Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 13:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bolt vs Gas-sniper?
InläggPostat: 02 sep 2009, 21:38 

Har en AEG nu men köptarmen är lite sugen på en sniperbössa för dagar då man hellre ligger och gosar stillsamt i en buske istället för att irra runt. Efter erfarenhet av enbart en boltsniper med M190 fjäder för ett par år sedan där man fick ta i för kung och fosterland för att lyckas med mantelrörelse undrar jag lite hur det är med gasbössorna?

Vet att de inte är någon höjdare med gas på vintern men hur är det när det är 5-10 grader plus? Är det tillräckligt med pulver i dem för att vara användbara som sniper? Min initiala känsla är DSG 1:an som ser ack så söt ut.

Någon som har lite tips/synpunkter ?

Inläggsrubrik: Re: Bolt vs Gas-sniper?
InläggPostat: 03 sep 2009, 09:38 

Jag började själv också med en bolt sniper och upptäckte samma uppenbara nackdel som dig.

Jag valde efter den del om och med att fortsätta sniper vägen, fast nu kör jag med en semi-sniper där chroner kring 155m/s. Jag får säga att detta är avsevärd mycket roligare. Visst saknar man väl några meters räckvidd jämfört med en bolt (fjäder eller gas), men detta vägs upp av att man kan kasta iväg flera boll mycket snabbare efter varandra.

Om du nu väljer köra med bolt oavsett, kan det nog vara värd titta närmare på en CO2 moddad sån. CO2 är snäppet vassare än "vanlig" gas, och är inte helt lika temperatur beroende. Dock kommer prestendan gå ner när det blir mera kallt.

InläggPostat: 03 sep 2009, 18:38 

Förnamn: Mikael
Efternamn: Alping
Då kan ju jag passa på och fråga; Är någon annan gas än CO2 tillåten i Sverige?

InläggPostat: 03 sep 2009, 22:00 

Måste hålla med om att en väl fungerande semi inte hade suttit fel. Men hur omfattande och kostsamma uppgraderingar väntar mig om jag skall kunna köra 150 ms som exempel?

Fördelen med gasbössorna är ju så vitt jag kan förstår bara tuta och köra och välja gas efter hur många fps man är ute efter.

InläggPostat: 05 sep 2009, 01:53 

Om jag har förstått det rätt så är det väldigt mycket underhåll med gasbössor.
Jag skulle nog ta en bolt som som ett special purpose weapon i en grupp, men om man vill ha många "frags" så är ju semisniper "the shit" så att säga.

Är nog roligare att feta upp aeg`n till 150, eller köpa http://www.gunnerairsoft.com/catalog/pr ... cts_id=928
eller liknande och jobba på den.Man ska väl byta hela boxen i princip, nåt slags ftk.?

InläggPostat: 06 sep 2009, 14:44 

Enklast är väl att skaffa en systema komplett M150-gearbox och en magnummotor. Personligen körde jag med ett guarder SP150 FTK, deepfire gearboxskal och systema magnummotor i min gamla G3.
Dock rekommenderas generellt inte V.II-bössor till så höga trim p.g.a. bristfällig gearbox design och AR-15-varianter inte p.g.a. bristfällig hopupdesign i kombination med V.II-gearbox.
Det går dock att använda om man nödvändigtvis måste ha en bössa som använder något av ovanstående men det är inte ultimat.

InläggPostat: 06 sep 2009, 21:29 
Användarvisningsbild

Allt handlar väll om vilken roll man vill ta på sig på spelet och inte hur många "frags" man kan få.. Eller? :D

Skulle jag gå in i bolt-matchen hade jag siktat på en fjäderdriven då man kan få dessa mycket stabilare, men det är väldigt mycket meckande för att få en bolt att gå riktigt fint. Sen får man aldrig glömma att det man skjuter är en liten plastkula på max 0.43 gram, detta gör att en bra träffbild är svår att få på lite avstånd.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme