Aktuellt datum och tid: 27 apr 2026, 23:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nybörjare med kli i fingrarna..
InläggPostat: 10 apr 2010, 23:46 
Användarvisningsbild

Förnamn: Anders
Efternamn: Drysen
Hej

Har nyss börjat intressera mig för airsoftvärlden och gjort en del djupdyk runt omkring nätet. Har inhandlat lite basutrustning såsom kläder, tandskydd och skyddsglasögon. Hur som helst, jag vet att det avråds från att inhandla en massa i förväg innan man faktiskt varit med nån/några gånger (hade tänkt smyga mig in på söndagen (11/4) men det blev tyvärr inget av det.) Men det basala kändes enkelt nog att få tag i.
Nu till pudelns kärna, vapen/bössa/markör eller vad man vill kalla det. Har spenderat en del tid med att kolla runt ordentligt på diverse webshoppar och forum. Har hittat en modell som jag tyckte såg mycket bra ut och hade bra recensioner, nämligen JG36c, dock verkar denna vara slutsåld överallt (populär?). Har därför kikat lite på JG´s systermodeller (K/KE) som logiskt sett borde innehålla samma mekanik men med förändrat yttre. Är det någon som har erfarenhet av JG's G36-modeller? Eller har ni kanske allmäna tips relaterade till passande nybörjarmodeller?
Har även kikat lite på diverse AK-modeller (inte överförtjust) och andra modeller i samma prisklass som JG G36-modellerna, men inte hittat någon jag blivit speciellt förtjust i (inte som G36: orna iaf)

Som jag nämnde tidigare är det säkert dumt att handla i förväg utan att känt på aktuell eller andra modeller, men ni förstår säkert att det kliar i fingrarna. Speciellt när man hittar en bra deal med låg frakt...

Köpråd och allmäna nybörjar-råd är varmt välkomna!
MVH
Anders D

(btw, nån som har erfarenhet av att beställa från polen? närmare bestämt gunfire.pl?)

Inläggsrubrik: Re: Nybörjare med kli i fingrarna..
InläggPostat: 11 apr 2010, 22:46 

Förnamn: Lev
Efternamn: Nezhigay
Om jag inte blandar ihop saker så är VSAFs lånebössor är JG 36C. Själv har jag kört både med lånebössan och CA 36C, som köpte på marknad. I mina ögon det är för kort pipa. Och även uppgradering till 6.03 Prometheus rostfri pipa inte verkar vara prismässigt bra. Spenderat 60USD+tull=ser ingen skillnad jämfört med standard förutom färgen. Alltså om du gillar C versionen. men vill har bättre precision - sikta på en "K" inner pipa med "ljuddämpare" installerat på 36C. Men då är det inte alls stämmer med verkligheten, för att C version nästan aldrig används med ljuddämpare :-(

Jag anser som en jätte fördel, att vid rätt mekaniken i växel och rätt elekriska du kan snabbt förväxla mellan C,K,full, extra long osv, om du har de kittar. Det tar inte mer än 5 minuter o byta pipa med hop-upen och handguard.

InläggPostat: 12 apr 2010, 10:33 
Användarvisningsbild

Säkert så är de mesta tankar nu mer av "vill ha"-natur än egentligt behov. Efter en del fundering är det nog ändå bäst att vänta tills man känt på lite olika modeller och inte gå efter utseende direkt. Och ang. realism tror jag inte att det är det jag kommer försöka satsa på, iaf inte inom den närmaste tiden.

Som sagt, en djungel är vad det är. För tillfället skulle jag tro att det blir att vänta med större inköp tills man testat på ordentligt. Men tack för råden!

MVH
Anders

InläggPostat: 14 apr 2010, 08:06 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Det är riktigt, våra lånebössor är JG36C. Ifall du vill klämma på en så är det bara att låna klubbens.

De och alla andra sk "kinakloner", märken som jing gong, kalash/dboys, cyma är just nu out of stock. Det ryktas om att kinesiska staten har gjort en raid och att de just nu tvingas flytta till nya lokaler. Skall du handla just nu så verkar det bli dyrt!

Kalashnikov-varianterna har några av de bäst designade interna delarna och de mest realistiska externa, så ifall det är något sådant som får dig att tveka på en sådan så kan jag lugna dig. Om du däremot inte gillar kalashnikovdesignen så skall du bara köpa en om du tänkte ha ett matchande kit.

Annars kan sägas att det finns modeller som trasslar mer än andra, men det är sällan så omfattande att det är någon egentlig skillnad på det tekniska. ALLA bössor kan strula. Man kan gott gå på utseendet eller det historiska sammanhanget. En av styrkorna med airsoft är ju de realistiska vapenmodellerna (vi kallar dem vapen, det är bara bra att ha den respekten med sig) som möjliggör att man kan bygga autentiska militära kit.

Standardförfarandet när det gäller att börja spela verkar vara att köpa en bössa och ett kit, vilket som helst och sedan byta ut allt när man vet vad man vill spela och vilka man vill spela med, så modell på första bössan brukar inte vara så viktig. Detta har hänt nästan alla spelare trots noggrannt planerat förstakit.

Ifall du vill börja med något som smälter in så brukar de stora grupperna i göteborgsskogen just nu vara amerikanskt (woodland, marpat, tom 3 color desert) med vissa brittiska inslag, svensk m/90 och ryskt.

Det är rätt många ryssar som beställt från gunfire eftersom de är den enda butiken som saluför den enda realistiska RPK-74'an. Den är designad för gunfire och det är den enda egentligen iallfall halvrealistiska kulsprutan för ett ryskt kit. Ingen har haft några problem vad jag har hört och leveransen är snabb. Någon med egen erfarenhet får gärna fylla i.

InläggPostat: 14 apr 2010, 20:25 
Användarvisningsbild

Som det ser ut nu finns det två alternativ som båda är billiga och båda fått bra omdömen runt om internet. Det ena är JG G36K, som jag tidigare kikat mycket på. Den andra är Cymas Ak74 CM031A som jag börjat få upp ögonen för. Båda verkar vara tillförlitliga, hålla ok byggkvalité och bra prestanda. Beslutet kommer alltså mer baseras på design och tillgång till tillbehör. G36:an är ju onekligen mer modulär och går att fästa både det ena och det andra på den, AK74:an däremot är ju mer begränsad, men jag tycker den har en charm i sin enklare funktionalitet. Ak:n har en liten fördel eftersom magasinen är smalare, när G36:an har lite bredare mag.
Jag får faktiskt säga att mitt gillande börjar flyttas lite mer mot Ak74:an, men det återstår att se vilken som kan hittas inom rimlig tid och till rimligt pris.

Utöver vapnet kommer jag även försöka nosa reda på några lämpliga midcaps med snabbladdare då highcaps inte verkar vara världens roligaste sak att kuta runt i skogen med och skramla.

Aja, funderingarna går vidare. Dock bra att kunna lufta sina funderingar och få feedback om man tänker galet :). Tack fö hjälpen!

/Anders

InläggPostat: 15 apr 2010, 13:51 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Highcaps är till och med förbjudna hos VSAF!

Skall du ha en ak så är Kalasherna de finaste externt (mest korrekt form). Båda är utmärkta internt, men i min erfarenhet byter man ändå ganska snabbt internalsen och bara det externa består. I varje fall så går pajjade internals bra att byta ut medan pajade externals gör bössan ganska trist och är oftast svårt att ersätta. Skall du köpa en kalash så köp en "full steel", alltså inte en "full metal". Full metal'en liksom cyma's alla varianter har alla gjutna delar av zink som spricker förvånansvärt ofta och slits fult.

Ryskt och kalashnikov är vad jag spelar, så jag är givetvis lite vinklad åt dem, men ak är internt såväl som externt en av de klart bästa airsoftbössorna i min mening, och kalash är väl så bra som de dyraste alternativen.

Min ranking av RYSKA kalashnikovar, efter spelvärde (pris inte infaktorerat):

VFC

Kalash (båda varianter) Bäst finish (ful men autentisk) och bättre trä än VFC. Kvalitetskontrollen kan vara lite sämre än VFC och även stålvarianterna kan vara sköra (främst stocklåsningsknappen på fällkolvarna).

russian mania workshop (RMW)/LCT/Unicorn. Lite oautentisk matt blånerad finish, annars fina helstålsbössor med, om jag inte missminner mig, cymainternals.

Guarderkit (förutsatt bra internals)

cyma i stål

Blandat zink- och plastskräp. Jag skulle låta bli. Marui's ak74 sticker ut lite grann eftersom den har en så unik konstruktion med blowback som inte riskerar boxen. Min upplevelse är dock att zink går sönder.. och sedan går det inte reparera.. Och sedan är inte airsoft kul längre. Inte värt det.

Magasin:
Om du har en ak74-variant (förlagan är kaliber 5.45x39):
Plastmagasin. Tyvärr är de veka och ser inte särskilt bra ut. Svart och plommonfärgat ser hyfsat ut, men de orange bakeliterna är inte snygga.
Ifall du INTE tänkte konvertera riktiga magasin (vilket är värt det både för looken och hållbarheten), så kan du köpa MAG-magasin. Annars är det G&P som är bäst. VFC's egna är ok. fjädrarna är bättre men plasten är sämre. Båda typerna är midcaps och måste cappas om man inte vill räkna kulor i spel. Det gör man lätt genom att mata in kulor i botten bakom fjädern. Vill du konvertera så behöver du ett real steel magasin som kostar 100-150:-, en kniv och en bågfil.

Har du en akm-variant (Förlagan är kaliber 7,62x39):
Stålmagasin! Marui's är de bästa men det finns många bra. Lätt att få tag på lowcaps, som är det som tillåts i VSAF.

Har du några fler funderingar om ryska prylar & vapen så är det bara att fråga!

InläggPostat: 16 apr 2010, 12:54 
Användarvisningsbild

Hm, nytt problem. Hade tänkt hänga med på söndag och hade beställt ett par googles som jag trodde skulle anlända innan helgen. Nu verkar det dock inte dimpt ner nån avi i brevlådan, så risken är stor att de inte anländer. Så jag funderar på att köra på back-up planen. Nämligen att inhandla ett par sånnahäringa: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=141180900 .

Skulle dom funka för airsoftspel månntro? (Alternativ två är att jag ber snällt om jag får låna ett par...)

/Anders

InläggPostat: 16 apr 2010, 13:40 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Ta inte risken.
Hobbex har som är avsedda för airsoft. Använd dom som back-up plan
http://www.hobbex.se/p/pid,3896/t/product.html

Lycka till

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 16 apr 2010, 13:45 
Användarvisningsbild

Det verkar ha löst sig, får låna ett par till söndag. Men tack ändå!

InläggPostat: 18 apr 2010, 03:00 
Användarvisningsbild

Förnamn: Matti
Efternamn: Reimi
på tal om inget så har jag provat att skjuta på knasohlssons billiga brillor med onödigt högtrimmad auto.AEG och de höll, men risken är något man tar själv.

Ska man köpa sin första bössa kan man köpa valfri billig kinaklon så kommer den förhoppningsvis funka bra ett tag, Cyma har jag sett mycket bättre om än JG.

Synd att det inte finns nån butik i GBG, annars kunde man bara plocka den som sitter bäst i handen och sen jobba vidare på hobbyn när man känner var man vill hamna...

InläggPostat: 19 apr 2010, 18:18 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jorgen
Efternamn: Lonnquist
Glasögon??!!
Åk till en fackhandel (Ej C. Ohlson) och köp ett par yrkesmässiga skyddsglasögon för skydd mot höghastighetsprojektiler. Klarar tex spån från vilken vinkelslip som helst.
De håller FETT för en 6mm BB.
Följ instruktionerna som gäller för ALLA typer av skyddsglasögon, dvs vid repor och skador BYT samt även efter 2 år, då plasten åldras.

Du får riktigt fina skyddsglas i både vitt, gult och svart glas för mellan 50 - 100 kr paret, inkl. moms.

Mjr M a.k.a. Jörgen
http://gallery.xboyz.se

InläggPostat: 20 apr 2010, 15:28 
Användarvisningsbild

Hm, efter många om och men börjar jag komma närmare en beställning. Som det ser ut nu lutar det hela åt en JG G36KE från Vapenbutiken och sedan beställa extra MAG-magasin från ehobbyasia. Verkar vara tunt även med magasin runt om webshopparna, så det verkar vara ett av få alternativ för just magasinen.
[Edit] Nm, hittat dem i en svensk webbshop nu...[/Edit]

Har nästan uteslutande hört positiva saker om JG's G36:or och deras kvalité (för det priset man betalar självklart). Beslutet påverkas ju självklart också av vad som finns att få tag på för tillfället, ev. blir det till att vänta och se om tillverkningen och leveransen av kloner kommer igång igen. Tålamod är tydligen inte bara fiskarens bästa vän, utan också den spirande airsoftarens...

För att klargöra mina mål med airsoft: Jag har inga som helst planer att plocka samman nått specifikt gear för tillfället, och om jag skulle ha det skulle det snarare baseras på fiktiva förband ( *host* Stargate *host*)....(1)

Anyways, funderingarna fortsätter in i det sista. Inget är skrivet i sten än, det är bara bra att tänka högt ibland...

Fotnot:
1. Ja, jag vet att jag isf borde satsa på MP5 eller P90 :P

InläggPostat: 22 apr 2010, 20:52 
Användarvisningsbild

Förnamn: Hakan
Efternamn: Braberg
ang din fotnot

I SGU (Universe) så ser man ju bara G36K och M4 så då är ju G36:an rätt?
Och även i Atlantis de senare säsongerna så var G36orna med väldigt ofta?

Lycka till o välkommen till hobbyn! :D

InläggPostat: 28 apr 2010, 19:28 
Användarvisningsbild

Hawkan: Det har du ju helt rätt i, i SGU är ju det mesta en ohelig blandning. Men jag vill minnas att jag sett några G36:or som understöd el. dyl. i Atlantis. Standardbeväpning för en SG-enhet är väl dock MP5 (Tidiga SG-1) och P90 (i senare avsnitt/Atlantis).
Tänkte bara samla på mig lite fler nördpoäng :) .

InläggPostat: 29 apr 2010, 20:02 
Användarvisningsbild

Förnamn: Mats.
Efternamn: .HEMLIGT.
Coolt.
Ska du köra som Wraith, Asuraner, Goa´ulden, Ori eller mäniska. kanske man hakar på :-P

Mvh Mats

-- Ghost -- Yellow_Flash_Colorz_PDT_07

InläggPostat: 29 apr 2010, 21:16 
Användarvisningsbild

Sure, ska bara hitta nån som tillverkar Airsoft Zat'nik'tels så är vi igång! :wink:

Med några kassar lego ute i skogen kan man ju dessutom köra sin egen Replicator story! :D

InläggPostat: 30 apr 2010, 14:29 

Förnamn: Max
Efternamn: Manley
Scanlan skrev:
Hawkan: Det har du ju helt rätt i, i SGU är ju det mesta en ohelig blandning. Men jag vill minnas att jag sett några G36:or som understöd el. dyl. i Atlantis. Standardbeväpning för en SG-enhet är väl dock MP5 (Tidiga SG-1) och P90 (i senare avsnitt/Atlantis).
Tänkte bara samla på mig lite fler nördpoäng :) .

SG-3 brukade ha M4or med M203 och M249 också.

Andra SG enheter hade också Barret M82 med sig vill jag minnas.

:)

InläggPostat: 01 maj 2010, 09:12 
Användarvisningsbild

Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Hehe, SG är coolt. Jag och polarna har lite försiktigt funderat på samma sak faktiskt, men inte kommit speciellt långt i några konkreta planer. Vi har varsin P90 och jag har skaffat ett par nördiga, eh jag menar tuffa Stargate-patchar till uniformen. :)

Kolla t.ex. denna länken för utrustningsgenomgång av massa olika SG uniformer och utrustning:
http://www.sg-soc.com/SG-Costume_Guides.htm

Här kan man beställa massa olika Stargate-patchar och andra sci-fi patchar:
http://www.americanpatches.com/

Själv kör jag på SG-13 som team.

InläggPostat: 02 maj 2010, 15:17 
Användarvisningsbild

Yargh, jag har blivit outnördad ;) . Nån gång i framtiden skulle man kanske kunna dra ihop en SG-enhet...

Anyways, tillbaka till topic: På grund av vissa andra fritidssysselsättningar (longboardåkning i Barcelona i sommar, hell yeah) fick jag köra en budgetvariant. Det blev, för att citera spunk "plastskräp" :-P . En Cyma CM031B från vapenbutiken med några midcaps (bruna, skall "moddas" med gaffatejp till rätt färg) och en snabbladdare.

Tycker airsoft är jäkligt kul men samtidigt vill jag inte lägga ner allt för mycket pengar på en gång ifall ifall. Kan ju alltid köpa mer gear sen, men grunden måste läggas nånstans.

Tack för alla råd iaf!

[Edit]
Så, bössan har anlänt. Tänkte göra en kort sammanfattning om den:

Cyma CM031B
Materialen är plast och till viss del metall. Plastdelarna inkluderar stock, främre grepp, pistolgrepp och medföljande mag. Plasten är verkligen kinaplast, stocken hade nog inte kunnat kännas plastigare om den var gjord i gladpack. Pistolgreppet knarrar och skiftar lätt under påfrestning, så någon toppkvalité är det inte fråga om. I storst sett alla plastdelar har fått en del gaffatejp på sig för att minska rörelser och knarr.
Metalldelarna inkluderar pipa, främre/bakre sikte, flamdämpare, övre reciever, varbygel, magasincatch och kropp (?). Metalldelarna känns helt ok faktiskt, hyfsat stabila, inte något att anmärka på direkt.

Kinabössornas bristande kvalitétskontroll gör sig påmind genom att övre fästskruven för stocken är urgängad och snurrar fritt. Lite strategiskt placerad gaffatejp mildrade problemet. Även den gjutna flamdämparen visar tecken till dålig kontroll, i den finns en ca 1cm lång spricka som jag misstänker tillkommit efter själva gjutningen. Den innebär också att främre delen av flamdämparen är något sned, man märker det inte vid första anblick, som tur är verkar felet inte påverka kulbanan öht.

Har bara haft möjlighet att testa bössan en kort stund ute i skogen, men den verkar skjuta rakt och hyfsat hårt. Enligt spec. ska den ge 1.2 J (dvs 110 m/s med 0.20), vilket den förmodligen gör.
När man hanterar bössan märker man rätt snabbt att det inte är en kvalitétsbössa man har i händerna. Med det sagt får jag ändå säga att den är stabilare än vad jag trodde. Det medföljande magasinet sitter som gjutet, eldväljaren är stabil (med lite efterdragning av skruven) och manöverhantaget samt hopuppen verkar göra sitt jobb utan anmärkning. Batteriladdaren skall jag kasta iväg, det följde med en adapter för svenska uttag och den glappar som bara den. Man måste i stort sett ha direkt uppsikt över laddningen för att se att den faktiskt laddar... Batteriet var ett litet 8.4V 1200mAh Ni-Cd, som inom det närmaste kommer kompletteras med ett Ni-Mh och en biltema-laddare. Batteriets kapacitet vill jag inte säga nått om förän bössan varit i spel.

Kort och gott kan man nog säga att byggkvalitén är on par för priset, det återstår att se om funktionen också är på samma nivå. Med lite gaffatejp och småjusteringar ska den nog kunna funka hyfsat iaf :) .

Ska bli intressant att se hur den fungerar ute i skogen!

/Anders D

[Edit 2]

Varit ute i skogen och provskjutit bössan ordentligt idag och kan tyvärr konstatera att den inte håller måttet. Mycket svårt att träffa ett 30x40cm mål på 15 meters avstånd, av 100 kulor träffade ca. 10. Så efter kontakt med vapenbutiken ska bössan nu tillbaka till dit så de får kolla igenom den (f.ö. tror jag de skulle kunna ge föreläsningar i kundrelationer, mycket föredömligt). Kan mycket väl vara den böjda flamdämparen som spökar då kulorna hade en mycket stark tendens att dra iväg uppåt (oavsett hop-up inställning).

InläggPostat: 12 maj 2010, 18:06 
Användarvisningsbild

Förnamn: Karl
Efternamn: Kaardal
Jag vet att du redan har köpt en bössa nu men eftersom det verkar som den inte funkar så bra så tänkte jag säga att Predeking säljer en JG G36K i säljes delen av forumet. Eftersom du var ute efter en JG G36C i början så tänkte jag att du kanske skulle villa få igen pengarna för den nya bössa och skaffa en sån istället :P

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme