Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
Som jag förstår det så står jag inför ett val med min AKSu (30cm 6,03mm prec-pipa), om jag vill upp emot 130-trim. a) Antingen sätter kör jag med hel cylinder och en typ 120-fjäder, så lär jag hamna upp emot 130. b) eller portad c-cylinder och minst 130-fjäder.
Jag antar att "b" kommer slita mer på gearbox, ge lägre ROF men ge bättre precision, eller?
tack för åsikter Janusz
_________________ -Janusz - Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad
Förnamn: Christian
Efternamn: Schultz
Av egen erfarenhet så gör mps inte allt för mycket för precision jämfört med pipa & hop. Portad vs oportad finns det många diskussioner om, men den generella idén verkar vara att för hög cylindervolym ger mer spridning och för låg ger lägre mps. Skepparn har gjort en tabell enligt nedan:
Har du en kort pipa så är det bara bättre med en portad cylinder. Detta gör att får ut bättre utgångshastighet med en mindre hård fjäder, dvs mindre slitage på övriga delar. Vill du köra lite överkurs kan du även kapa slaglängden ett par kugg.
Jag tror dock inte du kommer att kunna spela med en AK med varken 120 eller 130 fjäder om den inte läcker ganska mycket. Senast jag skruvade med min lilla AK (Pipa på ca 20-25cm) så testade jag att köra med en Guarder SP120 fjäder. Men då gjorde den strax över 450 FPS. (Efter detta så tröttnade jag på skruvandet och satte i en standardfjäder)
Du bör nå väldigt nära gränsen redan med en portad cylinder & 110 fjäder. Har du tid och ork så kan du köra en tyngre fjäder och sen klippa till rätt längd. Detta är dock en del "Trial & Error", detta då du kommer att få sätta ihop, crona, ta isär, klippa, sätta ihop, crona, ta isär... Ja du fattar...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori