Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 10:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: säkerhetsavstånd och sidearms
InläggPostat: 12 jun 2017, 09:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 jul 2011, 12:00
Inlägg: 2045
Förnamn: Janusz
Efternamn: Maxe
I VSAF saknar vi regler som kräver att man har en pistol. Men jag funderar på om vi inte borde kräva det av spelare som har mer än 5 meter säkerhetsavstånd på sitt vapen.

Ingen gillar tvång. Folk ska få utrusta sig som de vill.
Å andra sidan är det ingen som gillar att få ont och skador.

Spelare bör vara föriktiga med att ha högtrimmade vapen, särskilt nya spelare. De bör verkligen inte ha det. Det är svårt att hantera rätt och lätt att glömma avståndet i stridens hetta. Om man desutom saknar pistol, och vana att snabbt byta mellan de två, så ökar risken att man står där på för tok kort avstånd med ett perfekt mål i siktet, och trycker av.

Det här är inget angrepp på enskild spelare, utan mer en diskussion om krav på sidearm skulle vara vettigt för trim över 5 meter säk. För boll i fejjan gör ont, även när det är utanför säk.

_________________
-Janusz -
Det som inte dödar dig gör dig traumatiserad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhetsavstånd och sidearms
InläggPostat: 12 jun 2017, 10:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 feb 2013, 17:46
Inlägg: 134
Ort: Rätt sida älven
Förnamn: Carl-Johan
Efternamn: G
Känns som att det är varje individs personliga ansvar.
Innanför ditt säk = du får inte skjuta..
Personligen har jag nästan aldrig sidearm och det har funkat bra så länge man kan anpassa sig till situationen.

Annars får man väll sätta cqb trim som högsta tillåtna hastighet så är problemet löst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhetsavstånd och sidearms
InläggPostat: 12 jun 2017, 13:58 
Offline
VSAF-Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2013, 11:18
Inlägg: 1651
Ort: Le Göt du Burgh
Förnamn: T
Efternamn: B
Jag tror inte på en regel där man kräver att folk utrustar sig på ett viss sätt (förutom specifika ändamål för scenario).
Men jag tror absolut att det bör vara I spelarens eget intresse att ha lämpligt verktyg för uppgiften. Jag har exempelvis alltid pistol med mig som kan användas i de (relativt få) tillfällen då jag befinnar mig innanför mit säk avstånd. Men det är ju för min egen skull också, så jag har möjlighet att agera o inte bara stå där o ta skott för att jag själv inte kan besvara eld.

_________________
7.62, When diplomacy fails.
-Ordförande VSAF


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhetsavstånd och sidearms
InläggPostat: 12 jun 2017, 21:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 okt 2009, 20:49
Inlägg: 343
Ort: Ytterby
Förnamn: Tom
Efternamn: Lindahl
Jag tror inte det skulle hjälpa heller. Om problemet är spelare som inte har hunnit träna bort reflexen att skjuta innan man tänker - då kommer det inte att hjälpa om de har en pistol i bältet. De kommer att reflexmässigt trycka av sin AutoB-bössa på nära håll ändå.

Kanske jobba ännu mer på att öka medventenheten om säkerhetsavstånd. Trycka på det extra mycket vid samlingarna innan spel. Ta upp tydliga exempel på vanliga övertramp - alltså inte personer/händelser, utan typiska situationer så tankeknölarna börjar jobba i bakhuvudet på folk.

_________________
SG-13


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: säkerhetsavstånd och sidearms
InläggPostat: 13 jun 2017, 19:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 jul 2009, 09:31
Inlägg: 82
Ort: Göteborg/Kville/Backaplan
Förnamn: Kristian
Efternamn: Gustafsson
Jag fick en annan tanke när jag läste tråden.

Går det att införa att man eventuellt sätter en bit tejp eller band på de bössor som är AutoA och AutoB. En färg för varje klass. På så vis blir det lättare att identifiera de som är innanför sitt säkerhetsavstånd. Man ser om individen använder en AutoA/B bössa och kan hojta till eller ta diskussionen efter träff. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

För enkelhetens skull så kör jag alltid CQB på alla mina vapen för att slippa tänka på avstånd. Det har funkat i över 10 år nu :P


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010