Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 18:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Operation group hug 2 - Söndag 25 Oktober 2020
InläggPostat: 12 okt 2020, 22:55 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 maj 2006, 18:10
Inlägg: 2091
Ort: Johanneberg i Göteborg
Förnamn: Peter
Efternamn: Wiren
Mina spel brukar handla om att samverka i grupper eller om grupper som samverkar med varandra.

Alla är givetvis välkomna, det är inte tänkt att vara någon form av "elitspel".

Anledningen till att de har fokus på samverkan är för att det dels blir mer varierade, dels för att skapa en dimension av planering och tanke, vilket också ger mer tydliga resultat.

Ett sätt att få detta att fungera är att ha ett system av "chefer" som kan ha en samlande uppgift för grupperna och en samverkande uppgift mellan grupperna. Man kan få det att fungera utmärkt utan dessa men det kräver mycket träning.

"Cheferna" är alltså inte tänkta att vara någon form av auktoritära låtsasmilitärer, och det handlar inte om att underkasta sig någon med en fakeofficersgrad, utan om att vi alla tar ansvar, på olika sätt, för att spelet blir det som utlovats.

Som arrangör bär jag ett tungt ansvar och det måste sägas att alla spel blir inte som jag vill ha dem. Ibland är jag trött och lyckas inte få fram spelidén så att spelet flyter smidigt. Eller så har jag gjort ett tankefel i upplägget. Eller så är jag för dum för att leda effektivt, och eller grinig.

I alla dessa fall är det värt att minnas att vi alla samarbetar för att göra visionen i spelet en verklighet. Det är välkommet om du ser något som kan förbättras för att ge spelet en bättre chans att bli det som utlovats. Det är välkommet om du vill ta ett större ansvar genom att ta en ledningsroll, och det är välkommet om du frågar efter övriga spelares erfarenheter. Det är också välkommet att be åtminstone mig att justera mitt beteende, om jag är otydlig, grinig, gapig eller osynlig. Skulle du vantrivas med någons ledarstil så får du givetvis flytta till någon du trivs bättre med. De flesta äldre spelare som tar ledarroller har en väldigt coachande, uppbyggande stil och det finns inga förväntningar att du skall prestera. Bara ha kul. I en grupp. :)

Jag tror att ni som anmäler er vill spela spelupplägget som beskrivit, och vill påverka så att spelet skall bli åtminstone i rätt anda. Om du inte gillar spelupplägget och spelar på ett annat sätt så är risken att du förstör för dem som är där för att spela upplägget. Då är det bättre att välja ett annat spel.

Min lilla förhoppning är att det är tillräckligt många som lär sig spela effektivt i grupper för att vi skall kunna spela mer scenariospel med mer realistiska uppdrag, utan att samövade lag splittrar grupper av blandade spelare vid blotta åsynen. Detta har vi periodvis uppnått och det är något alldeles fenomenalt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Operation group hug 2 - Söndag 25 Oktober 2020
InläggPostat: 25 okt 2020, 19:29 
Offline

Blev medlem: 30 aug 2020, 18:42
Inlägg: 2
Förnamn: Mats
Efternamn: Berg
Tackar för en bra dag, med lite fukt i luften.
Dagens spel visade hur mycket kommunikation betyder under spel.

Själv förlorade jag kommunikationen i slutet på spelet och fick agera efter det( hade jag blivit utskjuten, så hade det varit svårt för mig att komma in i spel igen).

Många nya ansikten, vissa lång-vägar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010