Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 14:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ljud inom airsoft (allmänna frågor om ljud)
InläggPostat: 30 mar 2010, 23:02 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tim
Efternamn: Brogren
Läste precis här på forumet om granater som låter mycket och kan orsaka tinnitus. Då krävs såklart hörselskydd men jag undrar vilka hörselskydd som är ok att ha? Tänkte att det kan bli problem att höra vad folk säger om man har skydd på sig. Är det 80DB+ öronproppar som gäller eller? Man kanske alltid bör använda hörselskydd under airsoft för att undvika hörselskador?

Jag undrar också om vilka AEG (också med blowback) som ni tycker låter bäst. Ljudet är ju viktigt. Hoppas att man får posta två frågor i samma tråd, om inte är jag glad för tips på hur jag kan göra det bättre nästa gång!

Inläggsrubrik: Re: Ljud inom airsoft (allmänna frågor om ljud)
InläggPostat: 31 mar 2010, 00:24 

MSA Sordin eller Peltor Comtac är good shit att ha med sig. Problemet är dock störst i CQB (Flera där använder granater ofta och echo från hus murar och liknande).

Själv använder jag ett par vanliga MSA Sordin. Dom har även ett 3.5mm mono plug så man kan få ljuden från sin radio in i dom med lätt fix.

Kan inte uttala mig kring bäst ljud från GBB

InläggPostat: 31 mar 2010, 09:51 
Användarvisningsbild

Tack för svar Dansken!
Ja, då blir det väl att man så snart som möjligt får köpa sig ett på sånna så. Kostar 1900:- om jag inte minns fel :roll: .
Jag tror jag uttryckte mig lite otydligt med ljudet från bössor och just "blowback". Det jag undrade var vilken AEG som enligt er låter bäst och den fick gärna ha blowback. Alltså en AEG med blowback, men det är inget måste att den skall ha blowback, jag har fått för mig att den låter/skrammlar lite mer med det bara. :D

InläggPostat: 31 mar 2010, 11:08 

Förnamn: Edwin
Efternamn: Lindgren
Ljud från AEG:er låter generellt patetiskt dåligt om man eftersöker någon form av likhet till en riktig knall. Alla v2 gearboxar låter "klånk, klånk" och v3 gearboxar mer "floff, floff" då v3 gearboxen är mer sluten. Blowback till AEG:er tillför inget, utan du får bara en liten metallbit som åker fram och tillbaka och ger dig bara en ojämn utgångshastighet.

När det gäller granater inom airsoft, så finns det följande lösningar att välja för att skydda sig mot höga ljudnivåer:
1) Köp MSA Sordin Supreme Pro X 1700kr, riktig RS-kåpor som kommer räcka livet ut, går även att sälja till jägare/skyttar den dagen du slutar med airsoft

2) Köp billiga hörselpluggar som ger dig fullgott skydd mot högt ljud, men det blir svårare att kommunicera med dina medspelare 98% av totala speltiden där det inte kastas granater

3) Håll för öronen, då reglerna säger att man måste ropa "GRANAT" innan man kastar den, så ger dig gott om tid att föra din händer till dina öron och skydda dem. Ger dig fullgott skydd och kostar inget samt att du kan kommunicera med medspelare.

Lycka till

InläggPostat: 31 mar 2010, 13:34 
Användarvisningsbild

Förnamn: Georgi
Efternamn: Stojanovski
Kan dessa öronproppar vara något att ha, 215 kr?

[url]
http://www.terrang.se/ProductInfo?i=SUR ... rogram=SUR[/url]

InläggPostat: 31 mar 2010, 18:25 
Användarvisningsbild

Förnamn: Karl
Efternamn: Kaardal
Detta kanske är lite off topic, men om du letar efter en blowback AEG så skulle jag rekommendera dig att kolla in Tokyo Maruis M4 Sopmod (http://redwolfairsoft.com/redwolf/airso ... MOD_M4.htm) eller Socom (http://redwolfairsoft.com/redwolf/airso ... _Shock.htm). Jag har en men har inte kunnat testa den ännu pga att jag väntar på ett batteri men alla recensioner jag har läst har sagt väldigt positiva saker om den och jag har inte hört något om ojämn utgångshastighet, du kan även kolla in min recension här på forumet om du vill :P men däremot så har jag inte riktigt hört nåt om att det ska vara nån speciell skillnad i ljudet.

InläggPostat: 31 mar 2010, 22:00 
Användarvisningsbild

Jogge skrev:
Kan dessa öronproppar vara något att ha, 215 kr?

[url]
http://www.terrang.se/ProductInfo?i=SUR ... rogram=SUR[/url]

Dessa verkar ju skitbra! kollade en del recensioner och de flesta verkade nöjda. (förutom en kille som inte tyckte att de täckte tillräkligt bra när han körde CQC med riktiga vapen :lol: )

Ok, att ens leta efter ett bra ljud till en AEG kan jag sluta med då känner jag:P bättre att köpa en bössa med bra prestanda i övrigt istället.
Finns det sätt att förbättra sitt ljud på sin bösssa måntro? Funderade på att köpa en STAR FNC :)

InläggPostat: 01 apr 2010, 08:12 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Realistiskt ljud är givetvis lite lurigt att få till men du kan få dem att låta ganska wikked. Jag rekommenderar VFC aks74u. Funkar säkert lika bra med kalash full STEEL ak74su. Den smäller riktigt imponerande eftersom den är helt i plåt och har en kort pipa. Man får ofta kommentarer om den. Den presterar riktigt bra också!

Sedan håller jag dig, satsa på en bössa du trivs med av andra anledningar än ljudet. Prestanda är en faktor, att bössan passar in i laget och passar din spelstil är andra.

Mitt tips är att vill du ha prestanda så satsa på en V3-box eller senare.

InläggPostat: 01 apr 2010, 16:17 
Användarvisningsbild

I will! :D tack för tipsen :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme