Aktuellt datum och tid: 25 apr 2026, 23:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En app för att visa spelfältet?
InläggPostat: 10 aug 2025, 22:25 

Förnamn: Tobias
Efternamn: Johansson
Jag satt och brainstormade lite kring senast jag spelade Airsoft ute i naturen.

Det var ett stort område som gjorde det ganska svårt att veta vad som tillhörde spelfältet eller inte.

Jag tänkte snickra ihop en app/sida där en organisatör kan måla/outlina ett område på Google maps och dela den med deltagarna. Detta är för att göra det lättare för alla att veta vart man får lov att var.

Spelaren kan sedan kolla på sin mobil om hen är inom spelfältet eller inte genom att se sin egna markering inom området.

Men jag bara undrar om någon här känner om detta hade varit en bra idé? :)

Förutsatt att denna idé inte redan finns och jag har helt misslyckats med min googling…

Inläggsrubrik: Re: En app för att visa spelfältet?
InläggPostat: 11 aug 2025, 18:29 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Det finns ett system som heter Ares Alpha som används av många arrangörer.

Utöver kartfunktionen kan man koda en massa uppdrag och belöningar. Jag ar inte gillat det systemet eftersom det dels mest splittrar upp spelet i en massa småspel, dels är det rätt irriterande att plocka upp telefonen stup i kvarten.

Det känns dock som att det finns mycket man borde kunna göra med en app. Man kan ju ha en massa realistiska effekter som minfält, artillerianfall och "skadekort" (man drar ett när man blir träffad för att se vad som hände). Men dels är det nog mer realistiskt än roligt (utom skadekort, de är kul!), dels måste man fippla med telefonen hela tiden.

Man skulle även kunna spela in spel och få detaljerade spelrapporter, men appar har en tendes att haverera om man inte har koll. Och det bidrar inte direkt till själva spelupplevelsen heller.

Vi brukar vara lite flexibla med gränserna när det behövs, det viktiga är att folk inte går helt vilse, men det problemet löser ju en vanlig google map.

Inläggsrubrik: Re: En app för att visa spelfältet?
InläggPostat: 13 aug 2025, 06:33 

Förnamn: Tobias
Efternamn: Johansson
Bra skrivet.

Personligen känner jag att om mobil blir nästan ett krav på grund av ett spel är så beroende av en app på mobilen måste man nästan köpa någon hållare man spänner runt armen så man lätt kan kolla men kanske inte alla som vill riskera sin mobil så.

Då kanske det inte är ett så stort behov då när det kommer till spelfältet man ska hålla sig till :) får se om man kommer på andra ideér!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme