Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 04:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 13,2 volt
InläggPostat: 11 aug 2010, 12:02 
Användarvisningsbild

Förnamn: Otto
Efternamn: Af Johanneberg
hej tänkte fråga lite då jag är nybörjare på detta.

fick för mig att börja testa air soft men kunde inte bestämma mig vad jag ville ha så jag beställde lite grejer från hong kong

VSR-10 Spring Cocking Rifle
KS P90 TR Airsoft AEG with RDS & Silencer
Jing Gong MP5 RAS
A.P.S. M4A1 Carbine
och lite skyddsglasögon remar kikarsikten m.m.

Min fråga är om det går att använda ett(har flera stycken) 320gram 13,2v 2,3Ah Lifepo4 som jag använt som start batteri till min roadracinghoj till m4an? då det inte levereras med batteri.... har köp en vapenrem med batterificka och sladdar om det skulle vara för stort.

behöver få tag på ammo, bor i Göteborg Johanneberg.. så jag kan provskjuta/skjuta in... kan man hyra mätare för utgångshastighet?
behöver bössorna trimmas in, byggas om?
jag har som sagt dåligt koll på detta :)

Inläggsrubrik: Re: 13,2 volt
InläggPostat: 11 aug 2010, 13:59 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Jag har dålig koll på exakta modeller och så, men jag har aldrig hört talas om nån som kör mer än 11.1V LiPo i sina bössor. Till och med det kan vara i överkant för vissa.

Låter som ditt startbatteri kan vara lite vanskligt om du vill att bössan skall hålla.

InläggPostat: 12 aug 2010, 04:14 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Jag skulle avråda dig från att använda ett så kraftigt batteri. Risken är mycket stor att du pajar gearboxen i vapnet.

Till en orginalbössa skulle jag rekomendera att du köper ett 9,6v batteri.

http://www.batterimarknad.se Ligger i göteborg och säljer mycket bra grejer.

Annars så finns det ett lite utbud på batterier på hobbex.

När det gäller mäta utgångshastighet så är du varmt välkommen när vi arrangerar våran vanliga söndag spel. Det är bara att komma förbi och tjöta och testa bössan då. Och boll finns oftast till försäljning under söndagspelen. =)

LONE WOLF

InläggPostat: 12 aug 2010, 11:26 
Användarvisningsbild

Det är ingen som har ammo till försälning...... behöver ingen större mängd då jag tänkt skjuta in nya bössorna :D

InläggPostat: 12 aug 2010, 11:33 
Användarvisningsbild

Om du bara behöver lite ammo för att provskjuta med så säljer Hobbex i Nordstan olika varianter:
http://www.hobbex.se/produkter/vapen/airsoft/tillbehor/ammunition/index.html

Föreningen VSAF säljer ekologiskt nedbrytningsbara kulor vid vissa spel, men det kan man inte alltid räkna med. VSAF vill gärna att man spelar med nedbrytningsbara "bio-kulor", så vi inte skräpar ner för mycket på markerna vi hyr.

Annars kan du t.ex. beställa kulor från http://www.airsoftbutiken.se.

Till sist har jag hört rykten om att affären Terräng på Hisingen säljer kulor, vet inte om det stämmer.

Ammunition kommer i olika vikter på kulorna, t.ex. 0.20g eller 0.25g osv. Till dina bössor skulle jag rekommendera att du väljer 0.25g. Lättare kulor går fortare, men är känsligare för vind och har försämrad träffsäkerhet på längre håll.

InläggPostat: 13 aug 2010, 11:14 
Användarvisningsbild

enligt tillverkare "APS recommend user to use 11.1V Li-Po battery" men då jag inte är någon vän av lipo på grund av brandrisk vid laddning...... vilka alternativ finns det? köpte 6000 0,25 kulor på hobex igår... så idag skall det provskjutas så fort jag fått tag i ett lämpligt batteri :)

InläggPostat: 13 aug 2010, 12:31 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
En tråd räcker nog ;)

http://www.airsoftsverige.com/V6/viewtopic.php?f=8&t=113314

Köpte du blasterkulorna på hobbex? De är inte biokulor, bara så du vet.

InläggPostat: 13 aug 2010, 12:38 
Användarvisningsbild

Den vanligaste batteritypen som används i airsoftvapen är NiMh (kanske på väg att bli LiPo nu), och då skulle du väl kunna köra med 9.6V.
Det finns en massa olika storlekar, och varianter på dessa - så det gäller att hitta ett batteri som passar din bössa. En del vapen har t.ex. dolda fack i kolven som bara passar vissa typer att batterier. Andra vapen fäster man en så kallad PEQ (liten låda som låtsas vara laser) längs pipan, och då får man se till att batteriet får plats i den.

För inspiration, kolla http://www.batterimarknad.se/ och klicka på Ni-MH, så ser du en massa olika varianter.

Volt-talet spelar ingen roll för hur hårt/långt bössan skjuter, men kan göra att antal kulor/sekund ökar. Klart batteriet skall orka driva bössan dock, men med 9.6V skall inte det vara nått problem.

Se upp med kontakter också. Vanligvis är airsoftvapen försedda med så kallade Tamiya-kontakter (finns Mini och Stor):
Bild

Ni-MH batterier brukar levereras med Tamiya-kontakter också, men ibland kan man behöva köpa en skarv-sladd mellan "mini" och "stor" för att batteriet och vapnet skall passa ihop.

Seriösa spelar brukar knipsa av alla Tamiya-kontakter och löda på så kallade "Deans-kontakter" istället.
Bild
De leder ström bättre. Det är inget du behöver göra direkt som nybörjare, men håll ögonen öppna för vissa vapen har börjat levereras med sånna kontakter från fabrik.

Slutsats: se till att kontakterna på ditt batteri och vapen passar. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme