Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 14:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Medlemsavgift.
InläggPostat: 20 jan 2011, 00:33 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Trots hiros något hätska ton håller jag i sak med honom.

Allt går tillbaks till vad som är syftet med föreningen. Min bild av VSAF är att föreningen skall verka för att:
1. Vi skall erbjuda airsoft till en så billig peng som möjligt, så ofta som möjligt. VSAF skall aldrig skapa en merkostnad jämfört med egna jämförbara spel.
2. Vi skall hålla airsoften intressant för utövarna.
3. Vi skall upprätthålla hobbyns anseende utåt.
4. Vi skall utvidga spelarbasen genom att nyrekrytera.

Att ta ut mer pengar än nödvändigt går stick i stäv med 1.

Det KAN vara gynnsamt för 2., men de rekvisitautgifter vi haft i samband med spel har aldrig varit nämnvärda. Det har aldrig framkommit några idéer om realistiska, användbara inköp, trots att arrangörer alltid uppmuntrats att inkomma med sådana. Många inköp är förknippade med förvaltningsproblem och driftskostnader som inte motsvarar dess användbarhet. De flesta engångsutgifter kan vi faktiskt täcka rakt av, även ett år som 2010. VSAF binder ett stort kapital i kulor, vilket agerar som en buffert. Viktigare för att hålla spelen intressanta är i min mening nya spännande spelupplägg och spelmarker. Där ligger föreningens utveckling i stor del i medlemmarnas händer.

Vad gäller rekvisita finns det i relativt stor mängd i händerna på VSAF's medlemmar. Jag har själv flera förläggningstält, en luftvärnsrobot, pansarskott, sprängattiraljer och det finns rejält med radioutrustning -inklusive högmast, bilar, fallskärmar, bårar, dummies, minor, enkla prop-granatkastare & rekylfria kanoner, schackklockor, flaggor -både riktiga och speltekniska, camonät, sandsäckar, byggmaterial, presenningar, sjukvårdsmateriel, små fyrverkeriraketer, diverse inert ammunition, flygplans- och stridsfordonsdelar, oljefat.. Anledningen till att vi inte ser grejerna i spel är att det är för jobbigt att trucka ut grejerna i bergsjön varje söndag. Om det är för jobbigt när prylarna står hemma hos arrangören, föreställ er då hur ofta grejerna som ligger i lokalen kommer till användning. Min poäng med detta är att det finns massvis med rekvisita i föreningen, det som saknas är arrangörer, så att inte en eller två arrar varje helg. Om man arrar varje helg så kan man inte skriva ett epos med glittrande rekvisita varje helg.

Hobbyns anseende utåt är först och främst beroende på antal utövare. Att höja avgifterna har tidigare visat sig ha en ganska effektiv avskräckande effekt på 4.

Föreningen löper ingen större risk att slås till knäna ekonomiskt av även en helt utebliven intäkt från medlemsavgifter, eftersom kvar i styrelsens händer ligger möjligheten att ändra kulpris och spelpris. En liten justering här genererar MYCKET pengar. Det kan tas till för att täcka upp för stora utgifter som VSAF som förening skulle gynnas av. Ett verktyg vi kan använda oss av Då Det Behövs, inte förr.

InläggPostat: 20 jan 2011, 06:23 

Förnamn: Jonas
Efternamn: Swedberg
Man kan väl säga att det finns två kategorier av spelare. Varning för fördomar och generalisering! :D

Kategori 1: De som kör med PTW, fullt med onödiga RS prylar, kittade till tänderna med hela Eagle Industries och LBT:s katalog och aldrig skulle förnedra sig genom att bära kina prylar.

Kategori 2: De som har en helt vanlig AEG och en väst från kina och är nöjda med det.

Som jag har uppfattat det så är det främst personer från kategori 1 som driver frågan att vi skall ha en högre medlemsavgift än tidigare.

Jag tyckte att skepparns idé verkar vara bra med en reduverad medlemsavgift det första året. Som ny airsoftare så kanske du hänger med en kompis och lånar en bössa, har inga grejer. Dvs helt ny. Då kan ju folks tanke vara "det är ju bara en hundring, jag blir medlem". Jag tänkte så och jag har vänner som också tänkte så. Sen när man väl börjat så fastnar man för hobbyn och då hostar man gärna upp 200.

InläggPostat: 20 jan 2011, 09:43 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
Tempelriddaren. Vad har detta med saken att göra punkt 1 och punkt 2?
Dett är många som har kinaklunar och massviss med prylar. Var hobby handlar om det.
Jag skulle säga att det finns de som spelar och de som spelar inte.

InläggPostat: 20 jan 2011, 10:33 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jonas
Efternamn: Aronsson
Att poängtera med AEANs statistik är att 2008 hade vi ett stort bockabyspel som var gratis för medlemmar, och kostade 250 eller 300 eller nåt för ickemedlemmar. Det var alltså billigare att bli medlem och spela gratis än att inte bli medlem. Statistik döljer lätt faktorerna bakom...

I övrigt håller jag med Hiro i det mesta, och har framfört liknande argument under mina ca 5 år i VSAFs styrelse. När vi hade 50:- i avgift så var det ingen tröskel att ens tänka på, även om 500:- är relativt lite så är det klart kännbart för oss som är bidragsgivande till föreningen.

Och för att återkoppla till AEANs (egentliga?) poäng, det är vad man får för pengarna som medlem som är relevant. Idag är det endast billigare kulor, spelavgiften är försumbar.

Under mina aktiva år i föreningen har det ständigt varit samma debatt, för lite pengar, det går inte att göra tuffa saker, etc etc. Men är det verkligen problemet? Pengar finns i överflöd om man söker dem, men varför ska jag, idag, komma tillbaka som medlem till föreningen?

Känns som att jag tappat bort alla mina trådar och poänger i det här inlägget, så ni får väl se det som kuriosa från en som varit med sen starten av VSAF men inte längre vet vad föreningen är till för.

InläggPostat: 20 jan 2011, 11:07 

Efternamn: Nilsson
Det pratas mycket om bidrag och att många medlemmar genererar mer pengar, men bit inte den handen som föder dig!

Många av dom medlemmarna vi har i föreningen idag är personer som testat på två till tre gånger och sedan tyckte "Fan detta var coolt, här ta hundra spänn för jag vill vara med!" sedan ser man inte dom mer.

Om man frågar bidragsgivarna ifall dom tycker att det är medlemmar som dom skall bidra så tror jag att svaret är nej.

Men om nu folk här på forumet tycker att det inte är ett problem så kan vi lika gärna ha en medlems avgift på 5kr och går runt på stan och fråga folk ifall dom vill gå med i våran förening och sedan söka bidrag för alla våra nya medlemmar.

Det jag menar med ovanstående är att om man nu skall söka bidrag så kanske det skall gå "rätt" till så att vi inte får ett dåligt ryckte hos organisationer som skulle kunna skänka pengar till oss pga "falska" medlems listor.

Jag tycker att bara tandförsäkringen är värd 200kr! Det är ungefär 17 kronor i månaden som man sedan sparar in om man spelar och köper kulor inom föreningen. Och om 17 kronor i månaden är svårt att få fram så lägg undan 55 öre varje dag hela året så är medlems avgiften betalad med pengar du aldrig kommer sakna.

"Dörrarna är för trånga i bockaby!"

InläggPostat: 20 jan 2011, 13:25 

Det går inte att ha olika avgifter för olika medlemmar enligt sverokstadgarna.

På samma sätt kommer det vara tvingande framöver att ha minst 50kr i medlemsavgift för att det skall bli en fullt bidragsberättigande medlem.

Snack om att man skulle bita den hand som föder en etc är ju bara knasigt. Det är ju så verkligheten ser ut. Fullt ok att exempelvis "tvinga" folk att bli medlemmar för ett enskilt arrangemang, även om de sedan inte kommer åka på något mer. Det är ju "bidragsgivarna" som sätter reglerna, och det är såhär de ser ut, varför vara negativ till det? Och Sverok har trots allt 125000 medlemmar, om förfarandet var illa ansett hade det nog åtgärdats vid det här laget.

Jag tycker att jag med mina räkneexempel påvisar ganska tydligt att det inte blir en ekonomisk vinning värt vatten att höjja medlemsavgiften, och att risken snarare blir det motsatta, dvs att en högre avgift motverkar föreningens syfte som ett språkrör för airsoft som hobby i västra götaland. Facit kommer vi se på årsmötet nästa år, borde vara relativt enkelt att ta fram siffrorna för det. Jag kommer iallafall motionera för en sänkning av avgiften till 100kr igen.

InläggPostat: 20 jan 2011, 14:33 
Användarvisningsbild

Att nu fortsätta diskutera vad årsavgiften skall/borde vara under 2011 är lite sent. Det man kan göra om man vill förändra något är att gå med i föreningen & medverka på nästa årsmöte.

Yonza >< Precis! Det arrangerades ett "gratis-för-medlemmar"-spel 2008. Det handlar alltså inte om: "100/200 SEK i avgift som styr antalet medlemmar utan de aktiviteter som föreningen ordnar".

Att du idag känner att ett medlemskap bara skulle innebära rabatterade kulor är nog snarare brist på information från vår sida. VSAF tillhandahåller i dagsläget en laglig spelmark i Bergsjön & har en föreningslokal för aktiviteter i Mölndal. Du får precis som du säger köpa våra billiga kulor, spela billigare samt är försäkrad genom Sverok. Man kan även som medlem vara med påverka vad föreningen skall göra & de beslut som tas.

För mig personligen räcker det egentligen med att stötta föreningen som ser till att vi har lagliga marker som vi kan spela på.

InläggPostat: 20 jan 2011, 15:37 

Efternamn: Nilsson
Jo mitt första inlägg var nog lite väl moralisk uttalat och inte riktigt förankrat med hur det faktiskt fungerar, så det får jag allt ta tillbaka.

Men jag lägger min tillit till styrelsen som VSAF's medlemmar själva röstat fram.
Så om dom säger att det behövs mer pengar och att detta är rätt tillvägagångs sätt så är det nog så.
Och om jag inte tyckte det så skulle jag i så fall fått ta mig till mötena och göra min röst hörd där.

"Dörrarna är för trånga i bockaby!"

InläggPostat: 20 jan 2011, 17:12 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Redigerat p.g.a diskussion har spårat ur // VSAF Styrelse

InläggPostat: 20 jan 2011, 18:17 

InläggPostat: 20 jan 2011, 18:21 
Användarvisningsbild

Förnamn: Per
Efternamn: Andreasson
Nu börjar denna tråden att spåra ur!

Ingen menning att ta dessa diskutioner här. Alla är välkomna på våra styrelsemöte och där kan vi ta diskutioner som dessa.

Tråden låses nu!

LONE WOLF

InläggPostat: 20 jan 2011, 20:06 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme