Aktuellt datum och tid: 28 apr 2026, 14:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Min otur som vanligt
InläggPostat: 28 mar 2010, 17:33 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nima
Efternamn: Foladi
Hej,

Först vill jag tacka alla deltagande för en jätte kul dag. Min helt splitternya bössa gick sönder idag under spelets gång. Bössan är en "G&P Special Operations" och enligt många ställen jag har läst och även sett youtube klipp, så har den fått bra betyg. Jag använde max 6 magasin och de var 68 low cap allihopa. Men sen fastade den rejält. Vi försökte allt på plats men den ville inte fungera. När jag kom hem och jag jag isär bössan, och även blev tvungen att plocka isär gear boxen. Det visade sig att en av kugghjulets tänder hade gått av och fastnad i cylinder mojängens kuggräls. Nu när jag tänker efter så vet jag inte om jag har fått de jag har betalt för hos RedWolf Airsoft. Jag hoppas att någon med expert ögon kan kolla på min köplista och även kolla bilderna som jag publicerar i den här posten. Har jag blivit blåst? kan gearboxens kugghjul gå av redan vid sjätte maggen? eller så är det min otur helt enkelt.

Köplistan från RedWolf airsoft
Bild

Uppgraderingen (nr 10 på listan) som syns på köplistan ska innefatta följande material och förändringar (enligt RedWolf Airsoft)

Level IV premium upgrade option that increases your firepower and range. Upgrade work includes installation of the following:
1. Install Prometheus spring
2. Systema Bearing middle gear
3. Systema Steel bushings
4. Systema Hi Torque gears
5. Battery Compartment Mods
6. Systema Directional Piston Head
7. Systema Bearing Rear Spring Guide
8. Fuse removal
9. Custom work to ensure smooth operation
10. Install Deep Fire Titanium Piston (Titanium Teeth)
This upgrade option represents a most powerful power upgrade for this gun.

Resterande bilder från gear boxen
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jag vet inte om jag inbillar mig, men fjädern ser ut som att blivit utdragen. Ska den se ut så?

Nu undrar jag vad jag kan göra. Kan jag kontakta RedWolf och be dom om kompensation eller är det nått som man måste fixa själv? Jag fick allt det här i fredas och känns lite surt att behöva punga ut mera pengar för att fixa bössan som jag ägt ett par dagar.

Tacksam för hjälp.

Inläggsrubrik: Re: Min otur som vanligt
InläggPostat: 28 mar 2010, 18:05 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Bogeblad
hejsan!
Gött att höra att meckandet gick bra!!
Det var jag som tog mig en titt på bössan din i fält i dag!!
Det där känns j*vligt ortuligt!! nästan löjligt!! Att du har systemas gears med!! ännu värre jag trodde de va tok bra för det priset!!

Men att en tand hade gått i bössan det trodde jag inte!!
Jag trodde det va pistongen och kuggarna som jammat bara!!

Vad jag ser med fjädern så e det inte en Irregular-Pitch spring som du har??

Hur du skall gå till väga med återförsäljaren vet jag inte! Hoppas värkligen att någon vet hur du kan göra med det!!

tack för ett gött spel ändå!! MVH SpaX

InläggPostat: 28 mar 2010, 21:36 
Användarvisningsbild

Tja,

Tack för ditt svar. Nu när jag kollade närmare så var det faktiskt en till tand som hade gått av. Jag har satt ihop gearboxen utan fjädern (behöver verktyg till att göra det) så länge, och så lyckades jag knäcka plattan som koppas till switch knappen. Jag väntar på svar från RedWolf.

InläggPostat: 29 mar 2010, 14:01 
Användarvisningsbild

Förnamn: David
Efternamn: K
Ett tips i framtiden är pistong med plastkuggar, så kommer pistongens kuggar att slitas långsamt med tiden, och när det väl går "åt helvete", så kommer bara kugghjulen att snurra fritt när de inte längre har kontakt med pistongen. Till skillnad från att en pistong med metalltänder, brottas med tänderna på ett kugghjul i metall, tills en av dem går tvärt sönder och boxen låser sig, vilket kan sluta i ännu fler trasiga delar. Det är vad vi kör på iaf, enda bössan vi har med metalltänder är semisnipern på m150.

Då, vad jag vet, är CA:s originalpistong, och systemas pistong att föredra (i plastväg då).

EDIT: Det är en "irregular pitch"-fjäder du har på bild där.

InläggPostat: 29 mar 2010, 23:11 
Användarvisningsbild

Förnamn: Johan
Efternamn: Haagg
Det där med förstärkt pistong eller ej är väldigt individuellt. Jag, till skillnad ifrån Skepparen, skulle alltid rekommendera en förstärkt pistong (alltid använt det och kuggen som drar pistongen har aldrig krånglat för mig). Men för att återgå till Topic.

Det kan vara så oturligt att gearboxen var fel shimmad. Då går oftast någon tand på den kuggen om man har förstärkt pistong. Tyvärr sådant som händer vilken bössa man än köper, typ. Dock kan jag inte säga hur Redwolf ställer sig till det, det är lite olika. US airsoft i halmstad har alltid fixat det, medans en god vän fick göra det själv när det var en bössa ifrån CZ.

InläggPostat: 30 mar 2010, 02:31 
Användarvisningsbild

Tack för tipset. Det är bra att veta allt det där med kugghjulen. Att kugghjulen går sönder är väl oundvikligt, synd bara att det är ett rent helvete att byta dessa. Utan rätt verktyg och kunskap så är det nästan intill omöjligt att utföra det. När jag plockade isär grearboxen insåg jag att de kunde ha skapat det här bättre. Då menar jag allt från själva mekaniken som drar tillbaka kolven och fjädern till åtkomst till delarna. Men man kan inte förvänta sig allt för mycket från en Kina produkt. Angående irreguljära pitchen på fjädern. Så de har bara dragit ut den en aning för att öka spänsten på den eller hur. Är det normalt?

Jag fick svar från RedWolf. Service killen beklagade det som hade hänt och ville veta vilket batteri och kulor jag har använt. Han kunde ha bara sagt "sorry we no help". På deras hemsida står det att de erbjuder ingen garanti eller service efter 24 timmar, eller om någon annan förutom deras tekniker öppnat eller plockat isär bössan. Rätt dåligt i min tycke. En ebay säljare erbjuder mer garanti och service än RedWolf verkar det som. Jag får se hur det här urartat sig.

InläggPostat: 30 mar 2010, 08:42 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Tråkigt när sådant händer!

För det första, systemas drev är för djupt härdade. När man gör ett drev vill man ythärda dem för att ge slitageytorna större motståndskraft mot nötning. resten av drevet vill man ha segt. Härdar man för djupt så blir de sköra och spricker lätt. Detta är gammal kritik mot systema, men det gäller nästan alla tillverkare. Systemas ståldrev verkar dock snäppet skörare i min erfarenhet än de flesta andra ståldrev.

För det andra, det är den första tanden från ditt sector gear som sitter snyggt lodgat halvvägs upp på din pistong. Om det är där den lossnade, vilket inte är allt för osannolikt, så har ditt sectorgear gjort ingrepp i pistongen alldeles för snabbt. detta innebär att boxen kommer försöka mata ut pistongen genom bakväggen på boxen. om man har titantänder på sin pistong så blir det tvärstopp. Något måste ge sig. med lite tur är det motorn som inte orkar, annars är det det vekaste länken som går, vilket är sectorgearet. Hade du haft en plastpistong så hade du strippat den. Jag föredrar ståltandade pistonger själv, men man måste veta vad man pysslar med. Eller ha gott om pengar.

Om det är så att tanden sitter där den lossnade så kommer frågan: är din bössa mycket rapp? I så fall så hinner den driva runt sectorgearet så fort att pistongen inte hinner gå i bott. Vill du fortsätta ha en så snabb bössa så bör du överlägga att "shortstroka" pistongen. Hur det går till är en senare (googlingsbar) fråga.

Irregular pitch, eller progressiv fjäder skall se ut sådär. när du komprimerar en sådan så kommer de tätare varven bottna vilket minskar antalet varv som kan fjädra vilket ökar fjäderkraften. Trevligt för sectorgearet som får ett mjukare islag och trevligt för mekanikern som skall pressa i fjädern.

Strikt talat är det väl inte "kina", v2-boxen är en japansk (men sugig) design. Det ser inte ut som att du blivit blåst fast det ser ju inte ut att vara stålbussningar som utlovat utan kullager. Detta är en fördel upp till 130 i min mening. Vid högre trim blir kullagren sönderpressade och känns "knottriga" när man snurrar på dem. G&P är myyycket bra skit för att vara m16 (V2 är som sagt sugig), men å andra sidan har du inte mycket G&P-delar kvar i boxen.

InläggPostat: 30 mar 2010, 08:44 

Förnamn: Dejan
Efternamn: Bogicevic
JAg köpte en G&P M-14 EBR från Redwolf.
Och innan jag fick spela med den hemma i min lägenhet 3 saker blir trasiga.
Min avtryckare knäcktes på halva, fireselctor knäktes, safetycach knäktes
fixade nya delar från FRYSEN butiken. Fixade vapen spelade på en spel några skott och min gear box gott sönder. Samma som din. Spure gear sönder, pistongen med. Att komma i kontakt med Redwolf va inte den lätaste. Skickade bilder till de och nu senaste efter många e-mail de kommer att skicka delar så fört de får dem från G&P
Dyrt och mycket besvär.
Delar är av daligt kvalite. Jag köper alldrig mer från G&P och beställer alldrig mer från Redwolf för min del

InläggPostat: 03 apr 2010, 05:47 
Användarvisningsbild

Så vad tycker ni att jag ersätta delarna med? RedWolf frågade mig ifall jag kunde montera kugghjulen om de skickade mig delarna. Men jag har frågat RedWolf om det går bra att skicka dem gearboxen för att de byta kugghjulen och montera delarna själva. Då kanske kan jag be dem om specifika delar som håller längre. Jag även suttit och tänkt på olika sätt att få fjädern i spänt läge så att jag kan montera gearboxen själv ifall RedWolf vägrar ta emot den. Jag vill gärna höra ifall någon här har nån erfarenhet om det. Får man fjädern stabilt i spänt läge i pistongen så är det inga svårigheter att montera resten.

InläggPostat: 03 apr 2010, 10:20 
Användarvisningsbild

Förnamn: Robert
Efternamn: Samuelsson
Att få ihop en V2 är inga jätteproblem, skickar dom ett par nya kuggar så go for it! Kolla på youtube hur man plockar isär och sätter ihop en gearbox ett par gånger så är det ingen fara sen. Annars kan du ta med lådan till en mekkväll på lokalen så finns det säkert nån som hjälper dig.

Styrelsen AEG

InläggPostat: 03 apr 2010, 19:17 

Förnamn: Lev
Efternamn: Nezhigay
jag faktiskt gå med på vad sPunk säger om "pistongen hinner inte i botten innan kugghjul kommer o dra igen". Precis samma problem varit hos mig, fast tvärtom. Pistongen varit i plast och den spräckte fast alla kugghjul i toppskick. Snart blir det dags för mig o plocka ihop min v3 boxen också.

InläggPostat: 07 apr 2010, 12:37 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jorgen
Efternamn: Lonnquist
Hej hopp,
Förutom att jag måste Spunk rätt i sitt tänk beträffande vad som gått fel så vill jag förtydliga och adda lite info.

Om jag läser specen rätt så har du kört med 10,8V batteri.
Då får du en motor som driver på som 17 och första tanden kan börjar greppa mitt på pistongen, innan den hunnit fram.
Metall mot metall spelar ingen roll, svagast länk brister.
Skaffa 9,6V batterier.

Sen det jag ser är att det verkar vara en G&P gearbox, Systema kugg och en Deep Fire pistong.
Inom bilindustrin talar man ofta om toleranskedjor, även om du har grejer som ligger innanför en ”kopierad TM” standard är det inte säkert att de slutligen lirar tillsammans. Var och en kan vara super duper men tillsammans funkar inte dessa olika fabrikat.

Mitt råd är ha alltid grejer från samma leverantör (de lirar ihop) och kör med förstärkt plastpistong (går något sönder, så är det oftast pistongen= lätt att laga).

Mjr M a.k.a. Jörgen
http://gallery.xboyz.se

InläggPostat: 07 apr 2010, 14:25 
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Nu menar väl majoren "svårt att laga, men billigt" egentligen? Själva pistongen lär du inte reparera, men den är billigare att byta än ett drev.

Förutom att det är rätt med toleranskedjor så kan vissa tillverkare få till det lite granna så matchningen mellan delarna är lite sisådär, därför rekommenderar jag att montera ihop boxen efter fullbordad trimning med allt utom fjäder och motor i. Till och med spring guiden och alla skruvar. Prova att "driva" boxen genom att snurra bevelgearet (drevet där motorn normalt sett ligger emot. Nås genom öppningen som man sticker in motorn i). Det skall inte gå trögt och det skall knappt kännas när sectorgearet gör ingrepp i pistongen. Den skall flytta pistongen hela vägen till bakersta läget och släppa den utan att det känns någon variation. Om möjligt vrid eller skjuv pistong, drev, motor till sina extremlägen för att kolla så att det inte finns några konstiga lägen som kan innebära problem. Om något känns skumt, fundera på vad det kan vara som orsakar det och var beredd att fila lite så det passar.

Vill man vara riktigt säker på att boxen inte skall skära första skottet så kan man göra det samma med fjädern isatt upp till första "antireversalklicket". Det räcker egentligen att man känner att fjädern fjädrar emot så att det inte finns något stopp.

När man väl gjort detta gäller det bara att ha lagom rof till en tillräckligt hård fjäder så man inte hugger för tidigt, så har du en hyfsat stabil box.

InläggPostat: 07 apr 2010, 15:38 
Användarvisningsbild

Förnamn: Jorgen
Efternamn: Lonnquist
sPunk skrev:
Nu menar väl majoren "svårt att laga, men billigt" egentligen? Själva pistongen lär du inte reparera, men den är billigare att byta än ett drev.

Epoxilim fixar det!!!!! :lol:

Till Spunks eminenta beskrivning vill jag även lägga till, det får inte gå så lätt så det blir spel. Då kommer vibrationer att skapa andra problem.

Mjr M a.k.a. Jörgen
http://gallery.xboyz.se

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme