Aktuellt datum och tid: 16 jun 2024, 01:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En fråga om åldersgräns.
InläggPostat: 31 jan 2008, 17:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 aug 2006, 13:23
Inlägg: 609
Ort: Borås
Då det inte gick att skicka PM, skriver jag här i stället.

R.I. skall arra ett spel i Bockaby den 30:e mars och det kommer att vara med ett gäng lajvare. Av dessa är det några som kommer att enbart vara "civila/invånare" och som inte kommer att utsättas ("medvetet") för BB's utan som sagt, bara agera som "civila/invånare". Kan dessa "civila" inneha en ålder av 15-17 år då de inte kommer att "strida" eller bär AS-vapen? När man läser VSAF's regel §3 18-årsgräns står det följande:
Inga personer under 18-år får vistas på spelplan under spel. Skall §3 tolkas som så att är du under 18 år får du inte spela ? Eller skall den tolkas som så att ingen under 18 år får ens vara på spelplan? Vi har haft spel (och tillämpat VSAF's regler) med folk som varit under 18 som agerat VIP eller "krigs-korre". My bad or...? :oops:

Om detta ämne varit uppe förut, ber jag om ursäkt för min bristfällig kunskap att söka info.

_________________
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om åldersgräns.
InläggPostat: 31 jan 2008, 20:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 nov 2003, 20:24
Inlägg: 811
Ort: Kållered
Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Det är som så att inga under 18 år får vistas på spel området.
Varken med as vapen eller utan.
Det är så regeln skall tilllämpas.
Så länge spelet flaggas under VSAF.

_________________
Lag: VIRUS
http://www.virus-airsoft.org/[/b][/color]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om åldersgräns.
InläggPostat: 31 jan 2008, 22:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 aug 2006, 13:23
Inlägg: 609
Ort: Borås
Ok, tack för svaret!

_________________
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om åldersgräns.
InläggPostat: 13 apr 2008, 01:19 
Offline

Blev medlem: 04 nov 2007, 23:39
Inlägg: 32
tänkte bara kolla hur vet du det? Jag kollade närmligen med polisen här i lidköping som pratade med någon kunnig person i sthlm som talade om för mig att det var helt okej sålänge jag tog på mig fullt ansvar för hans handlingar. Så det verkar vara lite lulligt vad folk vet osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om åldersgräns.
InläggPostat: 13 apr 2008, 01:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 nov 2007, 11:09
Inlägg: 186
rent tekniskt sätt så kommer du "undan" med det.

Problemet är dock.

personen är säg 16 år, då är du Straffmyndig, men du är inte Myndig.

du kan ta ansvar för dina handligar men du kan inte ingå i bindande avtal/kontrakt.
Om säg exempelvis Jag skulle skjuta denna 16 åring och han av en händelse glömt tandskyddet hemma, eller låtit bli att använda det, och på så sätt skada 16 åringen eller på liknande sätt gjort skada på honom (med mitt airsoftvapen), så skulle hans föräldrar kunna anmäla mig för misshandel, och eftersom jag gjort det med ett "vapen" som är belagt med 18års gräns så är självklart detta allvarligare enligt rätten än om jag gett honom en örfil.

han som 16 år Kan inte gå med på att vi skjuter plast på varandra, vilket kan leda till att jag som i godan ro skjuter plast som vanligt kan riskera ett åtal för misshandel eller värre pga en olycka (självklart är det inte kul/ok med skarpa skador, men det händer...)

är du 18 år är du själv ansvarig för dina handligar och du är även myndig att gå med på "lek" med vapen som man skjuter plastkulor på varandra med. (som faktiskt kan orsaka skada ibland)

En orolig mamma som får hem sin son med ett blödande sår i huvudet eller en utskjuten tand har all rätt att anmäla dig enligt svensk lag i det läget.

så problemet är väl inte att han inte kan/får skjuta, problemet är hurvida vi ska skjuta på honom? (iaf enligt mig)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om åldersgräns.
InläggPostat: 13 apr 2008, 01:58 
Offline

Blev medlem: 04 nov 2007, 23:39
Inlägg: 32
jo men nu var det ändå så att Polisen som verkligen kollade upp detta sa att det var okej då borde det vara okej? Först sa hon blankt nej. Då bad ja henne kolla upp det med någon kunnig person eftersom hon visste inte så mycket själv. Fick sen svar några dgar senare då hon hade pratat med kolegor i sthlm som då sa visst. Så länge han tar påsig allt ansvar för denne personen. Och vilken förälder skulle anmäla någon när de vet att sonen vart med på detta friviligt och desutom har tillstånd av polien? Nää det håller inte. Äch ja orkar inte diskutera detta heller dåpersonen ifråga nu är 18 och jag vet att motståndet är hårt mot att minderåriga skall få va med. Så jag lägger mig här. 18 är 18 så slipper vi lulla fram åtbx med en massa oklarigheter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om åldersgräns.
InläggPostat: 13 apr 2008, 07:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 nov 2003, 20:24
Inlägg: 811
Ort: Kållered
Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Jag tror faktisk inte Polisen själva vet vad som gäller, eller någon annan heller då det är luddigt.
Det får nog prövas i ett fall först.
Så länge som det är en gråzon så vill vi vara på den säkra sidan, därav 18 år.
Sedan skulle säker en 16 åring (dem flesta) vara tillräkligt mogna för att deltaga.

_________________
Lag: VIRUS
http://www.virus-airsoft.org/[/b][/color]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om åldersgräns.
InläggPostat: 13 apr 2008, 08:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 nov 2007, 11:09
Inlägg: 186
Tja, jag vet iaf av egen erfarenhet att jag iaf kanske inte var helt klar med exakt vad jag gjorde till min mamma när jag va sexton. jag sa att vi skulle ut och grilla med kompisarna, jag nämnde nog aldrig att vi hade me ett lock öl. När vi åkte på lajv så förklarade jag att vi skulle köra "friformsteater" och ha kul i skogen i några dagar, jag sa nog aldrig att man skjöt med pilbåge med bofferspets på varandra och stred med silvertejpade rottingstavar med vaddering... för mig har alltid de sakerna varit tämligen oskyldiga, men vi hade ju kunnat skadas ändå av en olycka.

Underskatta aldrig en förälders förmåga att vilja skydda sitt barn, alla har vi olika erfarenheter :)
Självklart ska man inte blåsa upp det, men jag skulle inte vilja skjuta airsoft mot minderåriga. jag kan tänka mig att ta med min lillebror ut när vi lirar själva (som e 17) mest för att jag känner mamma och förklarar för henne (har jag dock aldrig gjort ^^ han klarar att vänta tills 18^;) ). men jag känner inte alla minderårigas mammor ^^


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010