Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 13:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Granater funderingar
InläggPostat: 12 aug 2013, 19:12 
Användarvisningsbild

Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: Colliander
Håller med dig appslapp, är musiker och sitter inne på bullerskada på båda öronen tack vare slarv med hörselskydd. Däremot tycker jag att man kan slopa "ropa granat"-regeln eftersom så som många nämnt att det tar bort lite meningen med att panga upp 50 kr. Det borde inte va svårare att information ges om granater är tillåtet eller ej och om det är det första alternativet är det var och ens ansvar att använda lämplig utrustning för det aktuella spelet.

InläggPostat: 13 aug 2013, 00:02 

Förnamn: Hampus
Efternamn: Jonsson
Ja eller så slutar man använda granater om man tycker det är jobbigt att kasta bort 50 kr.

Nämen, det ska väl inte vara så att bara för att du har råd att köpa och slänga in en granat i rum att du ska få valuta för pengarna? Genom att belönas med en "kill". Om du kastar in en granat och person mot förmodan hinner springa ut ur rummet på 2 sekunder innan granaten smäller bara för att du ropat "granat" samtidigt som du kastar, Så har ju granaten gjort sitt jobb.

Det finns 3 sätt,
1 du har antingen slängt in granaten i ett tomt rum = ingen effekt, men däremot så vet folk att något är på väg att hända.
2, person hör "granat ropet" det smäller men hinner inte ut ur rummet du får en "kill"(personen hinner däremot göra sig beredd på en hög smäll)
3. om nu mot förmodan person skulle hinna ut ur rummet vid smällen så får du ingen "kill" men granaten har gjort sitt jobb och tömt rummet.

Att argumentera bort säkerhet bara för att granaten kostar 50 kr eller 33 kr eller 1000 kr st? Det tycker jag känns helt knas, tänk på den person du slänger en granat mot.

Du har valt att köpa en granat att använda. Det är frivilligt och inget tvång.
Bara för att du lägger 50 kr på en granat så ska det inte automatiskt genera en kill.

Eftersom ingen i den har diskussionen verkar ställa sig på den sidan, när en person får en granat på sig. Så kände jag mig manad att argumentera imot Yellow_Flash_Colorz_PDT_07 .

InläggPostat: 13 aug 2013, 00:39 
Användarvisningsbild

Förnamn: Kristoffer
Efternamn: V
Exempel 3 som du skrev. Visst du fick ut dem ur det rummet. Men tanken är väll att rensa rummet på fi. Det enda du gör är att förflytta fi till rummet brevid och låta dem veta att du kommer.
(Kan ju inte bryta in innan smällen och då har dem god tid på sig att ta skydd bakom väggen och sedan sticka fram pipan emot dörren direkt efter smällen.)

Sen, om vi skiter i vad den kostar så är den är ett verktyg till att lyckas bryta igenom hus på ett enklare sätt. På så sätt dessutom minska flaskhalsar som ofta sker på bocken..

Vi kör personligen rätt så aggressivt och rakt på under bocken/fabriken.
Men tyvärr så får man därför också stå i respawn mer än halva dagen och springa fram och tillbaka. Försöker man "överraska" folk med granat så går det ofta åt hell. För personerna springer undan pga ropet, Man kommer in i första rummet, men sedan så har dem redan en defensiv position i nästa rum. Och det flyger fullauto skurar kors och tvärs. Och ta upp en ny granat i ett rum på 12kvm när det flyger kulor genom 1-2 dörrar är inte jätte enkelt.

Försöker man bryta in utan granat. Så hinner folk rikta sina 6 pipor som annars är fördelade på 4 fönster. Kanske lyckas vi överraska den första fienden med lite tur. Och det tar stop redan vid första rummet. Kanske har vi 1 person som klarade sig för att ta sig vidare ensam.

Scenariot jag skulle vilja se är till ex att. Man kommer fram till dörren, huttar iväg en granat jäms med golvet. Då kommer kanske någon märka den. Men då kan det också vara försent om man inte haft koll på dörren innan och misstänkt att någon med granat kommer.

Spelet kommer att flyta på bättre emellan husen. Och dem enda sura minerna kan jag tänka mig är dem som står vid samma fönster under hela spelomgången och farmar ihop sin högsta K/D rating. (inget illa menat emot snipers, keep doing your job ;) )
Detta i samband med ett spel med många objektiv på olika platser vore skitkul!

EDIT: Eftersom tankarna om regeln verkar vara blandade, tycker jag att någon arrangör av Bockaby kanske skulle kunna ta bort granatropet någon gång ibland. Och skriva det tydligt i speltråden. Och även belysa ordentligt att hörselskydd används! Om man endå inte tar med sig ett par proppar/kåpor (gärna med medhörning), ja då får man faktiskt skylla sig själv..

InläggPostat: 13 aug 2013, 06:00 
Användarvisningsbild

Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: G
Skulle man slopa granat regeln på ett spel så bör man också införa ett tvång på hörselskydd likt skyddsglasögon.
Jag själv skulle tycka att det hade varit oerhört ledsamt och tråkigt om jag råkade förstöra någons hörsel när jag springer runt och leker Rambo på fritiden.

InläggPostat: 13 aug 2013, 06:57 

Förnamn: Filip
Efternamn: Luttren
Hönni allihopa även i försvaret ropar man "Jag Kastar Spräng!" innan en granat skickas iväg.

InläggPostat: 13 aug 2013, 08:01 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
mosel skrev:
Skulle man slopa granat regeln på ett spel så bör man också införa ett tvång på hörselskydd likt skyddsglasögon.
Jag själv skulle tycka att det hade varit oerhört ledsamt och tråkigt om jag råkade förstöra någons hörsel när jag springer runt och leker Rambo på fritiden.

Jupps. Enkelt. ÄR det Pyro på ett spel SKALL hörselskydd användas!!!!

Har man pyro med på spel och skriver" bör ha hörselskydd". Vette fasen om min pajade hörsel isåfall håller juridiskt. Om inte arr tilldelar hörselskydd vid pyro användning känns det som ev skador ligger på arr ?? Ngn juridiskt kunnig här??

Men nu är vi ifrån granat snacket

Det är inte såå mycket pengen Vi lägger en del ändå på denna hobbyn så ngn hundring i sjön jaja,

Vad är meningen med en granat???
Den ska fixa jobbet typ Ges då förvarning finns goda chanser att fi hinner lämna utrymmet. En granat är en form av " aj då upplevelse" kort intensiv sådan

Och är granat regeln till för spräng granat tex enola. För att ev ska kunna hålla för örat ,, borde tornados undantas då de inte låter. Eller e jag fel ute nu??!!!!

Mats. Lagom provokativ men snäll ändå

Kram

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 13 aug 2013, 08:41 

Förnamn: Blä
Efternamn: Blo
Om arr fixar en låda gula proppar och skriver tydligt att regeln att ropa är bortplockade just detta spelet och pyro kommer användas och hörselskydd SKALL användas så borde det ju inte vara några problem eller? Kan man låta föreningen köpa några boxar gulingar så att det finns ifall folk inte har med sig? Då är det helt och hållet upp till spelarna eftersom arr har sett till att det finns hörselskydd att använda?

Alternativt ropa 'spräng' när granaten lämnar handen, inte när man tänder den?

Sons of Fenrir

InläggPostat: 13 aug 2013, 09:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mikael
Efternamn: Steisner
Citera:
Har man pyro med på spel och skriver" bör ha hörselskydd". Vette fasen om min pajade hörsel isåfall håller juridiskt. Om inte arr tilldelar hörselskydd vid pyro användning känns det som ev skador ligger på arr ?? Ngn juridiskt kunnig här??

Senast jag sökte på ämnet fick jag ett blandat intryck gällande den juridiska situationen runt att bedriva verksamhet där deltagare spelar på egen risk och vad som gäller vid olyckor. Men oavsett så spelar ju alla airsoft på egen risk. Om man skadar sig genom att stuka foten på grund utav att man tjoar runt i skogen med dåliga skor eller uteblir med att skaffa relevant skyddsutrustning så kan ansvaret omöjligen ligga på arrangören. Åtminstone på villkor att informationen för arrangemangets natur och rekommenderad skyddsutrustning finns.

Jag har mycket svårt att se att t ex en fotbollsförening eller dess match/tränings-arrangörer vars myndiga spelare skadat smalbenet på grund utav uteblivna benskydd kan stå till svars för eventuella skador.

InläggPostat: 13 aug 2013, 09:13 
Användarvisningsbild

Sen så borde varken föreningen eller arrangören stå för proppar. (Om de nu inte vill ta på sig ansvaret att sälja gulingar innan spel). Man skall inte komma och tro att arr serverar allt på ett silverfat (trots många verkar tro det med en massa frågor som redan står i regler innan spelet).

Om det nu står "Hörselskydd SKALL användas!". Så är det upp till spelaren själv att få med sig eller få tillgång till innan spel. Precis som skyddsglasögon.

InläggPostat: 13 aug 2013, 11:05 

Tror att det har något att göra med hur verksamheten bedrivs. Te x så måste arr i vissa sammanhang stå för relevant och godkänd skyddsutrustning. Nu talar jag inte specifikt om airsoft. Säg att du driver en Go-kart bana, där skall riktig skyddsutrustning finnas tillgänglig att hyra eller köpa. Har du med egen så har du, men det skall finnas tillgängligt. Vet inte om det är tillämpbart på airsoft i de former vi spelar dock.

Sons of Fenrir

InläggPostat: 13 aug 2013, 11:27 
Användarvisningsbild

Då köper jag gärna in ett 100pack med hörselproppar och säljer innan spel för inköpspris :P Om det skulle vara det som är käppen i hjulet :)

Och föresten, borde då arr även bistå med skyddsglasögon? Eftersom de också är relevant skyddsutrustning? Men det kommer folk med iallafall.
Så det håller inte riktigt heller.

Om det används pyro, med eller utan det där ropet. Så bör folk ta ansvar för sin hörsel, såsom de gör med sina ögon.

InläggPostat: 13 aug 2013, 13:18 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robin
Efternamn: Johnsson
Nu har vi diskuterat skydd en hel del men det är väll själva Yellow_Flash_Colorz_PDT_10 GRANAT Yellow_Flash_Colorz_PDT_10 ropet som va ämnet
I nu läget så har vi väll bara folk som är i mot ropet
Kan inte någon som är för denna varning skriva lite om varför det ska vara kvar

InläggPostat: 13 aug 2013, 13:56 
Användarvisningsbild

Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Jo men de som är för ropet menar ju att det är nödvändigt just för att det finns de som inte har skydd ;)

InläggPostat: 13 aug 2013, 15:23 

Förnamn: Nils
Efternamn: Abrahamsson
Problemet med att skydda öronen är att du får sämre surroundhörsel när du spelar. Det blir mycket svårare att identifiera en väst/magasinträff som du inte känner med skydd än utan. Därav föredrar jag att man har ropet så jag kan skydda mig utan att ha proppar eller aktiva hörselkåpor på mig.

InläggPostat: 13 aug 2013, 15:33 

Ett vettigt alternativ är ju att använda musikerproppar a la Alpine som har olika filter och är gjorda för att bara dämpa skadliga nivåer. Går te x att ha ett vanligt samtal med dem i öronen men också blåsa på 100dB hårdrock i lokalen utan att bli lomhörd.

Dessa proppar kostar bara ett par hundralappar.

Sons of Fenrir

InläggPostat: 13 aug 2013, 16:05 

Förnamn: Anders
Efternamn: R
Zio skrev:
Hönni allihopa även i försvaret ropar man "Jag Kastar Spräng!" innan en granat skickas iväg.

Ja men det gör du ju för att de som står brevid dig ska vara berädda på spräng. Inte så att du skriker ut "GRANAT" på arabiska innan du kastar och varnar dom att springa iväg och gömma sig eller hålla för öronen så att de inte gör ont!

InläggPostat: 13 aug 2013, 16:46 

Förnamn: Hampus
Efternamn: Jonsson
Kanske inte, men vi leker! Detta är inte krig

InläggPostat: 13 aug 2013, 21:23 
Användarvisningsbild

Så, vi leker. Och därför skall vi varna alla högt i omgivningen? :D
Att höra träffar har aldrig varit ett problem med aktiva kåpor/proppar.

InläggPostat: 13 aug 2013, 21:29 

Förnamn: Mats
Efternamn: Larsson
Vet intecom jag kanske missuppfattat hla grejen, Men i min värld. När jag går omkring i cammokläder beväpnad till tänderna med andra dårar beväpnade til tänderna. Samt hört ngt om att det finns vssa som försöker efterlikna riktiga förband i stil och beväpning osv osv Rätta mg gärna om jag har misstolkat hela grejen Men har en vag känsla att vi på ngt skummt sätt , hur det nu känns så. Så leker vi krig, Kan hända jag har fel.

Callsign: cappet
Rank: Medic / explosive expert
Employeer: Pay me am yours
Service history: been there

Proud Member of Infidels

Favorite Quote:
Vi löser det

InläggPostat: 13 aug 2013, 21:44 
Användarvisningsbild

Förnamn: kenny
Efternamn: F
bara en tanke är detta för Vsaf så är beslutet enkelt skicka in en motion till styrelsen för att rösta på årsmötet.
Vi röstar.
Klart.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme