Förnamn: Algot
Efternamn: Antonsson
Då var det dags för mig som nyinflyttad Göteborgare att göra mitt första inlägg här då man börjar längta efter att kasta lite plast igen.
Som topic lyder så undrar jag hur jag gör med kulor till min prickskyttebössa, har läst igenom reglerna ett antal gånger och provat att söka på forumet men utan större resultat. Vad är det som gäller?
Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10 Inlägg: 2132 Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Hmm.. det var en ganska generell fråga, men jag skall försöka..
Ett svar skulle kunna vara "du skjuter dem på motståndare på ett avstånd över säkerhetsavståndet", bara för att belysa svårigheten i att svara.
I VSAF finns det vissa marker som kräver biologiskt nedbrytbara kulor. Skall du spela på sådan mark så gäller det att hitta biologiskt nedbrytbara kulor, även om du bara tänker skjuta en. Generellt kan sägas om spelmarker att biovalkravet är kopplat till mängden kulor en AEG sprutar ur sig, och det är möjligt att man kan förhandla med förvaltaren om att få använda icke-bio. Det blir på eget initiativ och på ett fall till fall-basis. VSAF rekommenderar att man alltid använder biologiskt nedbrytbara kulor. Det finns dessutom iallafall 0.40 som är biologiskt nedbrytbara, så man kan inte gömma sig bakom att det inte finns tillräckligt tunga biovalkulor.
För mer exotiska material som aluminium och glas så rekommenderar jag att du läser på påsen om de är bionedbrytbara. står det inte så är dom det inte. Jag rekommenderar dock med eftertryck mot främst glas men även aluminium. Det är hårda material som inte deformeras eller splittras vid träff med hårda saker som tänder och vapen vilket gör flis av dem.
Annars är det bara att köpa den sorten du gillar, ladda med den och skjuta! Det finns en tabell: http://www.vsaf.se/vsaf_regler_chronolista.JPG Här avläser du vilken mynningshastighet du får ha för den specifika vikten du spelar, alltså, ladda din bössa med ammunitionen du vill spela med, chronografera, hitta den högsta hastighet som din bössa inte går över i kolumnen för den kulvikt du laddat, läs av till vänster vad ditt vapen har för klass. Tabellen är uppdelad i en märkt i FPS och en i m/s, det är bara att välja vilken du känner dig mest hemma med. Sedan är det bara att hålla sig på säkerhetsavståndet och skjuta auto/semi/repeter beroende på klass. Saknas en vikt så PMa mig så lägger jag till den.
På söndagsspelen bör chronon vara med. På den sitter en utskrift av tabellen ovan, så ifall du vill så är det bara att komma ut en söndag, testa den och sedan spela ifall bössan är laglig för spel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori