Förnamn: Otto
Efternamn: Af Johanneberg
sPunk skrev:
All teknisk rotvälska skepparn och thinker har gjort sig skyldiga till är helt korrekt.
Well, i korthet, jag kör intellect 1400mAh 20C i min svd som gör 156m/s. Den är väldigt rapp eftersom batteriet kan leverera tillräckligt med ström för att göra barsebäck avundsjuka.. well.. nästan. LiPo levererar mycket ström generellt och påminner om large types (båda har låg inre resistans)
Jag är inte den mest triggerhappy killen du har träffat, men jag har aldrig dragit ur ett intellect 1400mAh 20C med en fungerande bössa under vare sig storspel eller söndagsspel. Vare sig med SVD eller m130-bössan. (bössan klarar av att mata 1400mA i en timme, eller 700 i två.. Bössan drar lite olika beroende på trim, men, konkret, det räcker länge)
Risken med LiPo är att man oftast väljer 11.1V. Dessutom är LiPo väldigt snabbt på att leverera stora strömmar, det är en av de grejerna som gör 20C med LiPo-kemi avsevärt effektivare än andra 20C-lösningar, elmotorer vill ha mycket ström i början. Konsekvensen är dock kraftfulla gnistor (hoppar långt pga spänning och skadar mycket pga mängden ström) som svetsar bort kontakterna. Det är detta man kommer åt med en mosfet. Utan mosfet kan du spela lyckligt många timmar men du kommer behöva byta kontaktset efter ett tag.
Den andra risken med LiPo är att när de laddas med kontinuerlig spänning som ett vanligt batteri (eller när de laddas ur, sluta skjut när det sackar.. eller får en smäll) så faller vatten och metalliskt litium ut. För att ladda dem säkert krävs ickelinjär spänning och det KRÄVER en specialladdare. När metalliskt litium möter vatten så blir det väldigt varmt, ca 6000 grader.. Dessförinnan faller vätgas ut, vilket skapar svällning.
Balansering är meningslöst med två celler och knappt meningsfullt med tre. Problemet är att man kan få ett antal jobbiga situationer när batterierna har olika laddning, speciellt genom att man överladdar en cell utan att kunna detektera det eftersom de andra cellerna får det att se ut som att batteriet är friskt.
Det finns mycket mer detaljer för den nördige, men det borde räcka..
Ännu kortare: Köper du LiPo (inte LiFe, LiIon) så borde 1200mAh 20C och till och med mindre räcka för det mesta du kan stoppa det i.. Oavsett tillverkare.
Kan bara hålla med.. täcker in mer än man behöver veta med ett undantag LiFe på 1200mAh håller späningen uppe längre än lipo så den ger mer effekt längre innan batteriet droppar av. vilket gör att man tror att man har ett större batteri... C värde på 60 hjälper till. men kör med lipo då dom blir mindre och är billigare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori