Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 23:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp med klassning av vapen
InläggPostat: 19 jul 2019, 19:39 
Offline

Blev medlem: 20 jun 2019, 19:01
Inlägg: 2
Förnamn: Erik
Efternamn: Lindahl-Åsell
Hej alla, relativt ny till sporten och planerar att spela ett spel på en bana som följer VSAF's trimregler och har en liten snabb fråga gällande exakt hur man ska klassa sitt vapen på regelsidan.

Jag har en o-moddad Classic Army EC2 AEG som vapen och behöver veta vilka FPS-värden den får ligga på. (Ännu oklart vad min FPS faktiskt är då jag aldrig spelat ordentliga spel, men borde lyckas kolla innan spelet.)

Till och börja med finns det ju två tabeller, en med höga FPS-antal och en med låga FPS-antal. Första frågan är hur/när ska man tillämpa vilken tabell?

Andra frågan är hur jag ska veta vilket typ av vapen det är?
Antar att det inte räknas som en Bolt A eller Bolt B, utan snarare som en Auto A/B? Och vad är skillnaden mellan A och B?


Förlåt om det är många frågor eller om jag helt missat hur och vart man läser detta. Andra tips åt en spelare som aldrig spelat på organiserade spel uppskattas!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med klassning av vapen
InläggPostat: 19 jul 2019, 22:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jul 2010, 19:04
Inlägg: 658
Förnamn: Mattias
Efternamn: Kjelltoft
Hej och välkommen till hobbyn!

Till att börja med har du helt rätt i att man bör kontrollera vapnets utgångshastighet själv med en kronograf innan spel snarare än att lita på säljaren. Fråga arrangören på spelet, de brukar kunna hjälpa till med att kronografera och kan garanterat förklara säkerhetsregler och vapenklasser tydligt på plats.

De två tabellerna som du nämner, en med höga värden och en med låga, representerar samma mynningsenergi rad för rad men översatt till olika hastighetsenheter. Den ena anger fps (feet per second) och den andra anger m/s (meters per second). Tabellerna är likvärdiga, oftast går det att välja vilken enhet som kronografen anger och det vanligaste är att använda m/s. Kolumnerna anger vilken kulvikt som används (ex. 0,20 g, 0,25 g, etc).

De olika vapenklasserna i tabellerna är säkerhetsklasser snarare än vapenmodeller. Exempelvis: ett vapen som skjuter med en mynningsenergi lägre än 0,99 joule räknas till säkerhetsklass CQB, får lov att avfyras hur nära som helst och får lov att skjuta automateld. En sniperbössa som skjuter lösare än 0,99 joule räknas alltså till säkerhetsklass CQB även om själva modellen laddas om med en "bolt".

Din bössa är en AEG och ligger förmodligen som du själv gissar i säkerhetsklass Auto A eller Auto B. Båda Auto-klasserna får lov att skjuta automateld, men de har olika säkerhetsavstånd. Med en Auto B får du inte skjuta någon närmare än 10 meter, med en Auto A får du inte skjuta någon närmare än 5 meter.

Om du har fler frågor så ställ dem gärna. Annars är bästa sättet att komma in att komma på ett spel, träffa och prata med andra spelare.

_________________
Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med klassning av vapen
InläggPostat: 20 jul 2019, 18:35 
Offline

Blev medlem: 20 jun 2019, 19:01
Inlägg: 2
Förnamn: Erik
Efternamn: Lindahl-Åsell
Okej, tack, nu vart det mycket lättare att läsa tabellerna! Missade ju helt att det står vilken enhet tabellen mäter bredvid vikten på kulan *facepalm*

Då återstår det bara att kronografera Bettan innan och se till att jag ligger inom godtagbara värden med min ammunition och hålla mig till säkerhetsavståndet.

Tack för hjälpen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010