; Bra balans mellan pris, kvalitet och kompabilitet. Tror de är kinesiska.

G&P; Får intrycket att de är i stort sett som Ares.

CYMA; Billiga, verkar inte vara bästa kvaliteten överlag men en del guldkorn finns enligt vissa recensenter. Kinesisk.

Magpul; Verkar ligga i samma division som Ares och G&P.

Jag har, som sagt, ganska taskig koll men har tolkat recensioner och generella uppfattningar. :P

Inläggsrubrik: Re: Airsoftvapenproducenter, betyg på företag och rekommendation
InläggPostat: 24 okt 2010, 20:14 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Tjena!

Jag fyller på med mina erfarenheter! Slänger även in lite om uppgraderingar.

Real Sword: externt ofelbara eftersom de är byggda på originalvapenfabriken. Min erfarenhet sträcker sig till dragunoven. Den har en mycket välkonstruerad box men en genomdålig hopup. Kvaliteten på internalsen i boxen är toppen och de är rätt billiga (10 dollar för ett sectorgear om inte säljaren skor sig). Alla interndelar verkar lätt tillgängliga, men uppgradering är väldigt väldigt komplicerat. RS har tillverkat ett aluminiumpistonghuvud och en aluminiumnozzle, men det saknas fortfarande en trovärdig pistong -skall man trimma upp så får man fila en själv.. Hop-huset är väldesignat, men lider av dålig gjutning. Det måste borras ur här och där. Jag har ändå intrycket att RS försöker göra det bästa, men eftersom de bygger helt nya grejer på real steel externals så har de sina barnsjukdomar.

VFC: Erfarenheterna sträcker sig mest till deras tidiga ak74or. De har de snyggaste externalsen för dessa vapen, allt i korrekta material. Realistisk isärtagning, dvs inga fakespakar eller vred. De första bössorna har dessutom korrekta stämplar inklusive realistiska tillverkingsår. Internt är de tidiga dåliga. De överträffas i allt av klonerna. Sköra drev (visserligen stål), dåligt hopup-hus, dåligt hop-gummi, dåliga cylindrar, medelmåttiga pistonger, etc, etc. Jag tror att senare bössor har mycket bättre internals dock.

Kalash: Samma serie bössor som VFC. "All steel"-serien (till skillnad från "all metal") har ungefär samma kommentarer på externals som VFC. Gjutningen är lite sämre, vilket gör att stämplarna blir lite suddiga. "all metal" har gjutdelarna i zink. Internt är dom snäppet bättre än VFC i idealfallet. jag säger i idealfallet eftersom de, som alla kloner, kan lida av dålig kvalitetskontroll. Detta har jag dock mest hört drabba externalsen som då och då dyker upp spruckna, speciellt på "all metal"

Tokyo Marui: De äldre bössorna har väldigt undermåliga externals med dagens mått mätt. Internt är de byggda för den lösning de levereras med (85m/s). Med denna lösning kan dom harva hur länge som helst eftersom kvalitetskontrollen är japansk (en kalash kan du ha tur och dänga i en 140-fjäder och ha den att harva i evigheter, eller så trimmar du ned den till 85 men får ändå haveri eftersom någon har fimpat i din box..). Marui är dock inte designade för att palla hårdare lösningar varför man får uppgradera det mesta för att trimma dem. Eftersom de är först så saknar deras boxar ofta features som andra jobbat in senare. Med tanke på att de flesta ändå vill trimma sina bössor så tycker jag maruis kvalitetskontroll saknar betydelse. Detta gäller dock äldre bössor, de nya har jag begränsat med erfarenheter av, men vad jag förstår är det ståldrev och överdimensionering på samma sätt som övriga tillverkare, vilket bör bädda för hållbara bössor. Marui har dock lång väg att gå när det gäller externals, vilket de inte kommer göra eftersom det är illegalt att sälja i japan.

För att avsluta så väljer jag bara bössa baserat på externalsen. Jag grejar med internalsen tills de fungerar helt enkelt. Jag får lite svårt att andas av att inte veta hur min box ser ut invändigt, vilket är en bra inställning för att få en bra bössa i längden.

Jag väljer bara internals där jag litar på tillverkningsmetoder och toleranser och jag har upptäckt att prometheus väldigt ofta levererar det jag kräver. De har inga tillräckligt trovärdiga nozzlar (Titta efter KM) eller pistonger (Jag kör Deep Fire, men många har strul med dessa). Deep fire är mer kaxiga än seriösa, men ändå hyfsade. PDI gör fina pipor, men de är för dyra. De kan dock måttbeställas, vilket man inte kan med prometheus (som kostar hälften och är bättre!). Jag har därutöver utmärkta erfarenheter av systemas hop-gummin i lösningar <m130.

Man kan uppgradera sina externals med real steel-delar. Detta betraktades i airsoftens begynnelse som särskilt 1337, förmodligen eftersom sådana delar var svåra att komma över för 16-åringar. Idag är real steel -delar oftast billigare än airsoft-dito och de är såklart av utmärkt kvalitet. många är lätta att få tag på online och lagliga att importera. På VFC och Real sword passar realsteel delar oftast rakt uppochner, men ibland krävs en lätt moddning. Tänk bara på att pipa, låda och slutstycke är licenspliktigt tillochmed i filspån-format! Jag har en äldre fullstocks-trä ak-74 där jag tyckte det var nödvändigt att sätta på RS-trä eftersom VFC-träet var råfult. Dessutom uppgraderar man med fördel sina ak74-magasin med RS-yttre eftersom man dels får stålkrokar som håller fast maggen, dels får en autentisk bakelitfinish som inte går att efterhärma. Sedan blir maggen charmigt personliga med diverse stämplar och sådant.

Den sista biten pimpning är att sätta i industriell kvalitet om möjlighet ges. Viton-o-ringar med industriellt o-ringsfett, SKF-kullager, 6.00mm specialrör som pipa, bra smörjningsprodukter etc, etc. Det är upp till vad man får tag på. Mycket industrigrejer är billigt och passar eftersom bössorna är i mycket byggda på standardmått. Vill man att bössan skall lukta gott kan man dessutom köpa en tub vapenfett (cosmoline om du är ryss eller wwii)! Tänk bara på att olika gummi är känsligt för olika oljor.

InläggPostat: 25 okt 2010, 18:22 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Man får aldrig ut något av värde av sånt här tyvärr. Finns alltid nån som hatar ett märke, och nån som älskar det. Alla märken har sina rötobjekt. Att köpa en bössa hänger på lotto, inte att nån tillverkare blandar i rätt mängd dunderpulver i sin metall. Om det vore så, hade det bara funnits en tillverkare : )

InläggPostat: 26 okt 2010, 08:10 
Men du väljer hellre ett lotteri där statistiken att vinna är högre, eller hur?
Jag ska inte gnälla men generellt brukar det väl vara så att originaltillverkare håller högre standard än efterapningar. Självklart har du en poäng med att det kan vara grisen i säcken med alla produkter, men det är därför man kanske köper den väl beprövade BOB Hallonkräm för 17,90:- istället för den nya främlingen Bra Hallonkräm för 9,90:-. BOB har varit i gejmet tillräckligt länge för att göra sig ett etablerat namn och påvisa sin uppenbara kvalitet.

Damn, måste dra, blev sugen på hallonkräm... :-P

InläggPostat: 26 okt 2010, 12:39 
Användarvisningsbild

den enda originaltillverkaren är TM allt annat är efterapningar....och det finns nackdelar och fördelar med alla.

jag kör på kinaclonerna(vilket är en misvisande term då alla görs i "kina" med få undantag) alla gånger...bäst internals för den $ man ger.

Jag väljer tvärtemot spunk :wink: ...väljer alltid insidan i det flesta fall.

InläggPostat: 26 okt 2010, 12:54 
Well, har precis skramlat ihop till ett par balls of steel och lagt en order på WGCsoft på dryga 3000. Blev en G&G m14 med lite annat smått&gott till... väntar nu bara med fasa på shipping costs... Yellow_Flash_Colorz_PDT_13
Läst en del om G&G som verkar positivt, jäjä får la se.
Lotteri som Skepparn skrev Yellow_Flash_Colorz_PDT_07
Jag slänger inte pengar på att gå ut, köpa kläder eller något annat. Min enda lyx i livet är mat tbh. Och mat för 2000 är ganska genomsnittligt.

Återkommer med lite fakta och bildbevis på alla sensuella delar när de kommer! (^^,)

InläggPostat: 26 okt 2010, 19:45 
Användarvisningsbild

Såvida du inte samlar varenda erfarenhet i världen av airsoftköp, och ser till att inte en enda talar bättre om sin produkt än den förtjänar för att priset var högt och han vill bibehålla statusen på prylen, så är det lotteri ;)

Lyssna till folks tekniska analyser av en produkt, och se till faktiska skillnader i material och passform, så ska du se att du får mer ut av airsoftcommunityt. Annars får du sitta i evigheter utan att få några eniga svar. Om någon säger att en produkt är dålig, men inte kan lämna nån teknisk förklaring till varför, är det lika bra att skita i det han säger.

För övrigt väljer jag alltid bössor efter utsidan, för insidan kostar ingenting att byta ut. Men då har jag ju valt att bara köra v3, så jag behöver ju inte oroa mig om insidan ;)

InläggPostat: 26 okt 2010, 21:57 
Går förmodligen, när man tänker efter, att applicera på de flesta produkter här i världen. Tyvärr finns det nog en trend att fler och fler vill ha högre avkastning för färre spenderade dollar som oftast resulterar i förlust av kvalitet. Tyvärr följer nog många svenska företagare i våra dollarstinna västliga grannars fotspår. Men jag ska inte kasta paj på ekonomi och politik. Sorry för OT.

Jo, jag valde nog faktiskt den bössan till viss del efter utseende oxå. OMG i'm becoming a fashion wh*re! Är internals så billiga? v3?
Sorry my noobyness, i blame ze germanz. :-P

InläggPostat: 27 okt 2010, 00:42 
Användarvisningsbild

En komplett gearbox kostar 400-500kr. Lösa gearboxdelar, tja, sök på "Element" på gunnerairsoft.com , INTE dyrt.

V3 är den gearboxtyp som sitter i AK, G36, SIG och nåra till. Vissa delar skiljer dem åt (nozzlar, selector plates, cylinder-ventilation..), men boxarna är av samma skal. V3 är den universiellt ansett bästa box-lösningen: både erfarenheter och tekniska analyser visar på att den har vettigast layout, är mest lättmekad, strular minst och håller bäst.

V2 är den som sitter i Colt-varianter (stoners), och är därmed den vanligaste. Mina egna erfarenheter av den, är att jag var nåt sjukt irriterad när jag skulle in och meka den (gjort det tre gånger tror jag). Sen spricker de oftare, låser sig lättare, och mycket annat.

InläggPostat: 27 okt 2010, 00:50 
Oh! *tackar&bugar&bockar*
Jag är rätt pillig av mej och kommer förmodligen knåpa isär bössan o kolla o sånt förr eller senare. De flesta här verkar meka rejält med sina, antar att det är den nya hobbyn. Yellow_Flash_Colorz_PDT_02

InläggPostat: 30 okt 2010, 13:06 
Någon som har en (Magpul eller A&K) Masada ACR? Eller koll på den generella kvaliteten på A&K och/eller Magpul (som A&K kopierat vapnet av)? De få recensioner som finns ute verkar positiva..

http://www.wgcshop.com/wgc2008/main/content_page.php?search=category&rs=Magpul%20AEGs&catid=6&cat=407

http://www.wgcshop.com/wgc2008/main/content_page.php?search=category&rs=ANK%20AEGs&catid=6&cat=390

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme