Inläggsrubrik: kanske inte rätt ställe att fråga men ...
Postat: 12 jun 2008, 04:15
Jag letar DESPERAT efter affärer som säljer 15 A säkringar av den sort som har gått i min ak.. en liten glas säkringe 4cm lång ungefär. Kollat massor av elbutiker men ej hittat något alls. Alla säger att dom slutat sälja dom. Om någon kan tipsa mig skulle jag bli väldigt glad
Inläggsrubrik: Re: kanske inte rätt ställe att fråga men ...
Postat: 15 jun 2008, 03:09
nja jag hade ju hoppats på svar från någon verkligen visste om en specefik affär där man kunde få tag på dom. Har redan prövat 6st olika mackar utan lösning + div andra affärer så om någon vet till 100% så tipsa gärna
Postat: 15 jun 2008, 07:29
Jag har köpt glasrörssäkringar på t.ex. Preem vid järnbrottsmotet. De kanske inte har exakt precis den säkring du hade men det brukar funka att ta en lite kraftigare säkring. Det är ju inte precis finelektronik vi har i våra AEG:er.
Alternativet är att åka till Elfa. Där har de inte glasrörssäkringar men man kan köpa keramiska istället. Skillnaden är att man inte ser när de har löst ut.
Postat: 16 jun 2008, 15:12
Blev medlem: 09 jan 2007, 12:56 Inlägg: 183 Ort: Göteborg, Hisingen
tänkte just säga, ta bort säkringen helt och hållet. men det kanske finns folk som gillar att ha den kvar i bössan. för mig är det alltid bland det första jag plockar bort, om inte annat för att den tar plats.
Postat: 17 jun 2008, 07:07
Vill inte påstå att jag är någon expert på detta precis men som jag ser det så finns det väl två någorlunda troliga scenarierer som säkringen skyddar mot. Det ena är kortslutning. Att t.ex. isoleringen på några kablar blir spröd och trillar av och kortsluter. Utan säkring i det här fallet kan batteriet bli en ganska otäck historia. Jag tror dock inte att det här är ett så vanligt scenario om man inte håller på och pillar mycket på sina kablar utan att titta på att de ser ok ut då och då. Det andra jag kan tänka mig är att boxen låser sig. Om man då inte har vett på att ta fingret från avtryckaren bränner man nog av motorlindningarna. Boxlåsning har jag själv råkat ut för och dragit av en säkring på.
Jag tror inte jag skulle köra helt utan säkring då jag inte är sugen på att ha ett kortslutet batteri mot kinden. Risken finns dock alltid att kortslutningen sker innan säkringen så man måste alltid kolla att kablar och anslutningar är i god kondition. Jag har inte kvar mina säkringshållare men de är ersatta med annat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori