Aktuellt datum och tid: 26 apr 2026, 04:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kronografering för att ett vapen ska få användas
InläggPostat: 10 aug 2008, 21:25 

Hejsan!

Först vill jag säga att jag inte hittade någon diskussion med "Search" eller FAQ, så här ställer jag frågan som ni gärna får flytta om så behövs!

Regel #10:
Citera:
§10 Kronografering
För att ett vapen ska få användas på spel ska det vara kronograferat och användaren skall kunna redogöra för dess utgångshastighet.

Jag förstår hur viktigt det är mellan fps och säkerhetstankarna. Men räcker det att bara läsa specs på sitt vapen? Jag tror inte det blir mycket folk om man måste köpa/låna/"låtsas ha använt" en kronograferingsmaskin för att kunna delta i spel, även om jag fick råd skulle jag vilja spara utrymmen i min lilla lägenhet. FPS maskin är väldigt roligt om man är galen, annars är det en dyr overkill apparat som man bara använder en gång varje köp/uppgradering.

Jag kanske missförstod poängen med regeln, ni får hjälpa mig med era kommentarer!

/Nicky

Inläggsrubrik: Re: Kronografering för att ett vapen ska få användas
InläggPostat: 10 aug 2008, 21:45 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Det kan vara dyrt om alla skall ha var sin kronograf ja.
Därför tillhandahåller VSAF 2st kronografer, som för det mesta finns tillgängliga på spel.
Det finns även möjlighet att låna hem dessa om man vill.

viewtopic.php?f=29&t=1561

InläggPostat: 10 aug 2008, 21:51 

Tack för svaret!!

Som kanske många redan säger handlar det om sunt förnuft och ärlighet, om så maskinen finns på plats så blir det smidigt!

Om man äger ett vapen som skriker ett fps antal som känns mycket lägre än gränsen kan man väl slippa krona? T.ex min Gas BB P229 med sina specified 0,7J/280fps...

InläggPostat: 10 aug 2008, 22:54 

Man ska nog vara försiktig med att låta folk gå på tillverkarens angivna specs mest med tanke på kinaklonerna som ju blivit så populära. Här varierar utgångshastigheten från bössa till bössa med stora tal, olika exemplar av samma modell från samma tillverkare kan chrona allt mellan 80mps och 130mps. Det ligger i allas intresse att varje spelare tar reda på hur kraftig hans/hennes bössa är i verkligheten och jag personligen tycker att VSAF har varit riktigt duktiga på att ge möjlighet att chrona bössor på spel.

InläggPostat: 13 aug 2008, 19:11 
Tja...!

Då måste jag som nybliven airsoft-bösse-ägare (långt ord) fråga....

Hur gör jag om det är så att min nyinköpta kinaklon-visar sig vara lite för kraftig? (Dboys M4)
Är det bara fjäderbyte som gäller om man ska reglera m/s? eller kan man göra någon annan form av ingrepp?

och eftersom jag inte sitter på en egen chronograf, är det bara att försöka ha längre skjutavstånd eller vad ska ja göra om de e för högt o ja står på banan me er uppe i t.ex. bergsjön ?

vill inte ha svar som dunkudde över pipan eller nått sånt löjligt.... :P

för rätta mig om ja har fel, men skruven i handgreppet är väl bara till för att reglera eldhastigheten?

InläggPostat: 13 aug 2008, 19:21 
Användarvisningsbild

Förnamn: Nicklas
Efternamn: Fredriksson
Man kan alltid klippa fjäder något om man behöver få ner fps en något.
Säger dem som vet...

InläggPostat: 13 aug 2008, 19:39 
hmmm... okey, men hur blir de med den fula klippningssidan på fjädern isf?
finns de ingen risk för skador på komponenter eller andra lustiga defekter. För man får ju inte samma anläggningsyta på den klippta änden på fjädern som en oklippt.

dessutom, kanske inte e helt rätt tråd o ställa frågan i, men när vi ändå pratar m/s

Den lilla lista under "§11 Säkerhetsavstånd och utgångshastigheter" får väl jag som relativt oerfaren att den är lite väl svårtolkad...

Men rätta mig om jag har fel vad gäller avläsningen....
Min bössa skjuter (enligt spec.en) 125m/s, och jag vill använda mig av kulor på 0,25g... den kombinationen är enligt listan (om jag tolkar den rätt) inte tillåten, om jag istället använder mig av 0,2g-kulor så får jag använda det och får då inte ge eld på mål närmare än 10m...? rätt/fel? eller kan jag bara öka säkerhetsavståndet till målet och fortsätta använda mina önskade kulor på 0,25g ?

fråga till dom lite mer erfarna, en kinaklon som specar 125m/s, brukar dom hålla det, ligga högre eller ligger de lägre..... vanligtvis ? gissar på lägre, men frågar ändå

Vad är skillnaden mellan Auto A och Auto B respektive Bolt A & B ?
samt vad gäller halv-/helautomatiskt.... min M4 och alla andra vapen som kan växla mellan punkt- och automateld.
- skiljer ni på eldgivningsläge i listan, om man använder punkt/automat eller går vapnet direkt som auto B eftersom den KAN skjuta automateld ?

Är lite newbie på sånna grejer än så länge, har spelar innan men då bara lånat bössa, har vart lite "pick-and-play" om man säger så....

Men som dom en gång sa på ett berömt barnprogram.... "frågar man ingenting, får man ingenting veta" :)

InläggPostat: 14 aug 2008, 10:00 

Om din bössa chronar 125m/s med 0,20 kommer den göra mindre med 0,25. Ökar man kulvikten minskar hastigheten men inte anslagsenergin, därav olika hastigheter för olika kulvikter.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme